[AR] Bang voor de kar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jesuisRooos

Bang voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 18:07

Er is op de trainingsstal waar mn paard geweest is iets gebeurd met de kar waardoor hij vreselijk bang is nu. Als je hem inspant staat hij al helemaal te trillen en zweten en zodra hij los staat en kan lopen doet hij dat dus ook, met een rotgang ! Hij is gewoon levensgevaarlijk als hij voor de kar staat want uit angst blijft hij maar doorlopen, hij doet er alles aan die kar kwijt te raken.
We zijn helemaal weer opnieuw begonnen en hebben een lichtere boom gemaakt waar hij dan eerst tussen kon lopen terwijl jij de boom gewoon vasthoudt omdat we dachten dat hij zich misschien opgesloten voelde. Dit was alleen helemaal niet het probleem..
Is er iemand die hetzelfde probleem heeft gehad en een oplossing weet ?

JoyCiej007

Re: Bang voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:07

Weleens een zeer ernstig ongeluk gehad met onze merrie, maar gelukkig heeft ze er geen echt trauma aan overgehouden, dus heb daar uit eerste hand gélukkig geen ervaring mee, hoop ik natuurlijk ook nooit te krijgen.

Wel hoor ik regelmatig van paarden die idd trauma's oplopen, soms zelfs voor het leven; betekent nooit meer geschikt voor het aanspannen werk.

Mijn enige advies, en het enige advies wat hier mogelijk is:
níet zelf gaan uitzoeken, ga naar een professionele beleerstal (voor het mennen natuurlijk) die ruime ervaring hebben met getraumatiseerde paarden opnieuw herbeleren voor de wagen. Dat is het enige verstandige en veilige wat je op dit moment kan doen.

Ik zou dan ook níets meer men-gerelateerd eigenhandig met dit paard aanvangen; zoals gezegd, dat is echt vragen om ongelukken en daar zit je natuurlijk niet op te wachten!

Hoe verdrietig ook, houd er wel rekening mee dat er nu eenmaal ondanks alle inspanning van ervaren en professionele beleerders die ervaring hebben met getraumatiseerde paarden, altijd paarden blijven die voor het leven een trauma hebben opgelopen en zodoende helaas niet en nooit meer voor de wagen gespannen kunnen worden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:17

Niet om je te ontmoedigen, maar dit is mijn ervaring.
99,9% van de paarden met een trauma ga je nooit meer fijn mee rijden.

Ik heb er 2 in handen gehad, 1 waarvan ik wel weet wat er mee gebeurd is, 1 waarvan tijdens het betuigen bleek dat er wat mee gebeurd was. Beide zijn nooit lekker voor de wagen gekomen.
Nummer 1 heeft na een 1e ongeluk met veel gedult er nog een half jaartje (aardig fijn) voor gelopen, toen ging het weer mis en sinds dien is het helemaal foute boel (naast de kar of in de bak met andere wagens kan na veel oefening nu wel).
Nummer 2 was hier om te betuigen en was naar zeggen groen. Met slepen werd hij wat sterk, maar goed controleerbaar en niet overdreven gestresst. 1e keer voor de wagen ging goed, 2e keer minder, 3e keer dramatisch. Achteraf dus gewoon zo overdonderd ondanks goede voorbereiding. Nagevraagt bij vorige eigenare en het kon misschien wel eens fout gegaan zijn. Reactie van de pony zei mij genoeg. We zijn er toen mee gestopt.

Mijn eigen ervaring is dus dat het nooit meer wat gaat worden. Bij pony 1 was ik jong en naief en heb ik het dus nog eens geprobeerd ondanks al het goede advies van ervaren mensen. Ze bleken dus gelijk te hebben.

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 20:39

Toen we hem ophaalden bij die stal was dat omdat hij belde dat hij er vandoor ging onder het zadel en dat hij voor de kar in stap goed liep en dat als hij moest draven dat hij hem er dan tussen uit naaide. Wat ze verder met hem gedaan hebben we nooit gehoord, alleen dat hij misschien wel nooit bereden kon worden. Dit is helemaal goed gekomen, alleen met de kar dus niet. Hij wordt alleen bang van de kar zelf, lopen tussen de boom vindt hij geen probleem. Maar we doen inderdaad niks meer met de kar omdat dat alleen maar problemen oplevert voor beide.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:41

Hier valt helaas van tevoren weinig over te zeggen, sommige zie je al dat het mis gaat als je het tuig erop legt, anderen die zijn in 2 weken weer de oude.

maar als ik dat zo lees, ben ik bang dat dit wel een lang verhaal gaat worden, met heel veel geduld.. Je paard is het vertouwen kwijt als er een wagen in de buurt is dus ik denk dat je al heel blij mag zijn al kan jij gewoon naar een wagen toe lopen en ernaast gaan staan zonder dat hij weg rent uit pure angst dat hetgeen dat er gebeurt is nogeens gaat gebeuren

foufer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:57

Zet de kar eens in een weiland met je paard erbij, leg iets lekkers op de kar, zo word hij nieuwsgierig en eet waarschijnlijk wel het lekkers van de kar. Zo word hij er ook minder bang voor. Of pak hem eens aan het halster en loop er gewoon eens een paar keer langs. Probeer daarna eens gewoon de boom omhoog te doen als je je paard vast hebt. Werk er langzaam naar toe zodat het paard niet in een keer overvallen word en zo misschien minder bang word. ;)

veel succes

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 21:35

Hij vindt de kar zelf niet eng, als we een ander paard ingespannen hebben kan hij gewoon er naast meelopen. Zodra hij hem moet trekken wordt hij bang..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:46

Ik weet ook geen oplossing hoor, maar ik vind het wel heel naar voor je. Breng je je paard weg gebeuren zit je met een paard met een trauma.
Hoe is hij met slepen vroeg ik me af. Is het lawaai achter hem of de druk plus iets achter hem?
Ik weet niet genoeg van mennen wel van onder het zadel. Dacht vroeger ook dat alles wel weer goed kon komen maar dat is niet altijd zo. Maar in veel gevallen trouwens wel. Weet dus niet of dat met mennen ook geldt maar als je het heel graag wilt zou ik gewoon weer beginnen met een sleepje heel rustig en relaxed en die wagen voorlopig helemaal uit je hoofd zetten.
Volgens mijn meninstructeur trouwens is het 100% noodzaak dat een paard hoe dan ook een noodstop heeft. Als die er niet (meer) op zit, is mennen heel gevaarlijk.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 02:10

VanHuisUit schreef:
Volgens mijn meninstructeur trouwens is het 100% noodzaak dat een paard hoe dan ook een noodstop heeft. Als die er niet (meer) op zit, is mennen heel gevaarlijk.

:j O ja, daar ben ik het zéker 100% mee eens.... dat ze wat later op die noodstop reageren dan dat je zou willen, ja goed dat is soms niet anders, maar er zijn helaas idd paarden die je gewoon écht niet meer kan stoppen en die echt heel sterk vluchtgedrag tonen, niet meer terug te krijgen zijn en dat ook zeer regelmatig doen... en/of van ieder muggenscheetje een gigantische schrikreactie krijgen...
En die paarden zijn helaas imo niet geschikt om in te spannen en daar veilig mee op pad te gaan.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:27

Ik heb in al die jaren dat we paarden / pony's hebben en we paarden /pony's hebben beleerd onder de man slechts twee keer meegemaakt dat ik een paard had zonder 'noodstop' met buiten rijden (want dat bedoel ik vooral, binnen is er altijd nog een muur, omheining of houden ze wel eens op, desnoods als je eraf valt }> ). Als je in mijn profiel kijkt zul je zien dat ik zelf heel wat paarden heb gehad en je kunt dat aantal nog minstens met 2 vermenigvuldigen voor wat ik dan heb beleerd of weer omgeturnd in een fatsoenlijk paard. Maar als ze dus die noodstop niet hebben, ga ik er dus ook niet meer op of mee aan de slag. Helaas kom je daar pas achter als je het dus een of twee keer meemaakt dat het dus buiten misgaat. Het niveau van het paard zegt hierbij ook niets. Ik heb een keer een Z springen / M dressuurpaard meegemaakt die het soms compleet in zijn bol kreeg met buiten rijden en dan werkelijk onbestuurbaar was. De eerste keer ben ik geeindigd op het erf, tussen de tractoren (die gelukkig stilstonden), de tweede keer in een sloot. De derde keer is niet gebeurd want ik ben er nooit meer mee buiten gaan rijden. Een ander paard was een vrij jong paard dat in de bak super luisterde, buiten ook, maar als hij joggers zag of hoorde of mensen die hard riepen werd hij panisch en ging zich zo groot en sterk maken dat er niets meer echt aan te sturen was. Met die ben ik slechts een paar keer in een soort tien meter wegsprinten en dan weer stoppen terecht gekomen maar dat was puur toeval omdat de joggers de andere kant opgingen en de mannen met luide stemmen (bouwvakkers :+ ) zagen dat het misging. Was dat niet gebeurd was het heel gevaarlijk geworden. Je voelt aan de manier waarop het paard reageert of het paniek of gewoon even wegrennen is. Bij deze twee was het dus complete paniek. En dan heb je niets meer te vertellen.
Als het bij jouw paard werkelijk complete paniek is zonder 'noodstop', vrees ik ook dat het heel lastig wordt.

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 12:04

Het is inderdaad complete paniek zonder noodstop, daarom rij ik hem alleen nog maar onder het zadel..

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:08

VanHuisUit schreef:
Ik heb in al die jaren dat we paarden / pony's hebben en we paarden /pony's hebben beleerd onder de man slechts twee keer meegemaakt dat ik een paard had zonder 'noodstop' met buiten rijden (want dat bedoel ik vooral, binnen is er altijd nog een muur, omheining of houden ze wel eens op, desnoods als je eraf valt }> ). Als je in mijn profiel kijkt zul je zien dat ik zelf heel wat paarden heb gehad en je kunt dat aantal nog minstens met 2 vermenigvuldigen voor wat ik dan heb beleerd of weer omgeturnd in een fatsoenlijk paard. Maar als ze dus die noodstop niet hebben, ga ik er dus ook niet meer op of mee aan de slag. Helaas kom je daar pas achter als je het dus een of twee keer meemaakt dat het dus buiten misgaat. Het niveau van het paard zegt hierbij ook niets. Ik heb een keer een Z springen / M dressuurpaard meegemaakt die het soms compleet in zijn bol kreeg met buiten rijden en dan werkelijk onbestuurbaar was. De eerste keer ben ik geeindigd op het erf, tussen de tractoren (die gelukkig stilstonden), de tweede keer in een sloot. De derde keer is niet gebeurd want ik ben er nooit meer mee buiten gaan rijden. Een ander paard was een vrij jong paard dat in de bak super luisterde, buiten ook, maar als hij joggers zag of hoorde of mensen die hard riepen werd hij panisch en ging zich zo groot en sterk maken dat er niets meer echt aan te sturen was. Met die ben ik slechts een paar keer in een soort tien meter wegsprinten en dan weer stoppen terecht gekomen maar dat was puur toeval omdat de joggers de andere kant opgingen en de mannen met luide stemmen (bouwvakkers :+ ) zagen dat het misging. Was dat niet gebeurd was het heel gevaarlijk geworden. Je voelt aan de manier waarop het paard reageert of het paniek of gewoon even wegrennen is. Bij deze twee was het dus complete paniek. En dan heb je niets meer te vertellen.
Als het bij jouw paard werkelijk complete paniek is zonder 'noodstop', vrees ik ook dat het heel lastig wordt.

We hebben het hier wel over aangespannen rijden, dat is iets heel anders dan OHZ.
Ts hoe jammer ook, dit paardje is gewoon niet (meer) geschikt voor het aangespannen rijden. Jammer maar het is niet anders.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:22

@Chocobroodje: had ik wel in de gaten hoor :+
Maar het ging me even om het principe van 'de noodstop'. Wat je ook doet met je paard, die moet erop zitten.

Stilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:39

Nadat onze 4 jarige fries professioneel beleerd was voor de wagen, gingen we zelf met hem aan de slag.
Helaas waren wij te onervaren en zijn 3 keer op de openbare weg aan de kletter gegaan.
Gelukkig alle keren goed afgelopen maar zowel het paard als wij hadden een trauma opgelopen en we hebben toen wagen en tuig direct verkocht.
Toch bleef het kriebelen want mennen vind ik echt geweldig en een paar jaar later vond ik iemand die het wel met mijn paard weer wilde proberen.
Tot mijn grote verbazing reed hij zo weg met mijn fries.
Geen spoor van angst meer.
We hebben het rustig opgebouwd en uiteindelijk durfde ik zelf ook weer te mennen en hebben heerlijke ritten gemaakt.
Het is dus wel mogelijk om een paard met een trauma weer voor de wagen te krijgen maar of dat bij ieder paard lukt durf ik niet te zeggen.