[AR] mencursus bewijs verplicht in belgie??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Freedom1

mencursus bewijs verplicht in belgie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 21:00

hoi ik vraag me af of ik zou op de openbare weg mag rijden met een pony in een koetsje?
ben ik dan verzekerd? ik heb een famillale verzekering waarin staat dat je ik als ik paardrij dat schade verzekerd is aan derden. maar ik heb er niet echt iets over koetsen in zien staan.
moet ik een mencursus kunnen voorleggen als ik tegengehouden wordt door bv politie of is dat niet nodig?
Dank je om mijn vragen te beantwoorden!

groetjes

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 23:27

Mencursus is tot nu toe niet verplicht in België, wij hebben ook geen menbrevet. Wel wordt er van je verwacht dat je je paard of pony goed in de hand hebt en dat je de verkeersregels volgt (goed om te weten: zelfs al loop je gewoon met je paard aan een touw en halster over straat, dan geldt dit ook als "voertuig" en jij bent de "bestuurder van het voertuig"!!!).

Je laat best in je verzekering opnemen dat je aangespannen (met paard en koets) op de weg gaat. Wij hebben al van in het begin een verzekering voor onze paarden (schade aan derden in geval van uitbreken uit de weide, bij rijden op de openbare weg enz enz, er staat zelfs standaard in dat we aan wedstrijden mogen deelnemen). Pas sinds een jaar of 2 hebben we er een uitbreiding (familiale verzekering) bijgenomen, omdat we ook gingen deelnemen aan de keuring op de jaarmarkt en voor diverse andere redenen. Elke verzekering is anders, dus je kan best eens navraag doen bij je verzekeraar vooraleer je de weg opgaat. Wij hebben vorig jaar voor het eerst in 15 jaar een beroep moeten doen op onze verzekering vanwege lichte schade aan een wagen, door onze koets, dus hou er rekening mee dat er altijd wel iets kan gebeuren, ook al is je pony braaf. In ons geval was de schade haast onzichtbaar maar experts schatten de kostprijs altijd veel hoger in, en dan ben je blij dat je verzekerd bent hoor :D . Mogelijk vraagt de verzekeraar ook welk ras je pony is (was bij ons toch het geval - misschien vinden ze dat bepaalde rassen meer risico's hebben om ongelukken te veroorzaken, ik weet het niet...).

sanenson

Re: mencursus bewijs verplicht in belgie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 05:44

ik denk dat ze het ras willen weten i.v.m de stokmaat.
in de familiale verzekering zijn pony's tot max. 1.48 gemeten zonder hoefijzers automatisch verzekerd omdat ze dan nog onder gezelschaps dieren vallen volgens de polis van kbc verzekeringen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:25

Ik woon ook in België, heb geen menbrevet en ik rij met mijn pony voor de koets (ook op straat dus). Ik heb wel men-ervaring en ik heb afgelopen winter mencursus gevolgd met mijn pony.
Wat sanenson zegt klopt inderdaad, een pony van onder 1.48m zit automatisch in je familiale verzekering. Toen ik mijn koets had gekocht, en ik mijn pony wou gaan opleren voor de koets, heb ik naar mijn verzekeringsagent gebeld om te vragen wat ik moet veranderen hiervoor. Hij zei me dat niets veranderd moet worden, dus dat alles automatisch bij onze familiale verzekering zit.(mijn pony is 1.25m)

Voor alle zekerheid bel je best even naar je verzekeringsagent om te vragen of hier iets veranderd moet worden. Dit om verrassingen te voorkomen als er iets zou gebeuren.
Een menbrevet moet je (nog) niet kunnen voorleggen als je tegengehouden wordt, maar zoals megahaf zegt, je moet wel de verkeersregels kennen en je moet je pony in bedwang kunnen houden.