Lange teugel werk: instructie boekje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Monday

Lange teugel werk: instructie boekje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 14:48

Mijn paard heeft net voor/onder haar singel aan beide kanten een soort van kneuzing (DA is al geweest ;) ) die kan zijn ontstaan doordat ze (te lang) op haar eigen hoeven heeft gelegen en een "gekneusde plek" aan haar rechterkant. Volgens mijn DA gelukkig niet door mijzelf veroorzaakt.
De DA heeft me geadviseerd om de komende 2-3 weken niet te rijden (geen beendruk) én geen (longeer)singel te gebruiken. Omdat mijn paard van alleen slingeren en paddock niet echt vrolijk wordt wilde ik gaan werken aan de lange teugel.

Een stalgenootje heeft een tijdje terug een cursus gedaan. Van haar heb ik de lijn geleend, maar zij is helaas het instructieboekje (voor de basis) kwijt. Weet een van jullie misschien of ik dat ergens kan downloaden, heeft een van jullie het of kan ik ergens anders praktische tips vinden?

Ik heb wel de DVD van Piet Bakker ontdekt, maar dat vind ik toch wat lastig als ik op stal ben. ;)

Alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door Monday op 21-04-10 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

caj2008

Re: Lange teugel werk: instructie boekje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:53

Bij de dvd leer je gewoon de eerste les en die pas je toe op stal. Als je paardje dat kan leer je les 2 heel simpel :) suc6

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:56

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:20

Ik heb het boek 'Werk aan de hand'. Schrijver weet ik zo snel niet helaas :) Maar ik denk dat je in die paar weken het beste gewoon kan beginnen met wat stappen, draven en figuren 'rijden'.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 06:42

Bij wie heeft je stalgenoot die cursus gevolgd? Misschien kun je via de instructeur aan een boekje komen?

De dvd van Piet Bakker is heel eenvoudig. Op de ene dvd worden de eerste lessen uitgelegd: het volgen van de hoefslag is les 1. En het in stap houden van je paard.

Misschien kun je iemand opzoeken in je omgeving om eens de kunst af te kijken of gewoon zelf een les volgen in lange teugelwerk. Het is niet zo eenvoudig als het misschien vanaf de zijlijn lijkt.

@Bizzybijtje: Werk aan de hand is van Richard Hinrichs. Ik heb ook de dvd van dit boek, maar dat is pas echt ingewikkeld. Om te beginnen zou ik een les/de dvd van Piet Bakker aanraden.

@ TS: veel plezier met deze voor jou nieuwe tak van sport en beterschap voor je paard.

edit: kijk ook even bij dit topic. [GVL] Hoe beginnen met lange teugelen? Daar staan ook veel links in genoemd waar je de basis kunt vinden. :)

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 14:26

HippoLogic schreef:
Het is niet zo eenvoudig als het misschien vanaf de zijlijn lijkt.

Nou daar ben ik inmiddels achter. :+ Gisteren heb ik het even geprobeerd en ik heb vreselijk gelachen. Mijn paard vond het prima dat ik kort naast haar liep (ik liep bij de flank), maar ze was voor geen meter op de hoefslag te krijgen.

Het is voor mij niet echt iets dat ik op langere termijn wil blijven doen, maar leek me leuk om de komende 2-3 weken een beetje mee te spelen. De longeercirkel is op het moment nogal mul en ik heb geen zin om straks met een peesblessure te zitten. ;)