paddock te zwaar: wat nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

paddock te zwaar: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 17:29

Omdat mjn paard vermoedelijk last heeft van zijn rug, heeft de DA me geadviseerd om 'm de komende weken alleen maar onbelast te laten werken. Dus dat komt neer op drie, vier keer in de week longeren, zodat de rugspieren weer wat sterker worden. Dit vandaag voor het eerst geprobeerd, en dat ging best wel goed, ware het niet dat de paddock werkelijk loodzwaar is. En dan komt het volgende probleem kijken: de oorzaak van de slechte bespiering ligt in een peesblessure waar hij zo'n vier, vijf jaar last van heeft gehad. Dus de zware paddock vormt weer een enorme belasting op z'n pezen...en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. In de binnen- en buitenbak mag niet gelongeerd worden. Iemand enig idee hoe ik dit het best kan oplossen?

Vankje

Re: paddock te zwaar: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:01

Kun je niet op een stuk weiland longeren? Zo los ik het nu ook op, onze bak is ook heel erg zwaar en ik wil peesblessures inderdaad voorkomen. Nu heb ik gisteren tijdens een wandeling een brede strook gras gevonden die langs het wandelpad ligt, daar kan ik prima longeren :j Misschien is zoiets een optie voor jullie?
Of een bak/longeerbak afhuren bij een andere stalling in de buurt?

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:06

Kun je niet om een uitzondering vragen in verband met medische redenen? Ik weet niet waarom het niet mag? Maar als je niet de hele tijd op dezelfde plek blijft longeren valt het toch wel mee?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 15:08

Ik vind die tweede optie niet eens zo verkeerd: ik zal eens gaan rondvragen in de buurt...

En Sammetje: dat heb ik al gevraagd (wat zeg ik, de DA heeft het gevraagd) maar die mogelijkheid zit er helaas niet in...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:11

Ga werken aan de hand: www.paardenbegrijpen.nl
Dan wordt je paard rechter, sterker, en zul je hem niet overbelasten... Je kunt dat vrijwel altijd doen, ik heb het zelfs met de sneeuw e.d. in de bak kunnen doen...
Succes en sterkte!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 20:06

Ninx, ik heb de site bekeken, en ik zie onder rechtrichten een heleboel symptomen waar mijn paard last van heeft (teugelkreupel, niet nageeflijk willen lopen, weinig schoudervrijheid, korte passen, taktfouten, teugelkreupel, onregelmatigheid, kreupelheid) ...echt heel erg bedankt voor de tip, want hier ga ik zeker iets mee doen!!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:15

dorothea schreef:
Ninx, ik heb de site bekeken, en ik zie onder rechtrichten een heleboel symptomen waar mijn paard last van heeft (teugelkreupel, niet nageeflijk willen lopen, weinig schoudervrijheid, korte passen, taktfouten, teugelkreupel, onregelmatigheid, kreupelheid) ...echt heel erg bedankt voor de tip, want hier ga ik zeker iets mee doen!!

Leuk dat het je aanspreekt!!! Ik ben zelf vrij recent begonnen. Ben nu een maand fanatiek bezig en merk al zoveel verschil.
In beginsel is het even zoeken wat je precies moet doen en hoe (er staat een lijst van instructeurs op de site, maar met de filmpjes kom je ook een heel eind), maar je hebt het snel door en dan is het verre van saai.
Je ziet je paard groeien, en je merkt het verschil ook in het rijden.... zelfs nu al...
Op deze site kun je veel filmpjes kijken, en je moet ook even het gratis E-book downloaden, staat heel veel in.
Succes!!!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 21:19

Ik heb zelfs al een mailtje gestuurd naar een instructeur bij mij in de buurt! Hoop op snelle reactie :j

SigridJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:09

Tip van Ninx is erg goed. Ik heb hier ook enige ervaring mee. Bij ons op stal zijn er ook mensen mee bezig en wij hebben al een aantal lessen gehad. Zeker in de afgelopen maanden kwam het goed van pas omdat het te slecht weer was om te rijden, maar het werken aan de hand is bijna altijd wel mogelijk.

Het vergt overigens wel enige oefening, maar het wordt steeds leuker!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 19:08

Heb gisteren gereden aan de hand van de aanwijzingen op paardenbegrijpen.nl en het ging goed. Veel gestapt en veel voltes en slangevoltes gereden. Even gedraafd en ik voelde dat mijn paard zijn rug 'bolde' en goed ontspande :)