Rijden met Hackmore

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rajaniii

Rijden met Hackmore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 19:51

hallo,

ik heb gister besloten nadat ik bijna naast mijn pony lag en mijn handen vol had aan meneer te starten met bitloos.
dit omdat hij dan het bit niet kan beetpakken en hij gevoelig is voor druk op de neus.
nu wil ik een Hackmore gaan proberen, ook omdat ik veel meer op mijn benen moet gaan rijden.
nu had ik de vraag welke Hackmore ik moet hebben en hoe het allemaal Precies werkt in de praktijk.

groetjes Rajani

skins

Re: Rijden met Hackmore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:27

Ik heb al veel positieve ervaringen gehoord over de S-Hack.
Maar bedenkt wel dat je niet met constante contactteugel kunt rijden als je op Hackmore rijdt ;).

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:07

..en bedenk je ook dat overstappen naar bitloos waarschijnlijk je probleem niet zal oplossen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:11

Waarom zou je meteen een Hackamore pakken? Ik ben niet per definitie tegen een hackamore, de optoming is zo streng als de ruiterhand, maar bij een hackamore komt er ook nog een hefboomwerking bij.
Heb je al enige ervaring met bitloos rijden?

Neela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:14

ik heb ook altijd bij mij fjord met een hackemore gereden en gerageerde veel beter.... bit deed die alleen maar vervelend en deed rare dingen. toen ben ik overgestapt naar hackemore(eerst die van me vriendin geleend) en ging super.
je moet idd niet constante contactteugel kunt rijden .
maar ik reed met los teugeltje en deed veel met me beenwerk ging super...
maar nu ze verkocht is rijd ze met bit... ze vind het niet zo prettig.maar iedereen eigen meining erover.

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 16:03

Hannah_Menno schreef:
Waarom zou je meteen een Hackamore pakken? Ik ben niet per definitie tegen een hackamore, de optoming is zo streng als de ruiterhand, maar bij een hackamore komt er ook nog een hefboomwerking bij.
Heb je al enige ervaring met bitloos rijden?

nee dat heb ik niet, maar heb ook geen zin om een compeet nieuw bitloos hoofdstel aan te schaffen aangezien ik net een nieuw hoofdstel heb.
en omdat ik ook veel meer op mijn zit wil gaan rijden.

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 16:06

wimmus schreef:
..en bedenk je ook dat overstappen naar bitloos waarschijnlijk je probleem niet zal oplossen.

ik denk dus van wel, aangezien mijn pony er gevoelig is voor druk op zijn neus en achter zijn oren.
ik heb hem ook wel eens op halster gereden en dan sturen met je benen zegmaar, dit pakte hij super op en hij was ook een stuk rustiger!
en als ik het niet probeer weet je het nooit namelijk ;)

@ Katia1993:
nee dat wist ik al, maar opzich is dat niet echt een groot probleem. het is ook meer voor thuis en soms op buitenrit zodat hij zich leert ontspannen op mijn zit zegmaar.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:22

Een scherpere optoming pakken lost helemaal niets op :n
De mogelijkheid van je paard om het bit 'vast te pakken' afnemen, lost evenmin iets op.

Als je meer op je zit rijden wilt, maakt het niets uit wat er aan het paardenhoofd hangt.

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 20:20

nou ja ik heb even een vriendin gevraagd die wel met Nature dingen bezig is en zij komt van het weekend mij even helpen met hackmore en touwhalster en mocht van iemand een biloos hoofdstel lenen, dus ik kijk wel even waar hij het best op reageert.

@ Wimmus:
sorry ben het hier niet helemaal mee eens, een bit kan net zo scherp inwerken namelijk ;) en het feit dat hij op een halster veel rustiger loopt dan op hoofdstel is er gewoon. en in mijn ogen maakt het wel degelijk uit wat je aan het paardenhoofd hangt, ook omdat ik er al een erg zacht bit in heb hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:21

Wat is de reden dat je pony z'n bit zo vastpakt?

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 20:27

Sonja schreef:

als hij iets eng vind dan schiet hij er gelijk van door en kan ik hem niet houden.
ik had afgelopen weekend wedstrijd en bij het inrijden was hij supergoed!
ik kom de baan in en meneer verstrakt, de eerste proef had ik wel een wp(180) maar ook lamme armen van het inhouden.
de 2de proef was ik net bezig en toen verstijfde meneer totaal en ik had geen controle meer. hij pakte het bit beet en ik kon niet veel meer, heb het nog geprobeerd maar heb het nogwel geprobeerd. maar het wou niet meer dus ben er maar vrijwillig uit gegaan!

en soms is hij dat thuis ook, dan zint iets hem niet en dan verstrakt hij van top tot teen.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:33

Een hackamore is imo veel scherper dan een (zacht) bit. Dat een bit scherp kán inwerken, is geheel de hand van de ruiter.

Dat hij op een halster rustiger loopt, kan ook te maken hebben dat je daar wellicht minder moeilijke oefeningen vraagt. Bij buitenritten zal je paard met een hackamore waarschijnlijk precies hetzelfde reageren.

Tenzij er iets mis is met zijn tanden, hoeft bitloos helemaal niet beter te werken.
Imo is bitloos geen oplossing, het verdiepen in het waarom je paard dat doet wel.

Ik lees uit bovenstaande dat de grootste reden angst is (verstrakken)
Het maakt daarbij niets uit wat je aan je paard z'n hoofd hangt, want wel of geen bit heeft niets met angst te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:34

Dan betwijfel ik of een hackemore je oplossing gaat zijn. Probleem wordt er niet mee verholpen.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:49

je kunt het altijd proberen. ga dan voor een hm met korte scharen, lange of s zijn altijd scherper

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 20:12

Een hackemore heeft een hefboomwerking. Dat wil zeggen dat het de kracht waarmee jij de teugels aanraakt vele malen versterkt. Als de scharen 10 cm lang zijn, komt de kracht aan de andere kant 10x sterker door.

Stel jij geeft een kracht van ongeveer 200 gram (een boek optillen) dan komt dat als twee kilo door!!! Dat is evenveel als twee melkflessen optillen.

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 18:16

wimmus schreef:
Een hackamore is imo veel scherper dan een (zacht) bit. Dat een bit scherp kán inwerken, is geheel de hand van de ruiter.

Dat hij op een halster rustiger loopt, kan ook te maken hebben dat je daar wellicht minder moeilijke oefeningen vraagt. Bij buitenritten zal je paard met een hackamore waarschijnlijk precies hetzelfde reageren.

Tenzij er iets mis is met zijn tanden, hoeft bitloos helemaal niet beter te werken.
Imo is bitloos geen oplossing, het verdiepen in het waarom je paard dat doet wel.

Ik lees uit bovenstaande dat de grootste reden angst is (verstrakken)
Het maakt daarbij niets uit wat je aan je paard z'n hoofd hangt, want wel of geen bit heeft niets met angst te maken.

ik heb me er wel in verdiept maar ik kom er niet uit als mijn pony er ineens vandoor schiet!
en misschien werkt het wel bij hem, maar goed ik kan van een vriendin een bitloos hoofdstel lenen dus die ga ik ook uitproberen.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:07

Ik zou vooral intensieve schriktraining met je paard gaan doen zodat hij al minder angstig/gestresst is.

Verder zou ik me niet vast pinnen op een hackemore. Probeer eens vanalles uit, er bestaat een uitleen-dienst voor bitloze optomingen.

En rijden met je benen en zit moet niet alleen omdat je bitloos rijdt maar ook als je met bit rijdt! Als je dat niet doet ga je binnenkort evengoed problemen hebben met je bitloze optoming want een paard kan nog zo goed reageren op neusdruk, als het erop aankomt kan hij ook daar gewoon los door gaan.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:18

Rajaniii schreef:
Sonja schreef:

als hij iets eng vind dan schiet hij er gelijk van door en kan ik hem niet houden.
ik had afgelopen weekend wedstrijd en bij het inrijden was hij supergoed!
ik kom de baan in en meneer verstrakt, de eerste proef had ik wel een wp(180) maar ook lamme armen van het inhouden.
de 2de proef was ik net bezig en toen verstijfde meneer totaal en ik had geen controle meer. hij pakte het bit beet en ik kon niet veel meer, heb het nog geprobeerd maar heb het nogwel geprobeerd. maar het wou niet meer dus ben er maar vrijwillig uit gegaan!

en soms is hij dat thuis ook, dan zint iets hem niet en dan verstrakt hij van top tot teen.

Wat voor bit heb je nu in, en past het goed/ hangt het op de juiste hoogte?
Had je commentaar in je eerste proef?

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 23:01

ja het bit past wel goed, ik heb laatst een nieuw hoofdstel gekocht maar gelijk bij instructie gevraagd of het goed zat en dat was wel zo.
ik ga trouwens ook vanalles uitproberen, om te kijken of het misschien helpt ;)
ik rij opzich ookwel op mijn benen en zit maar het word moeilijk als hij zichzelf helemaal klem zet, ook weet ik nog dat meneer eerst zo slim was om mijn enkel gebroken bit recht zijn gehemelte in te steken met zijn tong op een of andere rare manier, dus ik dacht ik doe dubbelgebroken bit in, blijkt dat hij dat middenstukje ook rechtop zet. misschien was dit ookwel gebeurt nadat hij schrok! :|

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:33

Misschien vind je paard een gebroken bit gewoon niet fijn. Je kan eens een ongebroken trensje proberen, dat geeft minder gerommel in de mond en kan voor sommige paarden al een hele aangename verandering zijn. Mijn paard vindt gebroken bitten ook niet fijn, die loopt veel beter op ongebroken.