Wandelen met je paard zonder halster of touw

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Wandelen met je paard zonder halster of touw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 19:35

Door middel van beloning en eventueel klickertraining kun je een hond leren op commando naar je toe te komen, mensen vertrouwen hier zo op dat ze hun honden los laten lopen. Soms zelfs zijn de honden zo trouw dat je ze overal los kan laten lopen en ze kopen meteen op het commando.
Een paard is heel goed trainbaar en wiens droom is het nu niet om los met je paard te kunnen wandelen? (mijne wel in ieder geval)
Nu vroeg ik mij dus af of iemand dit al ooit geprobeerd heeft of er vertrouwen in heeft dat zijn paard echt altijd terug zou komen. (nouja echt, zie het net als de hond)
Ik ben zeker NIET van plan dit te gaan proberen, ik ben gewoon heel benieuwd naar jullie meningen of dit mogelijk zou zijn.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:35

Ik neem aan met heel veel training wel ja :) . Maar een absolute zekerheid dat hij altijd zal komen denk ik niet.
Ik ken wel een aantal paarden die komen als je fluit :D .
Laatst bijgewerkt door Sabinee__ op 18-03-10 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:37

nee nooit geprobeert.
wel eens zonder hoofdstel of halster, dus met een rij ring het bos in geweest ;)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:39

Het nadeel is dat een paard een vluchtdier is, op het moment dat het er op aan komt zal hij eerst vluchten en dan pas nadenken. Daarnaast, een hond leeft in een roedel en doordat hij de hele dag bij de mens leeft is de mens ook zijn roedel. Je paard staat in het beste geval aan huis, maar dan nog, als het goed is, op de wei met vriendjes, zijn eigen kudde. In die kudde voelt hij zich bijna altijd nog veiliger dan bij jou.
Mijn ervaring met mijn eigen paard is dat hij op vreemd terrein waar we met een wagen naartoe gegaan zijn makkelijker los te laten is dan op bekend terrein op loopafstand van huis. Want dan is de drang om naar huis, naar de kudde te gaan bijna niet te bedwingen voor hem.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:40

met mijn pony. die vond het niet leuk als ze halster of hoofdstel aanhad met wandelen dus nam ik vaak los mee. of een halstertouw die had ik vaak voor de zekerheid bij. maar die bleef dicht tegen me aan lopen af en toe pasje verder maar kwam altijd heel snel terug. als ze schrok kwam ze bij me staan en als ze teverweg was riep ik even en kwam ze terug

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:41

Ik heb mn 6 maanden oude pup buitenom de puppencursus omdat het moest nog nooit aan de riem meegenomen. Mn paard volgde wel in een rijbak of in het weiland maar ergens anders zou ik het niet aandurfen.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 19:43

Dat een paard een vluchtdier is zat ik ook net aan te denken en zou het dus inderdaad veel moeilijker kunnen maken. Maar zou het niet zo kunnen zijn dat als je een hele goede vertrouwens band met je paard opbouwt hij jou juist als veilig zou gaan beschouwen in benarde situaties?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 19:44

moonsparkle schreef:
Ik heb mn 6 maanden oude pup buitenom de puppencursus omdat het moest nog nooit aan de riem meegenomen. Mn paard volgde wel in een rijbak of in het weiland maar ergens anders zou ik het niet aandurfen.

Dat vraag ik me dus ook een beetje af: Waarom durven we het met een hond wel zo goed en met een paard niet? (het vluchtdier gedeelte even niet meegeteld en uitgaande van een hele goede vertrouwensband) :o

myssy_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:44

Mijn eerste merrie(5jarige) liep altijd los mee het bos in en stond ook buiten de stal tijdens poetsen/wassen/zadelen gewoon los.
Als je haar vast zette werd ze pas echt vervelend en gevaarlijk!
In het begin heel veel frustratie en trainen enzv. Uiteindelijk geaccepteerd dat ze was zoals ze was en sindsdien gewoon los gelaten. Als zij schrok ging ze stil staan.Of ik het ook met een ander paard zou doen?Liever niet....

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:46

Een hond is wel echt een roedeldier die vaak 1 persoon als leider ziet, ook mede door opvoeding en ze zijn geen vluchtdieren waardoor ze bij angst 9 van de 10 x liever naar de baas rennen dan weg rennen. Ook zijn paarden natuurlijk toch wat groter en brengen voor het gevoel/idee misschien meer gevaar mee als ze weg rennen. Er is op bokt wel iemand met een fries die shows geeft, die loopt op die shows ook los voor wat ik dacht.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 18-03-10 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

myssy_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:46

Afbeelding

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:47

je kan het gedeelte vluchtdier niet wegdenken.
Anders lopen er lijkt mij veel paarden gewoon los achter het baasje aan om te wandelen. Maar omdat het juist een vluchtdier is gaan mensen hem niet los laten lopen op de straat.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:50

ik wandel vaak met mij paard en als we op het ruiterpad zijn dan laat ik dr los, meestal knoop ik het halster rond dr hals (los natuurlijk ;)) zodat ik altijd iets kan pakken.. Tuurlijk een paard is een vluchtdier maar als de leider van de groep niet vlucht zal de rest dat ook niet doen.
Ik ben dit gaan oefenen in de bak en daarna over het erf en toen buiten, zonder beloning en zonder clicker, paard vertrouwd me.. Maar ik vind het wel super hoor dat ze dat doet :D

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:36

IggyPop schreef:
moonsparkle schreef:

Dat vraag ik me dus ook een beetje af: Waarom durven we het met een hond wel zo goed en met een paard niet? (het vluchtdier gedeelte even niet meegeteld en uitgaande van een hele goede vertrouwensband) :o

Je kan het niet even mee tellen omdat er juist altijd rekening mee gehouden moet worden. Een hond en een paard zijn totaal niet te vergelijken, omdat het elkaars tegenover gestelde zijn. Hond is een roofdier, die heeft ook weinig te vrezen van andere.

myssy_88

Re: Wandelen met je paard zonder halster of touw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 12:57

Maar het roven valt ook af te leren, het vluchten dan niet?Ik zet mijn mechelaar zo in een hok vol kippen zonder dat ie ze ook met een tand aanraakt...Kun je je paard dan niet ook leren niet te vluchten?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:52

een paard is een kudde dier en zal niet vluchten als de rest (en dus ook de leider) niet zullen vluchten.. Kijk maar eens naar een groep in de wei. Als bij ons een paard schrikt en de leider niet dan zal ze niet weg rennen ;) tuurlijk meestal als er een schrikt schrikt de rest maar ja als mens doe je dat niet en je paard zal daarop reageren (tenminste die an mij wel ;)) ik rij ook nog een paard voor iemand anders en die zou ik niet los mee laten lopen, die loopt gewoon de andere kant op haha

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:17

het is ze te leren heb mn paard geleerd dat als hij wil vluvhten eerst te gaan stilstaan en kijken

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:23

Dit is voor ons de gewone gang van zaken, dat een paard met ons mee wandelt.

Afbeelding

Afbeelding

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:03

Het zit er gewoon heel erg in, voor een paard is het van levensbelang om te rennen als het nodig is, voor een hond niet zo erg. Sowieso zijn honden veel meer doorgefokt dan paarden. Kijk maar naar de husky. Die kunnen niet loslopen, omdat ze er dan vandoor gaan. Niet omdat ze niet bij hun baasjes willen zijn, maar het ze staan zo dicht bij de wolf dat het nog gewoon in ze zit om hun baas te vergeten en zelf op pad te gaan.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 03:10

annebe schreef:
Dit is voor ons de gewone gang van zaken, dat een paard met ons mee wandelt.

Afbeelding

Afbeelding

Wouw! Wat prachtig om te zien :D

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 06:52

Mijn shetlander gaat altijd mee met buitenritten en waar er geen verkeer is loopt ze los. Heef inderdaad een heel sterk kuddegevoel. Zelfs als we andere paarden tegen komen, negeert ze die want dat is haar kudde niet.
Afbeelding
Ik heb haar ook geleerd te komen als ik roep en dan mijn hand aan te raken zodat ik te paard het touwtje weer aan het halster kan doen.
Afbeelding
Maar het is dan soms een boef, wel komen maar net haar hoofd buiten mijn bereik houden }:) (als ik afstap, laat ze zich zonder problemen direct vangen). Als ik thuis in de bak het komen en hand targetten oefen doet ze het altijd perfect.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:22

Citaat:
maar het ze staan zo dicht bij de wolf dat het nog gewoon in ze zit om hun baas te vergeten en zelf op pad te gaan.

Dit is dus grappig.. Want een wolf zal jou eerder als alfa zien dan een husky.
Ik heb ook liever een tjech of een saarloos dan husky!

Dit was even offtopic.. Sorry! ;)

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:45

Zelf nog nooit uitgeprobeerd.. voornamelijk ook omdat ik geen eige paard ter beschikking heb,en dus vind ik dit ook een te groot risico stel dat het fout gaat....

Toch ben ik ervan overtuigd dat het zeker wel kan!!
ook al is een paard een vluchtdier dat wil niet altijd zeggen dat het dit ook doet.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:50

Ik weet verder niet veel van honden en husky's. Heb er een paar keer mee gewerkt in Zweden, en daar waren ze er erg duidelijk in dat no matter what, nooit de hond loslaten want dan is die weg. En dat het kwam omdat ze zo dicht bij de wolven stonden.

Dus vandaar ;) ik zeg niet dat het een feit is, maar wat ik heb gehoort en ook die indruk had :D

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:54

Is je reactie op mij gericht??
mijn reactie was namelijk niet aanvallend bedoeld :o