Carolyn Resnick/Ellen Ofstad

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Carolyn Resnick/Ellen Ofstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 14:43

Ik lees heel veel over een aantal NH-ers zoals KFH, parelli, Voest, Monty R, etc...
Heb ik mij ook allemaal in verdiept, maar mijn laatste DVD's (jaja.. noem het obsessie :+ ) zijn van Ellen Ofstad en Carolyn Resnick en daar lees ik hier verder niets over.
Ellen gebruikt eigenlijk meer een combi van verschillende trainingsmethoden, Resnick heeft haar eigen (naar mijn inziens boeiende) manier van trainen.

Wie is nog meer met deze mensen bekend en wat is zijn/haar mening en ervaring daarmee?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 01:15

Resnick is me deels bekend, Ofstad minder (maar ik heb ook minder met clickertraining).
Vind er, net zoals bij alle trainers, nuttige en minder nuttige dingen bijzitten.
Volg niet direct één methode dus heb er niet zo veel interessants over te melden...
Ik heb sowieso niet het idee dat zij erg leven op Bokt, het is relatief onbekend.

Op Paard Natuurlijk loopt hier ook een discussie over. :)
Edit: je ziet zelf natuurlijk ook op PN. :')

liljebo

Re: Carolyn Resnick/Ellen Ofstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 06:45

Ja, ik zit ook op PN.
Reden dat ik het vroeg was het feit dat altijd dezelfde namen de revu passeren, terwijl er zoveel meer is.
Ik volg zelf ook niet specifiek een trainer, maar vind het leerzaam om bij veel verschillende trainers in ' de keuken' te kijken. Het zorgt ervoor dat je heel wat pijlen in je koker krijgt, om zo maar eens te zeggen. Als het ene dan niet werkt bij een paard, heb je nog tig andere mogelijkheden om de oplossing in te zoeken. Dat komt erg van pas. Bovendien raak je steeds beter thuis in verschillende manieren van werken.
Resnicks dvd vind ik erg boeiend. Ik heb ermee geexperimenteert (uiteraard wel rekening houdend met de aard van mijn paarden) en kwam echt tot verbazend resultaat. Maar ze heeft zeker ook aspekten in de training, die ik soms in filmpjes zie, waarvan ik het nut niet in zie. Maar goed... dat is bij iedere trainer zo.
Ellen Ofstad combineerd stromingen. In feite heeft ze zich ook gewoon verdiept in veel verschillende trainers en het bruikbare eruit gepikt. Ik heb een aantal (zweedse) dvd's van haar en ook daarin zit veel bruikbaar materiaal. Vooral de dvd 'paarden met problemen' vind ik de moeite waard. Temeer omdat ze bv een stuk heeft van trailerladen, waarbij de eigenaar toch min of meer parelligeinspireerd lijkt, maar waarbij het van geen kant lukt. In een eerste instantie lijkt het dwarsheid van het paard, maar ze laat stukjes vertraagt zien en beschrijft precies wat er gebeurt en waarom het fout gaat en dan wordt het opeens duidelijk; een communicatieprobleem en daardoor onzekerheid bij het paard. Maar je ziet het vanwege de vertraging en het wijzen op kleine punten zoals oorbeweging, bepaalde beweging baas etc. Erg waardevol. Ellen is overigens geen echte clickertrainer. Ze gebruikt voerbeloning, maar dat is situatie afhankelijk.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 23:29

Had Ellen Ofstad niet zo'n prachtig filmpje over lange lijnen met een Lippizaner?
Meende dat ze ook wel met Piet Bakker heeft samen gewerkt, of nog steeds doet. Dat filmpje vond ik iig prachtig.

Zou je wat meer kunnen vertellen over wat hun methodes precies inhouden?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 07:06

Ellen Ofstad doet idd long reining, oa met Piet Bakker. Ze gebruikt bij trainingen (jonge paarden, paarden met problemen)eigenlijk een mengelmoes aan methodes. Ik herken parelli, Rashid, clickertraining en nog wat manieren in haar training, maar ze maakt er een leuk geheel van.
Wat mij in haar aanspreekt is de vriendelijke benadering en de humor die ze erin brengt.
Ze neemt zichzelf niet altijd doodernstig.
Hier wat filmpjes, maar je vindt natuurlijk veel meer op you tube.(wel eea in het zweeds)

http://www.youtube.com/watch?v=PgjIWUfr ... L&index=13

humor
http://www.youtube.com/watch?v=0djXqYlR ... D&index=15
http://www.youtube.com/watch?v=W7pWTX0G ... re=related

Carolyn Resneck heeft weer een eigen manier van werken en werkt altijd los met de paarden. Reden voor haar daarvoor is het feit dat er geen betere feedback bestaat. Paard vertrekt nl gewoon als je het niet goed doet :D
Ze werkt met de waterholes. Ze heeft zeker goede ideeen bij de training, maar ik denk niet dat het iets is waarmee je in je eentje aan de slag moet gaan, als je onvoldoende achtergrond hebt inz paardengedrag/psyche. Werk je veel met paarden en weet je wat je doet, kan het (aangepast aan eigen situatie en manier van doen) heel leuk zijn om mee te experimenteren en leuke resultaten hebben
(spreek uit ervaring)
Hier ook filmpje van haar.
Meer vindt je uiteraard ook op you tube

http://www.youtube.com/watch?v=-6SMYBuau28

Maar ja... klakkeloos opvolgen zonder toch een stuk ervaring en kennis vind ik bij veel traininen geen goed idee. Ik denk dat je het over het algemeen vooral moet gebruiken voor een uitbreiding aan ideeen/manieren om om te gaan met situaties etc.

Achterom

Re: Carolyn Resnick/Ellen Ofstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:34

Leuk en interessant allemaal.

Ellen Ofstad had ik weleens van gehoord, de andere niet...