[AR] hoe lang mag je een pony voor de kar laten lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

piggeljay

hoe lang mag je een pony voor de kar laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 12:13

ik ben nog onbekent met mennen dus ik heb even een vraagje
mijn shetje is nu 4 jaar oud en net 2 weken beleerd voor de kar, binnen kort wil ik er mijn eerst buitenritje mee gaan maken.
mijn vraag is hoe lang mag ik haar laten lopen ? bij mijn pas beleerde westernpaarden houd ik een max. aan van 15 tot 20 minuten, is dit ook ong. de tijd die ik met de wagen ook mag rijden of zeggen jullie korter of mag het ook langer.

de reden dat ik het vraag, de man die mijn pony beleerd rijdt er nu 10 minuten per keer mee en als hij thuis komt is de pony nog zo werkwillig als maar kan, ze is totaal niet moe maar ze is nog jong en door haar werk willigheid ben ik bang dat ik haar ga overbelasten, zijn mening is niet langer dan 15 tot 20 minuten per keer en dan langzaam uitbouwen tot 30 - 40 minuten en over 2 tot 3 maanden 1 tot 1½ uur ( als ik daar zin in heb )
maar ik zelf vind die 2 -3 maanden wel erg kort voor een lange rit, dus ik vraag jullie mening even, en hoe jullie dat aanpakken met net beleerde paarden.

JoyCiej007

Re: hoe lang mag je een pony voor de kar laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:25

Het idee van de man die je pony beleerd is helemaal zo slecht nog niet; je begint inderdaad met vrij korte ritjes en bouwt dat al doende verder uit in een bepaalde periode.

Maar, wij kunnen je daar natuurlijk moeilijk advies over geven; vanaf mijn computerscherm kan ik jou pony en haar werklust niet beoordelen..... dat kan je het beste zelf. Ik zou zeggen; houd ong. de richtlijn aan die je gegeven is, en kijk zelf naar je pony en hoe ze dit oppikt. Sommige paarden zijn erg werklustig en erg leergierig en als je die niet genoeg prikkelt en genoeg 'stof tot nadenken' geeft, gaan ze lopen klieren, vervelen etc. en dat wil je natuurlijk ook niet.
Aan de andere kant zijn er idd ook pony's die zó werklustig en nieuwsgierig zijn dat je moet opletten dat je ze niet snel overvraagd.

Nogmaals; dat kan jij het beste beoordelen.

Ik heb zelf ook pony's beleerd en ook daarbij hing het voornamelijk van de pony zelf af; wat ik wel héel belangrijk vind, zowiezo in het algemeen voor de hele paardensport, is dat je een rit/training etc. met een goed gevoel en een goed resultaat afsluit. Zo heb ik dat ook altijd geleerd; je werkt ergens naar toe gedurende je training, op een gegeven moment gaat er wellicht bij paardlief een lichtje branden en ga je nog éven door om het bevestigd te krijgen. Doet paard het dan netjes en laat zien dat hij het snapt, dan is de training voor mij verder ook klaar, dan ga ik er niet nog tientallen minuten op doorzagen.

Mijn merrie heeft bijv. al jarenlang problemen met stelling en buiging en bit loslaten, voornl. op rechts. Soms ga ik serieus daar op trainen en kost het me letterlijk bloed, zweet en tranen en ben ik zo gedreven dat ik na een uurtje en een bezwete pony nog niet stop, omdat ik het gevoel heb dat ik mijn doel voor die dag nog niet bereikt heb, dan werk ik bijv. er naar toe dat ik op de volte lekker actief en vlot kan stappen met de juiste stelling en buiging en pony niet al te zwaar op de hand.
Heb ik dat resultaat enigzins bereikt dan is het wat mij betreft ook klaar; lekker belonen en de volgende keer bouw je op dat resultaat weer verder.

Soms echter ben ik net een half uurtje bezig en ineens uit het niets loopt ze heerlijk, zelfs boven mijn verwachting. Dat bevestig je dan, belonen en dan zijn we na een half uurtje al klaar; ik gooi haar weer op de wei of ter ontspanning maken we nog een kort ritje door 't dorp.

Die van mij is ook echt ontzettend werklustig en loopt zichzelf ook letterlijk omver als ik zelf niet op een gegeven moment ingrijp; nu ken ik haar natuurlijk al jaren en heb haar ook al jaren voor de wagen staan, dus heb ik geleerd wat ik wél en wat ik niet van haar kan vragen, en waar voor haar en mij de grens ligt.
Als je de pony zelf een beetje kent, moet het aftasten van die grenzen dus niet zo'n groot probleem vormen :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:45

Even rekenen. In de (m)endurance bouwen we in principe per week op, en in dezelfde week bevestig je nog 1 of 2 keer met dezelfde afstand (of snelheid, afhankelijk wat je aan het opbouwen bent).
Dus als je 2-3 per week rijdt, en per week 5 minuten erbij doet (en in diezelfde week 2x bevestigt met dezelfde afstand voordat je weer wat erbij doet), kun je in 3 maanden 13 x 5 minuten toevoegen = 80 minuten. Dan zit je inderdaad zo'n beetje aan die anderhalf uur. Wel op geleide wat je paard aanbiedt natuurlijk.

Dus wat je africhter aanhoudt is echt zo gek nog niet.

En vergeet ook niet, het is niet de afstand maar de snelheid die een paard de das om doet. Anderhalf uur voornamelijk stappen is ook nog wat anders dan anderhalf uur in draf of galop afleggen.

In 3 maanden met je Shet in anderhalf uur 20 km afleggen is (vermoedelijk) niet haalbaar. Maar ik denk ook niet daar je daar naar wilt of moet streven. Maar een rondje van 8-10 km moet wel te doen zijn lijkt me.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 23:48

20 km. in anderhalf uur met shetaanspanning haalde ik afgelopen jaren in de zomer wel, maar inderdaad dat duurt ook wel echt even voordat je op dat niveau zit hoor, daar gaat toch wel héel wat training aan vooraf.

Pony heeft superconditie maar heeft nu 4 maanden alleen af en toe beetje gewandeld en gecrossed voor de slee vanwege het weer; straks rijden we weer de Eper Paardenvierdaagse in juni, ong. 20 km. per dag, ik kan nu na 4 maanden geen training prima 20 km. halen maar niet op dat tempo wat ik normaal gesproken rijd, wat relatief hoog ligt, dus niet in 1,5 uur, dus denk dat je daar wel een punt hebt Ibbel.

Chestnut89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:58

JoyCiej007 schreef:
20 km. in anderhalf uur met shetaanspanning haalde ik afgelopen jaren in de zomer wel, maar inderdaad dat duurt ook wel echt even voordat je op dat niveau zit hoor, daar gaat toch wel héel wat training aan vooraf.

Mijn complimenten, dat is bijna 14 km per uur de snelheid die wij met een enkelspan paard klasse 2 moeten volhouden tijdens het A-traject. En daar gaat het vaak om een afstand van max 15 km.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:22

Danku :) heeft ook echt jaren van training gekost, uitgestrekte draf loopt ze nu eenmaal 't liefste en houd ze ook het langste vol eigenlijk. Shetten kunnen lang niet altijd opboksen tegen de grote peerden, maar met training, werkwilligheid en uithoudingsvermogen kom je soms nog een heel eind met die kleintjes.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:07

Kunnen wij nog wat van leren in Klasse 3!!! 15 km a traject nooit gehad want die mag max maar 8 km zijn. maar ik denk ook dat je goed moet kijken naar hoe je ponie reageert. Ze moet het natuurlijk ook leuk blijven vinden.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 21:04

bedankt voor de bevestigende antwoorden.....
ben blij dat ik inderdaad op de goede weg ben, ik doe het puur voor de recreatie en geen mendurence oid.
wanneer ik er echt aan verslaafd raak later misschien ga ik deze wedstrijden mee rijden.
het is mijn eerste aanspanning en ik wil eerst eens zien hoe vaak ik met haar weg kan naar buiten ( werk gaat immers voor het meisje )

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:20

Chestnut89 schreef:
JoyCiej007 schreef:

Mijn complimenten, dat is bijna 14 km per uur de snelheid die wij met een enkelspan paard klasse 2 moeten volhouden tijdens het A-traject. En daar gaat het vaak om een afstand van max 15 km.

In de mendurance mag je niet eens 14 km/u rijden, daar krijg je in ieder geval geen punten voor. Ik vraag me af of dit wel klopt hoor. Ik rij de mendurance tussen de 10 en 12 km/u en dan draaf en galoppeer ik alleen maar.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 10:29

Bij mendurance heb je wellicht ook een aantal groomstops? Drukt het gemiddelde per uur natuurlijk enorm. Plus stuk stap voor finish/ vetgate.
Paardje moet ook wennen aan tuig, m.n. borsttuig en culeron (staartriem). Als je te snel opbouwt kan je drukplekken krijgen en dan ben je dus wel weer terug bij af. Tenminste dat heb ik begrepen van degenen die mij erbij helpen. Drukplek hoef je niet direct te zien aan witte haren of kale plekken (dan is het al heel erg), je kunt het voelen als je het tuig eraf haalt en de huid voelt dikker of blijft warm / gevoelig ook na afnemen met koud water.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:23

Ik stop niet en de meeste trouwens niet in de mendurance. Water op de wagen mee en tegenwoordig hoeven wij niet eens meer te stappen want we koelen met een drukspuit vanaf de wagen.
Als ik met 14 km/u wil rijden moet ik inderdaad nooit stappen, alleen voluit draven en galopperen. Gisteren reed ik een snelle training. Dat betekend instappen 500 meter, vervolgens in draf a 15 km/u tempo en tussendoor een aantal galopperiodes van een km 4 maal) a 25 km/u. Tussendoor twee keer 2 min gestapt en 500 mtr uitstappen. Ik kom dan op 17 km met een gemiddelde snelheid van 12,5 km/u. Daarom denk ik toch dat Joycie een rekenfout maakt of een teller die niet klopt.