[AR] jonge menpony longeren met welke bijzet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

jonge menpony longeren met welke bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 13:29

ik zet dit bewust bij aangespannen rijden, omdat deze pony echt tot menpony opgeleid zal worden en niet onder het zadel.

Mijn bijna 3 jarige mini appaloosa is ondertussen verkeersmak, trailermak, kent het longeren stap-draf-galop. Je kunt erachter lopen, het stuur is nog niet 100% bevestigd, maar ze snapt stap-draf-halt. Galop nog niet gedaan erachter lopend. Wel over de weg stap-draf-halt. Tuig is onderweg en dan wil ik voorzichtig een paar keer slepen, zodat ze over een aantal weken voor de sulky kan (onder begeleiding, maar heb zelf ook al een pony beleerd).

Nu wil ik graag dat ze wat meer spieren gaat ontwikkelen. Ik merk echter zelf dat als ik ook onder het zadel rij met mijn andere pony, dat ik de dag na het longeren veel beter kan voelen hoe de pony links en rechtsom wil inbuigen etc etc. Dan voel ik zo of hij veel spierpijn heeft na het longeren etc etc.

Met mijn mini appaloosa kan ik er niet op gaan zitten en twijfel ik dus erg hoe ik haar het beste zal gaan longeren. Met dubbele lijnen leek mij een optie, omdat ik dan ook goed kan voelen, echter is het wel lastig om je hand dan een perfecte stille hand en vaste aanleuning te houden.

Met elastiek of bijzets zet ik haar misschien teveel vast en wordt ze juist hard in de mond. Pessoa vond ik ook een optie, maar ben bang dat dat nog teveel is voor haar.

Wat vinden julie het beste en waarom?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:38

Persoonlijk vind ik dat je veel meer met dubbele longe kan, in de zin van serieus aan het werk, gymnastiseren e.d. Je kan eigenlijk zo'n beetje hetzelfde als dat je ohz. traint.. Bovendien wordt dubbele longe ook veel gebruikt tijdens het beleren voor de wagen, ik persoonlijk vind het de meest fijne en praktische methode.
Als je dan aan hoofd/halshouding, stelling/buiging en aanleuning e.d. wil gaan werken, zou je de dubbele longe ook door de ringen van de longeersingel kunnen doen, door de bitringen heen en dan naar de onderbenen.

Maar vraag me af of je dit soort dingen al wel mee moet pakken met het beleren vanaf de grond; belangrijkste is op dit moment dat alle stemcommando's er heél goed in zitten, dat ze ook echt stil kan staan voor een tijdje, en het sturen van achteren perfect snapt. Edit: en de zweephulpen van de menzweep; wijken voor druk etc.

Uit je post haal ik dat het stuur 'er nog niet helemaal op zit'. Waarom dan al aan dit soort 'hogere', dressuurmatige dingen beginnen terwijl ze het sturen nog niet eens echt goed snapt?
Dat is imo hetzelfde als een paard dat nét ohz. loopt direct al in de juiste hoofd/halshouding willen hebben. Laat ze eerst lekker op eigen benen lopen en begin bij het begin, het dressuurmatige komt daarna wel.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 13:49

het gaat om een zeer dominante merrie, als ze bijvoorbeeld lekker draaft kan ik veel figuren ''mennen''. Ik heb dan ook een vrij vast contact met de mond.

In stap lijkt ze zich, in mijn ogen, te vervelen en gaat ze duiken bv en ja dat is niet zo fijn. Ik heb een gevoelig dun huidje dus heb ook handschoentjes aan omdat dit anders erg pijnlijk is. Ik probeer ze natuurlijk goed vast te houden en haar voorwaarts te laten gaan zodat ze dit niet doet, maar ja er zijn altijd momenten dat het haar wel lukt.

Stel dat ze dus duikt en de leidsels dus een stuk wegtrekt uit mijn handen, vervolgens schrikt en in rengalop er vandoor zou gaan, dan hoop ik dat ik snel de leidsels weer kort heb :o Dat bedoel ik eigenlijk voornamelijk met dat het stuur nog niet bevestigd is zoals ik wil (wat dus eigenlijk ook aan mij ligt). Ook wilt ze nog weleens wat moeilijk doen in een bepaalde hoek waar ze de bak uit kan, maar dan reageert ze goed op stem en zweephulp en loopt ze ook gewoon door. Het blijft een pony die steeds iets gaat proberen om niet 100% bij mij/het werk te blijven.

Ze moet ook nog even wennen aan de overstap van gebroken trensje naar liverpool. Ik verwacht zelf dat als ik dit nog een aantal keer oefen het stuur al veel meer bevestigd is.

Een tijd halthouden doet ze prima overigens.

ZusJacobs

Re: jonge menpony longeren met welke bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:53

Een pessoa absoluut niet doen.. Is geen men bit en nog is hartstikke scherp, mag je geen constante druk mee hebben imo.
Leer eerst alle hulpen aan op een ongebroken of gebroken trensje, misschien reageert ze lekkerder bitloos?

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 13:55

bitloos is bij haar absoluut geen optie, wil ik liever ook verder niet op ingaan. kort gezegd: ik heb genoeg ervaring met bitloos, ben er ook best een voorstander voor, maar deze pony is mij te dominant en ik zie het dan niet zitten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:33

ZusJacobs schreef:
Een pessoa absoluut niet doen.. Is geen men bit en nog is hartstikke scherp, mag je geen constante druk mee hebben imo.
Leer eerst alle hulpen aan op een ongebroken of gebroken trensje, misschien reageert ze lekkerder bitloos?

Als je even wat beter leest, heeft TS het over hulpteugels en met Pessoa bedoeld ze dus niet het Pessoa bit, maar de pessoa hulpteugel:
Afbeelding

imo werkt het beter om de dubbele longe door de ringen v/d longeersingel heen te halen, door de bitringen en dan vastmaken tussen de benen. Dan heb je de hulpteugel zelf in de hand, vind ik fijner werken dan een pessoa-teugel.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:58

Ik ben zelf ook voorstander van dubbele longe. Doe er heel veel mee!! Dus dat zou ik aanraden, lekker zelf op ieder moment kunnen vragen en geven aan je paard. Verder kun je ipv de bubbele longe tussen de benen door doen, deze ook terug doen richting de singel. Dan kun je wat meer lengte buiging vragen namelijk ;)
Enneh ff offtopic, ik had ook de hulpteugel begrepen hoor en niet het bit ;)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 16:00

Vind dat je al best veel doet met je pony, als je het mij vraagt... let op dat het niet te veel wordt. Ze kan dan wel dominant zijn maar ze moet alles wel kunnen verwerken. En misschien is dominant gedrag wel haar manier om te laten zien dat het wat veel is.
Zou ook voor de dubbele lijnen gaan. Daar oefenen we bijv onze WElsh A van 3 ook mee. En trouwens ook zo af en toe mijn mini.
Dubbele lijnen kun je op allerlei manieren toepassen stap, draf, galop (op volte natuurlijk :+ ), stelling vragen etc. Hou zelf niet van allerlei hulpteugels maar dat is ook weer puur persoonlijk natuurlijk.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 16:19

bedankt voor de reacties, dubbele longe lijkt t beste dus.

Dominant wordt ze juist als ik niets met haar doe, ik pak haar nu 3 keer in de week en doe alles kort. Kort maar krachtig.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:38

oh, ze is bijna 3, daar heb ik idd even overheen gelezen.... zou het dan nog hélemaal niet op de dressuurmatige kant houden. belangrijk is niet te veel overvragen, vind eigenlijk dat er vóor 3 jaar helemaal nog niet gelongeerd moet worden, begin daar zelf pas met 3,5 jaar of zelfs 4 jaar pas mee.

laat haar lekker op eigen benen lopen en ga spelenderwijs te werk, ga er nu dan niet ook nog eens hulpteugels aan hangen, jong dier moet eerst goed de basisprincipes en het lopen op eigen benen leren.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:52

Longeren vind ik voor een jong dier ook zwaar. zeker als je zegt 'krachtig' , hoe 'krachtig' bedoel je dan? Zie meer in spelenderwijs, ontspanning en rust. Met lange lijnen wat ik hooguit een keer per week doe met Alwyn loop ik erachter en stukjes draf maak ik voltes. Galop niet aan lijnen op de volte, ook niet aan longeerlijn. Wat ik met Alwyn ook doe en wat hij erg leuk vindt en wat volgens mij bij een dominant typetje ook erg goed werkt is freestyle.
Maar jij kent je paardje natuurlijk het beste, het is maar wat ik doe hoor.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:03

bewezen is wel dat op zo'n jonge leeftijd de groeiplaten in benen, en de spieren en pezen nog lang niet volgroeid zijn, en ook nog niet ontwikkeld zijn voor veel belasting, dat kan erg schadelijk zijn. Longeren is erg belastend voor bepaalde spieren en pezen in de benen, omdat het paard constant in volte's loopt, en volte's lopen is zware belasting.
Tel daarbij de geestelijke belasting.....

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:44

Ik zou ook nog even wachten met daadwerkelijk te gaan trainen. Lekker een beetje aan de longe stap, draf en stukjes galop oefenen en stemcommando's. Voor dominate paarden kun je misschien eens iets met parelli doen. Die heeft met grondwerk daar van die methodes voor. Voor de rest lekker wandelen langs de weg.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 09:03

okey, ik begrijp jullie punt, daar zat ik zelf ook een beetje mee.
Echter gaat ze toch echt binnenkort voor de sulky, maar dan kan ik veel meer rechte stukken rijden. Ik vond het echter niet zo eerlijk om haar zonder wat spieren voor de sulky te knopen.

Los longeren ben ik niet meer zo voor, pony is vrij scheef en ik wil dat liever eerder corrigeren dan zo laten, om nog meer scheefheid te voorkomen.

Ik wil haar voor de sulky wel meteen goed aanleren dat ze het bit moet aannemen en geen losse leidsels. Ze hoeft echt niet meteen prachtig te lopen, maar ze moet wel weten dat mijn hand er is en dat ik concact wil houden. Vandaar dat ik haar hier zonder sulky op voor wilde bereiden. Ik denk dat het misschien nog het beste is om vaker erachter te gaan lopen, rechte stukken en het stap-draf-halt te blijven oefenen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:17

Dat denk ik ook inderdaad ja. Tsja goed persoonlijk snap ik niet waarom mensen soms zo'n haast hebben om hun paard te beleren; 'ze gaat toch echt binnenkort voor de sulky'; ja waarom? je hoeft toch geen trein te halen? Je hebt straks nog een paardenleven lang plezier van dat beestje, waarom zo overhaasten denk ik dan....

En die scheefheid.... tsja haast geen enkele jonge, onbeleerde pony loopt netjes rechtgericht. Ik vind dat je veel te veel eisen stelt, ik snap wat je bedoeld maar komop er zijn zat paarden die al een jaar voor de wagen staan en dat nog niet eens allemaal kennen! Dat komt vanzelf als ze wat ouder is en voor de wagen loopt, dan kun je daar vanzelf naar toe werken, en spieren bouwen ze ook vanzelf wel op, daar hoef je niet maandenlang serieus werk aan de longe voor te doen alvorens ze in te spannen, dat is onzin.

En helemaal een sulky hebben ze niet zoveel spieren en kracht voor nodig. Als jij vind dat hij veels te weinig spieren heeft, is hij misschien ook nog wel echt te jong en te baby om nu al zo aan het werk te zetten........

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:19

Misschien is werken aan de lange lijnen ipv dubbel longe ook een optie.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:15

Moderatoropmerking:
Enkele offtopic berichten en oneliners verwijderd. Graag ontopic blijven en alleen reageren als je iets toe te voegen hebt. Alvast bedankt.