Omdat ik graag in het bos wil rijden ben ik op zoek naar een koppelstuk waarmee ik mijn marathon wagen rechtstreeks aan de auto kan koppelen. Wie heeft hier ervaring mee. Ik heb me laten vertellen dat het legaal is je wagen valt onder een aanhanger met een gewicht < de 700kg
Het zou best kunnen dat het legaal is, heb daar geen flauw idee over. Maar kan je dan niet beter een goedkoop aanhangertje kopen en je wagen daarop zetten. Lijkt me niet erg gezond voor je marathonwagen om op 'hoge' snelheid achter een auto aan te gaan Daar zijn ze imo niet voor gemaakt
JoyCiej007
Berichten: 17472
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer
Geplaatst: 24-03-10 11:09
Ik heb het wel eens gezien; ik zal het nog eens navragen maar mij is volgens mij altijd verteld door m'n vader dat het dus juist níet mag.... (hij is auto/vrachtwagen/aanhanger/motor-rij-instructeur). Een kar is natuurlijk heel wat anders dan een aanhanger en imo moet je dat daarmee ook niet vergelijken, en net wat Evelli zegt, ze zijn daar ook niet op gemaakt.
Ik zou het igg niet doen; zo'n moeite is het toch niet om een aanhanger(tje) te regelen? Of je doet hem in een trailer als dat past, ook een uitkomst.
De marathon wordt dan gezien als een twee-assige aanhangwagen en dan zit je dus met het feit dat deze voorzien moet zijn van een rem (via de auto) en verlichting.
Bij mij in de wijk woont iemand die dat ook doet. Ik vraag me dan elke keer weer af hoe slecht dat wel niet moet zijn voor die kar. Zo'n marathonwagen is IMO niet gemaakt voor snelheden van 50 km en harder over asfalt. Ben ook benieuwd of het legaal is.
Ik zou in jouw geval ook eerder een aanhangwagentje regelen waar je marathonwagen op kan. Blijft-ie waarschijnlijk in betere staat.
Je kan een losse lichtbak met kenteken aan de achterkant van de kar hangen. Volgens mij is het wel legaal maar ik zou het zeker niet doen op een autoweg. Bij 50 km per uur kan zoiets toch al wel slingerig worden.
Biancacoo
Berichten: 1083
Geregistreerd: 27-08-09
Geplaatst: 25-03-10 10:03
Bij ons doet iemand het wel idd met verlichtingsbalk achterop, maar die rijd maar 2 km ofzo binnen de bebouwde kom naar huis. Echt een langere afstand zou ik niet doen, dan zou ik voor een aanhangertje kiezen.
Ik heb het nog eens nagevraagd bij m'n vader, en die zei dus idd dat het niet mag, ook niet met verlichtingsbalk e.d. want het is geen aanhanger, het mag gewoon niet.
Nogmaals, ik zou het echt niet doen, het mag niet, lijkt mij niet goed voor de wagen, veel gedoe, en voor een paar tientjes of zelfs wel minder kan je zo ergens een aanhangertje huren/lenen.
Komt bij ons ook altijd iemand langs met zijn wagen achter de auto. Die heeft zon 3 hoek onder zijn wagen met de punt aan de trekhaak. Achterop verlichtingsbalk en sjeezen maar. Die rijdt er ook rustig 80 km/u mee. Ik zou het zelf als ik een wagen had hier niet voor kiezen. Slijt hem liever dan met een paard ervoor dan met een auto.
Ik doe het ook met mijn marathon wagen en met de 2-wieler, omdat ik niet de mogelijkheid heb om deze op stal te plaatsen. Dus nu staan ze veilig in de garage bij mijn ma.
We hebben er een apparte losse lichtbalk op (bv van fietsendrager) dus ik heb gewoon lichten, knipperlicht en remlicht. Ik hoef maar een klein stukje (3-5 km) rijd binnendoor en haal de 50km per uur dan ook niet.
We hebben zelf zo'n stuk gemaakt/gelast met een koppeling erop, die we dus aan de wagen vast kunnen maken. (op de plek waar je lamoen vast zit. En voor de 2 wieler gebruiken we hetzelfde ding, alleen een paar extra beugels met pennen om die vast te maken.
Werkt prima, en nog nooit problemen mee gehad.
djnien
Berichten: 166
Geregistreerd: 19-11-08
Geplaatst: 26-03-10 22:15
Als het niet mag, dan mag het niet...
Mijn ouders wonen aan een dijk en zij moeten de pony dus op de dijk inspannen omdat onze stoep te stijl is voor de pony om hier tegenop te lopen met wagen en al. Dus mijn vader moet altijd de wagen op de dijk zetten en dit doet hij ook achter de auto (naar beneden uiteraard ook). Hij heeft een frame gemaakt waar de bomen inklikken en met een trekhaakding (kan ff niet op de naam komen) erop. Werkt prima.
wyko
Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek
Geplaatst: 26-03-10 22:47
djnien schreef:
Als het niet mag, dan mag het niet...
maar wie zegt dat het niet mag.
Als je gewoon verlichting hebt, remlichten, knipperlicht, dan kunnen ze niet veel zeggen...
Maar ik zou er geen 5 km of meer mee gaan rijden op die manier, dan lekker op de aanhanger, met een normale snelheid
Tuihanti
Berichten: 411
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Osterwald (D)
Geplaatst: 28-03-10 00:00
zonde enige twijfel: het is wettelijk toegestaan!
Voor een aanhangwagen onder 750 kg is een typegoedkeuring niet vereist. en mag men zelf een aanhangwagen bouwen.
de wettelijke eisen waaraan een aanhanger lichter dan 750 kg moet voldoen zijn:
Afmetingen Aanhangwagens mogen niet langer zijn dan 12 meter. De hoogte mag maximaal 4 meter en de breedte 2,55 meter bedragen (beide inclusief lading). Op onverharde wegen geldt een maximale breedte van 2.20 meter. Auto en aanhanger mogen samen niet langer zijn dan 18 meter.
Verlichting - Twee wit licht uitstralende stadslichten aan de voorzijde als de aanhangwagen breder is dan 1,60 m - Twee richtingaanwijzers aan de achterzijde - Twee rode achterlichten - Twee rode remlichten - Witte kentekenplaatverlichting - Mistachterlicht
Reflectoren - Twee driehoekige (met de punt naar boven) rode reflectoren aan de achterzijde (max. 40 cm uit de buitenzijde). - Twee witte reflectoren aan de voorzijde indien de aanhangwagen niet breder is dan 1,60 m - Niet-driehoekige ambergele reflectoren aan elke zijkant van het voertuig (maximaal 3 m h.o.h. en minstens één op maximaal 1 m van de achterzijde). De reflectoren mogen zich niet lager dan 0,35 m en niet hoger dan 0,90 m bevinden, gerekend vanaf het wegdek.
Losbreekvoorzieningen Aanhangwagens tot 1500 kg. totaalgewicht moeten een veiligheidsvoorziening hebben die voorkomt dat de aanhangwagen z'n eigen weg gaat als hij van de auto losbreekt. Voor ongeremde aanhangwagens komt alleen een hulpkoppeling in aanmerking. Op geremde uitvoeringen zit veelal een handrembreekkabel, maar een hulpkoppeling kan ook. Ze mogen niet alle twee tegelijk voorkomen.
Handrembreekkabel De Handrembreekkabel (in de wet losbreekreminrichting genoemd) is een stalen verbindingskabel tussen de auto en de reminstallatie van de aanhangwagen. Het trekt de aanhangwagen op de (hand)rem als deze van de auto losraakt. Daarna breekt het. De handrembreekkabel komt alleen voor op geremde typen. De handrembreekkabel hoort u aan een speciale beugel vast te maken en niet om de kogel te leggen. Aan de auto moet het aan een vast deel gekoppeld zijn, bijv. een speciale klem of oog aan de trekhaak. Uiteraard moet het in goede staat zijn.
Hulpkoppeling Aanhangwagens zonder reminstallatie moeten een hulpkoppeling hebben. Dit geldt ook voor geremde aanhangwagens tot 1500 kg. (leeg gewicht plus laadvermogen) zonder losbreekinrichting. Dit laatse komt overigens zelden voor. Een hulpkoppeling bestaat uit één of twee kabels (kettingen mogen ook) die zo dicht mogelijk bij het midden van het voertuig zijn vastgemaakt. Hij mag de werking van de eventueel aanwezige reminstallatie niet belemmeren en moet zo zijn aangebracht, dat bij het losraken van de originele koppeling de dissel de grond niet kan raken. Ook moet de hulpkoppling sterk genoeg zijn om de aanhangwagen - met lading en al - aan de auto vastgekoppeld te houden.
Resumerend :
een degelijke koppeling, voorzien van hulpkoppeling en een lichtbalk aan de achterzijde en je mag de weg op
Met vriendelijke groet,
Roy Construction engineer bij een carosserie bedrijf
Tja, iedereen kan natuurlijk wel een goede motivatie vinden om iets wel of juist niet een goed idee te vinden En dat alcohol-praatje slaat in dit geval helemaal nergens op, dat heeft hier niks mee te maken volgens mij.
Maar goed, als je even goed gelezen had, ging het hier ook om een afstand van nog geen 5 km waar de 50 km per uur NIETEENS gehaald wordt... En nee, dat haalt een 2 of 4-span paarden ook niet... Dus voor de tijd en afstand die ze nu bezig zijn, zou een aanhanger vrij onhandig zijn. Zeker omdat niet iedereen nou eenmaal de ruimte om zn huis heeft om een kar en aanhanger kwijt te kunnen. Dan is dit ideaal toch?!
Verschillende offtopic reacties verwijderd. Het lijkt mij niet nodig een hele andere discussie te moeten voeren, die niets met een marathonwagen achter de auto te maken heeft. Daarnaast is het moddergooien naar elkaar onnodig. Graag ontopic blijven.