[AR] Info gevraagd over marathon enkelspan voor beginners

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl333

Info gevraagd over marathon enkelspan voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 16:37

Ik heb interesse om mijn paard in de toekomst te laten beleren voor een marathonwagen.

Nu zag ik op marktplaats dat er al marathonwagens te koop zijn voor een leuk bedrag uit polen. Nu wil ik eerst kijken hoe het bevalt met mennen voordat ik geld uit wil geven voor een luxere wagen. Wie heeft er ervaring met Dom w Sadzie uit Polen. De beschrijving ziet er goed uit en ze zeggen dat het van oorsprong een Nederlands bedrijf was.

Tevens heb ik de volgende vragen:
1. Waar moet ik op letten
2. Wat is belangrijk bij de remmen
3. Welk materiaal is het beste voor marathon
4. Heeft iemand nog wat tips waar ik op moet letten bij een marathon wagen?
5. Zijn luchtbanden goed?

Ik hoor graag jullie bevindingen van verkoper of waar ik op moet letten bij een marathonwagen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:42

als je een wagen rechtstreeks uit Polen koopt moet je wel bedenken hoe het gaat met de service en hoe te handelen als er iets aan de wagen mankeert (waar kun je terecht?)...

Verder vind ik voor een enkelspan het gewicht belangrijk, zorg dat je niet een al te zware wagen neemt.
Ik zou voor luchtbanden kiezen, zeker als je net start, dat is lichter trekken voor je paard in het zand.
Wat de remmen betreft kun je meestal kiezen voor alleen achter of voor en achter, alleen achter is op zich prima, als je goed werkende remmen hebt heb je daar voldoende aan...
Rvs is handig met bijv stoten, je hebt dan niet gelijk beschadigingen in je lak en dus ook geen roest...

Let goed op dat je zelf als menner goed kunt zitten (beenruimte bijv) en dat je groom goed kan staan achterop en evt kan zitten als je dat zou willen...

foufer

Re: Info gevraagd over marathon enkelspan voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:00

Luchtbanden zijn goed en lekker licht :)
Remmen als je schuin door de bocht gaat
Let bij de marathonwagen op of alles goed vast zit of de rem het doet en of het karretje niet te zwaar is ;)

Cowgirl333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 21:06

Bedankt voor de tips.

Uiteraard heb ik ook te horen gekregen van mensen buiten bokt, dat het niet verstandig is om een wagen uit Polen te halen, omdat deze snel roest en haast niet te verkopen is?

Klopt dat? Hebben jullie hier iets over gehoord of ervaringen mee?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:22

De meeste wagens komen tegenwoordig uit Polen, maar het is praktisch als je via een Nederlandse dealer koopt, dan heb je iets om op terug te vallen als er iets met je wagen mocht zijn...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:27

Volgens mij als je zelf handig bent dan heb je die dealer niet echt nodig. Het scheelt natuurlijk wel een flinke bak geld.

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:13

Vrijwel alle wagens komen uit Polen.
Heb er zelf ook 1,wel via een dealer gekocht,deze geeft goede service.
de wagen staat buiten onder een zeil en roest niet.
Zelf uit Polen halen kan ook,maar ik spreek de taal niet,dan wordt het toch lastig om te vertellen wat je precies wilt hebben.

Emmy2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:51

Ik zou eerst contact met de meneer uit Polen maken,
ik heb hem een keer gemaild maar heb nooit iets terug gehad...
Wel er zeker van zijn dat het betrouwbaar is..

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:37

Ik zou het zelf niet aandurven. Het Poolse consumentenrecht zal allicht anders in elkaar zitten dan het Nederlandse. Wie weet valt het dan tegen als je er wat mee krijgt. En het gaat toch altijd nog om flinke bedragen.
Ik heb mijn eigen wagen tweedehands gekocht van de bouwer (HCA Klarenbeek) zelf. Ondanks dat het een tweedehands wagen is, heb ik een jaar garantie gekregen. Ik weet zeker dat dit iemand is die staat voor zijn producten. Dat gaf bij mij de doorslag om een goede, betrouwbare tweedehands wagen te kopen ipv een nieuwe Poolse waarbij je dat nog moet afwachten.

EdwinStok73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:06

Ik heb natuurlijk geen ervaring met deze verkoper, maar wat belangrijk is om te weten:
Is de prijs inclusief transport?
Er moet natuurlijk BTW betaald worden, zit dit er bij in?
Hoe is de service? Wij bieden een gratis service beurt aan na een aantal maanden.
Wat als er wat voor garantie behandeld moet worden, hoelang duurd het voordat het word behandeld.

Zo maar een paar heel belangrijke dingen om te weten.
En wat ik belangrijk zou vinden als ik een wagen zou kopen mag je eerst proefrijden?
( Wij hebben div. wagens waar je mee mag komen rijden aldan niet met je eigen paard / pony )

Succes met je beslissing!

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 23:52

er zijn ook wel nederlandse handelaars die deze wagens verkopen ..
zo'n beetje alle wagens komen uit een grote fabriek in Polen..
in schijndel zit in ieder geval een koetsenverkoper die poolse wagens verkoopt.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:45

Ik heb contact gehad met meneer W Bakker van Dom W Sadzie via de mail.

Ik heb interesse in de beginners wagen http://link.marktplaats.nl/341662080.
Deze kost €1900,- met 23" wielen.
Voor pony/cob is de wagen €1700,-.
Bij bestelling betaal je 10% vooruit.
De levertijd is ongeveer 5 weken en de leveringskosten zijn €150,-.
De wagen is in iedere RAL kleur leverbaar, alles wat geel is aan de kar op de foto wordt bij mij paars.

Ik vind het een erg mooie recreatie wagen en denk dat ik 'm begin julie bestel zodat de kar half Augustus hier is en dan heb ik 4 weken vakantie :D

Ik heb ook een enkelspantuig besteld Afbeelding ook in de kleuren zwart/paars.
Helaas was de full size te groot dus ze zijn nu bezig er 1 op maat van mijn paard te maken en die verwacht ik deze week terug.
Het is erg mooi, licht en sterk materiaal.
Ik heb al een gewoon rijpaard hoofdstel van Libby's en die is nu een jaar of 6 oud maar verkleurd niet,slijt niet en die is toch al best vaak in de wasmachine geweest.

Wanneer ik de kar heb zal ik zeker mijn bevindingen posten!