Hoefschoen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dreambeats

Hoefschoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 19:46

Hey allemaal,

Deze zomer zou ik graag vele rallys gaan rijden met mijn pony. Maar ze is onbeslagen - en dat wil ik ook zo houden.
Natuurlijk, na een paar van die wandelingen, komen haar hoeven vrij kort te staan. Dus zoek ik naar een oplossing.
Ik had gehoord van hoefschoenen, maar vind deze vrij duur in aankoop. Hebben jullie er ervaring mee, hoe reageerde je paard, gaan ze lang mee, is het handig (ook door modder etc), ... Of weten jullie een plaats waar men ze voor niet al te veel geld verkoopt?
Of misschien heeft iemand nog een andere oplossing. Nu ja, als ik écht niets vind dan rijden we gewoon wat minder rally's maar het zou natuurlijk leuker zijn anders ;)

Hopelijk hebben jullie tips
Groetjes
Babette

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 20:08

Kort voor het oog of loopt je paard gevoelig? Dikke kans dat de hoeven van je paard een natuurlijke lengte hebben nu. Veel beslagen hoeven zijn te lang en dat beeld is onze referentie nog al te vaak helaas.

Afbeelding

Hoefschoenen zijn in veel gevallen niet eens nodig. Slechts als overgangsfase voor hele slechte hoeven die van de ijzers komen. Een goede bekapping is wel belangrijk. Kijk eens op www.hoefnatuurlijk.nl

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 20:15

Arabesk schreef:
Kort voor het oog of loopt je paard gevoelig? Dikke kans dat de hoeven van je paard een natuurlijke lengte hebben nu. Veel beslagen hoeven zijn te lang en dat beeld is onze referentie nog al te vaak helaas.

Afbeelding

Hoefschoenen zijn in veel gevallen niet eens nodig. Slechts als overgangsfase voor hele slechte hoeven die van de ijzers komen. Een goede bekapping is wel belangrijk. Kijk eens op http://www.hoefnatuurlijk.nl

Nee, ze staan goed. Maar wekelijks 30 km is wel te veel voor haar hoeven ,daarom. Er gaan teveel scheurtjes in komen vrees ik.
Bedankt voor de site, maar woon in België en hier is het NH nog niet zo ver als in Nederland, heb ik de indruk

TurdusMerula

Re: Hoefschoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 19:43

Komt je pony regelmatig op het harde? :)

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 19:45

TurdusMerula schreef:
Komt je pony regelmatig op het harde? :)

Ja, zeker... We gaan regelmatig wandelen. Dat is allemaal geen probleem.
Het komt pas als we wekelijks 30 km gaan stappen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:23

30 km is echt geen probleem hoor. Dat scheuren en brokkelen komt doordat de wand te lang wordt. Als je wekelijks even rondvijlt is dat ook over.

NB is op zich wel ver hoor in België. Notabene twee locaties van paardnatuurlijk zitten in België: Riemst en Koewacht.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 17:43

Arabesk schreef:
30 km is echt geen probleem hoor. Dat scheuren en brokkelen komt doordat de wand te lang wordt. Als je wekelijks even rondvijlt is dat ook over.

NB is op zich wel ver hoor in België. Notabene twee locaties van paardnatuurlijk zitten in België: Riemst en Koewacht.

Wat is NB? Riemst en Koewacht zijn ver van waar ik woon.
Eén keer 30 km is geen probleem, idd. Maar als ik dat min of meer wekelijks doe is dat wel een probleempje

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:00

@Arabesk: Opzich zou ik het met je eens zijn maar ik moet helaas zeggen dat dit niet voor alle paarden hetzelfde is. Zeker niet als een paard normaal bekapt is geweest ipv natuurlijk bekapt. Ik heb onderandere door jou advies mijn pony onbeslagen gelaten. Goed laten wennen aan harde ondergrond etc, zeker 2 maanden de tijd voor genomen. Maar hij liep zich op een gegeven moment toch het gevoelige in. Nu staat hij achter op ijzers. Voor de voorhoeven heb ik hoefschoenen en die gebruik ik als hij daar wat te kort komt te staan. De rede van het beslaan was het gebrek aan tijd en een grote trektocht in de planning, levering had te lang geduurd en je wil je pony niet kreupel rijden.

Ik denk dat dit verschil vooral komt door het verschil in bekappen. Bijn traditioneel bekappen wordt de hoef ingekort, niet genoeg rond gevijlt en vaak iets te lang gelaten. Bij natuurlijk bekappen bekapt men veel vaker, men houdt het bij en vijlt goed rond. Vergelijk het met je eigen nagels, vijl je ze regelmatig worden ze heel hard en sterk. Doe je dit eens een keer dan veranderd er niets in de hardheid. Hier zitten echter geen natuurlijk bekappers en wordt ik tot andere maatregelen gedwongen, helaas.

@TS: Ik denk dat een setje hoefschoenen om achter de hand te houden. Ik ben net als arabesk ook geen absolute voorstander van beslaan, hoefschoenen zijn imo veel beter. Ik raad vooral het merk easyboot aan. Zij hebben heel veel verschillende moddellen. Zorg altijd dat je een gaither bevestigd, de gaither is een band die om de koot gaat en de hoefschoen van extra houvast voorziet. Ik heb de easyboot grip, bedoeld voor het rijden in modder, sneeuw en op nat gras. Zeer tevreden hier over. Mijn pony reageerde heel normaal op zijn hoefschoenen, tilde niet overdreven zijn benen op, liep er zo mee weg. Als je hoefschoenen niet constant gebruikt en ze achter de hand houd tot je paard te kort staat gaan ze heel lang mee en is de aankoop prijs gewoon relatief.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:43

Babette3 schreef:
Arabesk schreef:

Wat is NB? Riemst en Koewacht zijn ver van waar ik woon.
Eén keer 30 km is geen probleem, idd. Maar als ik dat min of meer wekelijks doe is dat wel een probleempje

Daar wordt de cursus natuurlijk bekappen gegeven van paardnatuurlijk, zodat je zelf tussentijds gezonde hoeven leert onderhouden.

Meer info zie www.natuurlijkbekappen.nl

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:52

Citaat:
Bijn traditioneel bekappen wordt de hoef ingekort, niet genoeg rond gevijlt en vaak iets te lang gelaten.

@Lara_Silver; ik denk niet dat je per definitie kunt zeggen wat 'de' manier van traditioneel bekappen is. Mijn vorige smid bekapte iig niet zo en met mijn paard kan ik gerust heel wat kilometers maken zonder dat ik onderweg teveel hoef kwijt raakt ;)

Ik denk dat je, als je je paard maar genoeg tijd geeft om te wennen, altijd harde hoeven kweekt met op het harde lopen. Ongeacht 'traditioneel' of natuurlijk bekapt. Ik merk nu qua hardheid/slijtage iig weinig verschil tussen hoe mij paard nu bekapt word (natuurlijk) of hoe ze eerst bekapt werd.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:58

wimmus schreef:
Citaat:
Bijn traditioneel bekappen wordt de hoef ingekort, niet genoeg rond gevijlt en vaak iets te lang gelaten.

@Lara_Silver; ik denk niet dat je per definitie kunt zeggen wat 'de' manier van traditioneel bekappen is. Mijn vorige smid bekapte iig niet zo en met mijn paard kan ik gerust heel wat kilometers maken zonder dat ik onderweg teveel hoef kwijt raakt ;)

Ik denk dat je, als je je paard maar genoeg tijd geeft om te wennen, altijd harde hoeven kweekt met op het harde lopen. Ongeacht 'traditioneel' of natuurlijk bekapt. Ik merk nu qua hardheid/slijtage iig weinig verschil tussen hoe mij paard nu bekapt word (natuurlijk) of hoe ze eerst bekapt werd.

Over dat bekappen ben ik het met je eens. Maar jammergenoeg gaat de rest echt niet voor ieder paard op. In de zomer waren de intensieve ritten (minsten 4 uur per rit) 4 keer per week, overwegend op asfalt écht gewoon teveel voor zijn hoeven. Deze waren in prima conditie en heb 2 maanden vantevoren echt regelmatig op alsfalt gereden om ze te laten wennen. Hij liep op een gegeven moment echt bijna kreupel, en toen vond ik het echt genoeg. Zoals ik al zei, je moet naar het paard kijken, en dan het sommetje maken. Niet het sommetje maken en het paard negeren.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:18

Aan de andere kant.. is 2 maanden reëel om hoeven écht te laten 'wennen'?
Ik denk dat het wel een jaar (meerdere?) kan duren voordat een paard echt 100km per week maken kan.

En als je die tijd niet hebt, dan is een andere optie idd beter dan het welzijn van je paard uit het oog verliezen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:30

wimmus schreef:
Ik denk dat het wel een jaar (meerdere?) kan duren voordat een paard echt 100km per week maken kan.

En als je die tijd niet hebt, dan is een andere optie idd beter dan het welzijn van je paard uit het oog verliezen.

Als je die tijd niet hebt, jaag je een paard over zijn natuurlijke grenzen heen imo... :7

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:31

wimmus schreef:

Precies dat is waar ik op doel, gelijk heb je. Nu vind ik het absoluut stom dat voor de achterhoeven hoefschoenen niet kunnen. (hij verliest ze bij de eerst galop, de goede maat, het is echt een mysterie) Daarom heb ik voor ijzers gekozen. Gelukkig houden op de voorhoeven de hoefschoenen perfect dus daar hanteer ik gewoon de techniek; blootvoets rijden, hoeven te kort = hoefschoenen erom, zo kunnen ze groeien en dan weer blootvoets. Zal ik mijn pony ooit totaal blootvoets krijgen? Geen idee, zou het graag hebben, nu moet ik het echter doen met een half bloodvoetse pony voor de bestwil van zijn hoeven. Het is niet 100 % ideaal maargoed ik kan ook niet alles perfect doen.

Definieer natuurlijke grenzen Arabesk? Moest die smiley nu echt? Wat kinderachtig.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 19:55

Een natuurlijk bekapper, zou dat echt helpen tegen het afslijten van de hoeven volgens jullie?
Ze moet nu toch bekapt worden, dus ga ik dat wel eens proberen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:57

Babette3 schreef:
Een natuurlijk bekapper, zou dat echt helpen tegen het afslijten van de hoeven volgens jullie?

Natuurlijk bekappen betekend dat de hoef zich op termijn gaat versterken, dit resultaat merk je nog niet naar de eerste behandeling omdat je de hoef anders bekapt. Echter lijkt het mij dat het op langere termijn een sterkere hoef levert dan een traditioneel bekapte.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 19:58

Lara_Silver schreef:
Babette3 schreef:

Natuurlijk bekappen betekend dat de hoef zich op termijn gaat versterken, dit resultaat merk je nog niet naar de eerste behandeling omdat je de hoef anders bekapt. Echter lijkt het mij dat het op langere termijn een sterkere hoef levert dan een traditioneel bekapte.

Dus dat zou op termijn wel een oplossing zijn?
Dan ga ik het sowieso doen, dan stellen we de rallys gewoon nog een jaartje uit.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:00

Ik ben het wel met Arabesk eens.
De overgang naar natuurlijk bekappen neemt wel wat tijd in beslag, totdat de hoeven meer gewend zijn.
Als je die tijd pakt betaalt zich dat later uit, en je kunt de boel overbruggen met hoefschoenen. :)
Daarbij zijn er een aantal factoren die de boel beïnvloeden: de manier waarop je je paard houd. Die dingen kun je nooit los van elkaar zien.

@ TS, lees je eens goed in, struin topics af, kijk op Paard Natuurlijk en Hoef Natuurlijk (in mijn profiel staan nog wel wat linkjes, hoewel nog niet helemaal compleet) - zo kun je voor jezelf een afgewogen keuze maken.

Ik ben in elk geval nog steeds ontzettend blij dat ik 'nb'. :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:01

Babette3 schreef:
Dus dat zou op termijn wel een oplossing zijn?
Dan ga ik het sowieso doen, dan stellen we de rallys gewoon nog een jaartje uit.

Ja dat zou op termijn wel op oplossing zijn ja. :)

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 20:11

TurdusMerula schreef:
Ik ben het wel met Arabesk eens.
De overgang naar natuurlijk bekappen neemt wel wat tijd in beslag, totdat de hoeven meer gewend zijn.
Als je die tijd pakt betaalt zich dat later uit, en je kunt de boel overbruggen met hoefschoenen. :)
Daarbij zijn er een aantal factoren die de boel beïnvloeden: de manier waarop je je paard houd. Die dingen kun je nooit los van elkaar zien.

@ TS, lees je eens goed in, struin topics af, kijk op Paard Natuurlijk en Hoef Natuurlijk (in mijn profiel staan nog wel wat linkjes, hoewel nog niet helemaal compleet) - zo kun je voor jezelf een afgewogen keuze maken.

Ik ben in elk geval nog steeds ontzettend blij dat ik 'nb'. :)

Internet heb ik al afgeschuimd :P
Ik heb de tijd, ik kan gerust enkele rallys rijden, waar haar voeten dan ook goed bij blijven.
Maar dan opteer ik voor, op termijn, een natuurlijk bekapper.
Bedankt voor de info.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:12

Zeker doen, ik heb in geval nog geen dag spijt gehad en ook het harde bewijs gezien van wat er allemaal kan. ;)
Als je nog vragen hebt, vooral stellen. :)