vragen over draverstuig maat pony van Finntack

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

suikermeisje

vragen over draverstuig maat pony van Finntack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 01:21

Mijn zus heeft een webshop
en zo ben ik er eindelijk achter gekomen waar ik een minitrotters tuig kon kopen.
via mijn zus bij Finntack
(http://www.ponypret.com)

Ik alles gepast, en alles kon gewoon op maatgemaakt worden.
(ook ga ik de leidsels proberen om met de marathon wagen te gebruiken in de marathons, handig die lussen) En de singen is super zacht, dus die ga ik ook nog maar een kee bestellen (past aan mijn ideal tuig :D)

Maar nu heb ik een klein probleempje,
wat ik niet in het blad "Draaf" op plaatjes heb kunnen vinden,
en niet helemaal weet waarvoor het is.
Commentaar en tips graag.
Heb geen ervaring met een draverstuig, maar dit moest ik kopen omdat ik anders de trainingssulky niet kon kopen die ik erachter wilde hebben)

1. hoofdstel (overcheck doen ze meestal aan ander bitje, maar omdat mijn pony erg klein mondje heeft wilde ik dit haa niet aandoen. Ook was dit alleen even voor de foto.
Afbeelding

2. "algeme" foto van hele tuig +pony, in grote versie. Omdat ik me afvraag wat ze normaal met die kleine ringetjes doen op het schoftje, Op het ene plaatje maken ze daar het "borstje" aan vast en bij de ander doen ze het aan het "kliksysteem"
Ook vroeg ik me af waarvoor de lijnen zijn die aan de leidselogen zitten. (Om het 'lamoen' van de sulky extra mee vast te zetten(?))
heb de grote foto in link erbij gezet, daar is het beter op te zien.
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/groteFoto-FAYGFQXK.jpg

3.
Dit is mijn grootste vraag.
Waarvoor dient dit lusje met gespje
dit zit op de rugriem met het lusje richting de staart. (foto's zijn dus allemaal in dezelfde richting gefotograveerd.
Afbeelding

Ik heb dit in dit topic geplaatst omdat hier de ervaren mensen zijn, en ik dus het beste van hen advies zou kunnen krijgen.
Ik heb weleens op duindigt bij de minitrotters ook van dichtbij gekeken, maar hier heb ik nooit op gelet.

Ik heb een "echte" trainingsulky gekocht, met kliksysteem, daar gelieve geen commentaar op wat voor suky ik erachter ga doen, want dat hebben we uitgebreid uitgezocht.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 08:40

1. Je kan best een bitje erbij doen, opzetbitjes zijn erg dun, maar heeft je pony het ook nodig? Ze hoeven niet perse met opzet te lopen.

2. Die lijnen zijn beveliging, die doe je om de boom heen en maak je vast aan een ringetje in de buurt. De twee ringetjes aan de achterkant zijn denk ik voor het nummerdekje. Dat is het enige wat ik kan bedenken dat daar zit.

3. Lusje kan ik zo niet bedenken, maar omdat het een ponytuig is.. Misschien voor de slagriem?

Succes in ieder geval, het ziet er leuk uit :j

Judith_W

Re: vragen over draverstuig maat pony van Finntack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:42

1. Ik zou het check er gewoon afhalen, zoals ie nu zit, is het erg gemeen en als je perse een check in wil doen, zou ik beginnen met een kincheck (gaat onder de kin langs en dus niet door de mond). Maar als ze geen check nodig heeft, zou ik die gewoon aflaten.

2. Wat Wendy zegt, klopt. En aan die kleine ringetjes kan je ook nog dingen vastmaken als een suspensoir (ballennet voor hengsten), maar dat is bij jou niet nodig.

3. Dat gespje bovenop kan je gebruiken om het andere eind van de suspensoir aan vast te maken. Voor een slagriem zit het lusje eigenlijk iets te ver naar voren (maar ja, mensen hebben de slagriem ook vaak te ver naar voren zitten)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 11:00

oke hartstikke bedankt.
De check had ik vooral voor de foto erop zitten
en toen ik klein stukje ging lopen was die toch erg losjes. ze had er geen last van.

Dus het gespje+lusje is nog steeds beetje een raadsel.
Maar een slagriem zou best kunnen.
staartriem zit op het kortst, dus daardoor zit die ver naar voren
in ieder geval bedankt :D

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:58

Wat leuk, joh! Ziet er mooi uit! Wendy en Mackie hebben je vragen al beantwoord, zie ik. Enige extra tipje van mijn kant: ik zie dat je geen padje onder het tuig hebt zitten. Dat zou ik nog wel even doen, het is voor het behoud van je tuig en het zit ook lekkerder voor je pony.

Ga je ook meedoen aan de minidraverijen?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 13:31

ik ben te oud voor de minidraverijen :(
Maar ik heb een onderlegger,
maar wist niet of die bij het tuig hoorde
want ze had ook meerdere andere besteld.

Maar het lusje/gespje is dus voor een slagriem oid?
die heb ik in ieder geval niet nodig :D
pony heeft nog nooit geslagen:D

marybel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:22

dat lusje is voor een ander model ballennet heb je meerderen modelen in om vast te maken
en het borsttuig zou ik niet aan de klikkers vast zetten maar aan het tuig omdat de klikkers mee beweggen met de kar

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 18:57

oke dankjewel :D