Hoi, Omdat mijn 16-jarige pony al zo'n 4 jaar in de wei staat zonder iets te doen, wil ik zijn conditie toch een beetje verbeteren. Zeker naar de zomer toe, omdat hij dampig is. Nu als ik hem wil longeren en dus in een "driehoek" sta met de longeerzweep achter hem en ik probeer hem te laten stappen door met de longeerzweep te drijven dan probeert hij me te bijten! Ik heb het met hem nog nooit eerder meegemaakt, deze zomer heb ik hem zelfs nog moeiteloos gelongeerd en vroeger (5 jaar geleden) ging het altijd vanzelf, alleen nu niet meer ... Ik weet ook niet wat ik moet doen als hij me probeert te bijten, ik probeer me te verdedigen en hem te straffen, maar dan probeert hij me weer te bijten. Bijgevolg stop ik er gewoon mee voor mijn eigen veiligheid. Als ik dus ga longeren, doe ik zijn halster om, neem de longeer zweep en dan probeer ik hem eerst zelfstandig op de cirkel te krijgen zonder zweephulp. Meestal blijft hij gewoon staan als ik stil sta en dus probeer ik hem op de cirkel te drijven door de longeerzweep. Vervolgens moet ik opletten of ik krijg een beet. De voorbije maand, heb ik ook leidoefeningen gedaan met hem en dat ging allemaal prima. Wat moet ik doen als hij probeert te bijten en hoe krijg ik hem op de volte? Alvast bedankt! Katia
Hoe verdedig jij en straf je hem? Volgens mij heeft hij gewoon geen zin om weer aan het werk te gaan, en je geeft hem ook nog is zijn zin. Als meneer hier mij zou proberen te bijten zou hij toch wel een fikse tik krijgen.
Sowieso, naar mijn idee houden paarden vaak niet van longeren. (maar dat betekend niet dat hij het niet hoeft te doen als jij zegt van wel he )
Ik zeg boos "nee" en zwaai met mijn hand. Maar ik ben ook een beetje bang om dan gebeten te worden, morgen ga ik opnieuw proberen en ik zal proberen strenger te zijn als hij me probeert te bijten.
Ik zou inderdaad beginnen met aanpakken. Hij loopt nogal over je heen. Je paard probeert je te bijten, als hij de leider in zijn kudde zou proberen te bijten zou hij toch wel de afdruk van de hoef van dat paard in zijn vacht hebben Jij staat boven hem, dus zoiets als dat mag gewoon echt niet!
Zelf ging het in het begin bij mij ook echt niet kwa longeren, ik was veel te soft voor hem. Eigenares pakte hem aan en hij liep meteen prima. Als hij al eerder gelongeerd is, dan weet hij wel wat je bedoeld, maar heeft ie gewoon geen zin. Als hij geen zin heeft om te lopen als jij zegt dat hij moet lopen, tik erachter
ik heb hem vandaag flink duidelijk gemaakt, dat ik het bijten niet toelaat en het lukte veel beter . Hij was wel nog heel erg boos, maar ik kreeg hem al op de volte.