Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
VanHuisUit schreef:Volgens mijn meninstructeur trouwens is het 100% noodzaak dat een paard hoe dan ook een noodstop heeft. Als die er niet (meer) op zit, is mennen heel gevaarlijk.
VanHuisUit schreef:Ik heb in al die jaren dat we paarden / pony's hebben en we paarden /pony's hebben beleerd onder de man slechts twee keer meegemaakt dat ik een paard had zonder 'noodstop' met buiten rijden (want dat bedoel ik vooral, binnen is er altijd nog een muur, omheining of houden ze wel eens op, desnoods als je eraf valt). Als je in mijn profiel kijkt zul je zien dat ik zelf heel wat paarden heb gehad en je kunt dat aantal nog minstens met 2 vermenigvuldigen voor wat ik dan heb beleerd of weer omgeturnd in een fatsoenlijk paard. Maar als ze dus die noodstop niet hebben, ga ik er dus ook niet meer op of mee aan de slag. Helaas kom je daar pas achter als je het dus een of twee keer meemaakt dat het dus buiten misgaat. Het niveau van het paard zegt hierbij ook niets. Ik heb een keer een Z springen / M dressuurpaard meegemaakt die het soms compleet in zijn bol kreeg met buiten rijden en dan werkelijk onbestuurbaar was. De eerste keer ben ik geeindigd op het erf, tussen de tractoren (die gelukkig stilstonden), de tweede keer in een sloot. De derde keer is niet gebeurd want ik ben er nooit meer mee buiten gaan rijden. Een ander paard was een vrij jong paard dat in de bak super luisterde, buiten ook, maar als hij joggers zag of hoorde of mensen die hard riepen werd hij panisch en ging zich zo groot en sterk maken dat er niets meer echt aan te sturen was. Met die ben ik slechts een paar keer in een soort tien meter wegsprinten en dan weer stoppen terecht gekomen maar dat was puur toeval omdat de joggers de andere kant opgingen en de mannen met luide stemmen (bouwvakkers
) zagen dat het misging. Was dat niet gebeurd was het heel gevaarlijk geworden. Je voelt aan de manier waarop het paard reageert of het paniek of gewoon even wegrennen is. Bij deze twee was het dus complete paniek. En dan heb je niets meer te vertellen.
Als het bij jouw paard werkelijk complete paniek is zonder 'noodstop', vrees ik ook dat het heel lastig wordt.