[AR] Hoe het mennen weer oppakken? * tips gevraagd *

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_17

Hoe het mennen weer oppakken? * tips gevraagd *

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 16:06

Hallo Bokkers,

Ik heb een ontzettend brave shetlander. We hebben haar nu een paar maanden en het gaat ontzettend goed. Ze word 4 keer per week bereden en verder longeren of wandelen we wat. Het is voor mij nog steeds een grote droom en uitdaging haar voor de sulky te hebben. Een paar dagen geleden heb ik contact opgenomen met vorige eigenaren en heb ik wat rondgevraagd. Tot mijn grote verbazing kreeg ik te horen dat ze vroeger altijd aangespannen heeft gelopen. En dus al jaren ervaring heeft hiermee. Ook heeft ze nooit nare ervaringen of ongelukken gehad tijdens het mennen. Nu is het ruim 1,5 tot 2 jaar geleden dat ze aangespannen is geweest. Ik wil dit gaan oppakken maar weet eigenlijk niet goed hoe ik dit het beste aan kan pakken. Ik heb me wat verdiept in het voorbereidend werk. Insulinda is al 200% verkeersmak dus daar hoeven we niet meer aan te werken. Maandag ben ik gaan werken met de lange teugel. En ik merk dat ze dit heel erg goed oppakt en laat merken dat ze dit prettig vind om te doen. De commando's: ho, halt, stap, draf enzovoort gingen goed. Ook het sturen verliep prima. Nu zou ik graag willen weten hoe jullie dit zouden aanpakken en hoe ik dit langzaam kan opbouwen?

Natuurlijk ga ik ook contact opnemen met iemand die meer ervaren is en wil ik mijn mendiploma gaan halen. Ik ga haar niet zonder begeleiding aanspannen.

Alle tips zijn welkom en mocht iemand een goed shetlander tuig hebben liggen wat ik kan overkopen hoor ik het graag.

Alvast ontzettend bedankt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:23

Je geeft zelf al aan dat je haar niet onbegeleid gaat inspannen e.d. en zelf ook een mencursus wil gaan doen. Dat zijn al 2 hele belangrijke dingen :)
Verder zou ik dus niet zomaar afgaan op het verhaal van de vorige eigenaren; die kunnen je prima vertellen dat ze vroeger altijd ingespannen is geweest en nooit ongelukken heeft gehad, maar dat kan jij natuurlijk niet controleren.
Beste is om gewoon bij de basis te beginnen, je weet het maar nooit en veiligheid voor alles.

Begin met lange lijnen en dubbele longe; kijk hoe ze reageert op stemcommando's en als dit alles nog niet bevestigd is of wat is weggezakt, vooral daar aan gaan werken, ook goed leren halthouden en blijven stilstaan. En hoe reageert ze op de menzweep?
Daarna kun je eens een tuigje opleggen, en misschien wat gaan slepen oid, kijk ook hoe ze reageert op druk op de strengen en borst, leer haar ook over de strengen te stappen, mocht ze dan eens bokken en met een been over een streng komen, dat ze niet direct in paniek raakt.

Het echte inspannen zou ik dus idd zeker niet zelf doen, maar met een ervaren persoon er bij. Verder zou ik ook wachten met het echte mennen tot je je mencursus hebt; mennen is meer dan alleen inspannen en maar gaan met die banaan ;)

Huppelkut

Re: Hoe het mennen weer oppakken? * tips gevraagd *

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:24

begeleiding vragen, er zitten vast wel menners bij je in de buurt. weet je ook hoelang het geleden is?

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 16:36

@ huppelkut
Dat staat in mijn post. Het is nu ongeveer 1,5 tot 2 jaar geleden. Moet ik de verhalen geloven heeft ze voorheen 5 jaar lang voor een sulky gelopen.

@JoyCiej007
Ik ben het met je eens dat ik verhalen niet zomaar moet geloven. Maar als ik het van 2 totaal verschillende mensen hoor mag ik er wel een beetje van uit gaan denk ik? Maar alsnog is het inderdaad verstandig om bij de basis te beginnen en dit wil ik ook gaan doen. Vooral voor mezelf is dit ook een goede les en alleen maar handig mocht de pony echt al ervaring hebben. De stemcommando's zitten er prima in. Halt is ook echt halt en ze loopt pas weer aan wanneer ik stap zeg. Dit is ook zo met het commando draf.
Momenteel ben ik wat aan het rondkijken voor een goed passend tuig en ben ik van plan om inderdaad flink te oefenen met lange lijnen, dubbellonge en blijven oefenen met de commando's.
Een menzweep heb ik nog niet geprobeerd en ik weet dus nog niet hoe ze hierop reageerd.
Heb in de buurt al iemand gevonden voor een mencursus en inspannen gebeurt ook niet eerder en zeker niet zonder begeleiding.
Bedankt voor je tips kan er zeker wat mee!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:40

Ja goed, ik ben van mening dat je nooit zomaar ergens vanuit moet gaan.... maargoed dat is persoonlijk. Je kan er rekening mee houden, en vaak merk je idd gaandeweg wel dat er een lichtje gaat branden bij zulke pony's, alsof je ze echt ziet denken 'heej leuk dit ken ik joh!'.
Toch is het altijd aan te raden de stappen allemaal nog eens door te nemen, ze zullen het misschien niet verleren maar sommige dingen kunnen wel wat weggezakt zijn, en dan is een extra bevestiging toch altijd wel fijn.
Lange lijnen en dubbele longe is inderdaad altijd een fijne en goede voorbereiding, jullie zullen toch ook een beetje aan elkaar moeten wennen, aftasten hoe ze reageert en wat ze heeft geleerd en hoe.

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 16:44

@JoyCiej007
Ik ben het ook helemaal met je eens. Gewoon vanaf het begin beginnen. Vooral omdat ik zelf ook nog geen ervaring heb met mennen. Heb 11 jaar lang paard gereden maar de mensport is toch totaal anders. Dan had ik nog een vraag aan jou en de andere bokkers. Wat is een goed tuig om mee te beginnen en ook een beetje voordelig omdat het is om mee te starten en om te kijken hoe het mennen van beide kanten bevalt? Wat raad je aan?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:51

Anouk_17 schreef:
@JoyCiej007
Ik ben het ook helemaal met je eens. Gewoon vanaf het begin beginnen. Vooral omdat ik zelf ook nog geen ervaring heb met mennen. Heb 11 jaar lang paard gereden maar de mensport is toch totaal anders. Dan had ik nog een vraag aan jou en de andere bokkers. Wat is een goed tuig om mee te beginnen en ook een beetje voordelig omdat het is om mee te starten en om te kijken hoe het mennen van beide kanten bevalt? Wat raad je aan?

Als je zelf geen ervaring hebt met het mennen zou ik het inderdaad rustig aan doen, zodat je er zelf ook nog iets van op steekt, mennen is idd heel wat anders dan het rijden ohz. Zag dat je ook een topic op EA Gezocht had geopend waarin je op zoek bent naar een leuke sulky en mooi tuigje.

Tsja een goed tuigje.... er zijn daar al veel topics over geweest, daar zou je eventueel de zoekfunctie voor kunnen gebruiken. Maar hier op bokt en ook MP worden regelmatig leuke 2dehands tuigjes aangeboden voor vaak niet al te veel geld. Persoonlijk ben ik zelf niet zo weg van de touwstrengentuigjes die je vaak ziet, nieuw voor 90 euro, vind het leer geen goede kwaliteit, zo hard als steen en ook van de stiksels en pasvorm ben ik niet weg, maargoed dat is persoonlijk.

deze heeft laatst nog tekoop gestaan op bokt, maar topic is wel gesloten dus weet niet of het tuigje er nog is, maar je zou het kunnen vragen:
[EA-TK-AP] Te Koop: Gloednieuw Shetlander enkelspantuig maat Mini Shet

Verder vind ik het altijd belangrijk dat het leer een beetje soepel is en geen kartonkwaliteit, let ook op de stiksels dat deze ín het leer liggen, en niet er bovenop. Verder is het afhankelijk wat je van een tuigje verwacht, ik rijdt voornamelijk recreatief maar wel erg intensief, en we starten af en toe eens een wedstrijd. Mijn tuig moet dan dus ook erg stevig zijn, en lekker soepel want m'n pony heeft een erg gevoelig huidje en krijgt zo'n beetje overal wel schuurplekjes en wondjes van.
Maar tegenwoordig zijn er ook 2dehands vaak wel leuke, goede tuigjes te krijgen voor niet al te veel geld; denk dat je met een budget van 250 á 300 euro toch al wel een héel eind komt :)

Edit: volgens mij zijn hier ook wel goede ervaringen mee; leuk prijsje en geschikt om mee te beginnen.
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 004660/158

Al vind ik het persoonlijk wel fijn om het tuig eerst te kunnen voelen en zien, alvorens ik het koop.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:27

Wij hadden voor het bij-tuigje (voor die enkele keer dat we met 2 pony's tegelijk gingen mennen) gewoon een tweedehands tuig gekocht, dat koste onder de 100 euro en uiteindelijk koos ik er vaker voor om dat tuig te gebruiken dan het nieuwe tuig (ook geen extreem duur tuig) omdat het gewoon heerlijk soepel was.
Gewoon ook even rondkijken op marktplaats naar advertenties in de buurt zodat je het kunt voelen, bekijken (al heb ik ook wel eens een tweedehands tuig laten opsturen en dat was ook super)
Zeker omdat je nog niet weet of jullie het wel leuk vinden (zowel de pony als jijzelf), zou ik liever een net tweedehands tuig kopen. Een "goedkoop" nieuw tuig (heb die helemaal in het begin ook gehad en het gaat allemaal best en het doet wat het moet doen, maar het voelt gewoon niet prettig en je ziet/voelt dat het goedkoop leer is) zou ik zelf niet snel meer voor gaan.