Wat probleempjes met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

M_erell

Wat probleempjes met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 13:32

Ik longeer mijn vp altijd zonder zweep, en gewoon met halster om. Ik merk dat ze lekker ontspannen loopt(draaft). Het probleem is namelijk, als ik haar laat draven krijg ik haar niet terug naar stap, ik gebruik mijn stem maar ze luistert niet. Dit is niet alleen een probleem met longeren maar ook onder het zadel. Weet iemand goede oefeningen om die overgang vaak te oefenen en dat als ze stapt dat ze dan blijft stappen en niet na twee tellen vervolgens weer gaat draven?
Laatst bijgewerkt door M_erell op 24-03-10 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabinee__

Re: Wat probleempjes met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:33

Als ze draaft terug naar draf?

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:34

ik kijk even mee, heb hetzelfde probleem. Merk wel dat het vaak wat frisheid is bij hem, en na verloop van tijd gaat het wat beter. Ik heb het probleem overigens niet met rijden, dan is ie eerder wat traag ;-)

Overigens moeten mijn paard en ik nog wel aan elkaar wennen, heb hem pas een week of twee.

Sabinee_: denk dat dat van draf naar stap moet zijn... ;)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:34

Ik zou beginnen met grondwerk - Je paard beter laten reageren op je stem. Gewoon dan oefenen met 'Ho' en 'Stappeenn..' etc :) .

M_erell

Re: Wat probleempjes met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 13:35

sorry, typ foutje.. ik bedoel stap.

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:41

Zelf op een rustige toon praten sowieso, dus laag en lang hooooooooo stappeeeeen zeggen enzo. Wat bij mij ook wel eens helpt is zelf stil blijven staan, en hem verder geen aandacht schenken, alleen je stem

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:46

Dat valt natuurlijk een beetje te bezien .. :Y)

Mijn paard staat op maandag stil, als ik hem dan op dinsdag longeer en hij wil ff lekker de benen strekken van zodra we in draf zijn begrijp ik dat best. Je kunt niet ALLES van je paard verwachten. Dan laat ik hem ook gewoon lekker doordraven en hij geeft dan zelf wel aan wanneer hij wat rustiger wil gaan. Dit mag natuurlijk geen half uur aanhouden, maar soms heeft hij het gewoon nodig.

Doet dit probleem zich echter ALTIJD voor, dan moet je je lichaamstaal een keertje onder de loep nemen. Wat voor bewegingen maak je om je paard te laten vertragen en, als hij dan in (bijna) stap is, hoe gedraag jij je dan? Gebruik je je lichaam en stem op de juiste manier? Want stappen krijg je niet voor elkaar met een 'STAP!! STAP NOU TOCH!! IN-STAP-ZEG-IK!!' Ben je ook consequent in het gebruik van je termen? Ik moet soms, als hij echt niet vertraagt, zachtjes naar zijn hoofd toe stappen en mijn voorste hand tot een vuistje ballen en die van aan de 'voorste lijn' richting mijn borst brengen.

Baat dat echter ook allemaal niet, dan is de 'nood' oplossing om het achterste deel van de longe VOOR het paard zn neus te gooien. NIET EROP / ERTEGEN. En wat je ook doet, nooit tegen trekken. Eventueel kleinere cirkeltjes rondom jou heen laten draaien, maar geen ruk aan het touw geven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:52

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 07:13, in het totaal 1 keer bewerkt

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:01

overgangen met grondwerk/ aan de hand oefenen, zodat hij goed leert te reageren op je stem/commando's..

tijdens het longeren zelf, overgang voorbereid door zijn naam te roepen, commando geven en rustig hoooooooooooo roepen.. evt commando herhalen en weer hoooooo.. laat hem rustig zijn overgang maken (mag best wat langer duren) je kan evt de zweep voor de longeerlijn houden.. en als hij in stap is natuurlijk goed belonen.. en dan veel oefenen