Pff.. best moeilijk dat vrijheidsdressuur..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Pff.. best moeilijk dat vrijheidsdressuur..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 17:14

Hoi!

Mijn 2 verzorgmerries zijn hoogdrachtig en aangezien ik nu toch niet veel meer met ze kan doen, wou ik aan vrijheidsdressuur beginnen. Nou zijn ze allebei niet echt snel enthousiast te krijgen dus gebruik ik snoepjes om ze te stimuleren. Dit gaat opzich wel goed, het nee-schudden kunnen ze al, hebben ze allebei in 10 minuten aangeleerd. Ik was begonnen met de Spaanse pas, maar dit bleek toch moeilijker dan gedacht :+ Freia snapt het principe wel, alleen gooit ze haar been niet naar voren, ze schraapt alleen. Ik heb al meerdere malen geprobeerd haar te laten snappen dat ze haar been de lucht in moet gooien door hem vast te pakken en de beweging voor te doen. Maar..ze blijft maar schrapen.. :+ Heb ik gewoon wat meer geduld nodig of zijn hier nog andere trucjes voor?

Ik weet dat ik niet te lang achter elkaar met ze moet oefenen, dat doe ik ook niet. Verder heb ik ook 2 honden opgevoed en kunstjes aangeleerd, maar dit is toch wat anders.. :D

Hebben jullie tips? Alvast bedankt!

Groetjes, [***]

Captain

Re: Pff.. best moeilijk dat vrijheidsdressuur..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:16

Haha, blijven paarden he? :D

Tip; als zelf het been optillen niet werkt, dan het schrapen negeren en doorvragen tot ze uit frustratie het been wél een keer goed hoog opgooien en uitslaan en dát meteen belonen. Dan zullen ze het snel genoeg doorhebben. Wel consequent blijven :j

Overigens heet het been opgooien en uitslaan in stilstand de Jambette en de lopende variant is de Spaanse Pas. :)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 17:20

Ohhh.. ik dacht dat ze bij de Jambette hun been ook echt een paar seconden in de lucht moesten houden :+ Nouja, weet ik dat ook weer :j

Dat heb ik vandaag al wel geprobeerd, maar dan houdt ze helemaal op.. Misschien zijn de brokjes niet lekker genoeg ofzo :\
Ik ga het morgen nog eens proberen :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:26

Dat is wel de bedoeling ja maar ook heel veel paarden slaan hem alleen maar uit.. Bij mij slaat hij hem links uit maar rechts houd hij hem in de lucht.. :+ Maar net wat je ze aanleert.

Probeer zelf ook héél enthousiast te zijn! :)) Mijn verzorgpaard is ook een beetje een slome pieper maar als je zelf heeel enthousiast en blij doet neemt hij het over en gaat ook goed mee doen. *D

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:32

Ga eerst belonen voor het hoger optillen, daarna pas voor het uitslaan. Je kan namelijk maar 1 beweging te gelijk belonen en de jambette bestaat eigenlijk uit 2 bewegingen, optillen en uitslaan. Dus beloon 1 voor 1.
Het schrapen kan je ook met je stem aanmoedigen tot meer actie want het feit dat ze iets probeert is gewoon goed. :j

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:34

hahahaha ik voel met je mee :+
ik ben begonnen met dat ze alle 4 dr benen op aanwijzing op tilt, ging eers helemaal nergens over maar nu snapt ze het wel :))

Edit: paard heeft natuurlijk 4 benen :')
Laatst bijgewerkt door Jilletje op 18-04-10 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:38

Heeft de jouwe 5 benen ja? :wow:

mijnponynero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:42

toch blijven proberen proberen proberen proberen proberen proberen proberen proberen proberen en nog eens proberen :))

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 17:49

Bedankt voor de reacties :) Ik denk inderdaad dat ik haar gewoon wat enthousiaster moet krijgen, het is natuurlijk iets nieuws en ze is een beetje een slome :+

Ik ga er morgen mee aan de gang ;)

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:08

Geduld, Geduld, Geduld.. en niet pissig worden op het paard als het niet lukt ;)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 20:51

Ik pissig worden? :+
Dan moeten ze al heel wat uithalen hoor :D

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:44

Hier doet hij de ene schrapen, de ander doet hij als een echte jambette, echt prachtig! En aan de andere kant is het er eerlijk gezegt niet uit te krijgen. hoe consequent ik ook ben. Hij snapt gewoon niet dat hij hetzelfde moet doen als aan de andere kant.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:52

Hier nog eentje die het allemaal best moeilijk vindt :?
Spaanse pas, Jambette of steigeren leer ik mijn pony liefst nog niet, omdat ik het steigeren pas heb afgeleerd(hengstenkuren), en om de spaanse pas of jambette aan te leren zit ik met een dubbel gevoel. Mijn pony heeft namelijk de kuren gekregen om beginnen te schrapen als hij aan de poetspaal staat(hij heeft al een heel gat gegraven).

Ik heb al eens geprobeerd om flehmen en de buiging aan te leren, maar dit lukte van geen kanten. Hij snapt gewoon niet wat hij moet doen. Hierdoor wordt hij ook enorm vervelend. Blijkbaar heeft hij niet zo veel geduld, en denkt hij gewoon: "STOP MET VERVELEND DOEN EN GEEF ME DAT KOEKJE!!"
Maar snapt het principe niet dat hij iets moet doen voor het koekje...

Edit: dingen die voor mij handig zijn vb in de stal, heb ik hem al aangeleerd. Hiermee bedoel ik dingen als: achterwaarts gaan(commando "achter"), opzij gaan (commando "om" en zijn zij aanraken), voetje geven om hoeven uit te krabben (commando "voetje"). Dit heb ik niet bewust gedaan, ik gaf gewoon het commando en beloonde hem (een blije "goed zoo" en een aaitje) als hij het uitvoerde. Na een bepaalde tijd deed hij dit allemaal perfect. Hierbij heb ik nooit koekjes gebruikt.(vanwege veelvuldig bijten tijdens zijn hengstenperiode, nu durft hij nog steeds wel eens te bijten)