Hoe leer je een paard longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Lanaa

Hoe leer je een paard longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 18:34

Omdat dit niet in de FAQ staat, vraag ik het maar even hier.
Mijn verzorgpaardje is nu 5 jaar, heeft nog nooit gelongeerd.
De eigenaresse is er nog niet aan begonnen maar wilt er
binnenkort mee gaan starten. Ze heeft er, net zoals ik, bijna
geen ervaring mee.

'Lessen nemen' is geen optie, sorry.

Hoe kan ik mijn pony het beste leren longeren?
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:43

Belangrijkste is dat je zelf wel weet hoe het moet. Het wordt vaak onderschat, het is immers NIET in het midden staan met een zweep en je paard aan een touw.
Dus als je de basis weet en anders raad ik iig een boek aan, echt doen hoor!) dan kun je pas het paard wat leren.
Het is handig wanneer je een stuk af zet zodat het voor het paard ook makkelijk te begrijpen is en je met 2 personen bent. 1 loopt eerst naast het paard en de ander gaat "longeren". Wanneer het paard zijn rondjes loopt kun je langzaaam afstand nemen. Probeer het paard zo veel mogelijk voorwaarts te houden.

_Lanaa

Re: Hoe leer je een paard longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 18:44

Dankjee. Iemand nog meer tips ? :D

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:47

Ja, gebruik de zoekfunctie even ;) Daar staan heel veel tips omschreven.

Selma_Selma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:48

Wat sneeuwpop zegt klopt idd.
het is ook handig om een rond stuk af te zetten, dan is het voor je paard een stuk makkelijker te begrijpen.
Toen een vriendin en ik bezig waren met het leren longeren van haar verzorgpaard ging het in het begin totaal niet goed.
Toen we een rond stuk hadden afgezet ging het een stuk beter en ze ging met sprongen vooruit! :D

_Lanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 18:52

Oke mooi! Bedankt! :D

Heeft iemand ook een paard leren longeren, en
wil hij/zij even ervaringen delen? :D

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:53

_Lanaa, heb je de zoekfunctie gebruikt om eerst even te kijken of je vraag wellicht al eerder beantwoord is?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:54

Het is in ieder geval verstandig om dit met z'n tweeën te doen. Het kan namelijk zijn dat je paard er niets van begrijpt en telkens naar je toe komt lopen, als je dan alleen bent kan je hem niet zelf weer terugsturen naar de 'volte' (om het maar even zo te noemen). Ik begin altijd met iemand in het midden en iemand die naast het paard op de 'volte' loopt. En dat steeds verder afbouwen totdat je met zijn tweeën in het midden staat.

Verder moet je inderdaad wel de basis van longeren begrijpen en beheersen. Een verkeerde lichaamshouding kan het allemaal erg lastig maken!

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:03

ik ben met mijn paard inmiddels halverwegen maar soms wil hij gewoon niet stoppen dan is het idd fijn als je met twee bent... :o :
meestal zet ik het af met dat rood witte lind/plastic. 8-)
op de hengsten keuring moest hij aan de longe zonder lintje tja.....dan kon hij dus nog niet.... ;(

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:18

Rena100 schreef:
Het is in ieder geval verstandig om dit met z'n tweeën te doen. Het kan namelijk zijn dat je paard er niets van begrijpt en telkens naar je toe komt lopen, als je dan alleen bent kan je hem niet zelf weer terugsturen naar de 'volte' (om het maar even zo te noemen). Ik begin altijd met iemand in het midden en iemand die naast het paard op de 'volte' loopt. En dat steeds verder afbouwen totdat je met zijn tweeën in het midden staat.

Verder moet je inderdaad wel de basis van longeren begrijpen en beheersen. Een verkeerde lichaamshouding kan het allemaal erg lastig maken!

lastig maar imo ook oneerlijk :o

Wanneer je het paard kan laten lopen in de bak doormiddel van je houding en longeerzweep zal het paard het longeren snel snappen. Maar nogmaals je moet wél weten wat je doet, anders kunnen er makkelijk ongelukken gebeuren (tegen het hek lopen of been eronder schuiven of de draai te snel-te klein). Lichaamshouding en op de juiste plaats staan is zó belangrijk

ts: Ja ik heb ervaring met het beleren van 3 paarden aan de longe (en onder het zadel). :o
Laatst bijgewerkt door sneeuwpop op 29-03-10 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:26

Misschien is het boek met dvd longeren met Lammert Haanstra iets voor je?
Op zich hebben ze het zo door, twee van onze paarden waren ook nog groen op dat gebied en snapte ze zo. Maar het is wel handiger als je het vaker hebt gedaan met een ervaren paard.

Nonamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:31

Zorg dat je pony leert '' lopen '' aan de hand en te volgen!
Daarna volgt de rest. Natuurlijk een longeer lijn!
begin rustig en praat veel tegen je paard!
maak je stem duidelijk en verhef hem pas als het paard iets verkeerds doet! zet dan een lage stem op! Doet die het goed praat dan wat hoger. probeer dat goed te onderscheiden! zo weet een paard wat die goed of fout doet!
daarna ga je zelf in het midden staan. je geeft comando: toe maar meisje/jongen of hoe je het zelf zegt! en daarna als dat goed gaat kan je verder gaan met draf en galop! let wel op dat je paard niet op de lijn gaat staan! hou hem stakker!

de rest volgt van zelf als je paard het zal snappen!
probeer ook freestyle longeren! is goed voor het contact tussen jou en je paard! voor meer info http://www.google.nl

KUS manon

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 23:59

Moderatoropmerking:
In de FAQ kunt je deze informatie vinden, ik doe dit topic daarom op slot. Je kunt een nieuw topic openen als je tegen een probleem oploopt of een concrete vraag hebt. :)
Link: [GVL] FAQ longeren