Longeren, als een paard in draf maar niet in stap wil

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

magli

Longeren, als een paard in draf maar niet in stap wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 17:09

Hoi,

ik ben nu net begonnen met een paard (12 jaar) wat te rijden en longeren. Hij is vroeger al veel gelongeerd geweest enzo maar de stemhulpen hebben er nooit echt opgezeten. De hulpen voor een gang rapper te gaan, gaan redelijk goed. Dan verhef ik meestal mijn stem en hef mijn rechterhand op (met longeertouw erin). Maar de overgang van draf naar stap, dat is iets helemaal anders. Dan zeg ik ; "hooo", maar dan blijft hij dus gewoon lopen. Nu deed ik het de laatste keer zo; gewoon longeertouw verkorten tot hij uiteindelijk toch in stap overgaat.

Hoe doen jullie het? En hoe hebben jullie de stemhulpen eigenlijk aangeleerd?

Groetjes, Magali

Odysseus

Re: Longeren, als een paard in draf maar niet in stap wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 17:15

Mijne wil ook nooit zo graag terug, of dan heeft ie er 4 rondjes voor nodig :')
Ik ga er meestal wat meer voor staan, dan snapt ie dat ie stoppen moet. Eventueel handcommando erbij (opgeheven hand) :j

magli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 18:00

Nja handig is het niet hé :p Dan sta ik daar mooi:"Hooooohoooo, hoo paard, nja, ehm stappen dan!".
Dat handcommando heb ik ook al geprobeerd, helpt niet echt.. soms blijf ik ook gewoon stilstaan, dus niet meedraaien, maar dan ben ik binnen de kortste keren een mummie van longeertouw, dus da's ook geen optie.

Emmsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:12

Dat probleem heb ik ook.. maar dat is volgens mij omdat degene die voor mij longeerde haar altijd alleen maar liet galopperen..
De lijn korter maken werkt inderdaad ook heel goed bij mij, of stil blijven staan, andere kant op kijken en haar negeren..
Ik hoef maar per ongeluk te hoesten of ze draaft al weer aan.
Ik weet niet of je longeerd met een singel of een lijn aan het hoofdstel.. singel reageerd ze helemaal nergens op, hoofdstel reageerd ze al een stuk beter.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:15

Bij mij is de 'ho' beter dan de vooruit , ze is liever lui dan moe. :')

I.i.g succes!

Jantineee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:18

de lijn korter maken wat je ook al doet, mijn paard had daar ook last van en nu wil ze goed van draf naar stap.

Als je met bit longeert kun je ook het longeertouw 2 à 3 sec. aanspannen en dan ook Hooooóóo zeggen . Dat werkt soms ook wel.

Succes !

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:23

ik heb dit probleem ook, ik probeer ook de lijn korter te maken maar hoop dat ze dat op den duur dan ook leert dat ho, ho is.

Emmsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:26

Oja, vergeten!
Het helpt ook als ik de zweep op de grond leg.. kennelijk voelt ze zich opgejaagd als ik de longeerzweep vasthoud, als ik em laat vallen word ze direct rustiger.

RianneRianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:27

haha, die van mij wil juist niet lopen! hij gaat dan stil staan en stijgeren, maarja ,het is ook een shetlander :o

Emmsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:28

niet lopen.. hmm.. ik heb alleen het probleem dat ze soms niet snapt dat ze om me heen rondjes moet lopen inplaats van achter mij aan.. haha

RianneRianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:30

hahah, jaaa dat oook! dan komt ie gewoon naar je toen :P

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:33

helpt vaak wel om een stapje voor de schouder te zetten.
je staat normaal ter hoogte van de schouder met longeren.
doe je een stapje er achter dan werkt dat drijvend en doe je juist een stapje naar voren dan werkt dat afremmend.

ik gebruik nooit het commando "hoo"dat word toch al te vaak gebruikt en geen enkel paard bij ons luisterd er naar :P

ik maak mijn stem wat lager en zeg gewoon 'stappen" .als ik wil dat er gestopt word zeg ik stop of halt.
even een pasje voor de schouder werkt vaak wel goed,luisterd het paard dan nog niet mag je best nog wat verder naar voren gaan hoor.
als ze dan stoppen begin je gewoon weer overnieuw.
heeft toch even zijn tijd nodig voor ze snappen wat de bedoeling is . :j

magli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 18:33

Emmsje schreef:
Dat probleem heb ik ook.. maar dat is volgens mij omdat degene die voor mij longeerde haar altijd alleen maar liet galopperen..
De lijn korter maken werkt inderdaad ook heel goed bij mij, of stil blijven staan, andere kant op kijken en haar negeren..
Ik hoef maar per ongeluk te hoesten of ze draaft al weer aan.
Ik weet niet of je longeerd met een singel of een lijn aan het hoofdstel.. singel reageerd ze helemaal nergens op, hoofdstel reageerd ze al een stuk beter.

Gewoon met hoofdstel (teugels zo gedraaid en achter de keelriem) en dan het longeertouw in de binnenste ringel, over't hoofd en naar de buitenkant. Hoe bedoel je met singel? Zadel enal erop?

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:35

Mijn pony doet dit ook - en weet dat hij dan een etterbak is :D - en bij hem maak ik gewoon een ophouding zodat hij weet dat als ik 3x 'hoooo/stappen' roep dat 'ie dan ook echt moet gaan stappen. En net zo lang volhouden tot 'ie het braaf op commando doet. Paarden onthouden commando's vaak bij hulpen, dus als je die hulpen bij het commando voegt snapt een paard ook dat het dan echt ho is. En als dat goed gaat laat je de hulp weg en houd je alleen nog het commando over. Zo heeft mijn pony geleerd, maar met ophouding bedoel ik dus niet een harde ruk aan z'n hoofd maar dus gewoon echt een ophouding [alleen bij een halster komt dit dus niet zo sterk over, dus dan kan je beter een soort slingertje geven ahw, al longeer ik liever met hoofdstel/kaptoom].

magli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 18:36

ellepel schreef:
helpt vaak wel om een stapje voor de schouder te zetten.
je staat normaal ter hoogte van de schouder met longeren.
doe je een stapje er achter dan werkt dat drijvend en doe je juist een stapje naar voren dan werkt dat afremmend.

ik gebruik nooit het commando "hoo"dat word toch al te vaak gebruikt en geen enkel paard bij ons luisterd er naar :P

ik maak mijn stem wat lager en zeg gewoon 'stappen" .als ik wil dat er gestopt word zeg ik stop of halt.
even een pasje voor de schouder werkt vaak wel goed,luisterd het paard dan nog niet mag je best nog wat verder naar voren gaan hoor.
als ze dan stoppen begin je gewoon weer overnieuw.
heeft toch even zijn tijd nodig voor ze snappen wat de bedoeling is . :j

Dit ga ik wel eens proberen, ik heb het al gedaan maar niet genoeg volgens mij ( bedoel dan, te weinig in afstand). En van dat hoo, 't is een soort gewoonte van mij, maar volgende keer probeer ik eens gewoon de commando's te zeggen.

Emmsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:36

Longeersingel..
Ik doe zelf altijd de longeerlijn door de binnenste bitring(afhankelijk van welke kant je op gaat), dan door de buitenste, en dan onderlangs terug met de haak gewoon om de lijn..

magli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 18:39

Drunksheep schreef:
Mijn pony doet dit ook - en weet dat hij dan een etterbak is :D - en bij hem maak ik gewoon een ophouding zodat hij weet dat als ik 3x 'hoooo/stappen' roep dat 'ie dan ook echt moet gaan stappen. En net zo lang volhouden tot 'ie het braaf op commando doet. Paarden onthouden commando's vaak bij hulpen, dus als je die hulpen bij het commando voegt snapt een paard ook dat het dan echt ho is. En als dat goed gaat laat je de hulp weg en houd je alleen nog het commando over. Zo heeft mijn pony geleerd, maar met ophouding bedoel ik dus niet een harde ruk aan z'n hoofd maar dus gewoon echt een ophouding [alleen bij een halster komt dit dus niet zo sterk over, dus dan kan je beter een soort slingertje geven ahw, al longeer ik liever met hoofdstel/kaptoom].

Welja, ik neem m'n longeertouw vast zoals me teugels en geef er dan soms een kneepje in, ook omdat hij dan weet dat ik er nog ben en dus wat binnenstelling aanneemt.

Ok, maar zoals het klinkt, zo ben ik nu bezig, alleen nog in de beginfase dan :p.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 18:40

Emmsje schreef:
Longeersingel..
Ik doe zelf altijd de longeerlijn door de binnenste bitring(afhankelijk van welke kant je op gaat), dan door de buitenste, en dan onderlangs terug met de haak gewoon om de lijn..

Ok, dit klinkt dom van mij :+ maar wat ben je nu met enkel een longeersingel?

En zoals jij je longeerlijn doet, zo trek je toch de twee bitringels naar elkaar toe als je eens trekt?!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:43

wat ellepel ook aangeeft.

Je kunt een paard leren stoppen/langzamer te gaan door hem te blokkeren . Dit werkt het beste in een afgezette ring, je blijft tijdens het longeren ter hoogte van de schouder/buik. Wanneer je dan wilt dat je paard een overgang doet stap je voor de baan die het paard loopt, de eerste keren krijg je dan echt abrubt stoppen maar zodra ze dat snappen is vaak een beweging richting het hoofd van het paard al genoeg om langzamer te gaan.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:46

magli schreef:
Welja, ik neem m'n longeertouw vast zoals me teugels en geef er dan soms een kneepje in, ook omdat hij dan weet dat ik er nog ben en dus wat binnenstelling aanneemt.

Ok, maar zoals het klinkt, zo ben ik nu bezig, alleen nog in de beginfase dan :p.

Zo doe ik het als ik echt aan de hand ga trainen idd ook, en dat vind ik eigenlijk de beste methode om je paardje te trainen aan de longe. Wat je zou kunnen proberen is de manier waarop ik heb geleerd de longe te bevestigen. Je haalt de haak van je longeerlijn door de binnenste bitring, dan omhoog achter de oren langs - over het hoofdstel heen - en dan bevestigen aan de buitenste bitring. Zo houd je, net als met rijden, druk op beide bitringen, en wanneer je een ophouding maakt komt deze dan ook echt over. Je zou het kunnen proberen, ik vind dit de diervriendelijkste manier van de longeerlijn bevestigen en het meest 'echt' voor een paard.

Emmsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:51

magli schreef:
Emmsje schreef:
Longeersingel..

Ok, dit klinkt dom van mij :+ maar wat ben je nu met enkel een longeersingel?

En zoals jij je longeerlijn doet, zo trek je toch de twee bitringels naar elkaar toe als je eens trekt?!

Zo is het mij geleerd.. niet goed?
Ik heb weinig verstand van longeren verder..

magli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 18:56

Drunksheep schreef:
magli schreef:

Zo doe ik het als ik echt aan de hand ga trainen idd ook, en dat vind ik eigenlijk de beste methode om je paardje te trainen aan de longe. Wat je zou kunnen proberen is de manier waarop ik heb geleerd de longe te bevestigen. Je haalt de haak van je longeerlijn door de binnenste bitring, dan omhoog achter de oren langs - over het hoofdstel heen - en dan bevestigen aan de buitenste bitring. Zo houd je, net als met rijden, druk op beide bitringen, en wanneer je een ophouding maakt komt deze dan ook echt over. Je zou het kunnen proberen, ik vind dit de diervriendelijkste manier van de longeerlijn bevestigen en het meest 'echt' voor een paard.

Zo doe ik het dus :) haha, maar leuk om nog zo eens te horen dat dit dan toch de beste manier is. Iemand die ik ken doet het gewoon door de binnenste ringel en dan onder de kin gewoon rond de buitenste, dat ging ook redelijk, maar denk dat ik toch ga blijven over het hoofd doen. En wat vind je van van zo'n longeer bitstukje?
http://www.ooteman.nl/afbeeldingen/prod ... rdeaux.jpg

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:57

Dat had mijn pony paar jaar terug ook,
Ik heb het volgende gedaan:
Als hij stappen moet, zweep voor zijn hoofd richten zegmaar en dan de stemhulp erbij (Hoo, stap of oid.) doen net zolang tot hij gaat stappen. Op een gegeven moment snapt ie het en stapt ie in een keer. Tenminste bij mijn paarden heeft het tot nu toe altijd geholpen :)
En als je hem stil wilt laten staan zou ik geen Ho zeggen maar Halt als je het Ho al gebruikt bij stappen ;)

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:02

Herken het probleem :j

Zweep neerleggen helpt idd nog wel eens.
Verder het commando heel overdreven traag/zwaar uitspreken en veel herhalen en dan geduld hebben.
Als 't echt niet lukt weer even ergens anders mee door gaan en later nog een keer proberen.
En áls het dan lukt veel belonen en heel goed duidelijk maken dat ie echt helemaal geweldig is :))
Als je dat doet merk je vanzelf dat ie steeds vaker en ook steeds sneller snapt wat de bedoeling is als je dat commando geeft.

Tenminste, zo werkte dat bij mij...

magli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 19:04

Ik longeer niet met zweep en het gaat eigenlijk wel best zo, dus denk dat ik dat wel zo ga laten. :) Ja, die halt probeer ik, maar daar snapt tie helemaal nx van :p. Lukt het bij jullie trouwens om bvb van draf gewoon direct in halt te gaan, want het lijkt me wel een heel gedisciplineerd paard moest hij dat kunnen?