Mijne is nu 9mnd oud, Maar kent borstelen, halster enz. al. Dus ik dacht van, misschien dat jullie zeggen van, Je kan ook alwel vast beginnen met bijv: zn voetje vragen en hem dan met de hand strekken. (Ik zeg maar wat hoor:$)
Anoniem
Geplaatst: 10-03-10 21:21
Niet teveel doen in ieder geval Lekker altijd buiten met andere paardjes en af en toe kan je haar/hem er wel even uithalen voor een kort tijdje, laten wennen aan halstertje, braaf meelopen en halthouden, voetje leren geven, maar niet te vaak en niet te lang. En verder vooral lekker baby laten zijn en laten opvoeden door de andere paarden Als je nog geen ervaring hebt met veulens, zou ik het ook niet alleen doen, maar samen met iemand die er wel ervaring mee heeft.
Ons veulen is nu 10 maanden en kent al redelijk wat Aan het halster meelopen en vaststaan, poetsen en hoeven uitkrabben, over een zeil heenlopen, de vrachtwagen in- en uitlopen, naast en onder een stuk zeil.. Dapper ding is het!
Niks. Een veulen is het beste af om naast wat basisdingen, zoals hierboven genoemd, te zijn bij zijn moeder en soortgenoten, te groeien. Dingen als onder zeil doorlopen is een veulen gewoon in zijn koppie nog niet klaar voor en zal er ook niet van leren wat jij verwacht.
ik knuffel met mijn veulen en ze gaan met de moeder mee langs de weg en later met een ander volwassen paard. Verder gewoon poetsen en als ze te brutaal worden doe ik wat vrijwerk/grondwerk om ze op speelse wijze bij te brengen dat ik geen paard ben en ook geen speelmaatje.
Basis natuurlijk al wel toch? het is wel fijn dat een veulen je niet omverloopt en je loopt te bijten enz. en aan je aanrakingen enzo leren wennen kan toch ook geen kwaad?
Ben het met je eens kellytjuh2. Ik vind dat je een veulen wel aandacht moet geven in plaats van in de wei te gooien. Het veulen groeit wordt 3 jaar en dan moet je nog eens gaan beginnen met het laten wennen aan halster,voetjes geven enz. Nee ik vind dat je beter vroeg kan gaan beginnen met het wennen aan aanrakingen,halster,meelopen,voetjes geven enz.
snap Vjestagirl wel een beetje.. je moet een veulen natuurlijk niet overbelasten maar dat geld ook net zo goed voor aan 3 jarige net zoals Miranda06 al zegt. (natuurlijk moet je nooit overbelasten op welke leeftijd dan ook)
Vie
Geplaatst: 22-03-10 21:59
Ik ben van mening dat je best wel wat dingen kan doen met een veulen... Dat je ermee bezig bent, wil niet automatisch zeggen dat ie dan niet op de wei komt met soortgenootjes en niet lekker kan spelen, paard zijn, opgevoed kan worden...
Ik ben ondertussen aan mijn tweede veulen bezig. Nadat ik geroepen heb dat ik nooit meer aan een veulen zou beginen (het kost soms bloed, zweet en tranen en wachten duurt toch oh zo lang...) heb ik een half jaar geleden toch weer een jonkie bij gekocht.
Mijn andere is nu tegen de drie en ben bezig met inrijden. Nu ja, eigenlijk was het opstappen en wegwezen (zie onderschrift)... Dat is het resultaat van bezig zijn met mijn veulen. Wat ik zoal heb gedaan? Eerst de basis: meelopen, meedraven, netjes halthouden, achterwaarts gaan, voetjes geven, poetsen... Dan zijn we de weg op gegaan, véél wandelen. Als ze tussen de 1 - 1,5 was ben ik begonnen met vrijheidsdressuur, kusjes, ook voetjes allemaal op commando, jambette, bal vasthouden, targetten... Dat doe ik nu overiges met mijn 8 maanden oude ook, hij is heel enthousiast, zoekt zelf dingen uit. Ben het er dus niet mee eens dat ze in het koppie nog niet klaar voor zijn... Ze zijn donders slim, maarrr, je moet zijn/haar grenzen kennen en niet te veel willen! Schriktraining mt zeiltjes e.d. zijn ook al de revue gepasseerd.
Jong geleerd is oud gedaan. Maar ken de grenzen van je paardje.
Ik zou lekker wat tijd in het veulen steken. Lekker mee wandelen, zodat hij/zei al aan de grote wereld wend. Als het veulen 24 uur per dag op de wei staat, mist hij daarvan 1uur met jou echt niet hoor Dus ik zou lekker wat poetsen, en knuffelen, wandelen...
Dat vind ik iig beter dan maar op de wei gooien. Het kand wel maar dat is dan voor je zelf om dat te beslissen.
Desty
Geplaatst: 22-03-10 22:09
ik ben het volledig met Vie eens, heb nu ook een shetlander schatje van bijna 2. zelf heb ik heb vanaf dat ze 7 maanden was tot aan haar 10de maand veel door het dorp heen gewandeld en als maar terug voetjes vragen, aan het halster mee lopen, stoppen als ik stop.... ik ben van mening dat je ze helemaal niet hoeft te laten staan!! mijn shet komt altijd graag naar mij toe uit de groep om te gaan werken, ze vind het hartstikke leuk! vooral wandelen is helemaal haar ding ook dingen als zweetdekentje beentjes afspoelen en van die dingen heb ik haar ook al makkelijk aan kunnen leren. misschien is het wel gewoon een makkelijke
Tass
Geplaatst: 24-03-10 15:59
Ik ben net als Vie zegt ook al lekker met mijn jonkies bezig .
Netjes mee lopen en draven, achteruit, halt houden, opzij voor druk, lekker buiten wandelen. En lekker poetsen, voetje geven, kusjes geven en veeel knuffels .
ik heb die van mij al sinds zijn 5de maand. Moest hem snel verkeersmak maken want er was geen andre optie stond op stal lang een weg dus ja. Voor dat hij een jaar werd kon hij al voetjes geven vast staan geborsteld worden en netjes halster om en af en netjes naast je lopen. Hij had ook zn soort skippy bal in de padock daar was hij altijd mee aan jet jasse ook ging hij mee met ritjes dus naast het paard ging ook fietsen met hem heb het natuurlijk eerst opgebouwd. Nu kan hij al veel meer hij kan een pas geven knielen zeil lopen en onderdoor gewoon basis van grondwerk. Moest zeggen dat ik het beter vind om nu al wat je pony te doen dan als hij drie is je heb er alleen maar moeilijk heden mee en aan het knokken om hem naast je te houden etc etc. Die van mij staat 24/7 Buiten tussen leeftijdsgenootjes heeft het erg naar zijn zin maar wilt eigenlijk altijd wel met me mee maakt niet uit wat je met hem doe maar hij wilt het liefste met me mee. Dus nee ik kan me pony niet laten staan:P 4a5 keer in de week oefenen we en paar daagjes rust lekker grazen endat soort dingen
Naomiponne
Geplaatst: 03-06-10 20:55
Mijn shetlandertje is nu 1 jaar oud. Ik spring af en toe met hem, nouja, springen.. Het is meer balkjes stappen, omdat hij voor ik hem kocht, opgesloten zat in een stal en nooit naar buiten ging, moet hij extra beweging krijgen van de vee-arts. Maar in ieder geval, lekker poetsen, beetje beginnen met voetje geven en meelopen aan het halster kan dus echt geen kwaad hoor.