[AR] Tong over het bit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Twilight1

Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 11:55

Hallo Bokkers,
Wij rijden met 2 fell pony's in tweespan,
eerst deed de zoon altijd onder het rijden zijn tong over het bit maar met een ander bit is dit opgelost.
Maar de moeder is nu al een tijdje bezig en een ander bit helpt niet, ik ben even de naam kwijt van het bit maar het is geen helemaal recht bit maar met een stukje in het midden omhoog zegmaar.
Het word al wel steeds later waarneer ze hem eroverheen gooit.
Maarja we moeten wel telkens stil staan en wat riempjes losmaken en de tong weer terug zetten.
Hebben jullie dit ook gehad hoe hebben jullie dit opgelost.
Weten jullie misschien een oplossing wat misschien werkt?

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:57

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:01

Het helpt vaak om het bit een gaatje hoger te hangen.

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 12:11

xXLianneXx schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=AOKMewVCMHY

kijk hier maar na, en bedenk zelf of een ander bit de oplossing is ;)

Dit is wel een goed filmje hoor, maar onze menner gaat ze zowieso niet bitloos rijden voor de kar,
maar ik geloof niet dat dat bit van ons zo omhoog kan gaan zoals je op het filmpje ziet omdat de bitten aardig recht zijn,
dan zou de enige pijnlijke plek kunnen zijn bij de kaak. En de mond gaat ook niet open en we hebben ook geen sperriem.

En het bit hangt nu precies goed als die 1 hoger zit dat zit die niet netjes meer.

Jibbel

Re: Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:13

Sommige paarden hebben haken op hun kiezen scheef gegroeide kiezen en daardoor last van het bit. Dat ze dan hun tong over het bit gooien is puur om van de pijn af te komen.
Misschien (preventief) een tandarts laten langskomen voordat je het gaat proberen met andere bitten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:19

@jibbel
Het is niet altijd waar dat paarden hun tong over het bit gooien om pijn te ontwijken.

Bij het mennen komt het geregeld voor dat je een tijdje stil staat (in de pauze of bij het op-en afstappen passagiers) en dan gaan sommige paarden uit verveling met hun tong spelen over de stang heen. Het gebeurt meestal niet in het werk, maar tijdens het halthouden is mijn ervaring.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:16

Zeg ik dan dat het altijd zo is dat paarden hun tong over het bit gooien door hun tanden? :n
Uit verveling bij het stilstaan zou natuurlijk ook mogelijk zijn, maar TS geeft aan dat het paard het doet tijdens het rijden en dat ze dan steeds stil moeten gaan staan om alles weer goed te doen.

Wat ik maar wil zegen is dat het is ook niet altijd de oplossing is om een scherper/ander bit erin te gooien en daarmee te gaan klooien. Ik probeer alleen mee te denken door aan te dragen dat sommige paarden last hebben van hun tanden en dit daarom doen.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:19

Er staat niet dat er een scherper bit in gaat alleen het paard heeft al bedacht hoe ze haar tong over de tongboog heen kan krijgen...

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:22

Je zou een tonglepel kunnen gebruiken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:44

Jibbel schreef:
Zeg ik dan dat het altijd zo is dat paarden hun tong over het bit gooien door hun tanden? :n
.

sorry, niet goed gelezen. Ik dacht te lezen dat het altijd met pijn te maken heeft.

hafjelingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:39

Mijn jonge ruin deed dit ook in het begin. Het bit hoger hangen is de oplossing bij mij geweest.

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 15:36

De tandarts is er zelfs bij geweest om dit bit uit te kiezen netzoals voor de andere pony,
hij ligt goed en bedankt voor de tips,
ik zal de volgende keer kijken hoe het staat en gaat als het bit een gaatje hoger gaat.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:10

Mijn paard deed het ook. Nadat de paardentandarts erbij was geweest en het bit hoger is gehangen, heeft ze het nooit meer gedaan.

foufer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:16

xXLianneXx schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=AOKMewVCMHY

kijk hier maar na, en bedenk zelf of een ander bit de oplossing is ;)

Dat is nog eens nuttige informatie ! ik hoop dat er gauw een deel 2 komt.
Ik rijd zelf bitloos, maar nu begint het pas tot me door te dringen wat er zo goed aan is. Ik heb gelijk medelij met onze manegepaarden,

;)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:24

Denk niet dat jullie menles krijgen met de manegepaarden of wel??

ebn830

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 16:12

Het kan id ook komen omdat een paard aan spelen is met de tong. Tonglepel kan helpen of id bit een gaatje hoger.