Jambette/Flemen leren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Kaira_

Jambette/Flemen leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 13:18

Heey,
Met mijn verzorgpony ben ik pas begonnen met vrijheidsdressuur, een paar kleine dingen kan ze al :)
Maar hoe hebben jullie de Jambette geleerd? En het flemen? Want met de sites kom er niet echt uit :n
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :D Alvast bedankt :)

Captain

Re: Jambette/Flemen leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 15:30

Met deze site kom je er zeker uit;
www.everyoneweb.com/NALANTA (site van vriendin en mij)
Er staat zelfs een voorbeeldfilmpje bij het flemen en de Jambette! ;)
Maar ik zal het alsnog even hier neer zetten. (Kijk gerust op de site, staan een hoop tips en trucs in!)

Jambette;
Aanleren heb ik zo gedaan; met het puntje van de zweep in de kootholte van mijn paard kietelen. Paard tilde been op en ik clickte ([***] met clicker) en beloonde. Dit een aantal keer herhaald. Toen ben ik er een commando aan gaan plakken. Dit weer een aantal keer herhaald. Gestopt en de volgende training weer begonnen. Na een aantal keer zat het commando er goed in. Het kunstje was alleen nog niet goed, het was nl. nog geen Jambette. Hij tilde zijn been op en stampte hem hard neer maar nog geen Jambette. Toen heb ik zijn been opgepakt (zie je ook in voorbeeldfilmpje) en de beweging van de Jambette gemaakt. En tóen had meneer het door en zat de Jambette erin.

Voor het flemen heb je veel verschillende manieren. Paarden doen het bij vreemde geuren/smaken maar zie die maar eens te vinden! :D Menno deed het toen ik zijn neus nat maakte, ik ken meer paarden die het op die manier aangeleerd hebben. Neus natmaken, het commando eraankoppelen en het flemen zat erin.

Je kunt ook (zo heb ik het mijn andere verzorgpaard geleerd) een snoepje boven de bovenlip van je paard houden. Deze zal dan zijn bovenlip optrekken en zo kun je het flemen ook aanleren! :)

ChicaxIlke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:32

ik wil die filmpjes wel eens zien.. want zou mijn paard het ook graag willen aanleren. helaas werkt je site niet bij mij..
verkeerde link misschien?

xx

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:45

Klopt, site werkt even niet. We weten niet hoe dat komt maar hopen dattie snel de lucht weer in gaat! :)
filmpjes;

flemen

Jambette

Moeten eigenlijk een keertje vernieuwd worden maar daar is een beetje weinig tijd voor.. :=

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:00

Ik zou toch willen benadrukken dat je bij het aanleren van de jambette NAAST je paard (schouderhoogte) moet staan. In het filmpje zie je bij het aanleren de mensen voor het paard staan.

Dit is gevaarlijk omdat een paard bij het aanleren van een nieuwe oefening zijn kunstje vaak te pas en te onpas laat zien omdat hij de juiste cue nog niet weet. Als jij er voor staan bij het aanleren, kan dat al heel snel een cue worden. Je loopt dan de kans dat hij naar voren schopt en jou raakt, in de hoop op een beloning. Ook negatieve aandacht is aandacht...

Dus, mijn tip is: blijf naast je paard staan bij het aanleren van de jambette en Spaanse pas. Het is erg verleidelijk om voor het paard te gaan staan omdat het lijkt alsof je paard dan eerder snapt dat hij zijn been moet optillen. ;) Aan het eind van het filmpje zie je wel een paar mensen naast het paard staan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:05

Klopt, zoals ik al zei; we moeten de filmpjes eigenlijk nog even aanpassen. ;) Ik sta nu nooit meer voor mijn paard om de Jambette te vragen aangezien voor hem staan het commando voor de spagaat is. ;)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:03

De manier van aanleren is inderdaad ok.
Ik heb ziggy de jambette geleerd, door zelf te schrapen, en te clicken wanneer hij het nadeed, en op het juiste moment klikken.

inmiddels kan ik gewoon van af de zijkant naar het been wat omhoog moet KIJKEN, zonder iets te zeggen, dan krijg ik dit:
Afbeelding

Op deze foto is mijn commando ook duidelijk te zien, het kijken naar het juiste been.
Op deze manier kan ik ook wisselen van been.

Het kost dus wat tijd om de jambette perfect te krijgen, dus neem er wél de tijd voor.

Hetzelfde geld voor flehmen, niet moeilijk als je paard het uit zichzelf aanbied. Doet hij dat niet, is er veel tijd en geduld voor nodig om het flehmen te verbeteren.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 10:44

Site doet het weer! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:45

Ik ben daar ook met mijn paard mee bezig.
Ze doet haar been wel al omhoog, maar strekt het been nog niet.
Een soort hoeven uitkrab stand.
Hadden jullie dit ook? En hoe werk je dit uit na de echte jambette?