[NH] contact tijdens NH of GW? Toelaten of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eva___

[NH] contact tijdens NH of GW? Toelaten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 18:36

Hallo,

Ik heb eigenlijk een simpele vraag: mag het paard tijdens NH eigenlijk contact met je hebben :) ?

Bijvoorbeeld,ik doe al een tijdje level 1 van Parelli en ik ben ook zeer rustig begonnen met Level 2. Nu heb ik een shetlander (merrie en wordt over een maand 5 jaar) en zij is een enorme "likker". Dat deed ze al van kleinsaf (er is geen probleem op medisch vlak). Ik heb dat proberen te minderen maar dat was erg moeilijk en ik heb dat zo gelaten. Ik ondervind daar weinig last van maar nu ik al een tijd bezig ben met Parelli, vind ik het lastig aangezien ze soms aan me zit te frutselen :P . Zeker omdat ze nogal klein is en ik groot is dat soms wel lastig (ze wringt zich toch in alle bochten :+ ). Als ik haar hoofd rustig probeer terug te duwen,raakt ze snel geirriteerd. Daarom mijn vraag of dat wel mag likken (of ander contact met het paard)?

Er staan wel weinig regels op NH van dat mag en dat niet maar ik heb een beetje schrik dat het resultaat of hoe moet ik het noemen niet het gewenste resultaat zal zijn...

Ik hoop dat jullie me een antwoord op mijn vraag kunnen geven :)

alvast bedankt hé ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:18

Alleen als jij dat toelaat. Op momenten dat jij vindt dat ze mag likken/friemelen dan moet je haar niet wegduwen maar juist binnen laten maar op momenten dat je het liever niet hebt moet je consequent zijn en dat zeggen. Door consequent te zijn wanneer ze dat wel en niet mag zal ze al snel aan jouw lichaamstaal merken wanneer ze dat wel en niet mag doen. Maar ga haar niet eerst toelaten en dan bij jezelf bedenken dat je dit liever niet hebt en haar weg jagen dat is onduidelijk. En ookal mag het van jou moet ze jouw ruimte respecteren en het pas doen als jij daar toestemming voor geeft.

Eva___

Re: [NH] contact tijdens NH of GW? Toelaten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 19:31

Wat bedoel je precies met consequent zijn als ik dat mag vragen? Bedoel je met je stem of gewoon stoppen met handelingen of... :) ?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:38

Ken je de driving game? Telkens als ze in je ruimte komt drijf je haar weg met je handen en op een gegeven moment begint ze te snappen dat het niet te bedoeling is om jou ruimte in te komen zonder toestemming. Dus telkens als je toestemming geeft ben je vriendelijk maar als je geen toestemming geeft drijf je haar uit jouw ruimte.

Eva___

Re: [NH] contact tijdens NH of GW? Toelaten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 20:59

Dat is level 3 en daar zit ik nog niet :) . Maar ik begrijp wel wat je bedoeld! Het zal ook niet lang meer duren of ik kan beginnen aan level 3. (Ze neemt level 2 zeer gemakkelijk op en ze begrijpt mijn aanwijzingen goed ).

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:01

Dat is level 1 hoor. Level 3 is wel een stapje verder.
In level 1 leer je de seven games en daar zit ook de driving game in. Je zult vast bedoelen dvd 3? Als ik jou was zou ik eerst de dvd box gaan bekijken en dan lekker aan de slag gaan want het is wel de bedoeling dat je de games allemaal kent want zo kun je problemen bij game 1,2,3,4,5,6 en 7 beter oplossen. Bijvoorbeeld bij de yoyo kun je de driving game goed gebruiken enz.