[AR] Bitloze menners

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Bitloze menners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 23:41

Zijn er bitloze menners? Hoe gaat dat? Waarom wel, waarom niet?

Wat vinden jullie zelf fijner werken als jullie vergelijken met een bittuig en een bitloze tuig?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 00:07

Ik zou er nooit aan beginnen. Mijn paard reed ik, op de Veluwe in het bos, wel bitloos. Maar hier in de Randstad bitloos mennen op de weg? Of bitloos rijden terwijl je op de openbare weg gaat? Nee dat durf ik niet aan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 00:29

Ik zou het nooit doen..... beiden hebben z'n voors en tegens, maar ik ben nog steeds van mening dat als het er echt op aan komt, je meer te vertellen hebt met bit, en nog specifieker, met een stangbit.

Mijn pony is er ook absoluut niet geschikt voor, die is veels te heet, te sterk en te druk, die zou ik daar echt niet mee vertrouwen.

Daarbij vind ik het hele kruis-systeem niet fijn; je trekt al snel het hele hoofd om, en precieze hulpen zijn er mijns inziens ook niet mee te geven, verder schijnt het systeem erg traag te werken, en bedenk je daarbij dat er ohz. veel minder teugellengte tussen de hand v/d ruiter en de mond/het hoofd van het paard zit; bij het mennen heb je al snel enkele meters leidsel in je handen, en is de afstand die je moet overbruggen dus ook nog eens veel groter.

Deze 'discussie' is overigens wel al veel vaker hier gevoerd, als je de zoekfunctie gebruikt kom je er ook veel topics over tegen:
[AR] Bitloos mennen
[AR] Bitloos geoefend met droog mennen!!
[AR] Waarom bitloos mennen???
[AR] kan je bitloos mennen?
[AR] Bitloos mennen op openbare weg verboden?
[AR] Bitloos mennen, vanwege onderbeet?
[AR] wie ment er bit- en oogkleploos?
[AR] Discussie: bitloos mennen op wedstrijden
[AR] Oplossing gezocht bitloos met oogkleppen
[AR] [AR] bitloos mennen
[AR] [AR] bitloos, kleploos?
[AR] [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

.... en zo zijn er nog wel meer te vinden ;)
Kortom; deze discussie is al erg vaak gevoerd.

Wat me wel opvalt, is dat er toch redelijk wat ruiters die ook bitloos ohz. rijden, de stap naar het mennen maken en soms heel makkelijk denken: 'ohz. rijdt ik bitloos, dus moet het voor de wagen ook prima kunnen'....
Besef je echter wel dat mennen en rijden ohz. iets héel anders is... Je hebt al zo weinig hulpen, en zo weinig te vertellen... en áls er wat mis gaat, gaat het vaak gruwelijk verkeerd mis...

hafjelingerJarig

Re: Bitloze menners

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:05

Ik rijd mijn pony sindskort bitloos ohz, maar voor de wagen zou ik daar nooit aan beginnen. Gewoon simpelweg omdat ik dat niet vetrouw.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 09:17

Oke dan weet ik genoeg :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:42

Ohz is je belangrijkste hulp je zit, voor de wagen je hand/bit.

Ohz rijd ik ook met enige regelmaat bitloos (in de bak en in het bos, niet langs de weg).
Voor de wagen is er geen haar op m'n hoofd die daar aan denkt.

KimPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:20

Mijn pony gaat bitloos voor de wagen. Maar ik ga met een sidepull. Niet met het kruissysteem. Dat werkt veelste traag. Je moet kunnen schakelen, remmen, en goed signalen kunnen geven. Als je pony een bit gewend is, zou ik nooit bitloos voor de wagen gaan.
Waarom ik dan wel? Osi accepteerd geen bit. Heb meerdere opgeleide instructrices erbij gehad, tandarts, dierenarts. Ze accepteert het gewoon niet. En bitloos, niks aan de hand, noppes nada. Dus dan is voor mij de keus al snel gemaakt. ;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:22

Het kruislingse systeem van ideal werkt niet fijn, heeft geen goede release en is vertragend.
Maar een gluckrad, bloem of goede sidepull werken perfect met bitloos mennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:00

Ik heb een shethoofdstel van Ideal liggen, bitloos. Ga ik binnenkort proberen.
Met een paard zou ik dat niet doen denk ik.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:15

[***], wat maakt voor jou het verschil tussen een shet of een paard?

Manon, ik zou het ook niet doen, zie verhalen hierboven

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:19

Ik doe wel aan lange lijnen zonder bit (ook langs de weg). Dit gaat eigenlijk heel erg goed. Vrachtwagens en bussen zijn geen enkel probleem.

Met mijn shet doe ik het wel eens met een halster, dit gaat aardig maar hij heeft zo zijn buien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:41

L_Rivaldo schreef:
[***], wat maakt voor jou het verschil tussen een shet of een paard?

eh het feit dat een paard veel en veel sterker is en veel minder goed te mannen is dan een shet als er wat gebeurd?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:47

Ik heb liever mijn paard bitloos dan mijn shet.

Ik denk dat het ook een beetje aan de verhoudingen tussen mens en paard ligt.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:11

als ze gaan gaan ze, dat is mijn mening met mennen ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:49

Oh maar echt, bitloos of niet; mijn shet kan minstens net zo sterk zijn als een grote tuiger hoor, als die haar nek erop zet gaat ze ook, shet of niet, die houd je net zo moeilijk als een groot paard.

Shetten zijn lang niet altijd beter te handelen, dat is onzin; shet of paard, dat maakt echt geen verschil.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:51

L_Rivaldo schreef:
als ze gaan gaan ze, dat is mijn mening met mennen ;)

Met of zonder dat maakt dan helemaal niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:58

JoyCiej007 schreef:
Oh maar echt, bitloos of niet; mijn shet kan minstens net zo sterk zijn als een grote tuiger hoor, als die haar nek erop zet gaat ze ook, shet of niet, die houd je net zo moeilijk als een groot paard.

Shetten zijn lang niet altijd beter te handelen, dat is onzin; shet of paard, dat maakt echt geen verschil.

Jawel hoor, kilootje of 400
Ik heb met een shet voor de wagen nog nooit het idee gehad dat ik het dier niet kon houden, zelfs niet met beleren.
Dat is met een paard wel even wat anders.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:00

JoyCiej007 schreef:

Mee eens. Over het algemeen vind ik paarden zelfs makkelijker te houden... Die shets zijn vaak toch vrij sterke persoonlijkheidjes!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:46

[***] schreef:
JoyCiej007 schreef:

Jawel hoor, kilootje of 400
Ik heb met een shet voor de wagen nog nooit het idee gehad dat ik het dier niet kon houden, zelfs niet met beleren.
Dat is met een paard wel even wat anders.

Dan mag je mijn shetmerrie wel eventjes voelen als ze ongelofelijk heet is.
Paard heeft meer lijfelijk gewicht ja, maar of dat veel uitmaakt voor de kracht die zij op de leidsels kunnen uitoefenen, en de kracht die ze ineens in het borst kunnen gooien? Ik betwijfel het.

Shet of groot paard; ze zijn allemaal sterker dan ons dat is gewoon een feit, verschil is dat sommige pony's/paarden dat weten en in de gaten hebben, en anderen kennen (gelukkig) hun eigen krachten (nog) niet.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 22:00

Ik men Harlie bitloos. Gaat prima, gewoon bit eruit en bitloos hoofdstel er om ;-)
Voor de marathonwagen en sinds kort ook voor de sulky.
Ik gebruik het dr Cooksysteem. Buitenzinnig ment volgens mij met een bloem of s-hack. En nu lees ik hier dus van iemand die met een sidepull ment.
Ik ken iemand die met een tweespan haflingers bitloos ment en iemand die met een tweespan friezen ook bitloos ment.
Meer hierover kun je lezen op:
http://bitloospaardrij.forum2go.nl
http://www.bitloospaardrijden.info

Met bit gaat een paard juist sneller rennen door pijnprikkels. En als een paard wil rennen, dan doet hij dat met bit ook wel (misschien nog wel harder..)
Laatst bijgewerkt door e_horse op 31-03-10 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 08:20

Phoe ik zou nooit bitloos gaan mennen, je hebt met een stang net even wat meer te vertellen als zonder. Er werd al in het topic gezegd, het is je enige hulp naar het paard! Oke als je pony geen bit verdraagt (las ik ook ergens), maar anders... waarom zou je het doen? Ik denk dat je onnodig jezelf en je paard in gevaar brengt en ik zie niet wat er tegen is op een bit. Het is de hand van de ruiter/menner die het bit zo sterk en zo zacht maakt, niet het bit zelf.

Ik lange teugel bitloos omdat mijn paard dat beter doet als met bit, maar met rijden en mennen... dan gaat er bij mij dus gewoon een bit in omdat ik zeker wil zijn dat ik kan remmen in panieksituaties!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:44

regine schreef:
Ik lange teugel bitloos omdat mijn paard dat beter doet als met bit, maar met rijden en mennen... dan gaat er bij mij dus gewoon een bit in omdat ik zeker wil zijn dat ik kan remmen in panieksituaties!

Je rem is de wil van het paard om te stoppen.. bit of geen bit ;)

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:05

Dat ben ik niet helemaal met je eens... met een stang stopt een paard iets eerder dan bitloos....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:11

e_horse schreef:
Ik men Harlie bitloos. Gaat prima, gewoon bit eruit en bitloos hoofdstel er om ;-)
Voor de marathonwagen en sinds kort ook voor de sulky.
Ik gebruik het dr Cooksysteem. Buitenzinnig ment volgens mij met een bloem of s-hack. En nu lees ik hier dus van iemand die met een sidepull ment.
Ik ken iemand die met een tweespan haflingers bitloos ment en iemand die met een tweespan friezen ook bitloos ment.
Meer hierover kun je lezen op:
http://bitloospaardrij.forum2go.nl
http://www.bitloospaardrijden.info

Met bit gaat een paard juist sneller rennen door pijnprikkels. En als een paard wil rennen, dan doet hij dat met bit ook wel (misschien nog wel harder..)

Dat hij door pijnprikkels juist sneller gaat rennen, dat kán, maar hoeft niet altijd, ligt ook aan het paard zelf, er zijn genoeg paarden die daar wel 'respect' voor hebben om het zo maar even te zeggen. Voor wat betreft het laatste ben ik het met je eens, maar ik vind dat je met bit dan toch meer te vertellen hebt, in de zin van tegenhouden of weer terug krijgen, of voorkomen dat ze écht gaan....

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:58

Tegen die tijd is mijn groom al afgestapt, heeft ze Harlie even toegesproken ;-) en gaan we rustig weer verder. Ik laat het niet zover komen.