[AR] Tomtom voor op de kar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Relien

Tomtom voor op de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 17:23

ik weet niet of het goed staat

We hadden het vandaag op stal over buiten rijden met de kar.
en kwamen zo op de tomtom.

Onze stal eigenaar wil graag mendurance gaan rijden en hij zou het makkelijk vinden om bijvoorbeeld de routes digitaal te kunnen bekijken en te kunnen zien hoeveel kilometer per uur hij gaat.

Op een tomtom moet je de eindbestemming invullen. Die heeft hij soms niet als hij nu traint maar toch zou hij dan willen kunnen zien waar hij is en hoe hard hij gaat.

ik hoop dat ik het duidelijk omschreven heb. maar weet iemand of er iets bestaat voor op de kar.. of te paard.

gr eline

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 17:27

Snelheidsmeter kan je gewoon op de kar bouwen (fietssnelheidsmeters zijn prima te gebruiken, wel met draad nemen, draadloos schijnt gestoord te worden door de hoeveelheid ijzer aan een wagen), en de route staat bij mendurance aangegeven, dus daar heeft Tomtom niet zo'n meerwaarde voor.
Er zijn overigens GPS apparaten waar je digitaal routes in kunt zetten, en ook met een GPS heb je globaal een snelheidsindicatie (maar niet zo accuraat als bij een snelheidsmeter). Verder heb je soms slechte ontvangst in de bossen en bij regenachtig weer met GPS-apparatuur.

Relien

Re: Tomtom voor op de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 17:28

Bedankt voor je antwoord.. Ik zal dit door geven aan de staleigenaar.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 17:31

Zou het niet slimmer zijn om een navigatie systeem te nemen wat speciaal is voor outdoor gebruik. Die zijn iets weer bestendiger en daar kan je vaak ook makkelijker je eigen kaarten in downloaden. Bij de buitensport winkels kun je ze wel vinden(bijvoorbeeld bij de bever sport)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 17:31

Blackberry heeft ook erg leuke software hiervoor. Kun je na thuiskomst precies zien waar je gereden hebt, hoe lang de rit was, wat je gemiddelde en je piek-snelheid was etc.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 17:32

Tja jammer genoeg krijg ik wel een blackbarry (ik wil het er dus wel op.. waar kan je het downloaden)

maar mijn stal eigenaar heeft die niet.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:00

Tom tom werkt alleen maar iets als je op verharde wegen rijd, ik neem aan dat je staleigenaar voor de mendurance ook onverhard gaat rijden. Een fietskilometerteller werkt goed. Er zijn ook GPS systemen van Garmin bijvoorbeeld maar die zijn best duur. Dan kan je zowel je route zien als de snelheid. Wat dat betreft ben je veel goedkoper uit met een fietskilometer teller van 20 euro
Afstanden kan je ook meten op http://www.afstandmeten.nl Gewoon je ronde invoeren, kijken hoeveel kilometer dat is, en met je rijtijd kan je dan berekenen hoeveel kilometer per uur je heb gereden.
Tijdens een mendurance gebruik ik trouwens nooit mijn kilometerteller. Ik ga uit van de kilometerbordjes is het veld (staan elke 5 km) en kijk dan op een schema die ik thuis heb gemaakt hoe mijn snelheid op dat moment is (schema kan je maken met de endurancecalculator op http://www.bluebalance.nl)
Een kilometerteller rekend namelijk niet de tijd mee die je stilstaan om te groomen, oversteken en de PA.

Als hij wat meer geld er voor over heb raad ik aan de nieuwe polar hartslagmeter te kopen. Daar zit een GPS op. Je sluit dat ding aan het einde van je rit aan op de computer en dan kan je in google maps precies zien hoe hard je heb gereden en hoe hoog je hartslag is op verschillende punten
Laatst bijgewerkt door Napie op 22-04-10 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:07

Ik heb een gps van Garmin. Ik kan niet precies zien waar ik op een bepaald moment ben, maar ik zie de reeds afgelegde route en dan kan ik met een beetje oriëntatievermogen wel zien waar ik ongeveer ben.
Ik kan ook de snelheid zien, de maximum snelheid van tijdens de rit, het uur, de afgelegde afstand. De gps is ook waterdicht en schokbestendig. Het kan dus geen kwaad als hij van de koets af zou vallen en in een plas terrecht komt e.d. (ik heb hem voor de zekerheid wel aan de koets bevestigd, als hij valt en de wielen rijden erover, dat is met menner en groom erbij toch zo'n 300 kilo, valt ie niet meer te redden vrees ik :Y) )
Als ik thuiskom, kan ik ook op de computer kijken welke weg ik heb afgelegd, je kan wel de straten niet zien...

Mijn gps is er ook in een gevorderde versie, daar kan je een stuk meer mee dan die van mij.(die kosten ook wel een pak meer) Die van mij viel nog heel erg goed mee van prijs.
Hier een link naar de gps wat ik heb: http://www.garmin.be/NL/prod.asp?refNR= ... #fragment-

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:14

Ik heb vorig jaar bij een GPS-shop geinformeerd, en uitgelegd waarvoor ik em wilde gebruiken (routes vantevoren downloaden en rijden, achteraf zien wat ik heb gereden, etc. Zowel voor OHZ als tijdens het mennen).
De meest optimale keus was het volgende apparaat, van Garmin:
http://www.gps.nl/garmin_oregon_450.html
Heel makkelijk in gebruik, en zeer uitgebreid. De prijs... tja... ik vond het nog meevallen, maar dat ligt er maar net aan wat je er voor kwijt wilt zijn en hoe uitgebreid je em wilt hebben.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:18

Divine daar heb je gelijk in, de Garmin Oregon is ook de beste keuze. Helaas had ik geen 400 euro ervoor over...
Die van mij (GPS 60) heeft geen kaarten, maar voor de rest ben ik er wel tevreden van.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 01:55

Een km. teller is zowiezo wel handig; ligt natuurlijk aan de functies maar je kan daar wel heel makkelijk vaak op zien wat je huidige snelheid is, gemiddelde snelheid en afgelegde afstand e.d.

Mijn vader heeft overigens een TomTom Rider; die zijn speciaal voor op de motor en zijn weerbestendig. Fijn dingetje, niet ál te groot, maar kost ook best wat volgens mij.
En volgens mij moet het ook zo zijn dat je niet altijd een eindbestemming hoeft in te vullen; kan je overigens wel doen maar een tomtom of gps systeem laat toch altijd zien waar je je bevind.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 08:52

Voor het wandelen hebben wij de GPSmap 60Cx van Garmin. Super ding!
Voor het bijhouden van m'n km's heb ik een horloge van Garmin: de Forerunner 305. Daar staan geen kaarten in, wel een weggetje en een pijltje hoe je gelopen bent :-) Dan kun je achteraf in Google Maps zien hoe je gelopen/gereden bent. Die laatste is tegenwoordig rond 250 euro, geloof ik.