Anouk_17 schreef:@JoyCiej007
Ik ben het ook helemaal met je eens. Gewoon vanaf het begin beginnen. Vooral omdat ik zelf ook nog geen ervaring heb met mennen. Heb 11 jaar lang paard gereden maar de mensport is toch totaal anders. Dan had ik nog een vraag aan jou en de andere bokkers. Wat is een goed tuig om mee te beginnen en ook een beetje voordelig omdat het is om mee te starten en om te kijken hoe het mennen van beide kanten bevalt? Wat raad je aan?
Als je zelf geen ervaring hebt met het mennen zou ik het inderdaad rustig aan doen, zodat je er zelf ook nog iets van op steekt, mennen is idd heel wat anders dan het rijden ohz. Zag dat je ook een topic op EA Gezocht had geopend waarin je op zoek bent naar een leuke sulky en mooi tuigje.
Tsja een goed tuigje.... er zijn daar al veel topics over geweest, daar zou je eventueel de zoekfunctie voor kunnen gebruiken. Maar hier op bokt en ook MP worden regelmatig leuke 2dehands tuigjes aangeboden voor vaak niet al te veel geld. Persoonlijk ben ik zelf niet zo weg van de touwstrengentuigjes die je vaak ziet, nieuw voor 90 euro, vind het leer geen goede kwaliteit, zo hard als steen en ook van de stiksels en pasvorm ben ik niet weg, maargoed dat is persoonlijk.
deze heeft laatst nog tekoop gestaan op bokt, maar topic is wel gesloten dus weet niet of het tuigje er nog is, maar je zou het kunnen vragen:
[EA-TK-AP] Te Koop: Gloednieuw Shetlander enkelspantuig maat Mini Shet
Verder vind ik het altijd belangrijk dat het leer een beetje soepel is en geen kartonkwaliteit, let ook op de stiksels dat deze ín het leer liggen, en niet er bovenop. Verder is het afhankelijk wat je van een tuigje verwacht, ik rijdt voornamelijk recreatief maar wel erg intensief, en we starten af en toe eens een wedstrijd. Mijn tuig moet dan dus ook erg stevig zijn, en lekker soepel want m'n pony heeft een erg gevoelig huidje en krijgt zo'n beetje overal wel schuurplekjes en wondjes van.
Maar tegenwoordig zijn er ook 2dehands vaak wel leuke, goede tuigjes te krijgen voor niet al te veel geld; denk dat je met een budget van 250 á 300 euro toch al wel een héel eind komt 
Edit: volgens mij zijn hier ook wel goede ervaringen mee; leuk prijsje en geschikt om mee te beginnen.
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 004660/158
Al vind ik het persoonlijk wel fijn om het tuig eerst te kunnen voelen en zien, alvorens ik het koop.