Hoe longeren met dubbele longe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Flooreke

Hoe longeren met dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 20:38

Hallo,

Ik heb een vraagje; Samen met mijn vriendin train
ik haar pony, nu als ik die pony probeer te longeren
gaat hij steeds op zijn achterbenen staan *\o/* ,
mijn vriendin heeft ook al enkele keren een schop van
de kleine heer ontvangen. Ik heb al enkele topic's gelezen
die vertellen over een dubbele longe. Kan iemand me uitleggen
hoe ermee te werken, hoe te bevestigen aan het hoofdstel,...
Alvast bedankt (:

Groetjes

capopjekop

Re: Hoe longeren met dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:40

Heel cliché maar ik raad je aan wat lessen te nemen. Ik heb toentertijd ook op internet zitten kijken hoe het moet, maar het is zoveel fijner als je iemand bij je hebt staan die je op het moment zelf begeleid. Want in het begin had ik dat ik het even niet meer wist met al die meters lijn en dan ook nog een zweep in je hand.

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 20:47

capopjekop schreef:
Heel cliché maar ik raad je aan wat lessen te nemen. Ik heb toentertijd ook op internet zitten kijken hoe het moet, maar het is zoveel fijner als je iemand bij je hebt staan die je op het moment zelf begeleid. Want in het begin had ik dat ik het even niet meer wist met al die meters lijn en dan ook nog een zweep in je hand.

Ik weet best hoe te longeren hoor maar alleen niet echt
hoe de longes te bevestigen :p

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:53

Maar dubbele longe is toch even wennen hoor. Gewoon longeren gaat me ook goed af. Maar goed ik haal hem door de zijringen door het bit heen en dan tussen de benen door en daar vast maken.

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 20:55

capopjekop schreef:
Maar dubbele longe is toch even wennen hoor. Gewoon longeren gaat me ook goed af. Maar goed ik haal hem door de zijringen door het bit heen en dan tussen de benen door en daar vast maken.

Kan je eens foto sturen? Kan 't me niet zo goed inbeelden :o

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:58

Leren longeren met dubbele lijnen is volgens mij hetzelfde als leren autorijden uit een boekje... De lijnen correct bevestigen is één ding, maar je positie ten opzichte van het paard , de hoeveelheid druk in je handen, het sturen... Daar heb je toch echt iemand bij nodig met verstand van zaken!
Bovendien heb je blijkbaar te maken met een paard dat niet echt veilig is bij het longeren. Wat ga je doen als hij "flipt" door de lijn achter zijn benen? Wat ga je doen als hij steigert aan de dubbele lijnen? Kortom, zoek iemand die je kan helpen!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:59

Ik heb geen foto's van het longeren met dubbele longe, mss kun je op bokt zoeken naar foto's.

Trouwens als de pony stijgert of bokt, zorg dan dat je hem aandrijft. Als hij actief aan het werk is kan hij dat niet makkelijk meer doen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 09:00

Ja ik zou ook zeggen neem les of doe een smet een workshop mee.
Dat de pony schopt en trapt is logisch, is hij voor bereid op iets achter zijn benen.
Je kan niet zomaar elk paard even snel aan de dubbelen lijnen zetten, de een vind het prima, de andere raakt in paniek en gaat er tegen vechten , normaal gedrag.

Ik zou ook geen bit gebruiken, als het paard gaat trekken of er vandoor gaat dan heb je dat probleem weer, ik raad zo ie zo altijd aan te longeren op een kaptoom.
Het feit dat je niet weet hoe je een longe aan het bit vast maakt zegt al heel veel over jou kunde, de longeer lijnen zijn met longeren de teugels en waar maak je die aan vast?
Maar pak een kaptoom, zeker als je niet weet hoe of wat , maar neem eerst les , denk dat dat stap 1 is voor jullie.
Kun je wel longeren met enkelen lijn??
Want in principe is er niet heel veel anders, je hebt er alleen een buiten teugel bij.

edmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 09:33

Neem of les of volg een keer een clinic in het longeren met dubbele lijnen.
Het is namelijk totaal anders met 1 lijn longeren.
Ik doe het ook nog niet zo lang met dubbele lijnen longeren en ik kom nog wel eens
in de knoop met al die meters lijn.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:58

Het longeren met dubbele lijnen is heel wat anders dan het longeren met de enkele lijnen! Het enige wat ik je kan aanraden is het te vragen aan iemand die het al eens vaker heeft gedaan en jou erbij kan helpen.

Mag ik vragen waarom de pony zo staakt? Heeft hij lichamelijk iets of is het gewoon een dominantieprobleem? Dit moet je eerst oplossen voor je verder gaat.

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 14:31

capopjekop schreef:
Ik heb geen foto's van het longeren met dubbele longe, mss kun je op bokt zoeken naar foto's.

Trouwens als de pony stijgert of bokt, zorg dan dat je hem aandrijft. Als hij actief aan het werk is kan hij dat niet makkelijk meer doen.

Dat is net het probleem, voordat je hem kan aandrijven begint hij te steigeren.

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 14:37

midgie schreef:
Ja ik zou ook zeggen neem les of doe een smet een workshop mee.
Dat de pony schopt en trapt is logisch, is hij voor bereid op iets achter zijn benen.
Je kan niet zomaar elk paard even snel aan de dubbelen lijnen zetten, de een vind het prima, de andere raakt in paniek en gaat er tegen vechten , normaal gedrag.

Ik zou ook geen bit gebruiken, als het paard gaat trekken of er vandoor gaat dan heb je dat probleem weer, ik raad zo ie zo altijd aan te longeren op een kaptoom.
Het feit dat je niet weet hoe je een longe aan het bit vast maakt zegt al heel veel over jou kunde, de longeer lijnen zijn met longeren de teugels en waar maak je die aan vast?
Maar pak een kaptoom, zeker als je niet weet hoe of wat , maar neem eerst les , denk dat dat stap 1 is voor jullie.
Kun je wel longeren met enkelen lijn??
Want in principe is er niet heel veel anders, je hebt er alleen een buiten teugel bij.

Ik heb het nu nog niet geprobeerd met een dubbele longe
was dat eig vandaag eens van plan... Uiteraard kan je niet
elk paard achter een dubbele longe spannen daar was ik ook al achter *\o/*
Dus.... Hij trapt niet omdat hij iets achter zijn benen hangen heeft want
dat heeft hij zelf nog niet meegemaakt! Ik kan longeren met een enkele lijn
alleen is de vraag of je gewoon de twee longes aan het hoofdtsel, bit of kaptoom
vastmaakt zoals bij normaal longeren :D

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:16

Van RT naar GVL.

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 13:38

Flooreke schreef:
Hallo,

Ik heb een vraagje; Samen met mijn vriendin train
ik haar pony, nu als ik die pony probeer te longeren
gaat hij steeds op zijn achterbenen staan *\o/* ,
mijn vriendin heeft ook al enkele keren een schop van
de kleine heer ontvangen. Ik heb al enkele topic's gelezen
die vertellen over een dubbele longe. Kan iemand me uitleggen
hoe ermee te werken, hoe te bevestigen aan het hoofdstel,...
Alvast bedankt (:

Groetjes

Hihi, dankje voor de tips iedereen !
Ben gisteren gaan longeren en dat
deed ie geweldig! Eigenlijk mag er een
slotje op en moet niemand meer reageren.

Bedankt allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:16

ik zou toch even goede begeleiding vragen. met dubbele longe kan je foute maken en dat kan niet ten goede voor je pony zijn... het lijkt allemaal zo makkelijk maar het is een echte kunst
dus vraag iemand met ervaring voor hulp
al is het maar voor een 2 keer

SanneRobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:11

Het beste is om pas te beginnen met dubbele longe als het longeren aan 1 lijn goed gaat. Het is niet aan te raden al gelijk te beginnen met een dubbele longe. Probeer eens een hulpteugel of een pessoa.

osiris21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:16

Misschien kun je op bokt Amable even opzoeken. Ze staat bij ons op stal met haar paard en zij geeft les in dubbele lounge!