Tips voor een paard die niet mag bereden worden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JustMeKV

Tips voor een paard die niet mag bereden worden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 15:44

Voor reactie te plaatsen lees aub even dit topic. Hierin staat al duidelijk beschreven wat hij precies mankeert ;)
[RT-P] Sabelbenig paard.. hoe trainen?
Ter aanvulling van bovenstaand topic: Ondertussen hebben we besloten in overleg met VA om hem niet/ nooit meer te gaan berijden.

Nu mijn vragen :P
Wat kan ik nu allemaal doen met hem?
Hij kent al een heel pakket aan Vrijheidsdressuur,grondwerk,... maar mijn inspiratie raakt zoek.
Bovendien werkt hij totaal niet graag aan de lange lijnen dus laat ik dit ook voor wat het is.

Wat ik hem niet leer omwille van zijn bouw is: Liggen,steigeren, en in koets lopen of dingen die voor hem lichamelijk te zwaar zijn.
De rest op gebied van Vrijheidsdressuur heeft hij zogoed als allemaal onder de knie.
Op gebied van grondwerk of licht longewerk zelf zijn er vast nog uitdagingen en tips te vinden voor ons.

Iemand dus enig idee wat ik allemaal kan gaan doen met hem?
Ik zou het leuk vinden als er wat meer afwisseling voor hem komt,hij eist zoals ieder paard ook graag zijn aandacht op.
Voor mij is hij een prima leerschoolpaard als het op gebied van grondwerk ed komt. Op hem kan ik eens iets nieuws uitproberen en gaan leren. Zo staan we dan samen voor een uitdaging.

Ik sta open voor jullie meningen,tips en suggestie's..
Alvast bedankt

corinep

Re: Tips voor een paard die niet mag bereden worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:54

Ik zou denk ik ook wat afwisseling in omgeving blijven zoeken met hem. Merk aan mijn paard dat ze het heel leuk vind als we iedere keer andere stukjes buiten gaan wandelen, eventueel kun je dit ook met fiets/step doen maar ik vind wandelen erg rustgevend. Nou ben je natuurlijk op je eigen omgeving vrij snel uitgekeken maar waarom zou je niet je paard eens op de trailer zetten om met m aan de hand over het strand te gaan lopen, of naar een mooi bos of lekker een meertje opzoeken waar je met een paard in mag. Dit kan ook allemaal best aan de hand. Ik denk dat ik dat soort dingen zou doen... Zeker omdat je zegt dat je eigenlijk een hoop al doet met hem.

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:00

Kan hij door water lopen? :) Is hij niet bang van ristelende dingen, wapperende lintjes waar hij door moet enzo. Prikkel zijn zintuigen door een parcour met balken te maken enzo. Mogelijkheden genoeg :)

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:02

Misschien iets van grondwerk/freestyle.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:09

mss is TTeam wat voor jullie? wel fijn dat je je paardje iig houdt ondanks dat je hem niet meer kan berijden..

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 16:41

Hé bedankt voor jullie snelle reactie's!

@corinepgek: Leuk idee! Heb er eigenlijk nooit zelf bijstilgestaan dat ik hem eens ergens mee kan gaan nemen om elders te gaan wandelen aan de hand. Als ik de honden uitneem, kan ik hem ook mee nemen. Hier thuis eens combinatie honden en hem uitproberen op wandeling. (Momenteel enkel problemen ivm vervoer maar ik hoop dat we vlug hierin verandering kunnen brengen, zodat hij ook eens een zee en bos in zijn leven ziet!)

@paarden652: Water vind hij super leuk om mee te spelen, dus hoe vlugger hij nat is hoe liever hij het heeft, daar is hij absoluut niet bang van ofzo.. Schrikparcour's vind hij zelden nog beangstigend (omdat we dit regelmatig doen) hoewel er soms nog dingen zijn waar we zeker nog wat verder kunnen aan werken, zoals oa parcour's met balkjes waar hij tussen kan gaan lopen, iets wat we ook nog heel weinig gedaan hebben. ;)

@ilovetrusha: Heb je tips ivm grondwerk en Freestyle want dit omvat net zoveel ;)

@marise83: Heb al vaak van TTeam gehoord, alleen weet ik niet hoe het in zijn werk gaat, en heb ik het nooit gezien. Zal me eens wat verder in gaan verdiepen. En merci, ik ben al gelukkig dat hij na alles nog leeft, ik weet niet wat toekomst brengt maar als het kan dan blijft hij zeker tot het eind van zijn leven.

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:10

Vrijheidsspringen? Of is dat te belastend voor zijn bouw?
Af en toe is een mooie wandeling door het boos ook leuk! :D

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 02:25

Ah, nu heb ik het andere topic even vlug doorgekeken en ik denk dat ik wel wat tips heb.
Als ik het goed lees, lijkt de bouw en situatie van jou paard erg op die van de mijne. Heel veel dingen lijken overeen te komen, maar helaas kan ik je foto's niet meer bekijken :(

Ik ben begonnen met aan de hand werken (academische rijkunst). Niet zozeer omdat ik mijn paar in de Levade wil hebben, maar omdat ik haar wil verbeteren en we wel zien hoe ver we komen.
Dit vind ik erg leuk om te doen, je bent echt aan het werk, maar kan dat werk heel practisch aanpassen aan je paard. Daarnaast kan het in ieder tempo, makkelijkste natuurlijk lekker in stap.
Ik merk dat mijn paard zo veel sterker wordt en beter op haar benen gaat staan sinds we hier serieus mee bezig zijn. Maar het is nog wel een hoop leerwerk ;)
Of mag jouw paard helemaal geen werk meer verrichten?

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 13:39

@Kiara: vrijspringen is al iets te zwaar en denk dat hij trouwens totaal niet over een hindernis geraakt zonder kleerscheuren ..heeft geen kracht vanuit zijn achterhand.. heel goed

@RianneH: is jouw paard ook sabelbenig? ik mag gerust zeggen dat mijn paard zwaar sabelbenig is! En dit is heus niet overdreven.. Heeft al een ferme zadelrug, van bij zijn geboorte (toch al op de dag dat hij bij mij toekwam).. is met het ouder worden iets mooier geworden maar helpt hem zeker niet vooruit. (Heeft geen actactie daarop is hij ondertussen al uitgebreid getest geweest)
Is maar 3keer "echt" op hem gereden geweest, maar dit hebben we stilgelegd (zoals je kan lezen in het andere topic)..
kweet niet juist welke foto's ik toen had geplaats maar zal hier enkel neerzetten waar je hem een beetje kan gaan op beoordelen.
Verder kan hij wel prima stijgeren en speels doen op de weide, maar het mag hem niet veel kracht bezorgen.. echt belastend werken mag hij niet doen anders loopt hij kreupel op de voorbenen. Licht longewerk heeft hij dan weer minder problemen mee zolang het ook niet te lang duurt of teveel word in een week.. (dus bv 2x in de week 10 minuten kan hij prima aan)

enkele foto's: (zijn niet de recentste foto's van hem, maar geven het beste beeld...)
http://www.mijnalbum.be/Foto-EXPOOEAY-D.jpg
http://www.mijnalbum.be/Foto-ZN7BNRRJ-D.jpg
http://www.mijnalbum.be/Foto-MKPB4R3L-D.jpg
Beetje ongelukkig momentopname maar heeft goed beeld wat er gebeurd met zijn achterhand.
http://www.mijnalbum.be/Foto-YOKATU3U-D.jpg

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:03

Oef, mijn paard is niet zo sabelbenig, maar heeft zeker ook problemen gehad met haar rug, beenstand en achterhand.
Toen ik haar net leerde kennen stond ze heel erg ondergeschoven en richting de sabelbenigheid van jouw paard aan. Door beter bekappen en meer beweging is dat wat rechter getrokken, maar pas nu we bewust aan de hand aan het werken zijn verbeterd haar stand en haar rug en achterhand gebruik.
Draait jouw paard ook zijn hak naar buiten in het lopen?

Mijne is overigeens vroeger verlamd geweest en ik weet niet precies (al komt ze zo niet over) of er nog een stukje atactie over is gebleven.

Ik zou nog steeds aan de hand werken aanraden, maar heel voorzichtig en met goed les beginnen. Zeker niet over de krachten van dit paard heen gaan, maar zo kom je al niet over ;)

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 21:07

@RianneH: Hij draait idd zijn hak naar buiten als hij loopt..Op rechte stukken heeft hij het minder, maar de momenten dat hij een kortere bocht/draai neemt valt het dan net weer heel extreem op..
Zowiezo komt hoefsmid hier om de 6weken langs..
Zijn achterste hoeven toen hij hier als veulen toekwam waren niet om aan te zien. Straal was zo goed als weg, de vorm was tja niet netjes zeg maar. Ondertussen heeft hij de sterkste/mooiste hoeven van men stal.. dus op dit vlak heeft hij gelukkig een beentje voor. En heb ik geen extra zorgen (behalve zoals het hoort bij elk paard de Hoefsmid netjes op tijd erbij halen)
Toen ik het eerste topic van hem hier op bokt.nl had geopend was er ook iemand die zei dat het soms heel lang duurt voor ze atactie erkennen.
Gelukkig mag ik ondertussen bevestigen dat hij het niet heeft. (De test was al gedaan, maar gezien de goeie raad van het forum, heb ik het toch nog eens laten overdoen door 2 andere veeartsen..)

Ik werk nu nog regelmatig met hem aan de longe. Zowiezo nooit zwaar werk of te lang, maar ik wil toch de nodige spieren, achterhand beetje bij beetje activeren zodat zijn rug minder belast word.. (in alle opzicht blijft het bij hem puur voor het plezier).
+ Zo heeft hij ook eens iets om "handen" en heeft hij ook op die manier eens een andere vorm van "extra aandacht" naast het borstelen/knuffelen.

Alvast bedankt voor de tips!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 02:52

Ah, ik zie heel veel raakvlakken met mijn paardje. Over de hoefsmid was overigeens niet eens een tip, meer een uitleg over die van mij, ging er wel van uit dat hij keurig op zn voetjes staat (ook wel te zien vanaf de foto).
Die van mij gaat steeds beter lopen, maar draait heel erg haar hak naar buiten tijdens het lopen. Zo erg zelfs dat vroeger haar hele stralengroeven weg waren en haar straal zelf met de hoef helemaal opzij mee bewoog. Nu ze minder draait blijven haar hoeven ook wat rechter. Fijn dat de jouwe op dat punt wel goed loopt :)

Nouja, wat ik dus wil zeggen is dat ik denk, en eigenlijk ook wel al gezien heb bij de mijne, dat je zo'n paard toch nog wel tot een redelijk sterkte kan trainen, hoewel je het wel voorzichtig aan moet pakken. Ik zou echt eens kijken of er instructie bij jou in de buurt is a-la Bent Branderup want ik weet hoeveel dat kan helpen. En hoe beter ze gaan lopen, hoe beter ze in hun vel zitten toch? :)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 20:03

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 20:05

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 22:03

@RhianneH: :P Ik herken prima de uitleg van de hoeven van je paardje in dat van mij. Die achterhoefjes die stralen waren ook tja "weg gesleten/ gedraaid" kan je amper beschrijven. (Nu denk dat hij voor mij nooit een hoefsmid zal gezien hebben, en door het uitdraaien van zijn hak die hoeven alleen maar slechter werden) Heeft toch ruim halfjaar geduurd voor het beetje zicht en vorm kreeg.
Ben zeker vanplan om een goeie instructeur/ instructrisch te zoeken om me verder te laten begeleiden. Alleen lopen ze hier niet dik.
Ben eveneens van mening dat hij toch een zeker vorm van conditie/spieren moet hebben om helemaal lekker in zijn vel te komen staan.
Merci voor je tips, ben er heel wat mee en vind het fijn te horen wat jou ervaringen zijn met je paardje.

@marise83: Zo'n leuke clips! (Heeft mij zelfs op het denken gezet voor een oefening met 1 van mijn andere paarden ;) )
Nu ik TTeam heb gezien in die video, lijkt het me inderdaad eens iets totaal anders dan het gene wat ik nu doe met mijn paard.
Zal eens gaan informeren of er geen clinic's hieromtrent in men buurt word gegeven.. lijkt me interesant om eens een dagje/avondje zo'n mensen echt in het werk bezig te zien.. merci!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 00:29

kijk eens op www.silverlinde.com daar geven ze cursussen.. mijn instructrice geeft daar ook TTeam en TTouch lessen...

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 18:40

@Marise83: Spijtig dat het een heel eind uit mijn buurt is.. Meerdaagse cursussen worden dus moeilijk om daar te volgen. Ben ondertussen al op zoek geweest en heb me laten informeren dat er hier bij syntra zo'n cursussen zouden doorgaan.. (of iets die daarop gebaseerd is).
Heeft men intresse geprikkeld en zal mij en mijn paard zeker ten goede komen. Thanks!