[AR] Zilverkleurige gespen poetsen; welk middel gebruiken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Zilverkleurige gespen poetsen; welk middel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 11:22

Gisteren heb ik m'n bruin leren tuig eens een gigantische poetsbeurt gegeven; alles uit elkaar, eerst alles met leerzeep gedaan (mán wat kwam daar een viezigheid vanaf; tuig was meer zwart dan bruin :o ) en toen alles nog in de olie gezet.

Inmiddels is m'n tuig weer mooi bruin en glimt je tegemoet. Maar nu de gespen nog.... sommigen zijn erg vies, zit beetje aanslag op en zijn op sommige plekken wat beschadigd, al kun je daar weinig aan doen.
Maar waar poetsen jullie de gespen mee op? Ik heb van die 'gewone, zilverkleurige gespen', wat voor materiaal weet ik niet. Ik heb al voorzichtig zilverpoets geprobeerd (waar duidelijk op stond dat het écht alleen voor zilver bedoeld was) maar dat gaf dus geen effect. We hebben hier ook koperpoets staan, maar die krijg ik niet open :+ dus kon ik die niet uitproberen, maargoed aangezien de gespen zilverkleurig zijn lijkt het me niet dat er koperen gespen aan dit tuig zitten.

Ik zag bij Letty wel Diamond Paste, Sprenger poetsmiddel voor bitten; geschikt voor allerlei metalen zoals RVS, chroom, koper, argentaan en aurigan.
http://www.letty.nl/nl/catalogus/68/70/ ... akmiddelen

Dat hebben we dus niet in huis.

Weet iemand welk middel ik het beste kan gebruiken, en waar ik dit zou verkrijgen? Vind het zonde om iets via een webshop te bestellen ivm. verzendkosten terwijl ik verder niets nodig heb, dus zijn er ook middelen daarvoor verkrijgbaar in de winkels?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:24

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 11:25

_sparta_ schreef:
Muscle staalfix werkt prettig vind ik.

Oké.... en dat is dus ook geschikt voor zilverkleurige gespen van tuigen e.d.? en weet je toevallig ook waar ik dat kan vinden? Zouden ze bij de supermarkt dat ook hebben?
Ik weet nl. niet zeker of ik roestvrij stalen gespen heb, of is dat vrij normaal bij tuigen? Ze roesten niet, maar hebben wel vieze plekjes en op sommige plaatsen zoals bij de singel slaat het een beetje groenig maar ook goud uit....
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 30-03-10 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

_sparta_

Re: Zilverkleurige gespen poetsen; welk middel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:26

Ja gewoon bij de super markt. Ik gebruik het ook voor zilveren gespen.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:33

Ik gebruik gewoon water en veel handarbeid voor mijn metaalkleurige gespen. Ik wil niet echt met producten werken.

Heb ik het verleden koper gepoetste met koperpoets en eens als je dat gebruikt hebt, moet je dat blijven gebruiken. Als je het niet vaak genoeg poetst wordt het koper lelijker dan dat je het nooit gepoetst had.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 11:34

Ik heb het gister al met water en een sopje geprobeerd, en tuurlijk viezigheid zoals huidvet e.d. kreeg ik wel weg, maar de gespen zelf schoonmaken, zodat ze weer mooi glimmen, dat lukte niet op die manier.

Bovendien heb ik dus volgens mij geen koperen gespen, want koper is toch goudkleurig? Heb wel een notenbruin 2span tuig met koperen gespen, die zijn goudkleurig.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:36

Brasso watten te koop bij de drogist.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:36

Bij mij is het tot nu toe altijd gelukt: eerst met een vochtige doek en af en toe mijn eigen nagels gebruiken voor het hardnekkige.
En dan met een droge doek (probeer eens een wollen doek of nylonkousen) opglimmen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 11:39

hmm.... denk dat ik toch liever met een middeltje doe... heb trouwens ook weinig tot geen nagels, houdt ze liever altijd erg kort ivm. instrument bespelen en met de paarden. Heb ik wel nagels over dan zijn die erg zwak en scheuren/knappen erg snel :+

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:09

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 12:20

Wendy15 schreef:
Van sprenger heb je een soort pasta waarmee je je bit kunt oppoetsen, en dat kun je volgens mij ook gewoon voor je gespen gebruiken :)
http://www.agradi.nl/product_pics_500/4001054.jpg

Dank voor de tip; maar datzelfde product heb ik ook in mijn beginpost staan; hebben ze bij Letty mensport ook, alleen zoals gezegd, vind ik het zonde om dat online te bestellen ivm. verzendkosten, als ik niets anders nodig heb. Kan er aan denken dat ik dat een keer bestel als ik meer moet hebben, maar heb nu niets nodig.

Mijn broertje heeft trouwens ook allerlei spullen voor z'n motor op te poetsen e.d. misschien heeft hij daar wel een middel voor? Hij poetst z'n velgen e.d. vast ook wel.... kan hem ook eens vragen of hij nog wat heeft liggen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:23

Heb je geen ruitersportzaak in de buurt dan? :) Hier is ook maar een kleine winkel, maar hadden ze het ook gewoon :j Dus dan hoef je het niet te bestellen :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:25

Ik gebruik gewoon koperpoets. Dat gebruikte ik ook voor het chroom van mijn brommer. Werkt prima!

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:27

JoyCiej007 schreef:
Mijn broertje heeft trouwens ook allerlei spullen voor z'n motor op te poetsen e.d. misschien heeft hij daar wel een middel voor? Hij poetst z'n velgen e.d. vast ook wel.... kan hem ook eens vragen of hij nog wat heeft liggen.

Grappig dat je dit zegt. De auto die we hadden daar heb ik de velgen ook mee gepoetst met bovenstaande middel. Ik had niets anders liggen en het werkte nog goed ook.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:33

Ik heb laatst de messing gespen en hack van mijn hoofdstel gepoetst met Cillit Bang!! Er is mij verteld dat het voor zilverkleurige gespen ook werkt, wel zo min of zo kort mogelijk op leer / kunststof laten komen en goed afspoelen.
Een staalsponsje werkt ook goed.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:20

JoyCiej007 schreef:
Ze roesten niet, maar hebben wel vieze plekjes en op sommige plaatsen zoals bij de singel slaat het een beetje groenig maar ook goud uit....

Dan heb je koperen vernikkelde gespen. Het nikkel is de zilverkleurige buitenlaag, waar het slijt slaat het koper groen uit (koperoxide) en zie je het 'goudkleurige' koper. Dat betekent dat je niet met grove schuurmiddelen aan de slag moet, geen produkten voor roestvrijstaal en pannenschuursponsjes ed, want dan kan je de nikkellaag eraf schuren. Ook geen produkten als Brasso, die schuren al voldoende om nikkel er af te krijgen. Je moet dus iets vinden dat voor nikkel geschikt is. De beschadigingen waar het koper doorkomt kan je niets aan doen.
Ik gebruik een Western-produkt dat speciaal voor nikkel (voor al de bling-bling) geschikt is, Nev'r Dull.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 19:11

@ Sparta: Ja, dacht er ineens aan, mijn broertje is nl. ook een fervent poetser, wat z'n motors en auto betreft :Y)

@ tisby: Cillit Bang? Dat gebruik ik als agressief schoonmaakmiddel voor het écht 'zware werk', dat lijkt mij wel heel agressief spul om gespen mee te doen?

@ Ibbel: gut, dat zou ook nog eens kunnen.... Al zien die 'gouden' plekjes er wel iets anders uit dan de koperen (helemaal goudkleurig dus ook) gespen van m'n 2 spantuig, 't is niet dezelfde kleur goud zeg maar... Ik zal eens kijken, ik heb niet alle gespen bekeken. Volgens mij waren die gouden plekjes voornamelijk te zien op de leidselsleutels van het schoftje en evt. de leidselsleutels van de draagriem v/h borsttuig.... Ook volgens mij iets op de grote gespen van het borsttuig (zijn erg grote gespen), zouden alle andere kleine gespjes dan ook van hetzelfde materiaal zijn? Wordt lastig poetsen dan...

Misschien toch maar er even over na denken om gewoon met wat water en zeep te gaan boenen, en de rest maar voor lief te laten; 't is niet heel storend, het zal je ook niet echt opvallen als het tuig op de pony ligt, maar ik ben zo'n pietje-precies :o
Achja, aan de andere kant hoef ik ook geen klassementsritten authentiek gerij te rijden... maar vind mooie, schone en glanzende gespen toch wel erg mooi staan :o

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:16

Koper wordt normaal wat dof (als het niet oxideert), maar op van die slijtplekken glanst het, vanwege het continue schuren. Daarom ziet het er anders uit. Maar ga er maar van uit dat het vernikkeld koper is, is heel normaal. Als het goed vernikkeld is, is het elektrolytisch gedaan, dan hecht het goed. Als het goedkoop gedaan is, dan komt het nikkel er soms als schilfers vanaf zetten, heel irritant. Soms is het ook chroom ipv nikkel, dat is nog kwetsbaarder.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 19:50

Hmm, lastig dus... Het glanst inderdaad heel mooi, hahaha! Heb er helemaal geen problemen mee, helemaal omdat er straks ook goud in m'n wagen terug komt, maarja, zie maar al die gespen eens mooi gelijk te krijgen dan.. :+

Dankjewel voor je uitleg, ik snap het nu een stuk beter. Welk middel zou jij dan aanraden, naast het middel dat je al genoemd had? Zou daar ook iets 'makkelijk verkrijgbaars' voor zijn, of wordt dat al weer moeilijker?
Anders zet ik m'n tuig nu weer gewoon in elkaar en neem ik van de zomer eens de tijd voor die gespen, dan kan ik ondertussen kijken naar een goed en geschikt middel voor dit materiaal, wat dus blijkbaar erg kwetsbaar is.

Moet trouwens wel even opmerken dat het heel 'mooi' afslijt, heb nergens schilfers of ongelijkmatigheden gezien.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:00

@ tisby: Cillit Bang? Dat gebruik ik als agressief schoonmaakmiddel voor het écht 'zware werk', dat lijkt mij wel heel agressief spul om gespen mee te doen?

Ja ik vond het ook een vreemde tip maar het werkte echt! Ik kreeg de tip van Marylot, het merk van mijn hoofdstel. Je kunt het ook wat verdunnen maar het is mij in ieder geval erg goed bevallen.
nou succes! ;)

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:05

Sluit me helemaal aan bij Ibbel!!! Echt top spul dat never dull.
Is bij ons ook gewoon in de ruitersportzaak te krijgen. Heb t mijn mams ook aangeraden en die poetst er nu ook van alles mee. Dit is ook niet slecht voor het leer, ben bang dat als je echt wat chemisch of schurend neemt, je leer dit niet zo fijn vind. Vooral als er behoorlijk wat aanslag op zit, moet je toch behoorlijk poetsen.
Bitten, beugels, sporen...alles kun je er mee doen. Ook nog sieraden, bestek en allerlei andere dingen kun je er mee doen!

sanenson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 05:11

wij doen het gewoon met zadelzeep, schuursponsje van de aldi ( zijn niet zo grof ) en koperpoets.
je bent het tuig toch al met zadelzeep aan het poetsen neem ik aan, neem dan in een keer alle gespen mee.
dan als je hiermee klaar bent alle gespen inzetten met koperpoets en heel goed laten inwerken/opdrogen en dan met een droge doek oppoetsen dat ze weer glimmen.
is de goedkoopste oplossing wij doen het al jaren zo.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:14

Toevallig heb ik gisteren ook m'n tuig gepoest (d's echt een klusje voor als de 't zonnetje schijnt, hé? *D. Mijn gespen zijn ook zilverkleurig, maar er komen wel roestplekjes op. Die boen ik eraf met een pannensponsje, je weet wel: zo'n sponsje met aan één kant een groen laagje 'schuurwol'. Dat lukt wel, maar je moet enorm hard boenen :(. Het kost heel veel tijd en met z'n sponsje kun je niet in alle hoekjes en gaatjes komen ;( . Bovendien ben ik bang dat het metaal er toch door beschadigt, ook al zie ik geen krasjes of zo :? . Dus als er een goed middeltje is om dit sneller en beter mee te doen wil ik dat graag weten :P .

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:43

Ook voor roestplekjes is never dull echt een top middel!
Heb m de laatste tijd bij meer mensen aangeraden en iedereen vind het heel fijn spul! Met roest blijft t altijd wel een tijdrovend klusje, maar ben bang dat je dat toch blijft houden.

keeslover2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:47

gewoon een stukje staalwol
is goedkoop en werkt prima