dubbele longe met kaptoom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

dubbele longe met kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 23:44

Wie doet dat? Prettiger dan met een hoofdstel?

Heeft iemand er toevallig ook een foto van?

Anoniem

Re: dubbele longe met kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:16

Waarom zou je het willen? ik denk eerlijk gezegd dat het ook alleen erg verwarrend is. Je geeft een paard namelijk bit hulpen. En die zijn toch net ff anders dan "kaptoom hulpen". Altans zo zie ik het. Als ik met mijn kaptoom rijd. Geef ik andere hulpen dan met een bitje.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:25

@nina_roosje: waarom zou dat niet kunnen?
Ik heb afgelopen weekend hiermee leren werken, en dat was op een touwhalstertje, Je kan ook een op sidepull of een gekruist systeem doen.
(ik weet alleen niet of een kaptoom daar ook geschikt voor is, maar het lijkt mij haast van wel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:34

ik zeg niet dat het niet kan ;) ik denk dat het voor een paard verwarrend is. Een paard dat altijd op bit gereden word snapt bitloze hulpen niet. en als je dan ineens op een kaptoom dubbelen longe doet. wat zoiezo al rommeliger is door de lengte van de "teugels" denk ik dat het erg verwarrend is. Zelf werk ik op de academische wijze. En longeer dus zoiezo niet met dat soort "hulpteugels". Nergens voor nodig imo. Het kan wel. Maar ik zie de meer waarde er niet van als je altijd op bit rijd. Als je ook op de kaptoom rijd. Zal het wel gaan. Maar dan nog zie ik de meer waarde niet. Maargoed dat is ieder zijn eigen manier van trainen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:39

Ahh oke!
Jahh ik snap je.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:44

Ik zou zeggen juist op kaptoom, denk dat er soms veel druk op het bit komt met longeren en juist dan is de kaptoom erg fijn, je houd de mond zacht.

@Nini_roosje.

Juist met de AR word er op kaptoom gelongeert en dat jij de meer waarde daar niet van ziet is dan erg vreemd als je zelf les krijgt op deze manier.
Met de AR begin je juist aan de kaptoom, zeker het werken aan de lijn.
Een paard wat altijd op een bit gereden word snapt echt wel wat je bedoelt als je gaat longeren aan de dubbelen lijnen met kaptoom, misschien reageert hij er zelfs el beter op, zeker als het het wijken voor druk kent.
Hou het bit voor de verfijning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:53

midgie schreef:
Ik zou zeggen juist op kaptoom, denk dat er soms veel druk op het bit komt met longeren en juist dan is de kaptoom erg fijn, je houd de mond zacht.

@Nini_roosje.

Juist met de AR word er op kaptoom gelongeert en dat jij de meer waarde daar niet van ziet is dan erg vreemd als je zelf les krijgt op deze manier.
Met de AR begin je juist aan de kaptoom, zeker het werken aan de lijn.
Een paard wat altijd op een bit gereden word snapt echt wel wat je bedoelt als je gaat longeren aan de dubbelen lijnen met kaptoom, misschien reageert hij er zelfs el beter op, zeker als het het wijken voor druk kent.
Hou het bit voor de verfijning.

Je begrijpt mij verkeerd. Ik zie juist veel meerwaarde in het longeren met kaptoom. Maar niet in het longeren met kaptoom op de dubbelen longe en een paard die verder alleen op bit gereden word. Dan is het imo al zinloos. Ik gebruik mijn bit ter verfijning. Maar dit betekend ook dat ik werk aan de hand. En rijden ook doe op de kaptoom. Als een paard toch altijd met alleen bit gereden word. En met gymnastiseren als in zijn mond word gefrut(wat je altijd heb op een bit). Dan kun je net zo goed het paard ook longeren met bit. En zoiezo werken mensen die alleen longeren met kaptoom. Vaak met die grote ijzerwinkels(die nylon 15 euro kaptomen) en dan zie ik er nog minder waarde in. Bijna niemand schaft namelijk een goede kaptoom(die je vaak niet onder de 70 euro heb) aan om 1 a 2 keer perweek er mee te longeeren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 22:04

Niet iedereen heeft meer dan 100 euro voor een kaptoom, je kan ook heel goed longeren op een nylon kaptoom van 20 euro hoor.
Je kan juist heel goed dubbelen lijnen werk doen met kaptoom , als je houding en techniek maar klopt en zeker als die techniek niet klopt hoort dat bit er niet in lijkt me , juist ook voor mensen die alleen maar op bit longeren zou het veel beter zijn om met kaptoom te gaan longeren, ook aan de dubbelen lijnen, ik zie daar zeker wel het nut van in en is zeer zeker niet zinloos.
Juist voor het gym gedeelte is het voor het paard fijner om met druk op de neus getraind te worden dan een bit die alleen druk op de onderkaak/lagen geeft en vaak uit zijn fatsoen getrokken word.
Zeker als AR trainer zou je juist de kaptoom moeten promoten en dat bit uit die mond krijgen tot de ruiter en het paard aan de verfijning toe zijn, en wat is er dan mis met een niet AR kaptoom om mee te beginnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 08:11

Die nylon kaptooms zijn zo lood zwaar dat ik ze iig nooit op mijn paard zou gebruiken. Verder zijn ze super breed. Dus komen hulpen ook niet echt door.

Ergens kan ik me wel vinden in je standpunt hoor. Maargoed het gym gedeelte doe ik aan de hand. Omdat dat veel makkelijker werk dan aan de longeerlijn. Longeren doe ik ook hoor. Maar aan 1 touw en die op de middelste ring. Zo kan ik als nog stelling vragen. Maar ik kan hem ook weer "recht" maken. Ik houd mijn paard ook veel dichter bij dan de meeste mensen. Omdat ik ook een dressuur zweep gebruik ipv een longeerzweep. Verder train ik volgens de "bent branderup" manier. En bij mijn weten werkt hij ook niet met dubbele lijnen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 08:46

Zelf train ik ook al 4 jaar volgens de Bent methode.
Met een gewonen nylon kaptoom zonder te veel ijzer is er niks mis mee om mee te beginnen, ik heb best wat lesklanten die zo`n ding gebruiken om de simpelen rede dat ze geen 115 hebben voor een kaptoom en dat geld liever in hun lessen steken.
Zelf werk ik ook wel aan de dubbelen lijnen, daar kun je ook heel veel mee, b.v erachter en de zijgangen doornemen.
Wat bedoel je met recht maken aan de enkelen lijn, want aan de enkelen lijn werk je op een cirkel in stelling en buiging en ben je het binnen achterbeen aan het trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 08:52

Met recht maken bedoel ik. Dat als mijn paard te veel stelling neemt. Dat ik hem dan weer wat "rechter" maak. Iets wat ik normaal op los met mijn buiten teugel.

Nylon kaptomen, zou voor mijn paard zoiezo niet werken. Hij is nogal eigenwijs. En door zo'n nylon kaptoom loopt hij te veel door heen. Dan moet ik dus te veel hulpen geven wil het door komen. En tsja 115 euro is een hoop geld. Maargoed heb je eenmaal een goede. Hoef je ook niet steeds een andere te kopen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:59

Ja en dat zou ook ook met je buiten lijn kunnen oplossen door b.v met dubbelen lijnen te werken, ik werk ook geregeld aan de dubbelen lijnen.

Ja en wat die kaptoom betreft , er zijn ook heel veel paarden die wel op een nylon goed lopen, met combi rijden is het niet handig , maar zo om mee te beginnen waarom niet.