Hallo Bokkers!
Zoals jullie wel weten, reed ik vroeger op mijn shetlandertje Snoopy.
Omdat ik nu toch echt wel tegroot werd, ben ik gestopt met rijden, enkel voor dat er kleine kindjes op gaan moet ik hem even losgooien..
Ondertussen heb ik ook een andere shetlander erbij, Misty.
Snoopy is een 12-jarig shetlanderruintje van 1m10 groot, hij is ideaal om kindjes op te leren rijden want doet vooral kinderen geen kwaad. Soms zit er wel wat pit in en doet hij koppig, op die momenten heeft hij dan een hardere hand nodig. Ik heb Snoopy nu 6 jaar.
Misty is een shetlandermerrietje, ze is nu 2 jaar & 3 maanden en nu al 1m25 groot. Volgens mij werd haar moeder gedekt met een grote hengst, want de merrie was slechts 1 meter groot.
Misty heb ik gekocht omdat Snoopy soms te braaf was, toen ik Misty kochtte kende ze niets, ik ben dus moeten beginnen met een pony die schrik had van je hand. Uiteindelijk zijn we zo ver geraakt dat ze mij volledig vertrouwd & nu ook alles voor mij doet.
Misty
In het begin heb ik vooral gewerkt aan het halster, we namen soms enkele vrijsprongen maar hiermee zijn we gestopt omdat het niet goed is voor de rug van een jonge pony.
Later heb ik de'r enkele trucjes geleerd: Kusjes geven, buigen, volgen & stilstaan, komen als ik roep, ... .
Met deze belevenissen heb ik geleerd hoe veelzijdig paarden zijn & wat voor een vertrouwensband je ermee kan opbouwen.
Enkele maanden geleden heb ik al eens een (pannenkoeken)zadeltje op Misty gelegd om te proberen en om haar te laten wennen, dit laat ze allemaal doe. Een hoofdstel laat ze ook al toe.
Nu ben ik begonnen met haar elke dag zo'n 5-tal minuutjes te longeren (met het halster) en aan de ene kant laat ze zich goed toe, ze draaft zelfs en stapt en gallopeert soms al op commando. Ik ben wel heel erg trots op haar !
Maar aan haar (ik vermoed slechte kant) andere kant, krijg ik niks gelongeerd, dan draait ze haar met haar kont naar mij toe en is er geen beweging meer in te krijgen.
Ik wil e niet tefel dwingen om te longeren, daarom eindig ik steeds goed met een keer op de goede kant te longeren, maar ik denk aan later en wil dit probleem al rustig verhelpen.
Geen commentaar over dat ze nog vrij jong is, ze pakt het touw zelf in haar mond en brengt het naar mij toe omdat ze wil leren. Ik beperk me dan ook tot 5-tal minuutjes per dag.
Snoopy
Snoopy is een hele andere, hij is wat heviger tijdens het longeren en daarom moet je hem goed concentreren op hem.
Vaak bokt hij en hoopt hij dat hij me raakt, wat nooit lukt.
Hij gaat vlot vooruit, want heeft wat schrik van de zweep (die gebruik ik enkel wanneer hij niet luistert ! ).
Maar op zijn slechte kant, loopt hij ook zelden en draait hij zich steeds naar mij toe, dan komt hij voor mij staan en enkel wanneer ik weer met de zweep erachter ga dan loopt hij, maar nooit echt voor lang.
Hebben jullie tips om het longeren voor ieder makkelijker te maken?
Ik longeer hun beide enkele minuutjes per dag, dat lijkt me beter dan 1x per week een halfuur.
Alvast bedankt!
Dikke kus
Tine