[AR] Hangen in de hand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Hangen in de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 11:14

Mijn pony's hebben soms de neiging om te hangen in mijn hand. Ik heb dan het gevoel dat ik twee ponyhoofden moet dragen. Dit gaat vaak gepaard met continu duiken met het hoofd. Ik geef ze dan vaak wat de ruimte zodat ze de hals kunnen strekken en probeer ze tegelijkertijd aktief door te rijden maar dit lost het probleem niet op. Wie herkent dit en weet een oplossing? Is er eventueel een hulpteugel/middel die kan voorkomen dat ze heel diep met hun hoofden duiken?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:19

Dat ken ik maar al te goed; pakken ze bij jou dan ook het bit wel eens vast en gaan ze dan hangen?
Of is het echt 'semi-nageeflijk lopen' maar ondertussen eigenlijk gewoon op jou handen hangen?

Ot doet beide weleens, en ik vind het erg lastig op te lossen. Gelukkig rijdt ze de laatste tijd wel steeds echt nageeflijker en laat ze het bit ook los.

Heb geprobeerd ophoudingen te maken, of idd meer ruimte te geven en actiever te laten lopen..
De meeste hulpteugels bereik je volgens mij het tegenovergestelde mee; dus dieper lopen. Al was het bij maak vaak zo dat als ze dieper ging lopen, ze ook minder in mijn handen ging hangen. Heb in het begin van een rit dus wel eens een halstertouw met bitstukje aan het bit gemaakt en dan vastgezet tussen de benen en/of aan de borst; kan ze igg niet omhoog komen met haar hoofd.

Maar bij jou duikelen ze dus, en dat is denk ik veel lastiger op te lossen...

tornado14

Re: Hangen in de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:29

Ook ik heb dit probleem.
Die van mij gaat vaak in een zelf houding lopen , zolang ik dat toe laat is het prima alleen is deze houding veel te opgericht en wil ik dr lager hebben en over dr rug.
Het gaat steeds iets beter maar regelmatig heb ik flink wat kilo's in me handen , ook wordt ze erg onrustig in dr aanleuning als ik dr lager en ronder vraag.
Ik probeer er naar voren te rijden en elke keer als ze gaat hangen been te geven in combinatie met een ophouding.
Ik lees dit topic ook even mee voor tips enz.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 11:44

Het is niet semi nageeflijk lopen. Het is continu naar beneden en weer omhoog duiken met de hoofden (net van die oliepompen :D ). Vaak op de terugweg naar huis (en dat is zodra de wind is gedraaid (de neuzen richting stal gaan), kan al 10 km voor stal zijn dus)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:01

tornado14 schreef:
Ook ik heb dit probleem.
Die van mij gaat vaak in een zelf houding lopen , zolang ik dat toe laat is het prima alleen is deze houding veel te opgericht en wil ik dr lager hebben en over dr rug.
Het gaat steeds iets beter maar regelmatig heb ik flink wat kilo's in me handen , ook wordt ze erg onrustig in dr aanleuning als ik dr lager en ronder vraag.
Ik probeer er naar voren te rijden en elke keer als ze gaat hangen been te geven in combinatie met een ophouding.
Ik lees dit topic ook even mee voor tips enz.

't zal niet de eerste keer zijn.

Been geven, hoe doe je dat op een wagen??? Mensen; we zijn op AR he......

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:04

Napie schreef:
Het is niet semi nageeflijk lopen. Het is continu naar beneden en weer omhoog duiken met de hoofden (net van die oliepompen :D ). Vaak op de terugweg naar huis (en dat is zodra de wind is gedraaid (de neuzen richting stal gaan), kan al 10 km voor stal zijn dus)

Dan zou ik eens proberen ze 'vast' te zetten (klinkt zo ehm, grof maar zo bedoel ik het natuurlijk niet) dmv. een touwtje tussen de benen aan het bit bijvoorbeeld; niet te strak natuurlijk, maar dan hebben ze nog iets speling qua hoofdhouding maar heel laag of weer naar omhoog lukt ze dan niet meer. Met beleid gebruiken natuurlijk, maar dat geld mijns inziens voor alle hulpteugels. Heeft bij mij toen ook wel iets geholpen. Zo rijdt ik bijv. periode's met sperriem vrij strak, omdat ze door heeft hoe ze haar tong over het bit kan krijgen; bit kan niet hoger, ligt aan haar tong, de 'kronkel' zit veel lager als dat hoort. Ze krijgt de tong overigens niet zelf snel terug. En met redelijk strakke sperriem lukt het haar haast niet. Zo'n rubberen tonglepel vind ik maar niets en zeker niet voor shetten.
Zo'n periode even met een hulpstukje rijden, en dan weer afbouwen en tijdje weglaten, helpt op zich wel vaak, als je het gewoon goed toepast.
Of rijden met een slof... al is dat voor de wagen wel vrij lastig en al helemaal met 2span... doen ze het in enkelspan allebei afzonderlijk ook dan?

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:55

Onze haffen hebben die neiging ook wel om in je hand te gaan hangen; je hebt dan kilo's in je handen en ze doen dat vooral op de terugweg of als ze moe zijn. Toevallig heb ik dat twee weken terug gevraagd aan onze meninstructeur op de menclub: zij adviseerde om ze dan "wakker" te tikken door met de zweep een tik door de manen te geven en aandrijven van achteren, dus voorwaarts oplossen.
Ik denk dat, als jij ze de hals laat strekken, ze dat ook wel lekker makkelijk vinden lopen en dan steeds vaker gaan "duiken".
Als ik ze in enkelspan rijd houd ik het koppie goed in de gaten en als ik zie dat hij of zij de neiging krijgt om een "duik" te maken dan maak ik een klein, venijnig ophoudinkje. En dat werkt ook goed.
Succes ;)

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:26

Hier ook zoeen die steeds zn kop omlaag trekt en vervolgens terug omhoog. Heel lastig corrigeren.
Ik zet mijn Sunny op zo'n moment gewoon nog harder aan het werk. Vraag hem iets ronder te komen, veel tempowisselingen, overgangen etc, tot hij weer fatsoenlijk loopt. Dan geef ik pas lange teugel en kan hij laten zien dat hij mijn hand kan volgen naar beneden. Gaat hij weer lopen hannessen, beginnen gaan we terug hard aan het werk.
Het "waarschuwende" ophoudinkje komt hier ook voor, op de kant waar hij iets meer druk neemt om zn duik te kunnen maken. (Sun duikt altijd iets scheef gekanteld) ligt er een beetje aan hoeveel zin ik heb om hem dressuurmatig harder te laten werken ;)

Groetjes, lacuna

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:39

je zou dan voor dat vast zetten een elastiek kunnen gebruiken, deze zou in principe sterker in gaan werken als het hoofd hoger komt. halsverlenger is hier goed te gebruiken

je zou ook nog kunnen proberen om met een 2e lijn te gaan rijden en deze dan als slof gebruiken, om ook weer het hoofd tegen te houden als deze omhoog komt.

hebben ze dit eigenlijk alleen voor de wagen of ook met longeren? met longeren is het vaak iets makkelijker om er een hulpteugel aan te binden en deze zo nodig aan te passen, maar als ze het bij het longeren niet doen valt er natuurlijk ook niks op te lossen

daarbij kan je ook gewoon mennen met chambon of gogue

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 22:03

Zijn die te verkrijgen of te verstellen naar shet maat?

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:58

Elastiek verstel ik naar ponymaat door er een extra knoopje in te leggen. Chambon of gogue zou ik niet weten.

groetjes, lacuna

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 23:01

nou dat zou je even in de winkel na moeten vragen, ik werk niet zovaak met de maat shet haha

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:34

Dit probleem is zzoooooooo herkenbaar voor mij :(:)
allen hangt hij niet, maar duikt hij gewoon af en toe met zijn
koppie naar beneden, erg vervelend want dan word ik uit mijn
2 wieler getrokken :o Mijn instucteur zecht dat dat ''poelen'' heet ;)
Als hij (idefix) dat doet moet ik een strenge ophouding maken en aansporen.
De ophouding het liefste nog voor hij naar beneden gaat. Als je pony dat best erg
doet krijg je een hele actieve les :+ Ik zweet met altijd te pletter haha ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:01

Hier doet 1 dat ook wel eens. Meestal is het gewoon de oplossing om hem wat voorwaartser te maken en te proberen de druk wat van de leidsels te laten vloeien, immers kan hij niet hangen zolang je geen weerstandbied. Meestal doen we dat door als hij zo'n duik maakt direct een ophouding te geven en dan helemaal door te ontspannen, als hij dan weer duikt of hangt weer een ophouding weer ontspannen. (En goed voorwaarts op je hand houden tussendoor :P )

Maar ik heb meer het idee dat het iets is wat ze doen als ze niet helemaal bij de les zijn. Bijv als ze lopen te suffen of lopen te drammen gaan ze veel vaker zo ineens naar beneden. Volgens mij moet je ze gewoon goed aan het werk houden dus.

EDIT: als je paard eraan kan hangen heb je ook veel druk op je leidsel sommige paarden proberen er dan onderuit te duiken om die druk kwijt te raken zeg maar. Dan is het echt belangrijk dat je zelf niet die 10kg in je hand houd maar zoveel mogelijk probeert om los te laten.

foufer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:47

Als de pony aan de teugels trekt dan moet je hem loslaten, dus als hij gaat hangen laat je hem plots los. (natuurlijk niet de teugels laten vallen;))

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 02:33

foufer schreef:
Als de pony aan de teugels trekt dan moet je hem loslaten, dus als hij gaat hangen laat je hem plots los. (natuurlijk niet de teugels laten vallen;))

Dat principe gebruik ik ook weleens ja.... of als ze heel erg aan 1 kant het bit vast houd, ineens die kant loslaten en een ophouding aan de andere kant.
Dat foefje kent ze inmiddels wel.... gelukkig gaat het bij mij nu een stuk beter met ontspanning, hoofdhouding en aannemen van het bit/nageeflijk rijden. Hoop van harte dat het niet weer even zo'n periode is, maar dat dit van langere duur is.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:42

Ik kan mezelf nu niet een ervaren menster noemen, maar toch... Ik heb afgelopen winter menles gevolgd met mijn pony (in juni 2009 beleerd voor de koets), hij ging ook heel graag duiken met het hoofd of hangen aan het bit.
Mijn meninstructeur zei me dat ik dan zéker niet meer leidsels mag geven, maar een ophouding doen en hem aansporen om vooruit te gaan.(evt met zweephulp)

Nu weet ik wel niet of dit voor alle paarden/pony's de oplossing is. Als mijn pony ging duiken of hangen aan het bit, vertraagde hij een beetje en begon hij te slenteren. Gezien mijn pony nog jong is, moet ik hem leren om meer voorwaarts te denken. Mijn instructeur zei me dat ik eender welke 'ongehoorzaamheid' van Romeo moest oplossen door hem voorwaarts te 'jagen'(lees: aansporen). Deze 'ongehoorzaamheden' kunnen zijn: geen aandacht meer hebben voor mij en naar andere zaken kijken, plots opzij springen vanwege iets eng (meestal kaboutertjes :o ), duiken met het hoofd, hangen op het bit,...

Wat foufer zegt, de teugels ineens loslaten, ik denk niet dat dit zal helpen. Je paard/pony zal snappen dat als hij gaat hangen op het bit, dat hij volledige vrijheid krijgt. Zo spoor je hem toch aan om het weer te doen?
Iedereen mag uiteraard corrigeren, dit is mijn visie. ;)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 11:49

Lijkt me inderdaad dat ik ze gewoon moet gaan oppakken en drijven. Als ik de leidsels los laat heb ik ze dan vaak sowieso niet meer in de hand want ze doen het meestal op de terugweg naar huis waarbij ik ze niet altijd kan toestaan.
Bedankt voor de tips

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 16:23

Teugels ineens loslaten helpt volgens mij alleen als je zelf te veel druk aan het opnemen bent en het niet vanuit het paard komt. Dan komt het niet vanuit het paard en komt het duikelen van zoeken naar minder druk. Dan moet je gewoon loslaten als je paard echt zelf aan het hangen is uit sloomheid oid moet je inderdaad vooral niet loslaten daar schiet je niets mee op dan moet hij gewoon voorwaarts denk ik.