[AR] Mennen met mijn shetlander

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wendy95

Mennen met mijn shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 17:26

Ik wou graag met me shetlander gaan mennen en dan wouden we zelf een karretje maken.
Weet iemand mis. de maten van een karretje voor een shetlander mijn shetlander is ongeveer 1 meter.
En hoe kan je je shetlander het beste voor een karretje beleren ?

capopjekop

Re: Mennen met mijn shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:37

Wagentje kan ik je niet mee helpen.

Beleren kun je het beste doen met behulp van een ervaren persoon. Het voorbereidende werk kun je zelf doen. Longeren (met dubbele longe), lange lijnen en aan het tuig laten wennen. Wanneer je hem gaat inspannen moet je echt iemand meenemen die ervaring heeft met het beleren. Mocht het fout gaan dan weet hij beter hoe je het oplost.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:40

Wagentje, zou ik als ik jou was gewoon uitkijken op marktplaats ofzo, daar staan af en toe heel voordelig mooie wagentjes op, het moet wel veilig zijn en sterk en niet te zwaar, zelf maken is heel moeilijk.
Beleren kun je zelf doen maar idd wel met hulp van iemand die er verstand van heeft, dus laten wennen aan het tuig, en dan het paardje leren wat de bedoeling is van het sturen, en dan bandje slepen en daarna voor de wagen.
Kost wat tijd, maar is wel heeel leuk om te doen.
Hoe oud is je paardje ?

wendy95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 00:27

Marjo2009 schreef:
Wagentje, zou ik als ik jou was gewoon uitkijken op marktplaats ofzo, daar staan af en toe heel voordelig mooie wagentjes op, het moet wel veilig zijn en sterk en niet te zwaar, zelf maken is heel moeilijk.
Beleren kun je zelf doen maar idd wel met hulp van iemand die er verstand van heeft, dus laten wennen aan het tuig, en dan het paardje leren wat de bedoeling is van het sturen, en dan bandje slepen en daarna voor de wagen.
Kost wat tijd, maar is wel heeel leuk om te doen.
Hoe oud is je paardje ?

Ze is nu ongeveer 6 jaar alleen ze is heel erg eigenwijs dus dat word nog wel moeilijk denk ik. :P

sas1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 11:43

Ik heb 3 weken terug een shetlander ruin gekocht van 7 jaar die nog niets kende.
Inmiddels kan ik zijn hoever krabben en normaal wandelen..
Heb nu 2 weken erachter gelopen om het sturen te oefenen, en vanmiddag of morgen gaat er een sleepje achter. Hij is wel braaf maar lijkt wel een hengst als het even niet naar zijn zin is.
Ik denk dat het wel goed komt maar pony's die iets ouder zijn en nog niets gewend moet je gewoon opvoeden als een jonge pony denk ik, alles op een rustige manier en veel praten.
Hopelijk staat hij over 3 weken voor de wagen, want mijn andere shet is ook 7 maar die heb ik al 6 jaar en die is super braaf voor de kar. Als het goed is loopt die nieuwe shet dan zo mee zeggen ze dus we zullen het zien. Ik heb wel een iemand ingeschakeld die er veel verstand van heeft en zelf ook zijn papieren heeft want je kan het beter in 1 keer goed aanleren als dat het 1 keer goed fout gaat.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:31

SMP -> AR

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:31

Het klinkt alsof je geen enkel idee hebt waarover je praat, je wilt leren hoe je een pony beleerd van achter je computer? 8)7
Haal er iemand bij met verstand van het africhten en ga zelf alsjeblieft niet lopen klooien met zelfgemaakte wagens (die kunnen goed zijn hoor, als iemand hem bouwt die er verstand van heeft, maar ik heb nu niet echt het idee dat dat hier het geval is) en zelf een pony beleren.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:39

Helemaal mee eens wat Jelleee hierboven heeft gezegd. Zoek een ervaren persoon en vraag die om hulp

wendy95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 21:16

Jelleee schreef:
Het klinkt alsof je geen enkel idee hebt waarover je praat, je wilt leren hoe je een pony beleerd van achter je computer? 8)7
Haal er iemand bij met verstand van het africhten en ga zelf alsjeblieft niet lopen klooien met zelfgemaakte wagens (die kunnen goed zijn hoor, als iemand hem bouwt die er verstand van heeft, maar ik heb nu niet echt het idee dat dat hier het geval is) en zelf een pony beleren.

iemand die ik ken heeft ook een shetlander die ze een tijdje geleden zelf heeft beleerd voor de kar.
zelgemaakte karretje zie je ook vaak genoeg en als je de goede maten hebt dan kan het lassen van een karretje niet heel moeilijk zijn.
ik bedoel met de vraag van beleren de makkelijke dingetjes die ik zelf kan doen hulpvragen dat was ik zoiezo al van plan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:43

Ment die persoon al lang? Heeft ze verder nog ervaring met het beleren? Ik zou persoonlijk liever hulp hebben van iemand die veel ervaring heeft. Ik heb Grietje ook beleerd, met een ervaren menner. Als ik Hans straks voor de wagen zetten dan vraag ik zeker weer hulp, want een pony beleren maakt je nog geen ervaren beleerder.

wendy95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 19:06

capopjekop schreef:
Ment die persoon al lang? Heeft ze verder nog ervaring met het beleren? Ik zou persoonlijk liever hulp hebben van iemand die veel ervaring heeft. Ik heb Grietje ook beleerd, met een ervaren menner. Als ik Hans straks voor de wagen zetten dan vraag ik zeker weer hulp, want een pony beleren maakt je nog geen ervaren beleerder.

ja nu al wel een tijdje maar die begon ook met die pony hulp vragen ga ik cker doen. nee dat is zo ;)

joyce_fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 17:39

ik kreeg mijn shetje toen ze een veulen was en toen ze ongeveer 2,5 jaar was heb ik wat gelongeerd en toen eerst aan het hoofdstel laten wennen en steeds verder en eerst het hele tuig er op en leren sturen als je er achterloopt dat heb ik best wel lang gedaan :+ en toen kreeg ik een sulky en de sulky er achtergedaan en eerst ernaast lopen en dan erop gaan zitten met iemand erbij die haar vast hield aan een halster touw en nu men ik gewoon met haar :D