[AR] rem op dit karretje mogelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zonnestraal2

rem op dit karretje mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 20:26

Omdat ik een karretje voor mn shetlander aan wil schaffen ben ik wat rond aan het kijken.
Nu ben ik helemaal verliefd op het volgende karretje ( zie foto onder ). Het nadeel is alleen
dat er geen rem op zit.. Die wil ik er wel graag ophebben. Zou het bij dit karretje mogelijk zijn
om er alsnog een rem op te maken?

Ik wil dit karretje trouwens ook nog een beetje opknappen. Zou ik het verven? ( en zo ja.. welke kleur? )
of gewoon zo laten?

Afbeelding

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:41

Op de kinderboerderij waar ik werk en men met de pony's hebben wij deze kar ook alleen de voorkant is iets anders want ik kan me voeten schuin op de voorste plank zetten. Er zit alleen bij ons ook geen rem op volgens mij lukt het ook niet echt op deze karren. Hier een foto van onze kar misschien vind je het ook wel een leuk kleurtje :P :+ . Hij is laatst weer overnieuw gelakt dus hij is nu donker bruiner dan hier op de foto.

Afbeelding

Afbeelding

Napie

Re: rem op dit karretje mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:18

Ik heb ongeveer zo'n wagen gehad (heel lang geleden) maar op autowielen en daar kan uiteraard wel een rem op. Maar met deze wielen is het praktisch onmogelijk.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:51

Jeetje daar zitten veel mensen op! Hoe zwaar is het karretje zelf?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:26

Ook wij zijn daar jaren geleden mee begonnen; staat hier volgens mij nog steeds half weg te rotten onder een afdakje :+
voor 't recreatieve werk op zich best een leuk dingetje; vrij licht en makkelijk te trekken, alleen maken de banden het vrij zwaar als je niet op asfalt rijdt. Ook qua vering hoef je niets van deze wagentjes te verwachten; oppassen dus als je door een gat heen rijdt want ik ben wel eens bijna van de bok gekatapulteerd.

Remmen maken op deze wagentjes is erg lastig, zo niet onmogelijk, of het is érg duur, duurder dan de wagen zelf.
Als je iets zoekt met rem zou ik verder kijken.

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:25

Millanka schreef:

Kar zelf is niet zo zwaar en karin weegt 250 Kg en kan 2 keer haar eigen gewicht trekken. Dus 500 Kg;)

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:27

Idd beetje veel voor een klein shetje.
Maar je moet het zelf weten.

Btw, denk dat er wel een rem op kan.
En gewoon gelakt bruin ofzo vervenn.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:29

Kimmiee19 schreef:
Millanka schreef:

Kar zelf is niet zo zwaar en karin weegt 250 Kg en kan 2 keer haar eigen gewicht trekken. Dus 500 Kg;)

'kunnen trekken' is natuurlijk iets anders als 'wat goed en prettig is om te trekken' ;)
maargoed daar gaat het hier volgens mij niet over.....

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:34

En als jullie goed kijken zitten er vooral kleine kinderen op ;).

Maar over de rem volgens mij gaat het bij deze kaar best moeilijk ;)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:37

de kar moet zekerweten behandeld/opgeknapt worden als je er lang plezier van wil hebben. Lakken of verven maakt dan niet zo veel uit, maar let wel dat je goede kwaliteit verf/lak moet nemen aangezien het op bepaalde plekken (waar je met je voeten zit) hard zal slijten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:00

Wij deden altijd met botenlak; werkte super, eens in de 2 jaar lakten we hem weer helemaal over.
Werd hij ook mooi donker van.
Afbeelding

maar nogmaals; let ook op de houtkwaliteit. Wij hadden de wagen vrij nieuw gekocht en met 2 jaar was een balk van het onderstel al aan het doorrotten, hebben we toen zelf vervangen van heel dik hout wat ook voor varkensstallen wordt gebruikt.

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 21:53

bedankt voor al jullie reacties!
ik zie diverse antwoorden ;) er zijn een aantal die zeggen dat het mogelijk is om hier een rem op te bouwen en een aantal die zeggen dat het niet mogelijk is. Kunnen jullie ook aangeven wáárom jullie dat denken?

Ook zou ik graag tips willen krijgen wat er nog meer opgeknapt zal moeten worden aan dit wagentje :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:31

Er is maar 1 persoon die beweert dat 'er vast wel remmen op kunnen'.... de rest geeft aan dat het eigenlijk niet mogelijk is bij deze karren.

Wil je echt uitsluitsel? bel dan een wagenbouwer, laat de foto zien en vraag om advies. Die zal hoogstwaarschijnlijk hetzelfde zeggen als wij.
Ik heb hier nu een andere wagen staan (zie 1e menfoto in profiel) daar zit zelfs al een aansluiting voor een rem, maar ook dat is haast niet te doen; moet je erg handig zijn en een systeem ergens van een auto goedkoop op de kop kunnen tikken bij bijv. de sloop oid, en dan is het nog maar de vraag in hoeverre dat werkt.
Wagenbouwer wilde zich er al helemaal niet aan wagen; zou erg moeilijk zijn en paar honderd euro kosten, haast nog meer dan de wagen waard is.

Rem kun je niet zomaar overal op bouwen, heeft ook met de wielen te maken. Wielen die onder dit wagentje zitten zijn een soort veredelde kruiwagenwieltjes.

Wat er nog meer opgeknapt moet worden aan de wagen? Tsja dat is lastig te beoordelen vanaf enkel foto's. Het hout van de vloer bij de bok ziet er niet meer stevig uit, verder moet hij natuurlijk helemaal opgeschuurd worden en paar keer goed in de lak. Hoe de staat van het hout verder is zal je in het echt moeten bekijken. Je kan moeilijk een kar vanaf de foto kopen. Ook kan het zijn dat er allemaal slijtageplekken en kale plekken in de banden zitten, is ook niet te zien vanaf de foto.

Uit ervaring weet ik dat eigenlijk altijd het standaardlamoen dat bij deze wagens wordt geleverd, veels te lang en veels te smal van achter is. Durf met redelijke zekerheid te zeggen dat ook dit lamoen drastisch moet worden ingekort en van achter uitgebogen zal moeten worden, anders kan pony haast de bocht niet door en wordt hij constant in z'n nek geprikt.
Paar jaartjes zo rijden en het gevolg is een verschrikkelijk scheve pony met stijve nek en problemen met wenden en buiging (spreek helaas ook uit ervaring). Natuurlijk heeft dat met meer factoren te maken, maar dat onding van een lamoen heeft daar zeker aan bijgedragen; pony moest al wijkend en pootje over een wending maken....

Ook het onderstel zal je goed moeten bekijken.

Een rem is natuurlijk fijn; maar waarom wil je er 1? het is handig met overgangen rijden en met stilzetten, maar als ze echt aan de kletter gaan trekken ze er gewoon door heen.
Krijg 't idee dat je voor weinig geld veel wil hebben, en dat lukt nu eenmaal haast niet bij de mensport....

Wil je iets leuks met rem, zou je evt. kunnen kijken naar de Dutch wagentjes:
http://www.mensportcentrum.nl/fotos/HP% ... t-goud.jpg

Kost echter wel een stukje meer; nieuw zijn ze er vaak voor tussen de €1500,= en €1700,= maar worden soms ook wel 2dehands aangeboden.

Als er al een rem op het wagentje zou zitten uit je beginpost, dan stelt het vaak toch vrij weinig voor. Denk dat je vooral keuze's zal moeten maken; hoeveel wil je besteden, en wat wil je precies qua mogelijkheden? Je zou ook nog wat langer kunnen doorsparen en ondertussen naar andere mogelijkheden kijken.

Dit zijn leuke wagentjes voor af en toe recreatief te rijden, maar écht vrij veel er mee rijden, tsja ik heb het gedaan en dat viel toch wel vies tegen. Niks mis mee, maar je moet er niet té veel van verwachten.

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 23:48

thanks ;) heb ondertussen al contact gehad met een rijtuigbouwer. Die zei dat er een rem op dit wagentje gemaakt kan worden, maar dat hij er dan wel andere wielen en een achteras onder moet zetten, omdat het met deze wielen niet zal gaan. Hij zei ook dat ik dan beter kan kijken naar een ander wagentje met rem, omdat de kosten wanneer ik een rem op deze wagen zal zetten hoger zullen zijn dan dat de wagen nu kost.

Ik wil een karretje met rem omdat de shet vrij sterk is, het is nu eenmaal een racemonster, vooral op gras. Echt aan de kletter zal hij niet zo snel gaan ( ik zeg niet dat hij het nooit zal doen ;) ) maar hij heeft vaak een wat langere remweg nodig :p dus dan vind ik het idee toch prettig dat er een rem op zit ;) ook zijn hier redelijk wat heuveltjes en dan vind ik het ook handig om er een rem bij te hebben.

het is de bedoeling dat ik maar af en toe met de wagen zal gaan rijden, dus niet dagelijks. Ongeveer 1x per week of 1x per 2 weken in de winter ;)

omdat het een wagentje voor mijn verzorgpony zal zijn, wil ik er niet té veel geld aan uitgeven en het maximale wat ik wil besteden is dan ook 250,- voor het wagentje zelf.
Daarom maakt het mij ook niet uit als het karretje nog helemaal geverfd en geschuurd moet worden.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:54

voor 100€ wil mijn vriend er wel een rem opzetten zegt hij net.
volgens hem kan het best en waarom andere achteras nodig?

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:02

ik zou nog even rondkijken voor een tweedehands wagentje
want deze laten aanpassen kost idd meer dan dat het karretje waard is
suc6 met je zoektocht

http://link.marktplaats.nl/332763033

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 00:12

bedankt voor jullie reactie.
Ik zie dat je in Drenthe woont suuzepuus.. helaas gaat dit wat lastig worden.

Dat is ook een leuk wagentje tinkerttje! ik heb een mailtje gestuurd. Graag zou ik van jullie ook commentaar op dit karretje willen hebben ;) is de lamoen bijv. geschikt?

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 00:40

oh :+ het karretje is al verkocht, krijg net een mailtje ;)
ze had binnen 5 minuten al een beller.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:45

oohh dat is jammer
misschien een advertentie plaatsen met de beschrijving wat je zoekt
wie weet krijg je meerdere reakties

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:24

ruiter1992 schreef:
Ik wil een karretje met rem omdat de shet vrij sterk is, het is nu eenmaal een racemonster, vooral op gras. Echt aan de kletter zal hij niet zo snel gaan ( ik zeg niet dat hij het nooit zal doen ;) ) maar hij heeft vaak een wat langere remweg nodig :p dus dan vind ik het idee toch prettig dat er een rem op zit ;) ook zijn hier redelijk wat heuveltjes en dan vind ik het ook handig om er een rem bij te hebben.

Als je shet aan de kletter gaat heb je weinig aan de rem hoor :n daar trekken ze zo doorheen :+
Voor heuveltjes enzo is het wel fijn om bij te kunnen remmen. Ook bij overgangen is het soms fijn om bij te remmen.

Maar bij een op hol geslagen pony :n heeft het weinig nut.

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 19:23

daarom zeg ik ook dat ik geen rem hoef voor dat soort gevallen ;) maar juist voor heuveltjes enzo :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:24

ruiter1992 schreef:
daarom zeg ik ook dat ik geen rem hoef voor dat soort gevallen ;) maar juist voor heuveltjes enzo :)

je zegt:

ruiter1992 schreef:
Echt aan de kletter zal hij niet zo snel gaan ( ik zeg niet dat hij het nooit zal doen ) maar hij heeft vaak een wat langere remweg nodig :p dus dan vind ik het idee toch prettig dat er een rem op zit

Daar maak ik uit op dat je denk dat je hem met de rem stil kan zetten ;)

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:26

geen enkele rem is bestand tegen aan de kletter gaan
als ze willen trekken ze er toch doorheen

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:26

tinkert_tje schreef:
geen enkele rem is bestand tegen aan de kletter gaan
als ze willen trekken ze er toch doorheen

En dat zei ik ook al na die opmerking van de TS:

Evelli schreef:
Als je shet aan de kletter gaat heb je weinig aan de rem hoor daar trekken ze zo doorheen

Evelli schreef:
Maar bij een op hol geslagen pony heeft het weinig nut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:28

Je kan toch ook gewoon een tuigje met een broek kopen? :) Heeft hetzelfde effect.