Libera schreef:Mmm ben niet zo fan van de Pessoa, veel te beweeglijk. Je wilt juist dat je paard naar een STILLE hand leert lopen, met een Pessoa trekt 'ie zichzelf bij elke stap in de mond...
Je kunt beter bijzetteugels gebruiken (zonder elastiek, daar gaan ze op hangen) of touwtjes.
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die zo denkt.
Ik zie zelden paarden écht fijn lopen met een pessoa, wel duikend, onstabiel in de aanleuning omdat die touwtjes ook echt de beweging van de achterhand meenemen, en het lijkt net alsof ze anderhalve meter paard hopeloos proberen te wurmen in iets dat zeker een halve meter korter is. Alleen doen ze dat niet door te verzamelen maar door de hals op te kroppen en te gaan duiken.
Bovendien zie ik hier geen enkel correctie naar de scheefheid van het paard en is de buiging dus onvoldoende.
Dit is een algemene commentaar van mij op een pessoa hoor 
Zelf ben ik dus ook meer voor bijzets, touwtjes, gogue of chambon, of dubbele longe.
MAAR hierbij altijd kijken naar hoe het paard zelf ermee loopt en hoe ver hij is in africhting. Sommige paarden kun je aan een halstertje hele mafffe dingen laten doen en anderen hebben meer begrenzing nodig, dat zeker.
Alleen bij pessoa vind ik het altijd niks.