Sloom met grondwerk en nerveus met rijden. Wie kan me helpen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

J_E

Sloom met grondwerk en nerveus met rijden. Wie kan me helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 11:23

Ik ben hier nieuw op het forum en heb een vraagje.

Mijn pony van 5 jaar heeft een tijd stil gestaan en kent nog niet zo heel veel. Wat hij heeft gedaan (veel buitenritten) deed hij eigenlijk heel goed, schrok niet snel en was licht te rijden met een touwhalster of bosal (op wat uitspattingen na).
Nu na mijn zwangerschap ben ik het weer aan het oppakken, alleen is hij met het grondwerk (ook in de kudde) vreselijk sloom. Wel doet hij netjes wat hem gevraad wordt. Ik kon er na al die tijd ook zo weer opstappen en wegrijden. Wel is hij erg schrikkerig geworden. Dit zal er wel mee te maken hebben dat ik een tijdje niet zoveel met hem kon doen. Ook heeft hij de neiging om te gaan lopen waar hij zelf wil en luistert dan moeilijk naar de bosal. Als hij iets eng vindt (en dat is nogal wat) gaat hij stil staan en is dan niet vooruit te krijgen. Beter dan er vandoor gaan natuurlijk, maar het heeft ook zo zijn nadelen.

Wie heeft er wat tips over hoe ik hier het best mee om kan gaan. Hem wat fanatieker krijgen met grondwerk en wat relaxter met rijden, maar wel goed voorwaarts.

Alvast bedankt voor de hulp!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 00:18

Ik zou eerst uitsluiten of het iets lichamelijks is.

En verder, wát voor grondwerk doe je? Misschien vindt hij er gewoon niets aan.

J_E

Re: Sloom met grondwerk en nerveus met rijden. Wie kan me helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 12:27

Hij heeft er wel last van dat zijn knieën wat blijven hangen. Dit is met name zo als hij niet veel spieren heeft, wat nu het geval is. Vandaar dat het ook nodig is dat hij weer wat spieren kweekt ;)
Grondwerk doe ik idd wel vrij vaak hetzelfde, in de hoop dat ik het tempo wat kan verhogen. Ik zal daar eens verandering in brengen.
Bedankt!

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:05

Je zegt dat hij niet zo veel spieren heeft, misschien wordt hij daar wel nerveus van? Nu hij minder spieren heeft is hij natuurlijk wat sneller door de ruiter uit balans gebracht.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 17:20

Als ik op een stukje rijd waar hij niet bang voor is, dan doet hij het heel netjes. Kom ik meer richting de weg, dan gaat hij alle hoeken afsnijden en rare bokkesprongen maken. Hij staat daar toch 24/7 dus ik kan het me bijna niet voorstellen dat hij écht bang voor iets is.
Ook is het zo als we naar stal lopen hij overal voor aan de kant springt. Dat heeft hij nog nooit zo erg gedaan als nu het geval is.
Maar je hebt inderdaad een goed punt, ik zal er eens op letten.
Bedankt hoor!

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:23

Dus hij is ook schrikkerig als je ernaast loopt?
Dan zou ik het eerst vanuit ernaast oplossen dmv veel doen, veel approach en retreat (ken je die techniek?)
Vooral je paard NIET over de grenzen trekken die hij wil. Dus als je paard ergens niet goed langsdurft, dan geef je hem de tijd om alles te bekijken en te ontspannen.
Het zou goed kunnen dat, als je heel consequent een of 2 keer door de bak en langs dat enge stuk wandelt en je paard daarbij heel erg goed de tijd geeft om alles te bekijken en te onderzoeken, je probleem al voorbij is.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 15:12

Bedankt voor de reactie.
Hij is inderdaad erg schrikkerig. Met rijden gaat het al een heel eind beter. Hij loopt nu (zo goed als) netjes alle hoeken door. Hij is een stuk relaxter nu ik veel met hem oefen. Ik probeer ook met grondwerk veel af te wisselen en dat gaat wel iets beter. Toch is hij nog steeds veel langzamer dan ik van hem gewend ben.
Ik ga het voer ook eens aanpassen, misschien dat dat ook wel invloed heeft.
Nogmaals bedankt!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:41

Hoe gedraagt hij zich buiten als je ernaast loopt?
Wanneer hij dan ook schrikkerig zou ik eerst veel met hem gaan wandelen buiten, hem kennis laten maken met alle 'spannende' dingen en evt. een schriktraining doen.
Probeer ook op te letten of het bij jezelf vandaan komt, of jij misschien extra gespannen bent in de buurt van de weg.

Daarbij zou ik hem meer afwisseling geven in het grondwerken. Houd het spannend, doe er eventueel wat VD bij voor de afwisseling.
Probeer ook buiten het terrein te grondwerken, dus een stuk met hem wandelen en dan oefeningetjes meepakken. :)

edit; verder tem ik even, dit topic hoort op NH.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 16:22

Ik verplaats dit topic van NA naar NH omdat het hier beter past.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 15:16

Even een update.

Ik doe veel grondwerk, ook met balkjes en ben met zijgangen begonnen. Aangalopperen vond hij erg moeilijk, maar ook daar zit verbetering in. Ik merk dat hij het erg leuk vindt, want als ik mijn pony's in de wei zet, blijft hij bij het hek staan als ik rondloop. Het gras kan hem gestolen worden, als hij maar mee mag om wat te doen. <3 Hij is veel actiever, maar heeft soms nog wel wat aansporing nodig.
Met het rijden gaat het ook stukken beter. Hij is lekker voorwaarts en doet goed zijn best. Als het hard waait kan ik niet met hem stappen, daar wordt hij echt heel onrustig van. Het is dan meer wat rondjes uitzitten dan dat je echt aan het rijden bent. Maar als het mooi weer is, gaat het best goed. De balkjes kunnen we nu ook in draf meepakken, dus er zit zeker verbetering in. De galop onder het zadel vindt hij nog wel lastig. Dit zal met zijn balans te maken hebben. Ik probeer veel zonder zadel te rijden, zodat mijn zit onafhankelijker wordt en hij niet zoveel last van mij heeft.
Zaterdag hebben we een buitenritje gemaakt en dat was niet zo'n succes. Dit is vooral mijn schuld, want ik had er geen vertrouwen in. Dit zorgde voor veel angst van mijn kant, waardoor Don erg onzeker werd. Toen ik me eindelijk ontspannen kon, ging het echt super. Zelfs een klein drafje gedaan!
Wanneer ik met hem buiten wandel, is hij ook wel wat onrustig. Hij wil dan zo dicht mogelijk bij me lopen. Het is erg lastig om hem een beetje uit mijn buurt te houden. Onzeker is hij dus sowieso wel.
Ik zag dat er binnenkort een schriktraining in Rijssen is, dat is redelijk in de buurt, alleen hebben we geen trailer :( Jammer! Als het allemaal een beetje meezit ga ik in mei of juni beginnen met lessen.