Harry (v. Johnson) aan de Pessoa, 2de keer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Jessie

Harry (v. Johnson) aan de Pessoa, 2de keer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 00:10

Vorige week had ik al een topic gemaakt met mijn paardje die lekker aan de pessoa liep.
Oude topic: [RT-HAW] Harry (v. Johnson) aan de longe
Echter veel commentaar en tips gekregen en die vandaag dus ook gebruikt!
En dus vandaag foto's en filmpjes gemaakt, wat nog best lastig is als je alleen bent.

Even wat info over harry:
Harry (Braveheart)
ruin
3,5 jaar
niveau > basis
v. Johnson
m. v. Formateur

Ik rij ongeveer 3x in de week met hem en longeer hem 1 of 2x in de week.
Verder wandel ik veel met hem en ga ik graag met hem knuffelen :D
Genoeg gekletst!
Hier is hij!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Jeej zo moet het *\o/*
Afbeelding
Afbeelding

En hier nog een filmpje met soundtrack van Braveheart :D

_Jessie

Re: Harry (v. Johnson) aan de Pessoa, 2de keer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 00:12

*het kan zijn dat het filmpje het nog niet doet, die is nog aan het uploaden. Probeer later even opnieuw*

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 07:53

ziet er beter uit! Lekker ding die vos van jou :D

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 08:08

naar mijn mening zit je pessoa nog niet goed.
het bontje achter zijn billen zou wat lager mogen hangen.
het katrolletje dat je nu aan een ring hebt hangen kan je beter aan zijn bitringen bevestigen. dat gelijdt beter.
en van mij zou hij iets langer mogen zodat hij er met zn neusje echt uit kan komen i.p.v achter de loodlijn te lopen.

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 08:12

Inderdaad, wat renskje al zegt, het katrolletje die je nu hebt vastgemaakt aan de longeersingel, moet je dóór het ringetje van de singel halen en dan aan het bit vast maken :)

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 08:33

knappe harrrrr <3 <3 vind m echt stoer Jes! :D

ik zie al wel verschil hoor! maar idd wat de andere zeiden over het katrolletje zou ik wel proberen! verder lekker zo door gaan! :D

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 08:47

Ziet er goed uit hoor!

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:31

Ik vind ook de pessoa nog niet goed zitten. Het voordeel van de pessoa is juist dat het zo'n eerlijk systeem is omdat hij los laat als het paard nageeft en z'n achterhand gebruikt. Nu laat die niet los. Waarom doe je niet de katrol aan het bit en het andere klipje op de laagste ring aan de zijkant van de longeersingel? Zo moet dat namelijk en dan laat dat ding ook los als het paard loslaat.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:36

Leuk paardje! Maar je pessoa zit inderdaad niet goed, katrol moet aan het bit bevestigd worden en hij mag van mij ook wat ruimer om zn billen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:59

Ik heb ook je eerste topic bekeken en ook hier worden we het weer niet eens over "DE" manier van bevestigen blijkbaar :D Toch blijf ik van mening dat de katrollen aan het bit moeten voor de beste werking, uitleg staat al in je eerste topic. Helaas doet je filmpje het nog steeds niet, dus daar kan ik niets van zeggen. Maar over het algemeen begrijpt je paard de bedoeling al goed, dus dat is fijn :j Ik zou de voorkant nog ietsje langer maken (niet veel) en de broek (dus dat deel achter de achterhand) ook iets langer. Nu hangt hij nog iets te hoog. Succes weer! :)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 10:16

Bedankt voor de reacties weer!!
Ik wil het inderdaad volgende keer proberen met de katrollen aan het bit want zelf ben ik van mening dat dit teveel zaagt.
Maar omdat er in het vorige topic veel mensen waren die het zo deden heb ik deze manier als eerst geprobeerd.
Veel langer kan hij niet want hij zit al bijna op zijn langste en als jij dan met zijn neus over de grond loopt dan stapt hij in de lijnen ben ik bang.
De broek ga ik gelijk iets lager doen!
Filmpje doe ik vanavond opnieuw uploaden, er is iets fout gegaan op youtube

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:23

Leuk dat je de tips allemaal uitprobeert, je moet tenslotte ook ontdekken wat voor jou en je paard het beste werkt. Paard stapt niet zo gauw op de lijnen hoor, die van mij gaat af en toe met vier benen tegelijk de lucht in maar komt altijd weer goed terecht, dus als hij nog iets langer kan zou ik dat proberen. Dan kan hij iets meer zelf zijn balans vinden zonder dat de pessoa hem daarin teveel ondersteunt/tegenhoudt. Ben benieuw naar het filmpje!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 10:26

hmm dan is het inderdaad wel goed om te proberen, wat langer en lager.
Dank je wel :D

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 15:37

Ja gelukt!
Rechtsom is duidelijk zijn moeilijke kant. (vind ik)
Sorry voor dat vervelende beeld merk in het midden maar ik heb nog geen video bewerkings programma.

kimthalita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:28

Ik vind je passoa zo beter dan met die katrollen aan het bit, maar je moet zelf ff je beste manier uitvinden! het ziet er al een stuk beter uit, maar inderdaad mag je broek nog lager! :D

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:26

hey jes.

Ik vind hem eigenlijk nog wat krampachtig lijken zo met die pessoa om, op sommige momenten hangt hij er volledig in. Met een pessoa is dat vaak een teken van onbalans, pas daar echt heel erg mee op. want als je eenmaal maar iets verkeerd begint met longeren met pessoa bij zo'n jong broekkie dan is die vaak ook voor de komende jaren getekend. Ik heb het bontje zelf ook altijd wel lager, al gebruik ik die op dit moment nog helemaal niet. En natuurlijk begrijp ik dat die nog aan het zoeken is..zeker voor zo'n tweede keer.

Als een jong paard iets moeilijk vind, maakt hij zich vaak sterk, word wat loperig en onzeker. Denk dat die daarom ook wat in de pessoa hangt. Probeer dat te voorkomen.

Wel vind ik hem veel meer "paard" geworden als een van de vorige foto's die ik heb gezien.

Ps, zie dit allemaal niet als commentaar, maar gewoon als een bruikbare tip :)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 18:34

Hey Navidad
Super bedankt voor je commentaar.
Ik zie alles als bruikbare tips haha ;)

Dat krampachtige dat kan wel kloppen maar dat is vooral rechts om. Dat is zijn moeilijkste kant. Linksom vond ik dat hij wel soepel liep alleen laat hij zijn hoofd soms "vallen". Onbalans?
Maar hoe kan ik dan voorkomen dat hij gaat hangen op de pessoa? Losser lijkt me geen goed idee? De broek gaat inderdaad volgende keer nog wat lager (of helemaal niet, wat is daar voordeel van?) Die onbalans heeft hij inderdaad nog. Zowel met longeren als met rijden. Wel komt er over 2 weken een vriendin van mij uit delft die longeer les geeft. Die komt me even helpen. Meerdere ogen kunnen nooit kwaad.

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:31

ik zou eerst maar eens een paar longeer lessen nemen van iemand die ervaring heeft met een pessoa. Hij zit nog niet goed. De kartrolle moeten aan het bit en het touw kun je dan door de onderste ringen halen.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 20:05

Binnenkort komt die vriendin van mij me helpen. Zij is longeer- en rij instructrice. Ik snap hier dus uit (uit de reactie in dit topic) dat de mensen die de katrollen ook aan de singel hebben zitten het ook allemaal fout doen? Aangezien het daar 50-50% om ging katrollen wel/niet aan het bit.

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 08:29

goed dat je hulp gaat krijgen. Inderdaad kartrollen aan het bit is beter, dan glijd het touw en mooi door en kan hij lekker zakken, nu hebben de kartrollen weinig nut. Door die ring waar jij je kartrollen aan hebt hangen kun je het touw doen en dan de kartrollen aan het bit en dan tussen zn benen. Succes

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 02:55

Mmm ben niet zo fan van de Pessoa, veel te beweeglijk. Je wilt juist dat je paard naar een STILLE hand leert lopen, met een Pessoa trekt 'ie zichzelf bij elke stap in de mond...
Je kunt beter bijzetteugels gebruiken (zonder elastiek, daar gaan ze op hangen) of touwtjes.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 03:44

Libera schreef:
Mmm ben niet zo fan van de Pessoa, veel te beweeglijk. Je wilt juist dat je paard naar een STILLE hand leert lopen, met een Pessoa trekt 'ie zichzelf bij elke stap in de mond...
Je kunt beter bijzetteugels gebruiken (zonder elastiek, daar gaan ze op hangen) of touwtjes.

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die zo denkt.
Ik zie zelden paarden écht fijn lopen met een pessoa, wel duikend, onstabiel in de aanleuning omdat die touwtjes ook echt de beweging van de achterhand meenemen, en het lijkt net alsof ze anderhalve meter paard hopeloos proberen te wurmen in iets dat zeker een halve meter korter is. Alleen doen ze dat niet door te verzamelen maar door de hals op te kroppen en te gaan duiken.

Bovendien zie ik hier geen enkel correctie naar de scheefheid van het paard en is de buiging dus onvoldoende.

Dit is een algemene commentaar van mij op een pessoa hoor :)

Zelf ben ik dus ook meer voor bijzets, touwtjes, gogue of chambon, of dubbele longe.
MAAR hierbij altijd kijken naar hoe het paard zelf ermee loopt en hoe ver hij is in africhting. Sommige paarden kun je aan een halstertje hele mafffe dingen laten doen en anderen hebben meer begrenzing nodig, dat zeker.
Alleen bij pessoa vind ik het altijd niks.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 10:16

Libera schreef:

Hij gaat juist op de bijzet hangen (zonder elastiek). En hij krijgt daar af en toe zulke rukken van in zijn mond.
Heb eerst wel met bijzet en touwtjes gelongeerd hoor.
Ben nog heel erg zoekende wat voor ons samen beste longeer methode is.
Ik kan het namelijk ook wel zonder hulpteugel maar dan loopt hij echt sterren te kijken en ontwikkeld
die nog verder zijn onderhals die ik er juist uit wil hebben.
Maar bedankt! Niks tegen mensen die het niks vinden, ik vind alle opmerkingen interessant.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 10:30

Ik zou er voor kiezen om hem gewoon met een touwtje bij te zetten. Ben, net als Poes, ook niet gek van de pessoa. Een bijzet is ook weer erg onrustig door die dikke rubber ringen. Als hij echt gaat hangen gewoon rustig aan wat tempo wisselingen gaan maken. Ik vind hem met de pessoa erg verstrakt blijven in de achterhand.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:15

Aukelizzy schreef:
Ik zou er voor kiezen om hem gewoon met een touwtje bij te zetten. Ben, net als Poes, ook niet gek van de pessoa. Een bijzet is ook weer erg onrustig door die dikke rubber ringen. Als hij echt gaat hangen gewoon rustig aan wat tempo wisselingen gaan maken. Ik vind hem met de pessoa erg verstrakt blijven in de achterhand.

Zou nooit bijzetten met bijzets met die rubberen ringen erin. Gewoon leren bijzetteugels zijn het beste, of touwtjes.

Wat ik niet snap, hoe kan het paard nou een ruk in zijn mond krijgen van de bijzet?! De bijzet zit vast aan de singel, die beweegt niet! Als hij er zelf aan trekt, krijgt hij inderdaad meer druk in zijn mond. Dat is het hele principe, dat hij leert om niet door de hand heen te trekken... Als hij erop gaat hangen, kun je idd touwtjes proberen, vastmaken tussen de voorbenen, dan kan hij daar nooit op hangen. Verder zorgen dat hij goed actief blijft, zodat hij leert om met een constant contact met de teugels/touwtjes te lopen. Dan pas ontwikkeld hij zijn halsspieren, als hij echt actief verbinding zoekt. Als de bijzet/touwtjes los hangen, betekend het dat hij erachter kruipt!