Veel Dravers op maneges?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rosanne94

Veel Dravers op maneges?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 23:45

Hoi mensen!
Ik had een vraagje,
(ik krijg zelf les bij een vriendin, zij heeft 8 harddravers)
Mij is wel eens door anderen verteld dat er op maneges juist heel veel dravers te vinden zijn..
Natuurlijk zijn hun nooit opgevoed als harddravers en dus nooit zo een spiermassa hebben opgebouwd, en gewoon aangeleerd voor dressuur rijden..
Maar hoe zit dat dan? Als dat zo is zou het dus wel kunnen toch?
Laatst bijgewerkt door WendyBZ op 21-03-10 08:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: vraag gesplitst naar nieuw topic

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 08:32

rosanne94 schreef:
Natuurlijk zijn hun nooit opgevoed als harddravers en dus nooit zo een spiermassa hebben opgebouwd, en gewoon aangeleerd voor dressuur rijden..

Dat is niet waar, de meesten daarvan zijn gewoon eerst beleerd voor de kar en uitgeprobeerd

En ja, er lopen veel dravers op maneges rond, maar als je vraagt of die dan dús dressuur kunnen lopen... nee, die waarschijnlijk juist niet, denk ik. Ik vind dat mensen op maneges altijd vrij weinig leren en de paarden soms weinig kunnen en niet de jusite begeliding krijgen, dus deze dravers zullen meestal ook niet de juiste begeleiding krijgen om echt goed dressuur te leren

tamaramt

Re: Veel Dravers op maneges?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 09:06

ik werk zelf op een manege en daar hebben we absoluut geen dravers
dravers zijn vaak te snel en kunnen niet galopperen en dat is voor de manegeruiters niet fijn

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 09:14

Ik heb op een manege gereden, en ook vaak op een jonge draver.

Zelf heb ik mee geholpen, in de beleer-fase. Dit paardje had gekoerst, blessure opgelopen en is verkocht aan de manege.
Heel lief, maar nerveus paardje. Ik heb hem verschillende keren gereden, en hij veranderde per week.
Hij liep leuk dressuur op het eerste gezicht. Maar nu ik foto's terug kijk, denk ik: met L1 hield het hard op.

Maar er zijn zeker veel maneges die ook dravers hebben. Ik denk omdat het goedkope aanschaf is. En omdat ze vaak veel willen werken.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 09:18

Mijn vroegere manege had regelmatig dravers staan.
Die waren waarschijnlijk goedkoop in de aanschaf.

Een was er zelfs prijswinnend geweest.
De meeste hadden op de baan gelopen of waren minimaal uitgeprobeerd voor de kar maar bijvoorbeeld te langzaam bevonden.

Ik ken een draver en die kan M oefeningen.
Heel soms zie je in haar galop zelfs niet meer dat ze draver is.
Maar die is al aardig wat jaartjes van de baan af.

Je kan ermee dressuren, maar hou er rekening mee dat je altijd een moeilijke galop zal houden en dat dit punten kost.

En ik ben het met Mackie eens. Op maneges krijgen die paarden niet echt een goede opleiding.
Zodra ze snappen wat vooruit en stoppen is en ze drie passen galop kunnen worden ze vaak al de lessen in gegooid.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 09:32

Bij de manege waar ik gereden heb, hadden ze nooit dravers :n

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 21:39

Bedankt allemaal!!
Ik was echt aan me hoofd aan het krabben van Huh, er wordt gezegd dat dravers niet dressuur kunnen rijden, maar wel worden gebruikt bij maneges hoe zit dat dan? haha
Maar nu begrijp ik het!

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:46

rosanne94 schreef:
Bedankt allemaal!!
Ik was echt aan me hoofd aan het krabben van Huh, er wordt gezegd dat dravers niet dressuur kunnen rijden, maar wel worden gebruikt bij maneges hoe zit dat dan? haha
Maar nu begrijp ik het!

er wordt wel meer gezegd over dravers, maar uiteindelijk zijn het ook gewoon paarden met 4 benen,een hoofd en een lijf. Net zo uniek als alle andere paarden, met ieder hun eigen talenten en hun eigen voorkeur! Net als ieder ander ras.
kijk hier eens rond in de topics en kijk wat verschillende mensen bereiken met hun uitgelopen dravers :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:48

ik denk dat je maar een paar dravers hebt die hoger in de dressuur komen, net zoals elk ras zijn "buitenbeentjes" heeft. op een manege gaat het er meestal ook niet om om echt dresuur te rijden, maar meer om het rijden zelf aan te leren ;)

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:32

tamaramt schreef:
dravers zijn vaak te snel en kunnen niet galopperen en dat is voor de manegeruiters niet fijn

wat een vooroordelen heb je zelf ooit een gereden?

Denk dat vooral het karakter van een echte werker mee zit aangezien ze toch vaker op een dag moeten lopen. daarnaast is het maar zo niets is onmogelijk zoals spruitjee zegt.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:35

bij ons op stal/manege lopen ook 2 dravers in de lessen eerst gekoerst en toen omgeschoold tot rijpaard.
beestje zijn heel braaf!

Zelf heb ik ook een draver die ook gekoerst heeft, hij kan toch ook echt zeker wel galloperen, alleen zijn gangen zijn niet zo top als een goed dressuur paard, maar niet dat het hem minder schaad hij kan zekker L/M oefeningen.

mellaniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:36

tamaramt schreef:

Zo leren ze wel rijden! :P Als ze van een manegapaard vallen lopen die beesten nog het zelfde rondje( zonder ruiter). :Z

StormTitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:09

Op de manege waar ik heb gereden hadden ze ook geen dravers

Renaatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:31

De meesten paarden vinden dat juist leuk laat ze lekker rennen maar ja meestal word je er zelf ook wel beetje moe van hoor;)
maar dat betekend niet alles mij paard wilt t liefste dat die kan draven en galoperne dat vind die het leukste:D

maar jadaar geef ik der groot gelijk in

gr Renate

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:36

rosanne94 schreef:
Bedankt allemaal!!
Maar nu begrijp ik het!

ik heb een draver die ik ik aan het eind van het jaar ga uitbrengen op wedstrijd,
ik ben hem nu aan het beleren,hij pakt alles super op,
en word steeds soepeler.galop doet hij ook heel erg goed,
hij heeft een goed drietakt,
op onze manege s zie ik er ook vrij veel.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:40

StormTitan schreef:
Op de manege waar ik heb gereden hadden ze ook geen dravers

Grappig, deze zin zie ik meerdere malen voorbij komen...
(Niet persoonlijk bedoeld)
Maar hoe weten jullie zo zeker dat er geen Dravers op jullie manege lopen ?
Vorig jaar hadden wij een prijsvraag waar de mensen die "niet Dravers" uit een aantal foto's van allerlei paarden moesten pikken...
Je kon van de honderd deelnemers, de mensen die het goed hadden op een hand tellen :') echt grappig en maar gillen dat is een kwpn en dat is een volbloed en dat is een quarter :+ tuurlijk mensen.

Verder kunnen ook Dravers galoperen, alleen zal de galop niet zo spectaculair en nadrukkelijk zijn als die van bv een kwpner, de galop is vaak vlakker, maar zit goddelijk en met wat training kun je ook een Draver wat meer sprong laten krijgen in de galop :j

StormTitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:55

Omdat ik zelf ook in het bezit ben van de mooiste en liefste draver die er is *D Vandaar dat ik zeker weet dat er daar geen dravers liepen. Ken inmiddels een beetje het karakter van dravers :D En ja die kunnen zeker galloperen

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:06

Dan heb je een punt :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:31

Ik weet 100% zeker dat ze er geen dravers hadden, ze hadden zo'n map liggen met allerlei info over hun knollen, met ras erbij dus ;)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:33

Er lopen inderdaad heel veel dravers op maneges rond. Meestal trouwens zonder dat mensen weten dat het een draver is. Maar een draverkenner pikt ze er zo tussenuit, ik zie het altijd vooral aan het hoofd en de uitdrukking, en de atletische bouw. Qua gangen zit er zoveel variatie in dat het moeilijk te zien is soms, maar het beroemde vlakke viertaktgalopje van gangenpaarden zie je wel vaak terug bij dravers, zeker als ze niet erg dressuurmatig geschoold zijn.
Mijn Rex heeft trouwens ook op een manege gestaan voordat hij naar de vorige eigenaar ging. Ik denk niet dat hij een erg prettig lespaard was, want ik heb hem later echt alles nog moeten leren.

Ik denk dat dravers vaak bij maneges terechtkomen omdat ze zo'n fijn karakter hebben: meewerkend, werkwillig. Verder zijn ze hard en gezond, ze zeuren niet, wat voor een manegepaard natuurlijk handig is want als het stilstaat met een blessure kost het alleen maar geld. En ze zijn veelzijdig, ze pikken alles snel op, en kunnen ook leuk springen.
Maar... ik vind ze eigenlijk niet geschikt voor de manege, ze hebben vaak een te gevoelig karakter en zijn eenkennig, dus één baasje is beter voor ze dan een heleboel. Ook fysiek zijn ze vaak gevoelig en temperamentvol, daar moet je mee kunnen omgaan en ik denk niet dat mensen dat voldoende leren op de meeste maneges. Het vergt wel een beetje inzicht en vooral heel veel geduld om een koerspaard netjes om te scholen, en die situatie is er op de meeste maneges niet.