vraagje over join up

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikkedus

vraagje over join up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 17:48

Ik ben bezig met het beleren van een 3 jarige en vorige week is er een NH man komen helpen om problemen op te lossen (liep niet mee en wilde stal niet uit, trok zich los enwilde niet bij moeder weg) . Hij heeft toen een join up gedaan en dat werkte geweldig. Op zijn tips heb ik dit de volgende dag herhaald en ook dat ging goed. Hij zei mij dit nog een aantal keer te herhalen met een steeds langere tussenpozen.

Nu ben ik vandaag weer verder gegaan (1e keer sinds zaterdag) en nu vroeg ik me af: als hij goed luistert aan het duality halster en hij loopt gelijk goed en braaf mee, moet ik dan die join up toch nog blijven herhalen? Breng ik hem dan niet in de war?

En welke oefeningen kan ik met hem doen als hij het meelopen en draaien goed doet? Ik ben niet geinteresseerd in vrijheidsdressuur. Ik wil hem wel graag desensibiliseren ter voorbereiding op het beleren onder het zadel straks.

Ik hoor graag tips van jullie, alvast bedankt!

fro

Re: vraagje over join up

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:52

Dan hoef je de join up niet meer te doen. Bij ons op stal doen ze het meestal 1-2 keer en daarna niet meer.

En wat betreft oefeningen, Je kunt misschien een stok maken met aan het eind plastic. En net zolang doorhaan dat je hem er overal mee kan aanraken en hij er eigelijk ontspannen bij staat.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:53

Nee, niet zomaar doen.

Voor meer info, lees dit topic eens door: [NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!
Zelf ben ik bezig met een 3 jarige hengst met Sacking Out. Google daar eens op! *D
Een hele goede methode, mits je het goed uitvoert.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:55

Idd, degene boven me was me voor met het geven van de link. Lees het eens door en bedenk dan of je:
a die vent nog bij je paard wil hebben
b je paard nog een keer zoiets verschrikkelijks aan wilt doen.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 20:53

dat topic heb ik inmiddels gelezen ja en ik was zelf ook al bezig met het idee dat 1 x wmb genoeg is. Ik wil dus nu met de andere oefeningen aan de slag.
Ik moet toch iets bedenken hoe ik verder aan de slag kan met dit beestje. Ik ga nu denk ik het aanraakstuk eens op ga pakken, alhoewel dat normaal gezien geen probleem is en zadel en hoofdstel kent hij ook al. Overigens was de join up echt wel zinvol hoor. Van een paard war ik al 5 maanden niet verder mee kwam, heb ik er nu 1 die heel braaf meeloopt aan de lijn. En die man was heel rustig en duidelijk naar paard en eigenaar. Alleen de vervolgtraining was mij onvoldoende duidelijk.

Kan iemand mij verder misschien eens uitleggen hoe dit zit:
bij de Monty methode leer je het paard te volgen en jou te accepteren als leider. Dit deel is natuurlijk en kan ik volgen. Daarna ga je jezelf ineens achter de schouder of helemaal achter het paard plaatsen voor het werk aan de longe of de lange lijnen. Hoe moet dat paard dat dan ineens snappen? Dit is mijns inziens namelijk volledig tegengesteld aan het feit dat je bij de join up en follow up het paard leert dat zijn plaats achter JOU is. Wat is jullie idee/ervaring hiermee?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 03:48

GVL >> NH

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:55

ikkedus schreef:
dat topic heb ik inmiddels gelezen ja en ik was zelf ook al bezig met het idee dat 1 x wmb genoeg is. Ik wil dus nu met de andere oefeningen aan de slag.
Ik moet toch iets bedenken hoe ik verder aan de slag kan met dit beestje. Ik ga nu denk ik het aanraakstuk eens op ga pakken, alhoewel dat normaal gezien geen probleem is en zadel en hoofdstel kent hij ook al. Overigens was de join up echt wel zinvol hoor. Van een paard war ik al 5 maanden niet verder mee kwam, heb ik er nu 1 die heel braaf meeloopt aan de lijn. En die man was heel rustig en duidelijk naar paard en eigenaar. Alleen de vervolgtraining was mij onvoldoende duidelijk.

Kan iemand mij verder misschien eens uitleggen hoe dit zit:
bij de Monty methode leer je het paard te volgen en jou te accepteren als leider. Dit deel is natuurlijk en kan ik volgen. Daarna ga je jezelf ineens achter de schouder of helemaal achter het paard plaatsen voor het werk aan de longe of de lange lijnen. Hoe moet dat paard dat dan ineens snappen? Dit is mijns inziens namelijk volledig tegengesteld aan het feit dat je bij de join up en follow up het paard leert dat zijn plaats achter JOU is. Wat is jullie idee/ervaring hiermee?

Ik heb het niet op monty roberts, juist omdat het eigenlijk stopt bij join up/follow up. Plus dat ik een paard eigenlijk nooit recht achter me wil hebben. Bij een schrikreactie gaat paard dan nl dwars door jouw heen en daar kan een mens niet tegen.
Ik wil een paard naast me hebben, met neus/hoofd ter hoogte van mijn schouder. Zo kan ik uit mijn ooghoek zien hoe en wat, en als er iets gebeurt sta ik niet in de logische vluchtroute. Ookal zal ik het nooit accepteren dat een paard door mij heen komt ongeacht de reden, dan nog is het verminderen van het risico je eerste stap.

Dat je nu met je paard verder kan is heel fijn, maar als je elke keer dat je een stap verder wil weer een trainer nodig hebt is op zijn minst lastig. Ik zou in zo'n geval trouwens ok zelf les willen om te leren wat ik mis in mijn benadering naar mijn paard, waardoor ik hem geen dingen kan leren.

Ik heb zelf een grote voorkeur voor Parelli, juist ook omdat daar opbouw en doorleren inzit. Het stopt niet bij meelopen zonder trekken en stilstaan als de tweebener dat doet. Bovendien zie ik daar veel meer respect in terug en een op het karakter toegesneden opleiding. Je gaat nl heel anders om met een neurotische stuiterbal dan met een koele, is-er-nog-wat-te-eten pony.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:32

Idd zou ik je net als hierboven al is aangegeven willen adviseren om bij Parelli te rade te gaan. De Join Up hoef je maar een paar keer in een paardenleven toe te passen, maar als je dan niet weet hoe het vervolg van de opleiding van je paard er uit moet zien, heb je een probleem.

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:22

ik zou eerlijk gezegd niet meer dan nodig is een join up te doen..
omdat..
een join up is niet zomaar wat.. jij bootst een oudere merrie na uit de kudde die dat paard weg wil jagen uit de groep. dit is aardig naar voor het paard omdat hij in z'n 1tje niet kan overleven natuurlijk (natuurlijk instinct), omdat hun natuurlijk kudde& vlucht dieren zijn... heeftie eenmaal geaccepteerd dat hij moet luisteren en onderdanig zijn.. laat jij hem weer toe in je zogenaamnde 'kudde'. zo krijgt hij te weten dat hij lager in de rang staat zeg maar.. en dat is een join-up.
dus als hij eenmaal luisterd, hoef je geen join-up te doen, want het is natuurlijk geen lolletje voor je paard om constant geconfronteert te worden met een join-up..
je stoot hem dan voor niets uit je kudde terwijl hij niks fout doet :)
zo is het mij namelijk uitgelegd, kijk uit met wat je doet dus