Liggen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempotje

Liggen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 22:10

Ik vroeg me af hoe je een paard kan leren liggen :)?

Ik heb al gehoord van de 'rol' metode. Dus zeg maar wanneer je paard gaat rollen continue 'down' (of net wat voor commando dan ook) te zeggen en dan als het paard ligt te belonen.

Maar ik heb ook gehoord dat het uit het knielen kan, en daar gaat eigenlijk mijn vraag over. Hóe doe je dat dan :) ? Want stelling 'vragen' (dus zeg maar het hoofdje naar de zijkant 'lokken') werkt niet, dan gaat pony lief vrolijk een rondje kruipen... := _O-

kehdra

Re: Liggen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:25

ik heb die van mij telkens beloond wanneer hij uit zichzelf ging liggen, en heb er een commando aan geknoopt.

Inmiddels kan ik commando geven, en ligt mij n paard binnen zo´n 10 seconden.

Er zijn ook mensen die het vanuit een buiging doen, hoe dat werkt weet ik niet zo...

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 19:04

Ja ik bedoel echt vanuit het knielen :o .

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 08:11

Het knielen aanleren en de berggeit aanleren (benen bij elkaar). Dan kun je met deze combinatie de natuurlijke beweging van het paard dat gaat liggen volgen: eerst berggeiten en dan knielen en dan gaan liggen.

Een andere, veel veiligere manier is zoals Kehdra zegt: vanuit free shaping. Dus het natuurlijke gedrag telkens belonen.
Het voordeel daarvan is, is dat je je paard leert kennen. Je leert inschatten op welke ondergronden en in welke situaties hij graag wil liggen. Daarbij is het al snel duidelijk of het vertrouwen groot genoeg is om te gaan liggen in jouw bijzijn en of hij wel graag ligt.

Het rollen voorkom je door het liggen te 'capturen' (vast te leggen) door bv te clicken met je clicker. Met dit beloningssignaal zeg je:"Dit is wat ik wil zien." en zo onderbreek je het riedeltje liggen-rollen-opstaan. Ik heb ook free shaping gebruikt bij het aanleren van liggen op commando. :)

Verder kun je nog met een beenlonge werken. Deze methode is te vinden is de VD boeken die op de markt zijn, bv die van Miriam Nieuwe Weme. Die beschrijft iets van 3 methodes om liggen aan te leren, waaronder het gebruik van de beenlonge. Ik heb hier geen ervaring mee. Dit lijkt me ook iets waarmee je niet in je eentje moet gaan experimenteren.

Het gebruik van beenlonges helpt om je paard duidelijk te maken welke kant hij op moet met gewicht en benen. Je mag de beenlonge nooit gebruiken je paard te dwingen (tackelen). Voor het gebruik van beenlonges is veel vertrouwen en ervaring nodig.

Je kunt het liggen ook aanleren met door het paard zodanig te laten inbuigen dat hij omvalt. Dat zou ik persoonlijk afraden! Ik vermoed dat het paard zijn halsslagader daarmee wordt afgekneld zodat hij flauwvalt. %) Ja, ook daarop leren paarden anticiperen en bij het inbuigen zullen ze na een paard keer gemakkelijk tot liggen zijn te dwingen. Maar vrijheidsdressuur is dat niet, dat is regelrechte dwang. Het is zéker geen doe-het-zelf- methode. Bovendien is de kans dat je paard op je valt groot als je onervaren bent. Niet doen dus.

Gaat je paard wel liggen als je er bij bent? Misschien mist hij nog wat vertrouwen in je om te gaan liggen op jouw aanwijzingen. Hoe beloon je? Of hij snapt het nog niet en gaat hij daarom kruipen. Wat doe jij als hij kruipt? Loslaten, ophouden met vragen? (lees:belonen voor het kruipen?)

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 23:05

Pony ligt wel is als ik er bij ben, gaat ook wel is rollen als ik er bij ben. Maar pony rolt/ligt nauwelijks als ik er bij ben :+. Maar ze doet het wel :j.

Ik beloon het kruipen niet, aangezien dat niet is wat ik vraag :o . (Ok pony weet natuurlijk niet wat ik wel vraag, maar als ik het nu ga belonen denkt pony dat, dat de bedoeling is).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:32

Maar wat doe je wel als hij kruipt? Hoe reageer je?

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 18:23

Lachen := . Tsja sorry maar het ziet er zó grappig uit :+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 07:25

Lachen = aandacht en is dus een beloning. :D Volgens mij train je het er dus zelf in. Je kunt beter doorvragen tot hij wel ligt en dan zeer goed belonen (voer! en stem). Als je niet weet hoe je dat doet, laat het dan eens aan een ervaren persoon over.

Zolang je blijft lachen denkt je paard ook dat dit het Kunstje is. Je houdt immers ook op met vragen. ;)

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 21:59

Klopt, helemaal ;).

Maar als ik door vraag gaat ponylief staan. Dus ik weet niet hóe ik ponylief dan wel kan laten liggen :P ?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 22:04

Door hem duidelijk te maken dat gaan staan niet de bedoeling is.
Mijn pony weet heel goed wat nee betekend, en gaat dan verder zoeken naar wat hij dan wel moet doen voor zijn beloning.

doet hij het niet, loop ik van hem weg, en negeer ik hem dus. daarna ligt hij vaak binnen tien seconden, maar goed, de mijne kan het dus al.

Om het aan te leren zou ik kijken waar je je paard een plezier mee doet, om daarmee te belonen op het moment dat hij écht ligt (voor die tijd doe jij niks behalve het commando geven, dus ok niet lachen wanneer hij kruipt! ), doet hij het niet, valt het positieve voor hem weg, en blijft er niks over. (in geval van mijn paard dus aandacht).

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 22:48

Maar hóe kan ik haar dan laten liggen? Ik heb de manier gehoord om dus als ze knielt, stelling te 'vragen' (door middel van snoepje naar 'achter' brengen dees volgt zij, en veel paarden gaan dan liggen) pony lief is alleen zo lenig dat ze bij wijze van met haar hoofd nog bij haar kont kan komen := .

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:51

Omdat jouw pony al denkt dat hij moet kruipen zal het liggen aanleren vanuit die positie (knielen dus) moeilijk zijn. Waarom probeer je het niet gewoon eens een paar keer met free shaping (dus belonen als hij uit zichzelf gaat liggen). Dan hebben ze het kunstje zo door. Helemaal wanneer je gebruik maakt van de clicker om het gedrag te bevestigen.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 18:52

Ponylief gaat (zowat) nooit liggen als ik er bij ben. Dan is ze veeeel te blij/druk om nog te gaan liggen. :+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:06

Als ze het sowieso moeilijk vind om met jou erbij te gaan liggen dan is het misschien handig eerst andere oefeningen te gaan doen.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 19:19

Het ligt niet aan het vertrouwen ;).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:07

Je geeft zelf aan dat jouw pony bijna nooit uit zichzelf gaat liggen als jij erbij bent. Wanneer je de reden weet (te druk, te blij om te gaan liggen) kun je eerst daaraan werken. Zorg dat je haar meer ontspannen kan laten worden. Dat kan op verschillende manieren.

Het werkt nu eenmaal het gemakkelijkst om een paard (dit bedoel ik in het algemeen) dingen aan te leren die hij van nature al graag doet.

Wanneer jouw pony eigenlijk nooit ligt is dat dus een ontzettend moeilijke oefening, zowel voor de trainer om aan te leren als voor het paard (omdat hij mentaal daar niet aan toe is, in jouw geval omdat je paard te enthousiast en te hoog in haar energie zit). Door je eerst op andere oefeningen te richten kun je een situatie scheppen waarin het liggen gemakkelijker wordt. Zo bedoelde ik mijn bovenstaande post, niet dat je paard geen vertrouwen in je heeft. :)

edit:typo