Hulp gezocht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SternPhoto

Hulp gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 19:44

Hallo,

ik verzorg een shetlander ongeveer 90 cm, en wil vrijheidsdressuur met hem doen.
Hij kan goed aan halster lopen, sinds kort ook een hoofdstel, vind hij nog vreemd.
Hij is erg eigenwijs, en luisterd soms helemaal niet. Hij kan wel al om me heen lopen, achteruit lopen, maar wil ook leuke kunstjes doen met hem
iemand tips ???

LeonieL

Re: Hulp gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:45

eerst 100% de basis

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:17

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:25

Inderdaad, eerst moet hij goed mee kunnen mee kunnen lopen en ook moet hij weten dat hij naar jouw moet luisteren.

Eerst daar aan werken voor je een stap verder gaat, anders mis je een hoofdstuk in de opleiding en dat kan wel eens jammer zijn.
Ga lekker met hem aan de hand lopen en laat hem luisteren naar je stem. Zeg 'ho' als hij stil moet staan, 'stap' als je wilt stappen en 'draf' als je wilt draven. Daarna kan je hem leren een paar pasje achteruit te gaan, hiervoor kan je eventueel het woordje 'back' gebruiken.
Beloon hem regel matig als hij het goed doet dat stimuleert wel zijn aandacht naar jou en de aandacht om wat te gaan leren. Om te belonen kan je stukjes peen gebruiken, maar geef het alleen als hij een opdracht goed heeft uitgevoerd... Niet steeds tussendoor ook wat geven want dan gaat het voor hem te gemakkelijk (hij moet werken voor een beloning) anders gaat hij misschien bedelen e.d.

Maar 'nee' is wel 'nee' en niet 'ok voorruit, omdat je zo lief kijkt'! Anders blijft hij je in d emaling nemen....

Als je hier wat verder mee bent dan zou je kunnen kijken of je verder kan met vrijheidsdressuur.

Succes :wave:

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 21:32

Stap, draf en galop gaan prima, aan de halster.
Stap gaat ook los goed. Hij kan stoppen als ik ho zeg, ik heb hem tot nu toe getraind alleen op de stem.
Van iets lekkers wordt hij heel druk en luistert hij helemaal niet meer. Ga het wel proberen als jullie het aanraden.
Voor de clicker is hij wat bang, springt een meter de lucht in, of gaat achtgeruit.

Hier foto van als ik ho zeg, dan kan ik doorlopen en blijft hij staan :P
Afbeelding

Om hem gaat het btw.
Misschien nog ter informatie, hij is bijna 3. Dus nog erg jong. Wil nog geen 'zware' oefeningen doen.
Je kunt zoiezo niet op hem zitten, wil het niet eens proberen, ben bang dat ik te lang of te zwaar ben, ook al weet ik dat shetjes heel wat kunnen hebben. Ga het niet proberen.

Iemand tips ?

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:42

Wat de clicker betreft: ik weet dat er verschillende soorten qua geluid zijn. Misschien is de jouwe net wat te luid en vind hij dat eng. Toevallig heb ik vandaag ook met een clicker gewerkt bij mijn pony. Ik gebruikte de clicker in combi met stukjes peen. Eerst de clicker en dan een stukje peen. Misschien is dit voor de jouwe ook en idee?

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 22:49

ga het proberen, thanx

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 09:45

Dat hij druk wordt van voerbeloning ligt waarschijnlijk aan jou. Je pony weet niet wanneer hij een beloning krijgt en gaat zich daarop fixeren en is afgeleid. Door het gebruik van de clicker kun je het gewenste gedrag 'markeren' met de click. Op de click volgt voer en met het in clickeren (voer-klik, voer-klik) leert hij dat hij alleen een voerbeloning NA een click krijgt. Zolang hij geen click hoort zal hij geen beloning ontvangen en kan hij zich op jouw lichaamstaal/aanwijzingen kunnen concentreren.

Wil je meer weten over clicker training dan kun je je vragen in ons topic stellen: [GVL] Nog meer mensen die werken met clickertraining? :)

Wanneer een dier bang is voor de click, houd je de clicker eerst in je zak tijdens het clicken of in je mouw om het geluid te dempen. Reken maar dat ze snel over hun angst heen komen zodra ze door hebben wat de click aankondigt. :D

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 12:20

oke, nou vandaag ga ik weer, dus ik ga het proberen..
alvast bedankt

Nimblissanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:05

Het boek van Mirjam Nieuwe Weme is echt een aanrader!