Longeren met pessoa

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tanjake13

Longeren met pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 23:26

Hallo!
Vandaag dan toch nog eens een mooi dagje om foto's te nemen!
Hierbij Twight, mijn engels volbloedje van 15 jaartjes jong!

We zijn begonnen met de pessoa op het laagste in te stellen.
Rustig instappen (dat beentje <3 ):
1. Afbeelding

Ontspannen drafje:
2. Afbeelding

Uitgestrekt galoperen. In galop heeft hij het nog erg moeilijk om rustig en ontspannen te lopen!
3. Afbeelding

Compact paardje:
4. Afbeelding

En de andere kant dan maar:
5. Afbeelding

Bijna de 4 voetjes van de grond:
6. Afbeelding

7. Afbeelding

Hierna hebben we de pessoa iets hoger ingesteld:
8. Afbeelding

Mooi strekken <3 :
9. Afbeelding

En als laatste nog hoger ingesteld:
10. Afbeelding

11. Afbeelding

Twightje is deze week ook naar de kapper geweest, vele beter!!
Zo behaard was hij vorige week nog :+ :
12. Afbeelding

Vele groetjes, en laat maar weten wat jullie hiervan denken!
Tanja & Twight

x_Quinta_x

Re: Longeren met pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:56

Ik las in je andere topic dat je wat vraagjes had over je pessoa. Ik las daar dat je er geen handleiding bij had?
Ik heb die wel en daar stond op dat je alleen mag stappen en draven met de pessoa in de laagste stand.
Draven EN galoperen is in de 2 hoogste standen. Opletten dus!!
Mij lijkt de pessoa wel strak. Als het paard nageeft, wat hij op elke foto wel lijkt te doen, moet de pessoa ook gewoon nageven. Anders snapje je paard er dadelijk niks meer van hoe hij moet lopen.
Succes :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:01

Ik stap draaf galoppeer altijd in de laagste stand ik doe hem nooit hoog en dat geeft nooit problemen hoor.

t40

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:46

ben ook met de passoa bezig.
maar in het begin bokt hij lekker naar zijn bontje achter zijn kont hahaha maar dat is met 2 rondjes gelukkig over.
maar hoelang doen jullie dit per seccie?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:51

Hmm... ik vind dit eerlijk gezegd geen fijn beeld. Ik zie totaal geen achterhandgebruik.... alleen maar een krul. Daardoor spant hij ook de verkeerde spieren aan.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:53

x_Marr schreef:
Hmm... ik vind dit eerlijk gezegd geen fijn beeld. Ik zie totaal geen achterhandgebruik.... alleen maar een krul. Daardoor spant hij ook de verkeerde spieren aan.

Vind ik ook, de achterhand sleept er maar een beetje ingezakt achteraan!

Tanjake13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 21:10

xSaarSaar schreef:
x_Marr schreef:

Vind ik ook, de achterhand sleept er maar een beetje ingezakt achteraan!

Hoe moet ik hem dan wel de juiste spieren laten gebruiken?
Mijn paard heeft ook een erg ingezakte rug die hij volledig opspant zonder het gebruik van de pessoa.
Dan steekt hij zijn hoofd in de lucht en loopt hij er maar vandoor..

Tanjake13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 21:11

t40 schreef:
maar in het begin bokt hij lekker naar zijn bontje achter zijn kont hahaha maar dat is met 2 rondjes gelukkig over.

Ik longeer hem hiermee ongeveer 20 -30 minuutjes.
Hierbij laat ik hem veel overgangen stappen en draven en steeds 1 keer langs iedere kant galoperen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:50

Tanjake13 schreef:
Mijn paard heeft ook een erg ingezakte rug die hij volledig opspant zonder het gebruik van de pessoa.

Ik zie hier ook geen correcte aanspanning van de spieren hoor.
Issie lichamelijk in orde? Dan zou hij namelijk wel moeten kunnen ontspannen, gewoon bij het longeren met alleen een hoofdstel en een longeerlijn. Aangezien hij een ingezakte rug heeft zal dat moeilijker voor hem gaan maar het moet wel kunnen, je kan het alleen niet in 1 keer verwachten. Heb je al eens les gehad op het gebied van longeren? Gewoon iemand die je verteld over het hoe en wat je moet doen, dus zonder hulpteugels? Longeren lijkt makkelijk maar is het niet..(ondervind ik zelf ook).

Tanjake13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 17:34

x_Marr schreef:
Tanjake13 schreef:

Ik zie hier ook geen correcte aanspanning van de spieren hoor.
Issie lichamelijk in orde? Dan zou hij namelijk wel moeten kunnen ontspannen, gewoon bij het longeren met alleen een hoofdstel en een longeerlijn. Aangezien hij een ingezakte rug heeft zal dat moeilijker voor hem gaan maar het moet wel kunnen, je kan het alleen niet in 1 keer verwachten. Heb je al eens les gehad op het gebied van longeren? Gewoon iemand die je verteld over het hoe en wat je moet doen, dus zonder hulpteugels? Longeren lijkt makkelijk maar is het niet..(ondervind ik zelf ook).

Makkelijk is het ook niet om op een correcte manier te longeren. Ik heb iemand die Twight op halve stal heeft en zij heeft veel ervaring in longeren en rijden. Deze vrouw heeft ook 40 jaar ervaring en heeft ook lessen gevolgd in longeren. Ze vertelde me ook dat hij echt moest leren ontspannen. Dit gebeurd minstens pas na 30 minuten longeren.
Lichamelijk wordt hij behandeld door een osteopaat die hem om de 3 maanden loswerkt.
Normaal longeer ik hem met hoofdstel alleen, maar de pessoa leek mij ook interessant om 1 keer per week te gebruiken.
Blijkbaar is deze dan toch niet zo goed als dat ik dacht.
Dit paard is al 15 jaar dus ook geen groentje in het werken, maar het blijft voor hem moeilijk om rustig te zijn en te ontspannen.
Vandaag buiten gaan rijden en ook hier was hij veel te gespannen!

t40

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:09

zal als ik jou was gewoon en nieuwe kopen die wel past. Ik gebruik hem ook bij mijn paard en dat gaat super. En vriend van mij heeft zij paard er 1 jaar mee getraind om dat hij er niet op kon en is er heel goed van op geknapt. succes verder, en doe wat je zelf goed lijkt

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:13

Misschien doe ik het fout, maar ik hand die katrol juist aan de singel. En laat de touwtjes door het bit glijden. Nu hangt er een zwaar ding te bengelen aan de gevoelige mond.

Ik zou gewoon een slongeren zonder iets er aan. En dan zelf heel attent zijn op het goed gebruiken van de achterhand. Hem niet laten sloffen, maar goed actief lopen.
Gaat dat goed weer eens de pessoa er aan.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:16

Tooske schreef:
Ik stap draaf galoppeer altijd in de laagste stand ik doe hem nooit hoog en dat geeft nooit problemen hoor.

Ik schrijf ook maar wat er op de handleiding stond. Persoonlijk lijkt het mij niet zo heel veilig, galoperen in de laagste stand, met die touwen tussen de benen.

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:26

Ik vind het er helemaal niet heel verkeerd uitzien hoor! Helemaal niet als jij zegt dat hij zonder helemaal met zn neus in de lucht loopt! Op welk niveau rijd je met hem?

Ik zou als ik jou was de pessoa op de laagste stand instellen, dus zoals op de eerste foto's, en proberen of hij helemaal met zn neus naar de grond wil! Dan loopt ie helemaal mooi over de rug en dat is wat je wil denk ik. Galoperen kan ook best op die manier hoor, helemaal als je paard daar ontspannen van wordt is dat goed voor hem! En veel overgangen is ook goed!

Ga zo door! Succes

Tanjake13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 19:48

t40 schreef:
zal als ik jou was gewoon en nieuwe kopen die wel past. Ik gebruik hem ook bij mijn paard en dat gaat super. En vriend van mij heeft zij paard er 1 jaar mee getraind om dat hij er niet op kon en is er heel goed van op geknapt. succes verder, en doe wat je zelf goed lijkt

Ik lees overal dat pessoa maar 1 maat is..
Maar ik ga door het onderste lusje van de longeersingel iets maken dat het touw lager hangt. Dan is hij automatisch al langer he.
En als hij dan nog te kort is zal hij inderdaad weg moeten.
Groetjes!

Tanjake13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 19:52

_sparta_ schreef:
Misschien doe ik het fout, maar ik hand die katrol juist aan de singel. En laat de touwtjes door het bit glijden. Nu hangt er een zwaar ding te bengelen aan de gevoelige mond.

Ik zou gewoon een slongeren zonder iets er aan. En dan zelf heel attent zijn op het goed gebruiken van de achterhand. Hem niet laten sloffen, maar goed actief lopen.

Hey!
Katrol moet aan het bit, maar veel mensen doen deze niet aan het bit omdat het zou rammelen.
Bij mijn paard rammelt er niets in zijn mond. Hij is erg gevoelig en zou direct laten merken als er hem iets niet goed zit.

Met deze pessoa aan lijkt het dat hij rustiger is en meer ontspannen maar toch vlot voorwaarts.
Zonder pessoa loopt hij er maar vandoor en is hij pas na een half uur een beetje te kalmeren als het zweet er al af loop..
Daarom dat ik dacht dat dit beter zou zijn.
Hoe kan je zijn achterhand goed laten gebruiken als hij er steeds vandoor gaat?
Of kan ik dit pas doen als hij gekalmeerd is?

Tanjake13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 19:53

x_Quinta_x schreef:
Tooske schreef:

Ik schrijf ook maar wat er op de handleiding stond. Persoonlijk lijkt het mij niet zo heel veilig, galoperen in de laagste stand, met die touwen tussen de benen.

Ik heb geen handleiding dus goed dat je het zegt.
Ik zag er zelf geen problemen bij, maar het zal wel een rede hebben als het in de handleiding staat he ;)

wilmaaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:00

Je kan de touwtjes aan het eind ook korter maken. Heb ik zelf ook gedaan. Gewoon losmaken en nieuwe knoop erin leggen op kortere lengt. Hoef je geen nieuwe voor te kopen.
Verder gallopeer ik ook in de laagste stand. Mijn paard loopt dan lekker ontspannen, helemaal niet gevaarlijk. Als je de pessoa goed hebt vastzitten, bungelt er niks los waar het paard eventueel in zou kunnen stappen.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:18

Maar TS, ik zie in je profiel ook een foto waar je je paard longeert met een slof, ik vind eerlijk gezegd dat hij daar veel beter loopt. :o

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:58

xSaarSaar schreef:
Maar TS, ik zie in je profiel ook een foto waar je je paard longeert met een slof, ik vind eerlijk gezegd dat hij daar veel beter loopt. :o

Dat vind ik dus juist niet.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:43

Voor zover ik op de foto kan zien gebruikt het paard daar beter zn achterhand.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:07

Ik vind het er helemaal niet zo slecht uitzien, en vind vooral de laatste foto's waarbij hij wat hoger ingesteld is helemaal niet verkeerd.
Gewoon lekker door trainen.
Ik longeer mijn paard ook regelmatig, doe dit gewoon aan het halster zonder bijzetten, met hoofdstel en bijzetten met een touwtje of met de pessoa.
Verder laat ik hem ook regelmatig vrij springen, niet hoog maar wel de hindernis op allerhande verschillende manieren, steil, breed, jas erover etc., vindt hij heel erg leuk om te doen en hij wordt er lekker los van in zijn lijf :)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:13

Tanjake13 schreef:
_sparta_ schreef:

Hey!
Katrol moet aan het bit, maar veel mensen doen deze niet aan het bit omdat het zou rammelen.
Bij mijn paard rammelt er niets in zijn mond. Hij is erg gevoelig en zou direct laten merken als er hem iets niet goed zit.

Ik doe hem dus niet aan het bit, vind dat dus wel te veel storen.

@ts, wat me ook opvalt is dat je paard steeds naar buiten kijkt.
Wat je ook nog zou kunnen doen is de longeerlijn door de binnenste bitring halen en dan naar de zijkant van de longeersingel.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:25

t40 schreef:

mijne vond het de eerste keer toen ik het bondtje omlaag deed een beetje eng,
nu maakt het hem niks meer uit.

de pessoa is 1 maat maar je kunt het goed en veel verstellen.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:51

Ik ben zelf niet zo voor een pessoa. Het heeft altijd een terugwerkende kracht in de mond waardoor de meeste een valse knik gaan krijgen. Zou zelf voor iets anders kijken.