isabeau @ longeren met passoa

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Youknowme

isabeau @ longeren met passoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 19:01

Hee :wave:

Ik moet isabeau een maand lang longeren als trainingsplan van een DA/kraker.
Ze moet op of iets boven de lood lijn lopen en der achterhand moet er goed bijblijven, daarom is mij aangeraden om met passoa te longeren.
Zelf heb ik geen ervaring met een passoa, dus mijn vraag is of hij zo goed zit, ik heb het via een plaatje vast gemaakt.
Dat bond ding achter der kont kan iets aan de hoge kant zijn, dit ivm der over heen kunnen stappen tijdens rare sprongen die ze nog wel eens wilt maken.
Ze wilt normaal altijd der onderhals spier gebruiken en heeft daarom ook een beetje een onderhals, vandaag gebruikte ze wel goed haar bovenhals spier.. Dit zag ik omdat die na een tijdje 'bewoog'
Veel foto's heb ik niet maar ik hoop dat het toch duidelijk is.

Isabeau is een draver merrie van 6 jaar.
Kwaliteit van de foto's zijn achteruit gegaan

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb wel opgebouwd met de touwtjes strakker maken, maar hier geen foto's van.

Jitske

Re: isabeau @ longeren met passoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:06

hij zit goed hoor. ook de broek (dat bont ding) zit niet te hoog ;)
zolang hij niet te strak zit en het paard soepel kan bewegen zit hij goed ;)

als ze wat meer opgericht moet lopen, kun je ook geleidelijk aan het katrol een ringetje hoger doen ipv de lijnen korter maken.

succes ermee ;)

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 19:09

Ik moet of tussen der benen door of aan de laagste ringen longeren, dus katrol omhoog doen kan niet. Maar iig bedankt voor de tip :D

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:13

Ik vind het er netjes uit zien :j
Fijn dat ze hem ook meteen zo goed accepteert.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 19:17

Dankjewel , idd fijn dat ze het goed accepteert.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:44

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:46

Mooie merrie!
Ik zou de volgende keer wel wat lager instellen, vindt haar nog iets te opgekropt lopen. En zoals stef zegt moet de katrol aan het bit, dan rolt het beter door.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 20:47

ZusJacobs schreef:
Mooie merrie!
Ik zou de volgende keer wel wat lager instellen, vindt haar nog iets te opgekropt lopen. En zoals stef zegt moet de katrol aan het bit, dan rolt het beter door.

Dankje :D
Hoe moet ik hem lager instellen ? tussen der benen ?
Katrollen zul ik volgende keer anders doen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:49

LizzyLover schreef:
ZusJacobs schreef:
Mooie merrie!

Dankje :D
Hoe moet ik hem lager instellen ? tussen der benen ?
Katrollen zul ik volgende keer anders doen.

Ja, je kan het tussen de benen doen. Je kan ook de lijn wat langer maken zodat ze wat meer lengte kan maken in de hals.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 20:50

Oke dankjewel voor de tip

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:50

Ze blijft idd te hoog en te opgekropt, dus eerder losser laten dan nog strakker doen. En het is ook niet veel moeite om de teugels er even af te halen toch?
Katrollen moeten idd aan je bit.
Ik mis ook een longeerzweep, want de volte wordt zonder veel te klein, je mist de voorwaartse impuls waardoor ze wil zakken en haar achterbeen gaat gebruiken en je hebt zo ook geen contact met je longeerlijn-bit, dat hangt op de grond

Als je van de fysio niet te laag moet dan zou ik niet tussen de benen bevestigen

Leuke merrie, dravers zie je niet veel in schimmel.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 21:01

Waarom ik de teugels er niet af heb weet ik zelf eigenlijk ook niet, dit hoofdstel gebruik ik nooit maar mijn andere ligt nog thuis. Volgende keer haal ik die der meteen af, is eigenlijk veel handiger.
Longeerzweep heb ik zelf niet, en als ik met longeerzweep ga longeren gaat ze niet vooruit, stilstaan achteruit lopen, doet dan net of ze het niet snapt en word gestrest/gespannen ( Lees ; ogen wegdraaien, trillen )
Als er eentje in de bak ligt pak ik hem der afentoe wel bij om der te laten wennen der aan.
Longeertouw laat ik eigenlijk zelf zo los, daar zul ik op gaan letten.

Ze mag wel laag lopen, ze moet alleen wel op of iets voor de loodlijn lopen. Ze moet nl leren der rug te gebruiken/ niet weg te drukken .. Der bovenhals spier gebruiken.. We zijn nl bezig met haar opnieuw recht te richten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:09

Dan sta je teveel voor je paard en niet erachter. Je stuurt je paard met je houding, de plek waar je staat en de zweep. Als je ter hoogte van de schouder staat zal ze stil gaan staan ja.
Zonder zweep kan je eigenlijk niet goed dressuurmatig longeren. Ze vallen naar binnen en ze zijn niet actief genoeg voorwaarts.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 21:17

Ook als ik achter der sta, bij der kont, bij der buik ze gaat niet voorwaarts.
Ik heb geleerd dat je als je longeert een taartpuntje moet maken, zodat je ze als ware opsluit.
Maar ik zul vaker de zweep erbij pakken zodat ze der toch beter aan gaat wennen, heb nl liever een ontspannen paard zonder zweep als een bonk spanning met zweep.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:37

Je kan ook beginnen met een spring of dressuur zweep, het gaat voorlopig eerst even om het idee. Ze moet eerst wennen dát er een zweep in haar richting zal wijzen. Verder moet je even kijken hoe ze loopt als je de teugels (van de pessoa) bevestigd tussen de benen, sommige paarden gaan hangen andere lopen juist erg lekker en los over de rug. Daarbij zou ik met recht richten ook bezig gaan aan de hand? Ik weet niet of je daarmee bekend bent? Het werkt voor mijn twee pony's in ieder geval erg goed!

Groetjes

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 21:53

Met de dresuur zweep mag ik wel naar der wijzen, die heb ik meestal bij me op de grond leggen, het is echt puur de longeerzweep.
Bezig aan de hand ben ik niet bekend mee, wat bedoel je daar precies mee?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:38

LizzyLover schreef:
Met de dresuur zweep mag ik wel naar der wijzen, die heb ik meestal bij me op de grond leggen, het is echt puur de longeerzweep.
Bezig aan de hand ben ik niet bekend mee, wat bedoel je daar precies mee?

Mijn mening is dat je het met een dressuur zweep ook prima kan doen hoor. Als jou paardje niet lekker reageert op de longeer zweep zie ik niet in waarom je daar mee bezig zou moeten. Het is natuurlijk wel een leuke uitdaging, maar dat kan altijd nog denk ik maar.
Uhm, even kijken. Ben je wel bekent met de kaptoom? Anders zou ik even googelen op rechtrichten paard. Je krijgt ontzettend veel interessante dingen. Ook zou je een keer een les kunnen krijgen van iemand die recht richt. Het is voor de meeste vaak te saai, maar als mijn mening is het erg leuk juist!

Succes.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 22:55

Deze mevrouw die bij mij was geweest geeft ook les in rechtrichten.
Ze was heel erg scheef en zat daarom van top tot teen vast, had een dikke kogel en liep kreupel. Bij de DA uitverdoofd en toen ging ze voor kreupel lopen, foto's kwam niks uit. Nu heb ik der op ijzers gezet en ga naar deze vrouw ( komt over 2 weken weer terug ) En ze liep meteen weer goed, geen dikke+warme kogel meer. Als ze over 2 weken der weer is zul ik aan haar vragen over aan de hand werken.
Annemarie Groenveld heet ze, wat ze nou precies is weet ik niet maar het heeft iig al geholpen.

Ik ben lid van marijke de jong, en via haar heb ik ook een boek gedownload over rechtrichten.

Bedankt voor je tip.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 08:31

LizzyLover schreef:
Deze mevrouw die bij mij was geweest geeft ook les in rechtrichten.
Ze was heel erg scheef en zat daarom van top tot teen vast, had een dikke kogel en liep kreupel. Bij de DA uitverdoofd en toen ging ze voor kreupel lopen, foto's kwam niks uit. Nu heb ik der op ijzers gezet en ga naar deze vrouw ( komt over 2 weken weer terug ) En ze liep meteen weer goed, geen dikke+warme kogel meer. Als ze over 2 weken der weer is zul ik aan haar vragen over aan de hand werken.
Annemarie Groenveld heet ze, wat ze nou precies is weet ik niet maar het heeft iig al geholpen.

Ik ben lid van marijke de jong, en via haar heb ik ook een boek gedownload over rechtrichten.

Bedankt voor je tip.

Graag gedaan! Super dat je er zo mee bezig gaat! Zouden meer mensen moeten doen!

Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:05

Je kan ze prima laten wennen aan de zweep. Als je niet gaat longeren, of voor je begint gewoon staan met de zweep en belonen als ze rustig blijft (of net zo lang wachten met belonen tot ze rustig is). Dan hetzelfde maar je houdt de zweep wat dichterbij, daarna aanraken op de kont, daarna bewegen. Zijn ze zo aan gewend en dan kun je gewoon rijden en longeren met zweep, want dan zien ze dat het geen martelwerktuig is maar een aanwijsstok! :Y)

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 15:22

Met de zweep, longeer,dresuur,spring mag ik der ook overal aanraken, kan zo naar der toe lopen en van der neus naar der kont aanraken. Dat is het probleem niet.
Ik weet ook niet waar het vandaan komt dat als er een touw aanzit dat ze zo in paniek raak. Ook dan kan ik er gewoon aanraken, maar laat dan wel der oogwit zien en gaat trillen en zet geen stap vooruit.