Pony durft niet te springen, NH oplossing?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Maart_

Pony durft niet te springen, NH oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 20:03

Ik weet dat dit hier waarschijnlijk niet hoort, maar ik zoek een NH manier om dit op te lossen!

Ik ben net terug van de manege, we gingen springen en ik ging op de pony die niet durft te springen.
We gingen balkjes stappen en draven (ongeveer 6 balkjes), maar ze ging er niet overheen. In volle galop erlangs!
Ik vroeg aan de instructrice of ik een los balkje mocht hebben om te oefenen. Dit mocht.
We gingen ervoor staan (ik natuurlijk erop :D ) En ze begon te snuffelen aan de balk. Na dit een aantal keer herhaald te hebben stapte ze er wel overheen. Maar de ene keer ging het goed, de andere keer ging ze er in galop overheen.
Toen legde de instructrice er nog een balk bij, en toen vertikte ze het om er overheen te gaan. wel na lang wachten en blijven proberen ging ze er heel snel eroverheen, tot 2x aan toe! :+

Nu mag ik volgende week dus weer oefenen, en misschien daarna ook nog wel.
Natuurlijk, het is een manegepony, ik ben niet de enige die erop rijdt. Maar toch geef ik het een kans van het proberen waard!

Hebben jullie nog tips?
Begrijp wel dat ik natuurlijk niet alles kan doen daar, het is in een uurtje les, de rest rijdt dan om mij heen.

xMaartje

tamary

Re: Pony durft niet te springen, NH oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:15

Vaak is het probleem dat de pony de schouders niet ergen in of tegenaan wil plaatsen en / of niet gewend is aan dingen onder de buik.
In een les kun je dat niet oplossen. Je moet in elk geval op de grond beginnen ipv erop en met meer basis dingen dan dit.

Best wat je kan doen gezien de beperkingen van manegepony en in een les moeten werken is aan de hand over balkje stappen en met buik erboven stilstaan. Dat net zo lang herhalen totdat de spanning er echt uit is. Dan stoppen en pas volgende les verder. Niet meteen meer willen als het goed lijkt te gaan, je gaat makkelijk te snel.

kirstindans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 22:02

ga aan de hand en ga over balkjes heen springen

BenWLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 22:07

tamary schreef:
Vaak is het probleem dat de pony de schouders niet ergen in of tegenaan wil plaatsen en / of niet gewend is aan dingen onder de buik.
In een les kun je dat niet oplossen. Je moet in elk geval op de grond beginnen ipv erop en met meer basis dingen dan dit.

Best wat je kan doen gezien de beperkingen van manegepony en in een les moeten werken is aan de hand over balkje stappen en met buik erboven stilstaan. Dat net zo lang herhalen totdat de spanning er echt uit is. Dan stoppen en pas volgende les verder. Niet meteen meer willen als het goed lijkt te gaan, je gaat makkelijk te snel.

Ik ben het hier inderdaad mee eens. Mijn vraag is of het paard van van alles op de grond schrikt? Ik denk haast van niet maar toch..
Ik zelf zou beginnen met 1 balk en dan aan de hand ervoor stoppen, er boven stoppen en erna stoppen dit inderdaad netzolang herhalen totdat de spanning eruit is.
Hier na probeer je dit met 2 balken maar niet erover heen maar er tussendoor. Zodat het weet dat er niks aan de hand is op alle mogelijkheden. Als ook dit goed gaat dan ga je er hetzelfde overheen als over één balkje.
Hierna herhaal je alles met iemand er op en iemand ernaast. Als dit alles goed gaat pak je twee staanders zonders de ophangingen je legt er gewoon één balk tussen en aan de hand ga je er weer tussendoor.
Ik denk dat je zo wel verder kunt maar denk erom alles heel beheerst dus niets te snel achter elkaar. Daarmee bedoel ik dat alles wat ik hier gezegt heb je niet in één uur les moet proppen.
Waarschijnlijk omdat dit een manege pony is kun je het meeste denk ik niet doen....
Maar ik wens je er heel veel succes mee en je kan me altijd pbje voor vragen.

bye!

BenWLOVER

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 08:35

Je kan dit prima met nh oplossen.
Ik zou het zelfs nog kleiner aanpassen.
Balk op de grond, zijwaards er langs, één voet je er over, weer terug en zo langzaam opbouwen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:20

voor je les het paard afstrijken en eventueel python lift (tteam) is denk ik een van de weinige dingen die je kan doen.
Vraag eventueel of je met 1 balkje mag beginnen en help je paardje, eventueel door ernaast te lopen envor dat je erover stapt met je zweepje even de balk aan te tikken. Erop ook 1 balk. Ervoor halthouden, erna halthouden, veelbelonen, etc.

@dekoezegtboe wat bedoel je met zijwaarts erlangs?

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 15:10

Wat meestal het geval is is dat mensen niet weten hoe een paard ziet. 1, een paard heeft maar 2 kleurstaafjes, mensen 3 dus een paard kan bepaalde kleuren niet zien en ziet dus over het algemeen bijna alleen maar grijs. 2, een paard heeft ongeveer een oogsterkte van -10, dit betekent dat hij alleen dingen ziet als hij of zij er recht voorstaat, de rest is allemaal wazig en kan in de verte alleen maar 1 grote waas zien. 3, paarden zien geen diepte, ze kunnen de kuiltjes in de bak en dus ook de balkjes niet goed inschatten hoe hoog of laag die zijn, springpaarden worden dus ook meestal getraind met voelen, voelen en nog eens voelen. 4, mensen hebben met 2 ogen een beeld en hebben hun ogen aan de voorkant van hun hoofd wij kunnen dus alles in 1 beeld overzien, paarden hebben met 2 ogen 2 aparte beelden die naar 2 aparte hersenhelften gaan. Een paard kan maar met 1 oog tegelijk kijken en moet dus als hij met zijn andere oog wil kijken omschakelen. Dat gaat niet zo snel en dus krijg je ook de schrikreacties als ze aan de andere kant iets horen dan duurt het te lang om van hun ene naar hun andere oog te switchen en draaien zich snel om.

Loop maar eens de kamer door, naar beneden kijkend, met je hand op 1 van je ogen en dan je andere hand boven je ogen leggen net als de klep van een pet. Dan zie je ongeveer hoe een paard ziet. Maar dan is het bij een paard erger.

Dit kan ook de aanleiding zijn voor dit paardje om niet over de balkjes te gaan, ze ziet wel dat er iets ligt maar ze weet niet hoe hoog ze zijn. Wat je dan met haar moet doen is voor de balkjes gaan staan en proberen haar met haar neus te laten voelen. Wel altijd op de grond naast je paard! Ook moet je dan als je over de balkjes loopt voordoen aan je paard doormiddel van je voeten heel hoog optillen. Dan merkt het paard ook dat er wat ligt waar hij overheen moet stappen.

Als je toch nog ergens tegenaanloopt met dit paardje kan je me altijd vragen stellen!

Ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb:D Succes!

Stef_anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:46

Vanaf de grond beginnen is (vooral bij manegepony's) een erg belangrijk punt. Vaak wordt er bij springen vaak gevraagd om je pony 'extra' aan te sporen wat vaak een harde trap in de buik inhoud, wat juist het tegenovergestelde effect krijgt. Het kan zijn dat je pony daardoor bang is om te springen. Dit is natuurlijk wel moeilijk te controleren als er ook in andere lessen op wordt gereden.

Vanaf de grond beginnen over balkjes te stappen (eerst één, dan twee, rustig opbouwen). Na dat verschillende keren geoefend te hebben, kan je met iemand erop én iemand ernaast gaan proberen (degene die erop zit doet vrijwel niets). Als dat allemaal goed gaat kan je kijken of de pony er overheen wil stappen met iemand op z'n rug. Dit alles zou ik uitspreiden over minimaal 6 keer.

iris_okke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:29

Wat mij het beste lijkt is andere dingen doen om vertrouwen op te bouwen. Dus schrik training en inderdaad NH.
Dat je over een tijdje echt eent eam bent en dan hopen dat het springen ook wel gaat lukken.

Dus eigenlijk moet je andere dingen overwinnen om vervolgens zoveel vertrouwen te hebben met elkaar als team.
Succes ermee!

iris_okke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:32

En goed belonen als ze dingen doet die goed zijn.
Nooit straffen! en probeer eerst alles in stap te doen dan pas in draf en dan pas in galop. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:35

Met NH is dit heel goed op te lossen, alleen ga jij dat niet met een uurtje in de week redden als het een manegepony is en er ook nog andere mensen op rijden. Wat jij aan vertrouwen met de pony hebt opgebouwd kan door een ander heel snel weer teniet gedaan worden.