[AR] alleen buiten mennen, wie doet dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

alleen buiten mennen, wie doet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 17:56

Voordat ik word aangevallen, NEE, dat doe ik niet. Ik men (nog) niet eens, this alleen dat ik me afvraag wie dat doet, en waarom.

Ik zie hier in de buurt namelijk wel is iemand die met een mini-shetje buiten gaat mennen, maar dan echt alleen. Vind het zelf nogal onverantwoordelijk, aangezien hier in buurt nogal wat vervelende hangjongeren zijn die het wel grappig zouden vinden om je pony op hol te laten slaan.

Dus, doe je het, of niet, en waarom wel/niet?

(ik heb gezocht naar eerdere topics hiervoor, maar niet gevonden.)
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 14-03-10 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: rijden in mennen veranderd in de titel.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:58

ik doe niet mennen maar rij wel met mn pony gewoon buiten.
Geen probleem mee hoewel samen rijden véél gezelliger is. ;)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 18:04

funnyhorses schreef:

Ik hoor over het algemeen van iedereen dat het zelfs niet eens mag, alleen buiten mennen. Omdat het gevaarlijk is, met z'n 2en is het altijd veiliger. Vandaar dat ik het me afvroeg ;)

funnyhorses

Re: alleen buiten rijden, wie doet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:07

je mag zeker alleen mennen,maar het is altijd veiliger om met zn tweeën te gaan.
Dat geld ook voor rijden op je paard.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 18:09

Oke, dat wist ik niet :D Dat scheelt ook.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:10

Tja, mijn buurman hier gaat met een tweespan zwartblessen in z'n eentje op stap. Typisch boerengebruik. Of-ie echt kan mennen stop ik m'n hand ook niet voor in het vuur. Maar hup, gaan met die banaan. En de man is weduwnaar, dus wie moet-ie meenemen?

Verder kom ik aardig wat dravermensen tegen in het bos, die in hun eentje (per definitie) met de draver voor de sulky aan het trainen zijn. Ik sprak er eens eentje die vertelde dat-ie z'n paard wel eens drie dorpen verderop heeft kunnen ophalen, nadat-ie van de sulky was gekukeld.

Zelf rijd ik nooit alleen. Ik ben gaan mennen omdat manlief dan ook gezellig meekon. En ik zie mezelf nog geen twee paarden voor de kar knopen, in m'n eentje in het bos.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:11

ik men ook alleen!

mayOOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:11

Mennen doe ik niet alleen dan heb ik wel altijd een bijrijder mee!
Maar als ik op het paard zit dan rij ik wel gewoon alleen buiten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:16

Nee, zelfs op mijn eigen land span ik niet in als er niemand in de buurt is.
Vaak is thuis dat 2e persoon wel aan het voeren, water brengen, uitmesten of op een andere manier aan het rommelen, maar wel in zodat die het een beetje in de gaten kan houden.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:19

Ik men altijd alleen, simpelweg omdat ik veel kilometers moet maken en niemand zo gek krijg om met dit weer op een kar te gaan zitten. Ik weet dat het niet veilig is en gelukkig is er ook nooit wat gebeurt als ik alleen reed. Ik adviseer het niet aan mensen, en ik baal er ook wel eens van (vooral als je ineens voor een omgevallen boom in het bos of zo iets staat en je moet keren of iets dergelijks)
Als ik met een groep rij, heb ik wel een groom mee. Dan reageren de pony's vaak net iets anders als anders.
Ik kan me verder prima redden met inspannen en dergelijke

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:22

ik rij meestal alleen, soms gaat er iemand mee te voet...en HEEEEEEEEEEEEEEEL soms te paard..maar meestal dus gewoon alleen..alleen ik rij en men dus niet ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:31

Ja, rijden doe ik ook gewoon in m'n eentje. Soms zelfs met twee paarden, één mee als handpaard.

Het is die kar die het zo lastig maakt, alleen. Even in je eentje een tweespan met kar in bedwang houden en/of uitspannen gáát gewoon niet. Met z'n tweeën kan dat al een aardige uitdaging zijn als er echt paniek is.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:38

Mijn buurman gaat altijd alleen met zijn fries oppad.
Ik weet niet beter dat dit heel normaal is.
Zomers gaat zijn vrouw wel eens mee voor de gezelligheid
maar s'winters niet,veels te koud.

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:48

Ik ga soms alleen, vaker met zijn tweeen.
Alleen vind ik op zijn tijd heerlijk, lekker alleen met je paard!
Met zijn 2en natuurlijk gezelliger, veiliger ook wel.
Maar hier in de duinen zijn er altijd overal wel mensen te vinden, vooral 's zomers.

Hier is trouwens al laatst een topic over geweest:
[PP] Buitenritjes alleen met jouw paard/pony?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:50

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:51

Ik wissel, soms rijd ik alleen in het bos, soms samen :)

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:54

Ik heb het tijden gedaan toen mijn fjordje geen zin meer had om te werken in de bak, en ze op een leeftijd (27) was dat ik het ook niet meer nodig vond. We hadden er beide ontzettend veel lol in!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:55

funnyhorses schreef:

Weet wel zeker dat dit niet de bedoeling is van dit topic; mensen die alleen mennen nemen véel meer risico dan ruiters die alleen rijden. Beetje nutteloos berichtje dus ;)

@ TS: ik ben zeker van mening dat je in principe als menner niet alleen op pad moet gaan, er kan idd vanalles gebeuren en een extra paar handen is nooit weg, al is het maar om een alarmnummer te bellen.
Ik zou het anderen ook altijd adviseren.

Noem mij hypocriet, maar ik maak me er dus wel schuldig aan... en ben me terdege bewust van de risico's die daar aan kleven, er is wel eens wat gebeurd maar dat is gelukkig altijd nog wel met een 'sisser' afgelopen.
Dat ik al jaren men, mijn pony zo goed als bomproof is en ik haar erg goed ken, is zeker geen excuus.
Toch rijdt ik af en toe alleen... waarom?
Ik moet de paarden combineren naast m'n studie in het noorden des lands. Het varieert dus enorm wanneer ik vrij ben, en wanneer ik er dus op uit ga met m'n aanspanning. Vind het erg gezellig als er iemand mee gaat en natuurlijk vooral de veiligheid, maar helaas zal ik dan nog minder op pad kunnen. Mijn ouders zouden nooit zomaar meegaan, veel vriendinnen zijn 'wel eens' voor de leuk mee geweest maar hebben verder niets met paarden, mijn vriendin en 'wedstrijdgroom' is zelf ook erg druk en woont ook stukje verder weg.

Blijft over (klinkt ook zo oneerbiedig, maar zo bedoel ik het natuurlijk hélemaal niet, kan me bijna geen beter gezelschap wensen) m'n bijna 15 jarig buurmeisje die de pony's ook traint en waarmee ik ook vaak samen weg ga; die gaat redelijk vaak mee op rit en ment zelf ook erg verdienstelijk. Zij zit nog op school en heeft soms ook haar eigen dingen. Ze gaat mee wanneer ze kan, weer of geen weer. En natuurlijk zijn hier in de omgeving zat jonge 'penny' meiden die maar wat graag mee zouden willen, echter dat doe ik dus in principe niet meer echt; de rust is vaak ver te zoeken en vaak dien je dan ook nog eens als een soort van 'dumpadresje of oppas', om over aansprakelijkheid nog maar niet uit te wijden....

En dat laatste is soms ook erg moeilijk; als jij als menner vrij fanatiek bent en ook een keer gaat rijden als het wat kouder/guurder/regenachtiger is, zie dan nog maar eens iemand zo gek te krijgen om mee te gaan; meeste mensen díe al mee willen zijn voornamelijk mooi-weer rijders...

Ga ik echter met een jonge pony op pad, of 1 die nog niet zo lang beleerd is, dan neem ik zeker altijd iemand mee, helemaal in het begin. Ik ga straks ook 2span rijden met een jonge pony er bij, ben zelf niet ervaren in het 2span rijden dus ook dan gaat zeker in het begin altijd iemand mee.
Samen rijden is dus veel veiliger én erg gezellig.

Het rijden en het lekker bezig zijn met de pony's is echter ook mijn ontspanning, en soms is er niets heerlijker dan na een stressvolle week heerlijk pony inspannen en lekker in je eentje, samen met de pony op pad gaan en lekker de natuur in trekken, en dan genieten van de stilte en de rust.

Maar nogmaals, ik kan het niet vaak genoeg zeggen; het is áltijd veiliger om met z'n tween op pad te gaan, en dat geldt natuurlijk des te meer naar gelang je minder ervaring met het mennen hebt.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:56

lynne8 schreef:
Ik heb het tijden gedaan toen mijn fjordje geen zin meer had om te werken in de bak, en ze op een leeftijd (27) was dat ik het ook niet meer nodig vond. We hadden er beide ontzettend veel lol in!
Wel onder het zadel trouwens ;)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:00

Een aantal jaar terug heb ik een bijrijdpaard gehad waar ik mee buiten reed. Vond het erg gezellig om met anderen op pad te gaan, maar het was ook heerlijk om alleen een buitenrit te maken. Nu met mijn huidige paard ga ik nog niet naar buiten. Eerst maar in de bak alles onder controle hebben.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:30

HALLLLLOOOOOOHOOOOOO.
Dit is de afdeling MENNEN. Het gaat hier dus niet om onder het zadel alleen naar buiten....

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:36

Onder het zadel ga ik wel alleen naar buiten, maar met de kar beslist niet.
Er zijn teveel situaties denkbaar dat je eventjes hulp nodig hebt!
Ook als er geen paniek is. Bijv. een dikke tak over het pad waar je niet kan keren. Of je wilt eventjes iets checken aan je kar...hoe moet je dat ooit doen in je eentje? Laat staan een situatie waarbij bijv. een keer een paard een been over een streng zet....

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:38

Onder het zadel rij ik sowieso bijna altijd alleen buiten.
Mennen doe ik alleen op de trainingsweide alleen. Liefst zou ik daar ook altijd iemand bij hebben, maar het is niet anders.
Mennen buiten doe ik nooit alleen. Ik vind het te gevaarlijk, zeker omdat we een 4-wielige wagen hebben die kan scharen.
Toen ik nog bij Tjeerd Velstra op stal werkte ging ik wel eens alleen met de sulky naar buiten met de braafste paarden en op rustig terrein.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:40

Ibbel schreef:
HALLLLLOOOOOOHOOOOOO.
Dit is de afdeling MENNEN. Het gaat hier dus niet om onder het zadel alleen naar buiten....

Effe flauw.. onder het zadel, ja ga ik alleen.. :+

Met mennen, nee, durf ik niet alleen, bos zou ik misschien nog durven, hier in de randstad, no way..
Ze rijden hier je paard gewoon voor de kar eraf als je niet oplet.
Dus rekening houden met je zullen ze nooit doen, dus al is paard braaf,
misbruik ik groom als uitkijkpost en verkeersregelaar.
Kom volgens mij het terein van de vereniging dan al niet af, zonder groom..
Volkomen onverzichtelijke uitrit, waar je de wet op moet schuin omhoog,
kan van zijn leven niet om de hoek kijken als ik op de kar zit.
Wel lastig, geen groom is dus ook de reden dat ik niet veel men..
(hier nog vrijwilligers? gezocht groom, omgeving Alblasserwaard, het wordt weer mooi weer.. :D )
Overigens menles rijdt ik wel zonder groom, maar daar lopen dan mensen zat rond om handje te helpen.

En op buitenrit, onder zadel of voor kar, is die van mij echt doodbraaf!!!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:45

Trouwens toch wel erg opvallend dat er vrij veel ruiters reageren op een topic dat toch echt op AR staat.....?
Edit; zie dat iemand me al voor is.
Zijn mensen dan echt zo blind? :o?