[AR] Geen controle wat nu

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

punkielover

Geen controle wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 12:30

Hallo

Ik rijd al enige tijd met mijn mini appaloosa voor de kar. Ze is de kar opzich gewent en het tuig doet haar niet zo veel.
Maar ik heb geen enkele controle over haar.

Voorbeeld afgelopen zomer: Mevrouw wil opeens niet meer lopen en gaat ze helamaal terug uit lopen.. dat gevolg is natuurlijk heel vervelend kar helemaal verkeerd en gedraait en gelukkig net niet in de sloot. Ik moest er dus snel afspringen en mevrouw even tot bedaren brengen.

Voorbeeld veelvoorkomend: Gewoon doordraven wanneer ze moet gaan stappen (bijv. als er opeens een auto aankomt) Of gewoon niet gaan draven.
Voorbeeld gisteren: We gingen een stukje met de kar naar mijn nicht, en ik stap van de kar af (de leidsels gewoon strak natuurlijk) dus ik loop naar haar hoofd toe om haar te pakken en aan de hand mee te nemen, rent ze gewoon kei hard weg.. in volle galop. Dus ik helemaal paniek, ik heb niet geprobeert erachteraan te rennen maar ben meteen met de vriend van me nicht in de auto gesprongen en erachteraan geraced, intussen was mevrouw al bij huis aan gekomen en stond op de inrit uit te hijgen.
Voor hetzelfde geld was dit verkeerd afgelopen, we wonen gelukkig achteraf met zeer weinig verkeer. We waren ong. 1,5 km van huis klein stukje dus maar.
Me nicht stond erbij, en die wist ook zeker (net als mij) dat ze absoluut niet geschrokken is, ze rende gewon ineens kei hard weg.
Aan de longeerlijn gaat ho, draf, galop en ho echt perfect. Maar met de kar is het rampzalig. Mijn kar is te groot en er niet voor gebouwd om op echt ruw terrein te gaan, of voor mij ons in de wei.

Heeft iemand mssn ideeën over hoe ik dit op kan lossen want dit is dus gevaarlijk aan het worden, we zijn een gevaar in het verkeer vandaar dat gisteren de laatste keer was dat ik met haar op de weg kom.

Mijn idee: een sulky proberen? Twee wielen, dan kan ik eerst in de weide oefenen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:36

Zelf eerst leren mennen - als jij fouten maakt als van de bok afstappen terwijl er geen groom bij het hoofd staat mis je de absolute basiskennis.

Voor het paard professionele hulp inschakelen. Is hij/zij wel echt goed beleerd? Veel mini's worden zomaar even voor een kar geknupt en dan als 'beleerd' verkocht.

Als je kar te groot en te zwaar is zou daar wel eens (een deel van) de oorzaak kunnen liggen - een professional kan je dat ook vertellen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:39

punkielover schreef:
Voorbeeld afgelopen zomer: Mevrouw wil opeens niet meer lopen en gaat ze helamaal terug uit lopen.. dat gevolg is natuurlijk heel vervelend kar helemaal verkeerd en gedraait en gelukkig net niet in de sloot. Ik moest er dus snel afspringen en mevrouw even tot bedaren brengen.

Voorbeeld gisteren: We gingen een stukje met de kar naar mijn nicht, en ik stap van de kar af (de leidsels gewoon strak natuurlijk) dus ik loop naar haar hoofd toe om haar te pakken en aan de hand mee te nemen, rent ze gewoon kei hard weg.. in volle galop. Dus ik helemaal paniek, ik heb niet geprobeert erachteraan te rennen

Beide voorbeelden waren heel eenvoudig te voorkomen geweest; groom meenemen die op het juiste moment haar bij haar hoofd vast kan houden, dan was dit alles niet gebeurd....
Als jij jezelf met je aanspanning zo'n gevaar vind en je wéet dat je pony loopt te klooien, ga je toch niet alleen op pad??

Een sulky zou een idee kunnen zijn, omdat een sulky niet kan scharen.
Verder héel consequent zijn en goed aanpakken; die van mij is ook weleens heet (nouja, vrij vaak) en die krijg ik ook niet altijd even makkelijk van draf in stap als ze er zin in heeft, alhoewel de stemcommando's er zowel voor de wagen als aan de dubbele longe er 100% ingestampt zitten..
Wat ik dan doe? Tsja ik vraag het een aantal keer rustig met stem en leidsels, maar negeert ze me dan alsnog, tsja dan volgt er toch een ferme ophouding, als ik moet wachten tot zij eindelijk eens een keer terug wil komen uit draf dan kan ik soms nog lang wachten.

Nogmaals; neem nu áltijd een groom mee, en bovenstaande voorbeelden zullen je niet meer gebeuren.

Heb je je koetsiersbewijs gehaald, of een mencursus gedaan? En inderdaad, is de pony wel goed beleerd?
Het klinkt mij in de oren alsof je maar weinig te vertellen hebt en dat is echt gevaarlijk.

Napie

Re: Geen controle wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:17

Heb je een zweep mee en weet je die ook op het juiste moment te gebruiken?
Ik lees in je profiel dat je eigenlijk tijdgebrek heb voor deze pony. Hoe vaak wordt ze aangespannen en hoe vaak ben je uberhaupt met deze pony bezig?
Heb je een foto van de aanspanning, wellicht is er iets niet goed met je afstelling van tuig of kar of bit.
Hoeveel ervaring heb je zelf, waar en van wie heb je les gehad, wie heeft de pony beleerd?
Waar is je groom op dat moment?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 15:38

Citaat:
Aan de longeerlijn gaat ho, draf, galop en ho echt perfect. Maar met de kar is het rampzalig
heb je het lange lijnen ook gedaan op de weg / ergens anders dan in de bak, met jou erachter? En met hulp erbij om op te treden als het niet lukt zodat je erachter kunt blijven staan?
Verder tips van de anderen natuurlijk.
Vooral het niet stil willen staan / vaart minderen / voorwaarts als jij dat wilt vind ik echt iets wat ze MOETEN doen. Ben niet echt ervaren met mennen maar ook gewoon met onder de man rijden moeten ze daar absoluut naar luisteren voordat je erover nadenkt op de weg te gaan.
Denk dat je er echt goed aan doet eerst eens flink te oefenen met basis dingen als halt is halt, voorwaarts is voorwaarts, dan sulky erachter, dan wagen erachter. Met hulp.
Succes ermee!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:47

in het tweede voorbeeld zeg je ook dat je afstapt en de leidsels strak houd maar de meeste paarden worden ook heel onrustig als je de leidsels op druk houd bij langer halt houden. Ik heb juist altijd geleerd om op zo'n moment geen druk op de leidsels te hebben. Lijkt me ook niet dat je tijdens het op en afstappen een stille verbinding kan houden.

Verder ben ik het met Joycie eens waarom neem je geen groom mee als je weet dat je pony soms onvoorspelbaar reageert?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:12

Ik denk dat je terug moet naar de basis. Oefen dit met een instructeur in een bak of weiland, want zo zijn jullie een gevaar op de weg. Zorg dat je pony de basisbeginselen goed onder de knie heeft en jij ook voordat je de weg op gaat. Verder kan ik me alleen maar aansluiten bij de bovenstaande berichten.

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 22:24

Ibbel schreef:
Zelf eerst leren mennen - als jij fouten maakt als van de bok afstappen terwijl er geen groom bij het hoofd staat mis je de absolute basiskennis.

Voor het paard professionele hulp inschakelen. Is hij/zij wel echt goed beleerd? Veel mini's worden zomaar even voor een kar geknupt en dan als 'beleerd' verkocht.

Als je kar te groot en te zwaar is zou daar wel eens (een deel van) de oorzaak kunnen liggen - een professional kan je dat ook vertellen.

Allereerst, bedankt voor je reactie.
Inderdaad, je hebt zeker gelijk met 'zelf eerst leren mennen' ik heb leren mennen van iemand die het zelf ook heel veel doet. Maar eigenlijk heb ik het nog niet goed genoeg onder de knie. Ik weet de fijne kneepjes en that is it. Ik ga me daarzelf nu dus ook meer in verdiepen.

Voor het paard professionele hulp inschakelen; Ik heb daar geen geld voor. Ik heb haar gekocht als beleerd, maar ik heb het zowieso nooit geloofd.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:31

Hoe ga je dat doen dan als het dier ziek wordt? Heb je daar wel geld voor dan? En opzich hoeft menles niet zo heel duur te zijn toch? Dan sla je 2 vliegen in een klap. Jij leert mennen en je pony leert er ook van en dat onder begeleiding van een instructeur.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:34

Misschien kun je iemand erbij vragen de komende tijd die je steeds even helpt en dat je in ruil daarvoor gewoon bij die ander groomt of bij de paarden helpt. Mensen met paarden zitten vaak hopeloos in tijdnood en het is erg fijn als iemand een helpende hand kan bieden. ALs je als groom kunt helpen sla je twee vliegen in een klap. Je leert ook nog meer over mennen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:40

De suggestie van vanhuisuit vind ik een hele goede.

Je zij aan het begin van dit topic dat je misschien wel een sulky wilde kopen dan moet er toch ook geld zijn voor een paar lessen, igg genoeg om er achter te komen of het probleem misschien in een te zware wagen of een 'onbeleerd' paard ligt? (Of was dat alleen als je de wagen die je nu hebt zou verkopen?)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:43

punkielover schreef:
Ibbel schreef:

Inderdaad, je hebt zeker gelijk met 'zelf eerst leren mennen' ik heb leren mennen van iemand die het zelf ook heel veel doet. Maar eigenlijk heb ik het nog niet goed genoeg onder de knie. Ik weet de fijne kneepjes en that is it. Ik ga me daarzelf nu dus ook meer in verdiepen.

Voor het paard professionele hulp inschakelen; Ik heb daar geen geld voor. Ik heb haar gekocht als beleerd, maar ik heb het zowieso nooit geloofd.

Nee die weet je dus niet anders gebeurt dit niet. Ik ga mee met het sulky verhaal, zorg voor een licht wagentje met rem! Kijk eens voor een menvereniging in de buurt, en ga asjeblieft niet meer zonder groom weg, bloedlink in dit geval. Zorg dat de groom ook een longeerlijn aan de linkerkant geklikt heeft in het begin, en begin met de sulky opnieuw. Dus eerst de groom er naast en jij op het karretje, en dan steeds verder naar achter.
Doe je aan longeren aan de dubbele longe? Zo nee zeker mee beginnen. Zorg dat ze volledig aan de stemhulpen staat. Mijn pony was zo "gedrild" op stemhulpen, dat ze onder het zadel bij andere nog steeds op mijn stem reageerde :)) (geeft soms leuke situaties :') ) Kortom ga flink aan de slag en hopelijk gaat het dan een stuk beter.

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 22:44

Beste Joycie, bedankt voor je reactie. Wat betreft de groom meenemen: Helaas ken ik eigenlijk niet iemand die ik zo goed ken die met mij mee zou willen. Mijn moeder is bang voor paarden, mijn vader wil niet mee want die heeft er niks mee. Me vriend gaat wel eens mee, maar die heeft geen tijd. En verder ken ik niemand die ik zou kunnen vragen.

Ik weet dat mij pony af een toe een dag heeft waarop ze loopt te klooien, maar het gaat vaak goed, en 1 km ver.. ach dat ging wel. En die straat kent ze op haar duimpje. Ze deed het ook perfect tot ik afstapte. Ik heb eerst 2 maanden geoefend met een band achter haar. en dan ik erachter met lijdsels en dat ging eigenlijk ook goed.
Wat betreft de ophoudingen: een ferme ophouding heb ik al ontelbare keren geprobeert, maar mevrouw verrekt het gewoon. Dus dan is het idd vaak een kwestie van wachten.

Ik heb geen koetsierbewijs.

____

Beste Capopjekop: Helaas, ik heb geen instructeur en er (waarschijnlijk) ook geen geld voor. Ik heb geen rijbak zelf, en mijn weide mag ik niet met de kar in van de eigenaar. Binnenkort mag ik op het terrein van de plaatselijke ponyclub. Daar hoef ik geen huur te betalen omdat ik daar lang lid ben geweest. Dus daar ga ik zeker oefenen.
Mijn ouders betalen de dierenarts etc. En het voer enzo en al die dingen. Maar les en tuig moet ik zelf betalen.
Wij wonen in het buitengebied: Venhorst(als je het opzoekt op de kaart zie je ook dat het maar een piepklein dorp is zonder winkels enzo) En dan moet je nogal snel met de trailer ergens heen, die hebben wij niet en als er dan ook nog een kar bij moet... Mssn iemand die bij mij komt, maar ik heb niet echt een goede ruimte waar k dan kan trainen, behalve als ik op de ponyclub mag. Bedankt voor de tips!
_____

Liedje89: Ik ben het met dit punt niet met je eens, het ligt er volgens mij maar net aan welk paard je hebt. Mijn pony hoeft niet langer halt te houden. Het moment waarop ze stil staat (goed) en ik dan af stap en die ene pas naar haar hoofd moet lopen, is echt geen langere halthouding. Van die groom lijkt me duidelijk. Bedankt voor je hulp.
_____

Vanhuisuit: Ik heb het ook op de weg gedaan, bij ons op het land, eigenlijk op verschillende locaties met mij erachter. Ja ik ben het zeker met je eens dat ze dat moet doen, maar ze doet het gewoon niet. (ik praat trouwens over de uitzonderijke gevallen, want er zijn zeker dagen bij waarop ze zeer goed luisterd, en dan doet ze alles heel braafjes).
Goed idee, van zon soort ruildienst van groomen. Ik zal eens een beetje rond kijken op internet. Zou een advertentie op marktplaats een uitkomst zijn?? Bedankt voor de reactie.
______

Napie: Ik heb een zweep mee. (dat in me profiel is eigenlijk een beetje oud, ik pas dat eigenlijk nooit meer aan. Er is een tijd geweest dat ik ontzettend weinig tijd had, maar nu heb ik volop tijd) Het lijkt alsof jij doet dat ik nooit met mijn pony bezig ben. Ik ben er notabene IEDERE DAG mee bezig. Iedere dag borstelen, voeren weide schoonmaken etc. En ong. 4 dagen per week voor de kar. SOms 2 soms 6. Meestal een stuk of vier keer. Dit zijn dan geen zware inspanningen, en het is vaak veel stappen, klein beetje draven, en weer veel stappen. Helaas heb ik geen foto (er is geen vrijwilliger die hem wil maken).

Ik heb geen groom, ik weet niet wat iedereen heeft met de grooms, maar ik heb die niet, en er zal waarschijnlijk ook niemand zijn die hem wil worden. Beetje les gehad in mennen van een oude bekende. De pony weetik niet, ik heb haar gekocht ze zeiden dat ze beleerd was, maar daar twijfel ik af en toe toch sterk aan. Hartelijk bedankt voor je oprechte reactie.
____

Liedje 89
Ik vond die suggestie ook goed. Nee die sulky mag ik lenen van iemand die ik ken. En dan kan ik mijn kar verkopen, en een sulky kopen:p als je begrijpt! Bedankt voor de reactie!!

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 22:45

Bedankt chocobroodje ik zla er wat mee doen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:46

Je kunt ook op bokt zoeken. Hier zitten veel menners.

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 22:47

Ik zal eens even kijken! Bedankt allemaal voor alle hulp, ik krijg er weer een beetje zin in:P

Ik heb gekeken, de dichtsbijzijnde menvereniging is in Uden. Ik ga nu eens kijken voor mensen die meer van mennen weten, even hier op bokt, google marktplaats!
Morgen horen jullie meer, ik ga zeker iets doen met jullie reacties, want die geven julie niet voor niks. maar wees wel een beetje lief.
En wat die groom betreft ik zal eens zoeken. Tis misschien iet zo makkelijk als jullie denken:P:P In zon gat als vehorst:P

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:52

Die paar seconden die jij nodig hebt om af te stappen zijn misschien niet lang maar het kan heel goed zijn dat je paard op zo'n moment totaal niet snapt wat je wilt en daarom druk gaat doen. Bij een van de paarden waar wij mee mennen moet je echt als hij zijn laatste voet neerzet direct je druk eraf halen anders gaat hij drammen, stijgeren of achterwaarts (enigzins afhankelijk van de hoeveelheid druk die je had en hoe druk het paard van te voren was).

Kan je geen advertentie plaatsen hier op bokt of in de supermarkt oid op zoek naar een groom? oh capopje was me voor :Y)

EDIT: wat doe je eigenlijk met de leidsels op het moment dat je bij haar hoofd bent? want je kan ze dus ook niet opsteken oid?
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 07-04-10 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:58

punkielover schreef:
Ibbel schreef:

Maar hoe kun je dan in je eentje, zónder groom, op pad met een pony waarvan je weet dat hij loopt te klooien, terwijl je zelf ook eigenlijk nog vrij weinig menervaring hebt? Dat is min of meer vragen om ongelukken...

En een pony kopen, waarvan gezegd wordt dat hij beleerd is; daar moet je eigenlijk nooit van uit gaan, dan nog altijd een aantal basisstappen van het beleren nog eens herhalen. Wie weet wat er in het verleden gebeurd is? Er worden zat pony's verkocht die in het verleden een trauma hebben opgelopen en nooit meer voor de kar hebben gestaan, maar worden verkocht als 'beleerd voor de wagen'. Op 't moment dat je die zomaar inspant en er mee weg gaat, loop je grote kans op ernstige ongelukken...

Zou je dan ook dringend het advies willen geven niet meer verder zelf 'aan te rommelen'; zo te horen komen zowel jij als de pony toch wel wat nodige kennis te kort. Haal er een ervaren menner bij, haal bij voorkeur zeker je koetsiersbewijs, ga zeker niet meer zonder groom op pad en probeer ook een instructeur in te schakelen voor je pony, blijkbaar zit nog niet alles er goed in.

Edit: ik lees net dat een groom moeilijk gaat worden voor je.... plaats dan advertenties, ga rondvragen in de buurt, er zijn zat mensen die prima wel eens mee willen. In jou geval kun je je het gewoon niet veroorloven om alleen op pad te gaan. Ik men al jaren en mijn pony is zo goed als bomproof, en ja inderdaad trek ik er wel eens alleen op uit, maar in jou geval moet je dat écht niet doen; als er bij mij al wat mis kan gaan, wat kan er dan in jou situatie allemaal wel niet misgaan? Realiseer je je wel dat er ontzettend veel risico's kleven aan het mennen? Als het verkeerd gaat (en die kans is ehm, best groot in jou geval) dan gaat het vaak ook echt goed mis, vandaar dat het bij het mennen nóg belangrijker is dat je die risico's zoveel mogelijk uitbant. Er zijn zat mensen die niet of minder vaak mennen, omdat ze helaas geen groom kunnen vinden.
Denk alsjeblieft aan de risico's.... ik zeg dit niet om banketstaaf te doen, maar omdat ik dondersgoed weet hoe dit soort dingen kunnen aflopen, helaas ook uit eigen ervaring.... ;)
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 07-04-10 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 23:00

punkielover schreef:
Ik zal eens even kijken! Bedankt allemaal voor alle hulp, ik krijg er weer een beetje zin in:P

Ik heb gekeken, de dichtsbijzijnde menvereniging is in Uden. Ik ga nu eens kijken voor mensen die meer van mennen weten, even hier op bokt, google marktplaats!
Morgen horen jullie meer, ik ga zeker iets doen met jullie reacties, want die geven julie niet voor niks. maar wees wel een beetje lief.
En wat die groom betreft ik zal eens zoeken. Tis misschien iet zo makkelijk als jullie denken:P:P In zon gat als vehorst:P

Plaats hier op bokt eens een oproepje, wie weet reageert er iemand. En een groom wil gewoon zeggen dat je een 2de persoon bij je hebt, belangrijkste is dat diegene beetje fit is en ouder dan 14 en niet bang voor pony's. Een boek waar ik veel aan heb gehad: mennen door Gert Schwundt. Heel fijn wordt alles uitgelegd :j Ben wel heel benieuwd naar een foto :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 23:06

en wat mensen allemaal met grooms hebben? Je zal hier voornamelijk mensen horen die toch al wel een aantal jaren menervaring hebben, en dus ook vaak wel een aantal ongelukken hebben meegemaakt. Feit is dat bovenstaande dingen níet gebeurd zouden zijn, als jij een groom mee had, dat zegt toch genoeg? Eigenlijk is een groom voor een menner letterlijk van levensbelang; in je eentje heb je gewoon echt weinig te vertellen, en dat is waarom er zoveel mensen zo hameren op het meenemen van een groom, wat in jou situatie eigenlijk gewoon écht nodig is.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:45

Een sulky kopen heeft geen zin.
Als je pony achteruit loopt (bijna de sloot in) gebeurt er met een sulky niks minder dan met een gewone kar.

Maar ik lees dat je alleen over de weg rijdt.
Controle is dan het belangrijkste wat je moet hebben.
Controle over je pony krijgen leer je niet langs de weg en ook een groom meenemen lukt niet altijd.

Ga eerst met je pony in de bak (of afgezette wei) oefenen.
Het is wel belangrijk dan dat er een hek staat waar ze niet door weg kan lopen. Als ze in de bak alles doet wat jij wilt, dan kun je de straat op, want als je pony niet wilt halthouden op een kruising heb je een heel groot probleem.
Kom je er in je eentje niet uit, ga dan lessen volgen bij iemand die het echt kan!!! en ervaring heeft. Dus niet alleen iemand die het papiertje heeft om les te geven, maar ook ervaring heeft met het rijden.
Volg deze lessen ook alle maar in de bak, en dressuur, want dat is de basis van alles.
Dan moet je pony voorwaarts, achterwaarst, links, rechts en halthouden wanneer jij dat wilt.

Succes ermee.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:31

Ik stap zelf ook gerust van de wagen zonder dat een groom de pony vast heeft. Verschil is echter wel dat mijn pony het commando HO en STAY kent, en HO is gewoon alles vergeten wat je aan het doen bent, en stoppen.
Heel eenvoudig aan de hand te trainen overigens.
Naar mijn mening heb je met deze combinatie, hoe jammer ook, echt niks op de openbare weg te zoeken.
Begin eens met lange teugelen, dus zonder wagen, dan heb je wat meer te vertellen

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:36

Zonder koetsierbewijs ben je niet verzekerd! Lijkt me dus niet handig dat je de weg op gaat.
Plaats idd een advertentie hier op bokt , iemand die je de kneepjes van het vak wil leren, en iemand die met je mee wil als groom, en ga alsjeblieft je koetsiersbewijs halen voordat je uberhaupt de weg op gaat.

Splendit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:38

Ik zou eerst voor je koetsiersbewijs gaan en hulp vragen bij iemand die ervaring heeft en jou daarbij wil helpen.
Doe eerst ervaring op en ga dan verder.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:02

onzin dat je zonder koetsierbewijs niet verzekerd bent, je bent gewoon verzekerd via je WA. Je bent niet ineens een goede menner omdat je toevallig een koetsiersbewijs hebt. Leuk om te halen hoor, maar geen meerwaarde ten opzichte van goede menles IMO