[AR] zelf Fjord beleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

zelf Fjord beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 02:28

of ik word nu aangevallen door heel bokt, of ik krijg fijne reacties. Maar ik waag het er toch op
Maar mijn vraag is dus wat is jullie ervaring met het zelf beleren van pony's?
Ik heb een Fjordenruin van 5 jaar die ik graag voor de koets wil hebben. We heben nog een Fjordenmerrie van 9 die al enkele jaren in de koets staat. Dit bevalt me zo goed dat ik mijn ruin ook graag voor de koets wil hebben.

Ik heb al wel ervaring met het beleren van pony's voor de koets. Alleen nu wil ik het voor het eerst echt zelf doen.
Normaal deed ik dit samen met iemand anders die dit maandelijks deed.
Natuurlijk zal er wel iemand helpen die mijn pony begeleid tijdens de eerste keren slepen / voor de koets zetten.
Ondertussen ben ik al zover dat mijn Fjord het tuig goed acepteerd en al blokjes om stapt en draaft met mij erachteraan.
Nu wil ik als het weer wat beter word gaan slepen met 2 autbanden en hierna een plank/pallet.
Mocht dit alles goed gaan wil ik hem graag een keer voor onze koets zetten. ( mocht ik me zeker voelen natuurlijk anders begin ik er niet aan ).
Ik wil voor de veiligheid wel een slagriem gaan gebruiken omdat hij onder het rijden nog wel eens wil bokken.
natuurlijk men ik hem dan eerst in een afgesloten bak met iemand erbij die hem nog aan de longeerlijn begeleid.
mocht dit echt echt goed gaan dan waag ik me naar buiten, dit wel met mijn fjordenmerrie onder de man voorop.

wat is jullie ervaring hiermee, en vergeet ik in mijn omschrijving misschien nog dingen?
ik ben dus geen pennymeisje die even haar fjordje in de koets wil gooien, ik wil dit rustig en veilig doen.
en ik vind het een uitdaging om het eens zelf te proberen, ik ken mijn pony goed en weet dus ook wanneer het hem teveel word.
mocht ik twijfelen laat ik hem alsnog weg brengen, maar het gaat nu zo goed dat ik het zelf wel aandurf.

sorry voor de lange uitleg, maar wil geen misverstanden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 10:14

TJa...eens moet de eerste keer zijn denk ik dan. Ik heb hetzelfde, ookal diverse keren meegeholpen en heb nu ook zoiets van ik zou het nu wel eens zelf willen doen(heb alleen geen paard). Voor de 'prof's'is het ook ooit eens de eerste keer geweest.

Ik denk dat je het op dit moment wel goed aanpakt. Het enige wat ik nog zou willen zeggen is zorg dat je wat extra hulp bij je hebt met de eerste keer inspannen. Een paar niet bange stalgenoten die hem wat kunnen begeleiden.
En wees eerlijk tegen jezelf dat als je problemen hebt de ervaren persoon belt.

succes ermee

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 10:21

Je kent je eigen paard het beste en je kan ook zelf het beste inschatten of je genoeg ervaring hebt.
En bij een prof brengen wil ook niet altijd zeggen dat alles goed gaat.
Ik zou zeggen probeer het en wees eerlijk naar jezelf en zoek op tijd hulp als je denkt dat het fout gaat.
Succes. Straal rust en zekerheid uit, daar doe je je paard het meeste plezier mee.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:49

Ik heb mijn 1e pony beleerd samen met iemand die er verstand van heeft.
Daarna gaan lessen en mijn 2e pony een jaar later zelf beleerd.
Het jaar daarop 2 pony's beleerd voor de wagen.

Mijn zusje heeft het longeren en sturen en slepen ook zelf gedaan.
Het voor de wagen zetten samen met mij en mijn vriend. Zij heeft een
paard van 1,60.

Zoals ik het zo lees heb je een prima schema en mocht je ergens in de knoei komen
dan kan je altijd nog hulp inschakelen. Maar als je het samen doet met mensen die
ook wel een beetje kennis hebben van mennen dan zie ik er geen problemen in.

PreHungaro

Re: zelf Fjord beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 19:10

fijn om zulke reacties te lezen, was bang voor heel veel negatieve reacties. Ik ga idd een vriendin vragen om me te helpen. Zei staat stevig in de schoenen en weet precies wat ze moet doen. Ik ga het zeker niet alleen doen, zowieso een iemand die me begeleid, en zowieso nog mensen in de buurt die ( mocht er iets misgaan ) kunnen ingrijpen. Ik denk dat ik tussentijds ook die kennis nog even laat langskomen om mee te laten kijken hoe hij het vind gaan.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 19:11

Maisie schreef:
Ik heb mijn 1e pony beleerd samen met iemand die er verstand van heeft.
Daarna gaan lessen en mijn 2e pony een jaar later zelf beleerd.
Het jaar daarop 2 pony's beleerd voor de wagen.

Mijn zusje heeft het longeren en sturen en slepen ook zelf gedaan.
Het voor de wagen zetten samen met mij en mijn vriend. Zij heeft een
paard van 1,60.

Zoals ik het zo lees heb je een prima schema en mocht je ergens in de knoei komen
dan kan je altijd nog hulp inschakelen. Maar als je het samen doet met mensen die
ook wel een beetje kennis hebben van mennen dan zie ik er geen problemen in.

wat een prachtige pony's / paarden heb jij zeg. Ze staan er netjes bij hoor zo voor de koets!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:58

keeyzie schreef:
fijn om zulke reacties te lezen, was bang voor heel veel negatieve reacties.
De meesten hier vallen nog wel mee hoor. ;)
Verder gewoon je verstand en gevoel gebruiken dan komt het hopelijk allemaal goed. Het blijft altijd weer spannend tot het klaar is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:29

Ik vind het eigenlijk ook wel kunnen; je geeft zelf aan al ruime ervaring te hebben met het beleren van paarden onder begeleiding van iemand anders, en ook nu heb je voor diverse stappen een ervaren persoon tot je beschikking. Volgens mij weet jij wel waar je over praat, vind het daarom ook een heel ander verhaal dan idd 'een 'pennymeisje' dat haar ponytje eens even voor de kar gaat knuppen'.
Zou gewoon lekker beginnen en idd je verstand gebruiken, gaat er iets niet helemaal lekker is het ook een fijn gevoel dat je er evt. nog terug kan grijpen op goede en ervaren begeleiding.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:20

Ben zelf ook eens zomaar begonnen.... Heb sindsdien tientallen voor de kar gezet... Probeer niets te overhaasten, zorg dat je hulp hebt die je vertrouwd en begrijpt wat je wilt, ofwel goede communicatie en vaak lukt het gewoon. Als je iets tegenkomt dat te moeilijk is, zoek hulp... ga niet aanmodderen.
Voor de rest... Heel veel plezier toegewenst.......

wolkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:44

Ik zou het gewoon doen.
Alles op het gemakje.. en zeker eerst goed laten banden slepen inderdaad en allerlei gekke dingen er achter hangen :D

Ik neem aan dat de fjord je ook al erg goed kent op je stem, dus dat doet vaak al heel erg veel wanneer je dit wilt doen. :)

Succes !

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:48

Beken onmiddelijk, mijn fjord ook te hebben beleerd voor voor de wagen.
Heb er wel eeuwig over gedaan, geloof ik (vooral he lange leidselen, aangezien ik geen kar had), maar ach..
1x moet de 1e x zijn..
En ik kende mijn paard al best goed, van onder het zadel.
Jij kent je paardje ook al tijdje en bent rustig bezig.
Ik zou zeggen, succes! En vooral veel plezier.