Grondwerkles met de merrie en de ruin

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Grondwerkles met de merrie en de ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 22:07

:wave:

Vandaag heb ik weer les gehad in het grondwerken met de Friese merrie Welmoed en met de Welsh A ruin Sem.

Eerst een korte introductie. Welmoed verzorg ik sinds juli vorig jaar. De eerste tijd ging het rijden en de omgang nogal wat stroef, ik ben er achter gekomen dat een paard maar liefst 12 versnellingen in de draf had en zo nog meer van die 'stroefe' dingen. Uiteindelijk ging de omgang en het rijden steeds beter, tot de winter aanbrak. De merrie werd een stuk frisser wat al diverse keren in zandhappen heeft geresulteerd. Ik heb toen al een paar keer op het punt gestaan om er mee te stoppen, maar iedere keer weer die lieve stalgenoten die een peptalk hebben gegeven dat ik door moest zetten ( :+: ).

Zodoende heb ik besloten om eens wat minder op het rijden te gaan richten en wat meer op de omgang en zo ben ik bij RianneH van bokt aanbeland. Vandaag was het ongeveer de 4/5e keer dat ik les (lees les/zwangerschapsgymnastiek) had met Welmoed. De punten die naar voren zijn gekomen is dat ik nog beter en sneller mijn hulpen in moet zetten en daarin vooral consequent zijn en blijven. Dit vindt ik erg lastig, maar we zijn op de goede weg. :D

Madieke (Fairytail van bokt) heeft foto's gemaakt, de foto's van Welmoed zijn wat aan het einde genomen. :)

1. Hier wil ik haar net naar buiten, in de hoek sturen.
Afbeelding

2. De andere kant op.
Afbeelding

3. En dan is het de bedoeling dat ik ontspannen in de bak staat en dat ze naar mij toe komt gelopen. Dit gaat nog niet altijd goed.
Afbeelding

Want dan wordt er bijvoorbeeld eerst gerold.
http://i158.photobucket.com/albums/t118 ... je/5-1.jpg

4. Maar uiteindelijk valt het kwartje. :j
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. Overleg met de juf
Afbeelding

http://i158.photobucket.com/albums/t118 ... je/7-1.jpg

Hop, Friesje weer op stal volgend slachtoffer in de bak. Sem is de gezelschapspony van stal, een heerlijke deugniet die van werken houdt. Helaas groeit de pony niet mee met de ruiter waardoor hij wat vaker stil komt te staan. Om hem lekker in het velletje te houden ben ik hem regelmatig aan het longeren, wordt er vrijgesprongen, gement en vandaag dan ook grondwerken. Dit was de eerste les voor hem. Sem is een pony die graag mag werken en heel gevoelig is. Zodoende was het een grote uitdaging voor mij, want bij Welmoed moet ik nog grote hulpen gebruiken, terwijl dat bij Sem absoluut niet handig is.

Hier de foto's :D

7. De hulp om Welmoed in stap te zetten, komt bij Sem aan als een draf hulp. Dat was even omschakelen.
Afbeelding

Lief koppie :+:
http://i158.photobucket.com/albums/t118 ... e/13-1.jpg

8. Een onbedoelde galop
Afbeelding

9. Veruimen in de draf
Afbeelding

10. Weer even op adem komen
Afbeelding

11. De moeilijke hoek (op de een of andere manier vinden alle paarden van stal dit de moeilijke hoek), stilstaan, omdraaien, terug komen in tempo. Het hele rataplan. Hand omhoog en hem er doorheen drijven. :)
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15. Wat en koppie ook, heerlijk!
Afbeelding

Madieke en Rianne, jullie zijn echt topmensen, bedankt!

[edit] Nog een toevoeging. :) Nu loop ik nog erg veel door de bak heen, we zijn aan het oefenen dat ik zometeen op het midden kan blijven staan en van daaruit het paard kan sturen. Met Sem ging dit al aardig en bij Welmoed word het langzaam aan ook beter. :D

magda_90

Re: Grondwerkles met de merrie en de ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 19:16

Niemand die een leuke reactie heeft? ;(

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:11

Leuk dat je zo met grondwerk bezig bent! Ik denk alleen dat het makkelijker voor je is als je een deel van de bak afzet en een kleinere ruimte hebt, nu moet je erg veel lopen en zijn de paarden snel bij je vandaan.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 10:58

Bedankt! De bak is afgezet van B naar E en dan iets minder dan de helft. Maar ook op dat stukje moet ik inderdaad nog veel lopen. Met Sem hoef ik al minder te lopen dan met Welmoed dus we gaan de goede kant op. :D

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:01

Eh, eerlijk gezegd zie ik niet echt wat je aan het doen bent op de foto's? Je paard gewoon een rondje laten lopen in de bak?

Wel leuke paarden heb je!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 11:23

De bedoeling is dat ik zometeen als ware op het midden kan stilstaan en van daaruit met mijn lichaam de paarden kan sturen in richting en in tempo. Dus grote/ruime stappen maken betekend verruimen en mijn schouder richting de achterhand wijzen betekend dat die achterhand meer mee moet komen.

Maar op dit moment moeten er nog vrij grote hulpen gebruikt worden (wat je ziet op de foto's), de bedoeling is dat de paarden dus straks gaan reageren op steeds kleinere hulpen. En van daaruit gaan we naar de gehele bak.

Dit is voor mij ook een oefening om te zien wat een paard daadwerkelijk doet. Ik zie dat een paard draaft, maar wat 'verteld' het eigenlijk? Dus als de oren bijvoorbeeld naar buiten gaan wijzen dan wil ze omdraaien en dus dat ik het voor moet zijn.

Dat is de bedoeling. En ja charmant ziet het er nu nog niet uit, maar over een paar maanden vast wel. :D

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:11

Als je het regelmatig doet mag je toch wel hopen dat het geen maanden gaat duren voordat ze kleinere aanwijzigingen begrijpen hoor! ;) :+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 19:15

Daar heb je een punt. :)) Ik heb inderdaad 'maanden' op geschreven maar er niet handig bij nagedacht.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:21

Misschien raar, maar ik zie een schaap dat aan het bevallen is.... :Y)

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:30

eh... ik ook!! :Y)

diditheadoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:20

ik zie ook inderdaad schapen xD

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 10:04

Mooi he. :+ De foto's van het grondwerken heb ik er af gehaald omdat ik volgens Photobucket teveel kijkers had op mijn foto's. Nu heb ik nieuwe foto's geuploud van schapen (voor een ander topic) en dan komen die ineens hier te staan. :=

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:05

_O-

Misschien toch maar een slotje zetten dan?

Ik tem even. :')

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 10:20

Ik had inderdaad al getemd. :+

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 02:49

Moderatoropmerking:
De foto's van photobucket zijn veranderd en geven nu iets anders weer. Ik zet dit topic daarom op slot.