Buiten wandelen en een zenuwpees aan de lijn... Tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Buiten wandelen en een zenuwpees aan de lijn... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 15:36

Het seizoen van lekker buiten rijden en wandelen komt er weer aan. Ik heb sinds 10 maanden een Friese ruin van 6 jaar oud. Wil met Jippe graag buiten gaan wandelen. Jippe vind echter alles buiten het erf eng. Hij heeft nog nooit over mij heen gelopen, maar als hij iets eng vind gaat hij OF achter mij staan (watje }:0 ) OF gaat erg lopen kijken en wil als een speer weer de oprijlaan op richting stal (als wij ons dus die ene meter buiten het hek wagen). Trekt zich (tot op heden) niet los en houdt wel rekening met mij. Is dan ook geen leiderschapsprobleem, maar hij komt echt liever niet buiten het hek! Houdt erg van zijn vertrouwde omgeving en waagt zich lastig aan iets nieuws.

De oprijlaan van stal komt uit op een dijkje, 1 auto breed, met aan 2 kanten water (ja joepie, ideaal om te oefenen (NOT)) Dus de eerste tientallen meters beide kanten op heb ik geen uitwijkmogelijkheid om het paard even rustig neer te zetten etc. (als er een auto, fiets, brommer of wat dan ook langs komt)

Ik kom vaak op tijden dat ik alleen ben (of in elk geval niemand op stal is die ook buiten wil lopen). Dus met iemand mee is 9 van de 10 keer geen optie.

Nu wil ik dus met Jippe aan de hand gaan oefenen, zodat hij mij kan zien, achter mij kan staan etc. Ja, ook ik vind het spannend dat geef ik toe, maar laatst was ik zelf echt relaxed (heb geoefend :P ) en toch flipte hij half en stond te snuiven en te doen. Heb gewacht tot hij kalm was en weer rustig terug de oprijlaan op gegaan.

Kan ik nu beste met halster of met hoofdstel (met bit, longeerstukje en halstertouw dacht ik dan zelf) gaan oefenen?
Kan ik het beste gewoon maar doorlopen de dijk op en hem laten volgen (en geen acht slaan op zijn geflip en gekijk) en na enkele meters rustig omdraaien en weer terug en dan belonen,
Of moet ik hem zodra hij het spannend gaat vinden en wil gaan stil staan, inderdaad stil gaan staan en rustig praten tot ie kalm wordt en dan belonen (bijv clicker-koekje, dat kent ie wel)
Of tijdens het lopen belonen
Of helemaal niet belonen...

Is mijn eerste eigen paard, de manegepaarden kenden dit allemaal al wel en de verzorgshet vond buiten wandelen het leukste wat er was. Dus heb dit nog neit eerder aan de hand gehad.

Dus, wat adviseren jullie voor deze 6-jarige Friese zenuwpees (die OP het erf de rust zelfe is)?

Nibbit

Re: Buiten wandelen en een zenuwpees aan de lijn... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:39

Neem een rustig paard mee die voorop kan lopen

Niet teveel belonen, daarmee laat je juist merken dat het inderdaad erg eng was ;)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:42

Citaat:
Kan ik het beste gewoon maar doorlopen de dijk op en hem laten volgen (en geen acht slaan op zijn geflip en gekijk) en na enkele meters rustig omdraaien en weer terug.

Denk dat dat de beste optie is. Ga je meestal met een halster of hoofdstel wandelen? Halster klinkt prima wel. Gewoon zelf doen alsof er niks aan de hand is. Als 't goed is, wordt 'ie dan vanzelf wel rustiger.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 15:43

Nibbit schreef:
Neem een rustig paard mee die voorop kan lopen

Niet teveel belonen, daarmee laat je juist merken dat het inderdaad erg eng was ;)

Zoals gezegd in mijn openingspost: 9 van de 10 keer ben ik alleen. Ben er altijs in de ochtend 9 tot 11 ongeveer.
De andere keren is degene die er ook is aan het rijden en heeft geen tijd om mee te lopen.
Of het betreft de eigenaar van een paard wat niet voorop wil lopen (dus daar heb je dan ook niks aan)
Dus ik zoek nu ook andere tips dan deze want als ik moet wachten tot ik en degenen op stal die wel een goed paard ervoor hebben er beide zijn, zijn we al weer een tijd verder.

Niet te veel belonen dus... OK. Is een goede.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 15:44

_Tara_ schreef:
Citaat:
Kan ik het beste gewoon maar doorlopen de dijk op en hem laten volgen (en geen acht slaan op zijn geflip en gekijk) en na enkele meters rustig omdraaien en weer terug.

Denk dat dat de beste optie is. Ga je meestal met een halster of hoofdstel wandelen? Halster klinkt prima wel. Gewoon zelf doen alsof er niks aan de hand is. Als 't goed is, wordt 'ie dan vanzelf wel rustiger.

Tot nu toe een enkele keer met halster en 1 keer met hoofdstel gedaan (na het werk, dacht dan is ie wat rustiger... NOT)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:46

Als 'ie van een hoofdstel om toch niet rustiger word, zou ik lekker met een halster gaan wandelen :j Zit je 'm ook niet meteen in z'n mond mocht 'ie er vandoor gaan.

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:14

hoofdstel, longeerlijn mocht hij opzij springen heb je em nog vast, niet belonen of dergelijke als hij het eng vind. wel een keer belonen als hij het juist niet eng vind en het juist goed doet. en uiteraard altijd belonen als hij weer rustig op stal staat. verder regelmaat en ervaring zijn het belangrijkste. niet te ver gaan aan het begin en steeds meer uitbouwen. Weet niet of je in de buurt een veldje hebt waar je em kan laten grazen. dit kan helpen dan gaat hij naar buiten gaan zien als iets leuks --> lees hij mag paar happen gras nemen.

Nimblissanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:55

Met een hoofdstel heb je wel meer grip. Mee met een ander paardje is wel verstandig!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:31

Probeer ook van 'buiten' een vertrouwde/bekende omgeving te maken, en breid die omgeving steeds uit.

Mijn paard was er ook zo een, helemaal hieperdepieper als we een stuk gingen wandelden. Ze was immers nooit geweest hier, voor ik haar kocht! Nu kennen we de omgeving met onze ogen dicht en wordt ze heeeelemaal druk als we een stuk verder gaan. Zodra we op bekend terrein zijn (ookal is dat nog heeeel ver van de wei) kalmeert ze echt helemaal.

Ik heb gewoon heel vaak hetzelfde rondje gelopen, ook alleen indd. Beloon alles wat ze goed doet, maar houd daar op een gegeven moment gewoon mee op. Je verwacht inmiddels van je paard dat ie braaf mee loopt.
Als poown iets eng vindt en er met een boog omheen loopt geef ik geen aandacht, tenzij ze de moeite neemt mij achterna te komen als ik naar het enge ding loop.

Nu is ze gewoon braaf, ze gaat alleen stuiteren daar-waar-we-amper-komen
Met halster of bit maakt niet uit bij een gevoellig typetje als het mijne haha.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:42

als hij de clicker kent zou ik clicken en belonen voor rustig meelopen. dus tijdens het rustig lopen clicken al heeft ie nog maar 1 pas gezet zoals jij het wil - en dan langzaam opbouwen naar steeds langer lopen voordat er een click komt. niet te lang ineens doen, proberen te stoppen zo lang het goed gaat.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 23:04

Nimblissanne schreef:
Met een hoofdstel heb je wel meer grip. Mee met een ander paardje is wel verstandig!

TS heeft zelf al aangegeven dat ze met een hoofdstel helemaal niet meer grip heeft. Vind dat sowieso altijd apart. Alsof je door dat bit in z'n mond meer controle hebt. Je houdt 'm echt niet tegen hoor als 'ie weg wil. Met bit niet en zonder ook niet.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 23:35

_Tara_ schreef:
Nimblissanne schreef:

TS heeft zelf al aangegeven dat ze met een hoofdstel helemaal niet meer grip heeft. Vind dat sowieso altijd apart. Alsof je door dat bit in z'n mond meer controle hebt. Je houdt 'm echt niet tegen hoor als 'ie weg wil. Met bit niet en zonder ook niet.

Heb niet gezegd dat ik geen grip heb! Want hoofdstel of halster: bij beide rukt hij zich niet los. Heb hem met beide onder controle. Het gaat me ook niet om grip, maar om hem rustig te laten worden. Dat ie gewoon ontspannen mee kan lopen en kan genieten van een wandelingetje. Ik dacht dat ie na het longeren rustiger zou zijn dus vandaar dat ik toen met hoofdstel ben gaan wandelen. Maar bit of geen bit maakt niet uit: hij vindt het gewoon spannend! Moe of niet. Heb toch liever een halster idd want heb geen zin om dat bit door zijn mond te raggen. Heeft ie al genoeg ellende van meegemaakt bij vorige eigenaar wrs (bit indoen was eerst een ramp)

Clickeren kent ie idd. Ga dus gewoon maar eens een keer aan de slag ermee en schriktraininkjes vind ik ook een goede. Tsja, het is niet echt een pownie zoals iemand hier schrijft. Meneer weegt zo'n 700 kilo dus als dat effe gaat dansen of stuiteren omdat ie iets spannend vind... :D Maar zoals gezegd blijft ie wel bij mij (al probeert ie dan wel aan te geven graag heul snel terug het erf op te willen gaan.) maar hij stat zich dan gewoon op te fokken. Net of ie wil zeggen: he baas, zie je dat? Dat is eng! en dat! en dat! En dat! beetje erg kijkerig dus.

Dank voor alle tips zo ver.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 07:39

Dat is precies wat ik bedoelde. Dat je met een hoofdstel niet meer grip hebt dan met halster. Halster of hoofdstel, maakt dus niks uit.
Zou zelf ook met een halstertje gaan wandelen :j Anders zit je inderdaad al snel met dat bit door z'n mond.

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:51

Mijn paard is best koel in de kop, dus ik heb er vrij weinig ervaring mee. Maar ik heb wel een schrikcursus gehad en daar heb ik geleerd hoe je op het gedrag van je paard moet reageren. Mijn paard schrok verschrikkelijk van een paraplu die open gedaan werd, ze dook meteen achter mij en trok een sprintje (wat dus een gevaarlijke situatie is, want stel dat ik gevallen was, was ze zo over mij heen gebuldozerd). Nu zei die meneer van de schrikcursus dat je geen aandacht aan haar moest besteden als ze dat deed, dus niet boos worden, niet achterom kijken (DAT IS HET BELANGRIJKSTE, want als je achterom kijkt naar je paard, krijgt deze bevestiging dat het inderdaad eng is!), je herpakt jezelf en loopt door alsof er niets aan de hand is. Dan heeft je paard op een gegeven moment ook door: hé.. mijn baasje is rustig en schrikt niet, dan zal het wel goed zijn. En op het moment dat je paard braaf langs iets engs loopt gewoon een klopje op de hals en zachtjes "braaf" zeggen. Niet te uitbundig gaan doen, want dan gaat je paard weer nadenken over wat ie nu goed heeft gedaan dat ie zo'n uitbundige beloning krijgt.
edit: ik zou wel een longeerlijn gebruiken, dan heb je wat ruimte mocht ie opzij springen. Dan wordt je niet meteen meegerukt

succes ermee en ik hoop dat je hier iets aan hebt. het heeft mij in ieder geval geholpen mijn paard een beetje te begrijpen!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 15:23

Na alle tips en in combi met het lekkere weer vandaag het buiten wandelen opgepakt met behulp van de clicker (want dat kent ie)

Zoals jullie al hebben kunnen lezen: Tot het hek de oprijlaan af gaat best goed. Maar dan... dat hek. He baas, he joh! Da's eng hoor }:0 Vooral als'tie open gaat.... de enge buitenwereld... snuif snork, kop omhoog. Nu heb ik vandaag de situatie rechtsaf goed bekeken het stuk met sloten aan weerszijdes valt best mee. Dat is een meter of 20 en dan aan 1 kant gewoon platte grond. Dus vandaag clicker mee en veel koekjes en ben eerst voor het hek het omdraaien gaan oefenen en het halt houden en steeds klik en beloning. Toen hek open, er doorheen, weer omdraaien op commando... klik koekje. Hij vond het wel eng hoor, maar was toch ook erg afgeleid door die koekjes...

Toen het weggetje op, niet te ver, weer omdraaien op commando en klik beloning erin. Stukje lopen... dat deed ie best braaf (snork, snuif) dus klik en beloning. Terug naar stal, hek door, hek dicht en bija lles wat ie rustig deed: klik beloning. En dus weer het hek open, erdoorheen en nu verder gewandeld en elke keer als ie een aantal meters rustig achter mij aan had gelopen je raadt het al: klik, beloning...

Voorheen als ik dit deed kwam ik dus amper het hek door en als ik dan terug liep stuiterde hij naar zijn box. Nu zijn we verder gekomen en liep hij heel relaxed met mij terug naar de stal... Dus het werkt!

Moest wel lachen hoor, want als het eng werd (aan 2 kanten water baas!!! En daar een molentje dat draait!! IEK!) kroop hij zowat op mijn nek. Dan wil hij echt heel erg dicht bij mij zijn...

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:36

hey wat goed dat het werkt! ah ja als ie zo graag bij je wil zijn dan heeft ie wel vertrouwen in je, toch?

lily201

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:52

kan je geen hengstenkettinkje gebruiken?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 13:17

lily201 schreef:
kan je geen hengstenkettinkje gebruiken?

Waarom? Als je mijn OP goed leest, lees je dat hij zich niet los trekt, niet als een idioot gaat springen, bokken, steigeren of mij omver loopt. Hij gaat enkel flink snuiven, is kijkerig en gaat achter mij staan (niet duwen ofzo, gewoon staan. Ik ben zijn beschermpaal zeg maar :P ) Hij WIL wel als een speer naar stal, maar gaat dus niet. Geeft meer met zijn lichaamshouding aan: kom baas, vind jij het ook niet tijd om weer terug te gaan? Dus waarom zou ik dan naar grove middelen als een hengstenketting moeten grijpen?

Daarbij als je verder gelezen had, had je opgemerkt dat ik inmiddels met clickeren al een heel eind gekomen ben... Het hoeft niet altijd meteen grof en hard. En een simpel: UH! doet al wonderen bij Jippe. Hij luistert prima, hij vindt het alleen een beetje eng en dat mag best.