longeren als je niet meer kunt rijden....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wendietjuhhh

longeren als je niet meer kunt rijden....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 10:17

Hoi,

Ik ben weer eens geblesseerd. Ben van mijn jonge paard gevallen en heb mijn rug gebroken. Dit is twee weken geleden. Nu gaat het best heel erg goed met mij maar mag aankomende vier weken nog niet rijden. |( |( |(
Maargoed nu wil ik graag een oplossing bedenken om mijn vijfjarige wel conditie en spier te laten behouden. Ik dacht aan longeren. Dit kan ik lichamelijk wel. Ik wil niet dat het paard nog weer vier weken op de wei staat. Ik heb vorig jaar haar ook vier maand stil moeten laten staan omdat ik twee keer achter elkaar geopereerd ben aan een klaplong.
Normaal rij ik ong. 5 x in de week. Waarvan twee keer in de weer behoorlijk actief (een uur) en de andere drie keer half uur/ drie kwartier. Ik rij op L2 niveau.

Nu is mijn vraag: hoe vaak raden jullie mij aan om te longeren. Het is denk ik niet goed om elke dag te doen ivm belasting op een kleine circel? En hoe lang zouden jullie haar longeren.
Ik longeer trouwens met een pessoa. Dit doet ze braaf.

Groetjes wendy

iertje2valen

Re: longeren als je niet meer kunt rijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:19

Ik zou haar dan om de dag longeren, & zo af en toe eens afwisselen met grondbalken erbij zodat het werk niet een tonig voor haar word. Ik longeer nooit langer dan 30 min, & meestal hebben ze daar ook wel genoeg aan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:20

Waarom vraag je niet iemand anders om haar te rijden in de tussentijd? Iemand die niet veel van haar vraagt, ik snap dat je dat niet wilt met een jong paard, maar die haar wel aan het lopen houdt. Eventueel je instructie erop laten rijden als dat kan, of een maand in training zetten ergens?

Als dat geen optie is, zou ikhooguit 3keer per week kort longeren.
Vakantie/rust is ook wel goed hoor!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:24

Ik rij ook tijdelijk even niet, ik longeer 2-3x per week met touwtjes en die bevestig ik niet altijd op dezelfde hoogte.
Doe ongeveer 1x pw met balkjes, en dan niet allemaal evenver uit elkaar; zodat ze echt moet kijken en strechen

En 1x per weer rijdt mn instructrice.

Oja; de pessoa vind ik trouwens in de galop niet fijn, trekt in de mond door de grote galopsprongen

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:28

Ik zou m longeren met de dubbele lijn, kan je heel veel mee. Heb ik ook gedaan (nou ja laten doen) toen ik mijn enkel had gebroken. Na 6 weken (3x pw) longeren kon ik opstappen en zo wegrijden. Hij was er absoluut niet slechter van geworden, alleen maar beter!
Succes en sterkte.

Rocks11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:29

ik zou ook ongeveer 2-3 x per week longeren en dan niet langer als 30 min

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:39

met om de dag longeren en dan eventueel afwisseling in wel of niet bijzetten, alleen laag of aan het eind ook even wat hoger, een keertje balkjes draven of cavaletti's als je paard er normaal op reageert, een keertje dubbele longe en eventueel lange lijnen werk wat minder belastend is omdat je dan rechtuit kunt laten stappen en draven. Niet de hele tijd op de volte maar een stuk meelopen op een lange zijde en aan de andere kant verder longeren helpt daarbij ook.

Lammert Haanstra adviseert ook nog een soort trainingsovaal, dus over de hoefslag het paard vrij laten bewegen (2 mensen sturen het paard rond) en dan regelmatig van hand veranderen. Dit kun je ook gewoon bijgezet doen. Hij zette dan een deel van de baan af zodat ze niet binnendoor konden afsnijden.

Zou trouwens uitkijken met een gebroken rug. Als je zelf de longe vasthoudt en je longeert niet in een afgezette cirkel en je paard gaat er ineens van tussen, dan wordt er via je armen flink aan je rug getrokken.

Beterschap!

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 18:54

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Mijn idee komt ook overeen met die van jullie. Zo'n 3 a 4 x per week lijkt mij ook prima!
Balkjes is nog beetje lastig. Ze denkt dat er een hindernis van een meter staat ipv een grondbalk. Als ze er niet langs gaat springt ze erg hoog. Dit ga ik binnenkort wel doen als we iets meer ontspanning hebben met het longeren.

Ik laat er niemand op rijden omdat ik zo niemand in de buurt heb die daar tijd voor heeft. (Tja pennymeisjes kan ik genoeg krijgen ;)) Stel niet hele hoge eisen voor een bijrijdster maar je begrijpt dat ik niet jan en alleman erop wil hebben. Ik heb daarom besloten haar te longeren.

Maar Joyce B... die trainingsovaal? DAn zonder longeerlijn?

Groetjes wendy

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:25

weet niet of je de geschikte ruimte er voor hebt maar een keer vrijspringen is ook heel goed voor een paard, zeker voor een 5 jarig. uiteraard wel naar het kunnen van het paard. desnoods beginnen met 1 balk op de grond. dan leert hij meteen wat het is en dat je daar niet overheen hoeft te springen. Jij hebt nergens last van aangezien het paard lekker los loopt!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:54

wendietjuhhh schreef:
Maar Joyce B... die trainingsovaal? DAn zonder longeerlijn?

Groetjes wendy

ja, klopt! ben een keer naar een clinic van hem geweest en daar vertelde hij er over.

noorah89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:38

Vooral die afwisseling vind ik erg belangrijk! Ik heb ook een eindje mijn paard moeten longeren en ik had de indruk dat hij het na een tijdje wel gehad had... Ik heb toen vaak balkjes gebruikt, eens laten springen aan de longe...

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 17:05

Joyce: klinkt goed. Misschien moet ik dat eens proberen. zit je niet constant op een kleine volte. Goed initiatief! :D

Balkjes aan de longe ga ik toch maar weer proberen. Tis wel lastig als ze denkt dat er een hindernis van een meter staat. Zo krijg ik natuurlijk regelmatig wat getrek aan mijn lijn.

Vrijspringen vind ik erg lastig gezien ik dan hindernisse moet bouwen en de balken die vallen moet tillen en gezien ik niet meer als 5 kilo mag tillen.

Bedankt voor al jullie reacties.

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:36

maar daarvoor kan je toch "pennymeisjes" vragen of andere op stal?
bij ons helpt iedereen elkaar gelukkig :)

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 19:10

mvn: ik sta niet op een grote stal en wil geen "pennymeisjes". deze kan ik genoeg krijgen. Wil niet op mijn geweten krijgen dat iemand hetzelfde krijgt of erger dan ik doordat diegene geen ervaring heeft ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 19:34

Ze bedoelt om balkjes te slepen, niets mis mee om daar de hulp van een penny voor in te schakelen toch?

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:05

precies ik bedoel om te helpen met tillen en slepen enzo!!
en als dank ff laten poetsen en vaak zijn ze al blij
ik zou zeker ook niet zomaar iedereen erop laten zeer zeker niet.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 21:08

Aaaaah zo! Nu valt het kwartje pas ;) hihi... sorry hoor. Maar ik sta dus alleen op stal. Mijn vader kan me denk ik wel een keer helpen.
Sorry hoor! :D hihi

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:28

Ik zou om de dag longeren!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:31

Je hebt 2 weken geleden je rug gebroken en je kan nu al weer longeren????

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 07:06

Ja, bijna drie weken alweer. Heb maar een paar dagen goed pijn gehad en een weekje zeurende pijn. Nu gaat het heel erg goed. Mag niet klagen.