[AR] menvraagjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tuc

menvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 22:17

Hey,

Omdat ik pas net begonnen ben met mennen en ik er dus niet alle verstand van heb, heb ik nog een paar vraagjes:
De lamoenen lijken niet te passen op mijn welsh a. Volgens mij zijn ze te kort en eventueel te smal. De lamoenen schieten soms uit de lichtogen!

Ook weet ik niet heel goed hoe de strop vastgemaakt moet worden op de beweegbare zwengen. De 'mencursus' site heb ik al bekeken, die erg handig was <3

Ik wil er graag iemand naar laten kijken, maar ik dacht toch eerst even aan jullie vragen.

Groetjes,
:wave:

JoyCiej007

Re: menvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:32

Als je foto's zou hebben, zou het nog makkelijker zijn :)
Ben je ook bezig met je koetsiersbewijs, of heb je dat al afgerond?

Een beetje kijken op de site van mencursus.nl, daar leer je natuurlijk geen mennen van, en al helemaal niet hoe je op een veilige wijze optuigd en inspant ;)

Lamoen hoort inderdaad niet uit de lichtogen te schieten, dat is érg gevaarlijk! Zou er, tot je een oplossing hebt gevonden, op die manier dus ook niet meer mee gaan rijden, om echte ongelukken te voorkomen.
Nu weet ik niet hoe je alles hebt bevestigd, dus kan ik verder ook geen tips geven. Als je foto's hier neerzet van pony ingespannen voor de wagen, kunnen we evt. kijken wat er niet klopt.

De meeste lamoenen (vooral van de wat oudere recreatiewagens) zijn juist vaak te lang en te breed van voren, en te smal van achteren, waardoor het paard zijn kont niet kan keren en zodoende erg moeilijk door de wendingen kan.

Is het lamoen echt te kort, tsja dan vrees ik dat er verder niets rest dan een ander lamoen aanschaffen....

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 00:19

Okee, ik zal morgen foto's maken en erop zetten.
Lamoen heeft geen oogje waar de lichtogen inkunnen, wel een oog waar de broekriempjes in kunnen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 00:35

Och, helemaal vergeten te vragen trouwens, maar heeft je lamoen wel stophaken?

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 09:58

Als je de strengen (veel) te lang laat, dan staat de pony ver naar voren zodra hij gaat trekken en kan het lamoen uit de lichtogen schieten.
Dus heb je pony niet gewoon (veel) te ver voor de wagen staan?

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 11:39

JoyCiej007 schreef:
Och, helemaal vergeten te vragen trouwens, maar heeft je lamoen wel stophaken?

nee, geen stophaken. Het lamoen is eigenlijk gewoon een stang zonder buiging erin oid.

MarjaR: Ze staat niet te ver naar voren, dat kan ook niet, anders schiet de lamoen eruit.

Even voor de duidelijkheid: ik men uiteraard niet met haar op de weg nu.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:04

Tuc schreef:
MarjaR: Ze staat niet te ver naar voren, dat kan ook niet, anders schiet de lamoen eruit.

Dat was toch precies je punt/vraag uit je beginpost? :D

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 21:58

Nou, dan moet ik het anders zeggen tegen je. :P
Ik weet niet zeker of ze goed staat, maar ze kan niet verder naar voren, anders schiet de lamoen eruit. Het zou dus best kunnen dat ze verder naar voren moet en dat er een stuk aan de lamoen moet worden gelast.

Vandaag geen tijd gehad om foto's te maken, morgen nog een poging....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 23:06

Zonder stophaken rijden is ook érg gevaarlijk....
Je zegt dat je niet op de weg ment momenteel, gelukkig dan maar.
Daaruit maak ik wel op dat je je pony ondertussen nog wel inspant. Doe dat alsjeblieft niet als dit soort héle belangrijke dingen niet goed zitten; en bespaar jezelf en je pony een ongeluk.

éérst tuig en wagen goed op orde hebben, dan pas inspannen.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 23:19

Nou, eigenlijk heb ik het tuig pas net nieuw en dus nog niet mee gereden.
Ik heb haar ingespannen om te kijken of alles past en daarna ook inderdaad snel weer los gemaakt :D
Vind het zelf namelijk ook te gevaarlijk!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:00

Citaat:
Vind het zelf namelijk ook te gevaarlijk!
HEel verstandig, er zit blijkbaar iets niet goed maar daar was je al achter ;) Ter geruststelling ik heb er ook al heel wat uurtjes 'knutselen' op zitten maar na mijn koetsiersbewijs, menlessen en veel kijken en doen wordt het allemaal wel duidelijker :o
ALs je foto's maakt kunnen de mensen hier wat beter reageren. Nog handiger voor jezelf is natuurlijk als je iemand in de buurt hebt die er verstand van heeft en je even op weg helpt (letterlijke & figuurlijk). Veel succes!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:04

Denk dat MarjaR bedoeld (weet ik wel zeker eigenlijk) dat ómdat jij je pony misschien veels te ver naar voren hebt staan, het lamoen dus uit de lichtogen kan schieten. Dan is de oplossing heel simpel: pony naar achteren, dus dichter bij de wagen zetten, dus korter in de strengen.
Is het lamoen van voren dan te lang, dan kan de pony moeilijk wenden en wordt bij wendingen en bochten constant in z'n nek geprikt; dan zou je daar het lamoen wat in moeten korten.

Maar nogmaals; 't is nogal speculeren zonder foto's ;)