[AR] fjord leren betuigen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ukoldaatje

fjord leren betuigen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 14:49

Hoi allemaal :+

Omdat ik ivm ivf behandelingen niet meer OP mijn fjord mag van mijn man, dacht ik dat het
misschien een idee was om haar te betuigen.

Zelf heb ik mijn koetsiersbewijs gehaald, al is dat al dik 10 jaar geleden en zou ik een opfris cursus
moeten gebruiken..

Ik heb ook 2 shetjes van ong 90 cm, zij zijn onbeleerd, ik wil hen misschien ook wel betuigen.

Maar de grote vraag is, hoe ga ik dat aanpakken. Kan ik mijn paardjes zelf leren aangespannen lopen
of adviseren jullie net als met inrijden ze weg te brengen en te laten betuigen?

Ik hou het even op het betuigen van mijn fjord denk ik, want ik zal ook al het tuig en menkar moeten aanschaffen..

Dan het volgende punt, waar kan ik leuke 2ehands menwagens kopen?? VOor een redelijke prijs?
En waar moet ik dan naar kijken??

Zal mijn cursusboek es boven water halen om me weer hier in te verdiepen!

gr ukoldaatje

JoyCiej007

Re: fjord leren betuigen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:49

Ik zou het zeker niet zelf doen; je geeft zelf aan dat het al erg lang geleden is dat je je KB hebt gehaald, bovendien is die cursus bedoeld om je op weg te helpen met het mennen op zich, optuigen, inspannen e.d.

Cursus behandeld géen beleren van paarden, en dat is iets wat je imo ook aan professionals en ervaren mensen moet overlaten als je daar zelf geen kaas van hebt gegeten. Net inderdaad als het inrijden van een groen paard ohz. maar met mennen is het juist nog belangrijker eigenlijk, aangezien het mennen ook stukken risicovoller is en het beleren ook heel anders gaat.

1 foutje als je zelf 'aanmoddert' kan er al voor zorgen dat alles faliekant mis gaat, soms met verregaande gevolgen...

Waar je een leuke tweedehands wagen kan kopen en waar je naar moet kijken, daarvoor zou je ook even de zoekfunctie en de FAQ van AR kunnen gebruiken, zijn (net als vorige vraag trouwens) al vele topics over geweest.
Op Marktplaats maar ook hier op bokt worden met regelmaat leuke 2dehanse wagens aangeboden. Ook met aanschaf van wagen en tuig is het zaak je er zelf goed in te verdiepen en als je er weinig verstand van hebt is het ook aan te raden een ervaren persoon te raadplegen; wagen dient natuurlijk te voldoen aan de eisen die je er aan stelt maar moet bovenal veilig en stevig in elkaar zitten.

Mennen is natuurlijk ontzettend leuk, en helemaal als je niet (meer) ohz. kan rijden met je Fjord kun je op die manier op een hele andere wijze leuk bezig zijn met je paard. Maar realiseer je wel dat het niet iets is wat je 'zomaar ff' kan gaan doen, 't kost toch vaak veel ervaring, geld en tijd. ;)

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:26

Misschien woont er iemand bij je in de buurt die er veel verstand van heeft, dan kun je in samenwerking misschien wel je paardje beleren, dat gebeurt heel vaak, meestal is er wel iemand bij een menvereniging die daar tijd in wil steken.

Leuk hoor dat je met je fjord wil gaan mennen, succes in ieder geval, met een beetje hulp moet het je wel lukken hoor, tuigmak maken kan je wel zelf hoor, stapje voor stapje aan het hele tuig laten wennen aan de longeerlijn en dan aan de dubbele longeerlijnen, dan hulp van iemand die al meer paarden beleerd heeft voor de wagen om je paardje te leren slepen, en dan op naar de laatste stap, inspannen voor een wagen.
Klinkt simpel, maar gaat wel veel tijd in zitten ! *D :D

Maar het is wel heeeeeel erg leuk om te doen hoor.